ik weet dat de info summier is, maar dat komt doordat ik ook geen harde gegevens heb over het stroomverbruik van het motortje van Ali, en ik daarnaast vermoed dat mijn huidige 9.6v accupack niet voldoet aan de gegevens op de verpakking. Het is zo'n simpel krimpfolie pakketje van penlite formaat cellen. Na lading is de spanning wel 10 volt, maar er staat op dat hij 4500mah kan leveren. Daar heb ik wel mijn twijfels bij, want hij is echt zo leeg als ik een paar keer t motortje aan heb gehad.
Dacht dat wellicht via vergelijking een inschatting te maken is van de te verwachten vaartijd. Dus vol model, waterverplaatsing 6 kg, 4 blads schroef 35mm, 800kv motortje, 7.2 volt accupack. Ik verwachte uitaard geen exacte vaartijd.
Penlite formaat (AA) cellen van 4500 mAh ben ik nog niet tegengekomen. Hoogste wat ik ooit gezien heb is 2500 (nominale waarde op het label) die in de praktijk niet verder kwamen dan 2300.
Meestal is, bij toenemende capaciteit, de maximale stroom lager, en ga je zulke cellen hoog belasten, dan verspillen ze heel veel aan hun eigen inwendige weerstand (ze worden warm).
800 kV motortje wil in principe op 9,6 volt ongeveer 7500 toeren draaien... WIL.... onbelast.
Dat schroefje gaat bij dergelijke toerentallen ruim boven de 20 Watt komen.
Als het een borstelmotortje is, mag je in je handjes knijpen met 60% rendement, wat betekent dat hij ruim boven de 3 Ampere wil trekken. Dat kan een dergelijk pakket inderdaad maar een paar minuten hooguit volhouden. Het pakket is dan nog lang niet leeg, maar de chemie in de batterij kan het niet bijwerken. Spanning kakt in, batterij LIJKT leeg, maar geef je hem een half uurtje rust, dan is hij er weer. Is WEL slecht voor de batterij.
Op 4,8 volt, zomaar een losse gangbare waarde, daalt dat toerental al naar rond de 4000 toeren, en daarmee het vermogen wat de schroef opneemt ook...
Dat zal vermoedelijk flink onder de 10 Watt duiken, en dan beperkt de stroomopname zich tot ergens rond de 1~1,5A
Als je avontuurlijk bent qua knutselen, trek je de krimpfolie van je pakket, "hak je het in tweeën", en soldeer je de cellen in 4S2P configuratie (dus beide helften van je pakket + aan + en - aan - parallel solderen), dan heb je een accu van halve spanning en dubbele capaciteit.
Ik durf je met stelligheid te garanderen dat je motor die boot nog steeds prima vooruit krijgt met dat vermogen, en dat je accu opeens zomaar 2 uur draaitijd toelaat.
Het is een leuk avondje knutselen, leerzaam en een tamelijk grote kans op een tevredenstellend resultaat, en het kost je niks, want je gebruikt de spullen die je al hebt...