SS Oriana (Revell) RC

Wat ik mis is een check of de schroefas soepel draait. Maar dat zal toch zeker wel? Gr. Klaas.
 
De askoker verwijderen is inderdaad niet zo moeilijk, zoals Brutus aangeeft, heb er zelf al eens een vervangen gewoon met een soldeerbout verwarmen tot de epoxy lostlaat.
 
@brutus
De epoxy is die twee componentenlijm van Bison.
AjTZTdU.jpeg

Dat ding warm maken zie ik niet zitten.
Het is zo smal daarbinnen.
Ik denk dat het bootje eromheen eerder wegsmelt dan de epoxy.
Alleen al van de hitte die de soldeerbout uitstraalt.

Je tweede suggestie is wel te proberen.
Dat ga ik zeker doen.
(Overigens, als je de schroefas met de hand draait gaat het best soepel.
Klein beetje weerstand, misschien.
Maar volgens mij niet genoeg om een motortje op te fikken.)
 
als de as soepel draaid maar het motortje deze niet rond gedraaid krijgt ga je een ander motortje moeten zoeken vrees ik.
Je kan dit enkel testen met de motor op de as te bevestigen en deze rechtstreeks met de batterijen te voeden met de max spanning en dan zien wat er gebeurt na 15min laten draaien.
Maar als ik naar de foto kijk zie ik eigenlijk eerlijk gezegd enkel een zeer slechte as montage die langs alle kanten gaat slingeren en zo een grote weerstand levert aan je motor.
Je as koker is niet ondersteund aan het einde, en je as steekt veel te ver uit je as koker.
Best mogelijk dat de totale lengte maar een 10 cm is maar het princiepe blijft ongeacht de lengte.
 
Overigens, als je de schroefas met de hand draait gaat het best soepel.
Klein beetje weerstand, misschien.
Maar volgens mij niet genoeg om een motortje op te fikken.

Zit daar smeermiddel in, in die as? Zo ja, wat voor middel? Vet? Olie? Uierzalf?

Is dat een gekochte schroefas, of een zelf samengesteld "buisje en asje"? Ik bedoel, zitten er lager is o.i.d.
Ik ben nu even aan het freewheelen, denken wat het probleem kan zijn. Maar volgens mij heb je met deze as dingen herhaald die in andere bootjes ook werkten, dus... WAT is er dit keer anders?
 
Wie dit Topic gevolgd heeft weet dat dit een zelfgemaakte schroefaskoker is van een 3mm buis en een 2mm stang.
De koker is, zoals ook gemeld, inmiddels ondersteund en ingekort dus dat "zeer slecht" en "alle kanten op slingerend" weerspreek ik .

Er zit smeermiddel in, inderdaad. Dun kogelgellagervet.
En ja ik heb dit al bij meerdere bootjes zonder enig probleem toegepast.
Inclusief de gebruikte RC, batterijen en ESC.
 
Sorry, heb me laten misleiden door de foto en mijn net meer zo jong geheugen, je hebt inderdaad enkele pagina's terug nog laten zien dat je alles netjes hebt ondersteund en ingekort. dat kan het dus ook niet zijn.
Heb je nog een motortje in die bak zitten dat zou kunnen dienen ?
Zo ja test deze dan eerst eens los, gewoon batterij er op voor 10min en af en toe de as met de vingers eens wat afremmen. Dan weet je zeker dat de motor ok is.
Daarna deze eens testen aan de regelaar zonder dat ie in het schip zit, dan weet je of de regelaar ook ok is .
en tenslotte aan de as koppelen, dan weet je waar het verschil zit.

Kwestie van blijven zoeken waar het mis loopt, je hebt al zoveel moeite gedaan dus dat ding moet gaan varen deze zomer :)
 
Allemaal uit het "komt nog wel eens van pas bakje" dus ik weet ook niet veel van die motortjes.
Dan ligt dáár het meest waarschijnlijke probleem...
Die kleine motortjes heb je namelijk in zo vreselijk veel verschillende uitvoeringen, met voltages die van 1,5 volt tot 12 volt lopen...

Nu ben ik machinees, dus wellicht een beetje besmet met een beroepsafwijking, maar ik wil altijd precies weten wat voor vlees ik in de kuip heb als het om motortjes gaat.
Eigenlijk om precies de reden waar jij nu tegenaanloopt: Ik wil van te voren weten of het ding kan doen wat ik wil dat ie gaat doen, want geloof me vrij, zelfs als je precies weet waar je mee te maken hebt, wordt je een enkele keer TOCH nog verrast...
 
Nou... Ja...
Ik heb altijd wel de tegenwoordigheid van geest gehad om met stift erop te schrijven hoeveel volt ze waren.
Zo heb ik motortjes uit een fototoestel (om te zoomen) en die zijn maar 1,5V.
Of ik die ooit zal gebruiken?...
Zijn wel mooi klein.

De motortjes die ik tijdens dit avontuur gebruikt heb zaten in een erfenis.
Letterlijk.
Ik kreeg van de echtgenote van een overleden vaargroeplid zijn modelbouwkoffer.
Dat was een tijdmachine toen ik hem opende.
Regelaars die nog met kooltjes gestookt werden, zeg maar.
En daar zaten ook allerlei motortjes bij.
En van díe motortjes stond niet overal de Voltjes op.

Maar deze laatste twee kwamen van Ali.
Speciaal uitgezocht op het voltage.
Maar kennelijk speelt er nog meer mee dan alleen het voltage?

Ik zal eens kijken wat ik ga doen.
Ik heb bij Europese webshops gekeken.
Goeiedag, zeg!...
Een nieuw motortje bij Conrad gaat me in totaal maar liefst 16 euro kosten.
Zonder enige garantie dat die het wel doet...

Kan het in het ontbreken van koolborstels zitten?
Deze laatste motortjes bleken gewoon sleepringetjes te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk toch echt dat het probleem in de motortjes zit.
Voltage zegt niet alles, ook de kracht die ze kunnen leveren telt, ofwel het aantal Amperes dat ze kunnen verslinden.
Vermogen is namelijk de stroom maal het voltage.
En als het voltage goed is, maar de ascombinatie meer vermogen vraagt dan het motortje leveren kan krijg je chemische luchtjes en rookgordijnen.
 
Dat klinkt logisch.
En wat voor begrip is dat bij de bestelling?
Waar zou ik dan op moeten letten.
Zit nu op deze te azen:

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€2,29 | 1Pc Mabuchi FC130SA-20120 Koolborstel Motor Dc 3.7V 5V 6V 17000Rpm Hoge Snelheid Sterk Magnetisch Groot Koppel Voor Rc Speelgoed Autoboot
https://a.aliexpress.com/_EQDT2Zm
 
Zelf krijg ik het idee dat de oorzaak wel eens in de aandrijfas kan zitten. Het is een 2 mm as in een 3 mm buis en dat houdt in dat er over de volledige lengte wrijving is. Dat probeer je wel met vet op te lossen, maar als er weinig ruimte is geeft dat toch frictie. Hoe los je dat op? Smeren met olie? Je zou koker en as in kunnen korten, waardoor de frictie vermindert. Een andere optie is om de 2 mm as te vervangen door een 1 mm exemplaar en in beide einden van de koker een paar busjes te zetten. Of 2 mm messing buis daartoe geschikt is? Je zou ook, als het past een paar stukjes WD 40 buis kunnen proberen. Bij mijn laatste bootje is de gehele askoker van WD 40 buis, aan beide einden gesmeerd met een drupje olie. Beide aseinden opgedikt met een nylon buisje en daarop de cardankoppeling geklemd en het schroefje met M 2-draad gedraaid. Loopt mooi soepel. En als het 2,4 uur op een 800 mAh accuutje wil draaien zal er hooguit 200 à 250 mA stroom lopen. Als motor heb ik een 5 Volt CD-drive motortje gebruikt. Kijk maar of het je aanspreekt. Gr. Klaas.
 
Zelf krijg ik het idee dat de oorzaak wel eens in de aandrijfas kan zitten. Het is een 2 mm as in een 3 mm buis en dat houdt in dat er over de volledige lengte wrijving is. Gr. Klaas.
Ik kan me geheel vinden in je redenering, maar waarom is exact dezelfde installatie bij 3, 4 bootjes dan geen probleem?
Zelfs de lengte scheelt niet heel veel.
Nah.
Het moet hem haast in het motortje zitten.
En/of misschien een beetje epoxy, ergens. Dat kan ook heel goed.
 
Bij een motortje dat 15.000 toeren loopt (direct op de accu) heb je natuurlijk een heel andere factor weerstand dan bij 5.000 toeren. Maar de tijd zal het leren. Zet om te proberen een 12 Volt lamp in een draad naar de motor. Dan blaas je in ieder geval niets op. En meet eens op dezelfde draad hoeveel stroom (ampere) er loopt. Op het droge is 200 mA in jouw geval al vrij hoog. Ter vergelijking, in mijn Smit Finland met 20 cm 5 mm as, draaiend in lagerbussen, gehele koker gevuld met uierzalf loopt er 300 mA stroom. Dat is bij 12 Volt. Omgerekend naar Watt is dat 3,6. Het toerental is daarbij aanmerkelijk lager, zo rond de 3.000. De tijd zal het leren! En ongetwijfeld steek je er een hoop van op. Gr. Klaas.
 
Op welke spanning draait het motortje in de Zodiac Marc? Gr. Klaas.
 
Back
Top