SS Oriana (Revell) RC

Plus en min verkeerd kan niet.
Dan passen de stekkertjes niet.
Bovendien zouden de ontvanger en ESC het dan inderdaad niet doen.

Polish_20250315_131612366.png
Ik vond op internet de specificaties van de ESC.
We gingen er ergens hierboven (toen het ook niet werkte) vanuit dat de spanning te hoog was.
Maar zou de spanning nu dan te laag zijn?
Er staat duidelijk dat 7.2 V mag.
En dat er 5.7 V uit komt
Maar toch verbrandde toen de 6V motor .
Motor doet het al wel rechtstreeks op de batterij.

Ik snap er echt helemaal niets meer van.
 
wacht effe, denk dat je enkele dingen door elkaar haald.
UBEC = 5.7 V als je er tussen de 6 en 8 V opzet aan de ingang ga je lager dan 5,7V gaat ook de UBEC spanning omlaag en werken je servo's mogelijk niet meer goed.
de uitgangs spanning naar de motor is steeds max de ingangsspanning ( afhankelijk hoeveel je de gasknuppel verplaatst)

dus als je 7.2 aan de ingang zet verbrand mogelijk je 6V motortje. dat klopt maar lijkt me straf , maar zeker niet onmogelijk, ik geloof je als je dat zegt :)

als de motor het doet rechtstreeks op de batterij, schakel dan eerst is de zender aan en dan pas de boot elektronica. eigenlijk mag je NOOIT eerst je schip aanschakelen en daarna pas de zender. Je kan dan van alles krijgen wat je niet wil........
 
aanvulling, zie net dat je nu 5V pakket gemaakt hebt.
je servo's doen het op die spanning , dat is ok.
en je ontvanger zou tussen 4 en 8V werken dus dat is ook ok , trouwens ik zie het lichtje flikkeren als je aan een knuppel komt, dat wil zeggen dat ie het doet.
kan je een spannings meter ipv de motor aansluiten op de uitgang om te zien of er inderdaad iets uitkomt.
 
Zodra ik die meter gevonden heb zal ik dat eens doen.
Was ik ook al van plan.
Maar ik zit inmiddels op het "ik koop wel een nieuwe" punt.
Ik heb van alles dat ik kwijt was gevonden, maar niet die meter.

IMG_20250315_141718725.jpg

Deze retro oplader was één van de dingen die ik vond.
Niks stoppen met laden als het vol is.
Gewoon door knallen en zelf in de gaten houden.

Misschien dat ze dat effe nodig hebben.
Als iets het plotseling niet meer doet terwijl het goed werkteis de oplossing simpel, heeft een machinist mij ooit verteld.
 
aan je spanning ligt het niet want je servo doet het en als je de motor rechtstreeks koppelt doet ie het ook.
enige probleem kan de uitgang van de regelaar zijn. zitten de pinnetje's van de stekkers nog goed , heb er ooit ook eentje gedad dat volledig weggeplooid was en natuurlijk geen contact meer gaf.
het zit meestal in een klein verdomd hoekje :)
 
Menno, Gewoon zoals Marc schrijft (als je de meter hebt gevonden) even aan de uitgang van de ESC meten. Heb je de meter niet onder handbereik, dan kan dat ook met een lampje. Je kunt wel een nieuwe ESC kopen, maar dan weet je nog niet wat er met deze, of verderop in het circuit, aan de hand is. Allemaal heel vervelend, maar zie het als een leermoment. Ook ik ben "de gekste" dingen tegengekomen, die achteraf wel verklaarbaar waren. Maar als je de oorzaak dan vindt en op kan lossen is de voldoening groot. Even volhouden dus. In het ergste geval is de eindtrap van de ESC stuk, maar dat heb je dan toch maar weer zelf vastgesteld. De BEC in de ESC doet het in ieder geval want de ontvanger heeft stroom en geeft stuurpulsen uit. En de servo draait ook op de BEC. En mocht de eindtrap stuk zijn dan is de regelaar altijd nog te gebruiken in combinatie met een regelaar, die geen BEC heeft. Succes met de speurtocht! Gr. Klaas.
 
En dat was poging nummer 6 (Ofzo).

-Verse batterijtjes, zo van de winkel
-Keurig op voorgeschreven wijze gesoldeerd.
-Aan de ouderwetse lader.
-Voltage gecheckt: 5,9V
-Aangesloten zoals moet.
-Schakelaartjes die aan moeten aan gezet.
-Ontvanger geeft ready, ESC geeft ready.
-Servo links, rechts.
-Gas vooruit... Niks.
-Gas achteruit... niks.
Batterij rechtstreeks aan de motor: paar (nogal langzame) slagen, rookwolkje, chemisch luchtje en stop.

Dat was het dan weer, lieve kijkbuiskinderen.

Op naar poging 7.
Een leuke uitdaging daarbij wordt deze motorsteun los krijgen, want die staat goed in de kombi power.

Ik kan natuurlijk ook kijken of de zool van maatje 46 erop past, of dáár dan mijn voet weer op past (dat doet hij) en of dat geheel dan mijn gewicht kan houden.
Begint ook een hele fijne optie te worden.
 
Zo langzamerhand snap ik er ook niks meer van, want dit zo toch goed moeten zijn...
 
Dit project ging van "appeltje eitje" naar "huh?" naar "uitdaging" naar "vervelend" naar "frustrerend" naar "pure moordlust" naar "wanhoop" naar " weer een beetje hoopvol" naar "LAAT GRTVR^&#$@ DAN MAAR ZITTEN OOK!!!"
 
Jammer maar het is in ieder geval wel gelukt je gevoelens onder woorden te brengen. ;)
Ik wens je voor het vervolg meer succes.
Groet, Jan.
 
Ja, voor zover ik kan oordelen eindtrap van de ESC kaduuk en motortje nu ook. Maar niet onder de voet lopen. Een ander lukt het ook, dus bij jou gata het net zo goed lukken. Daarom, alle niet werkende attributen uit die "prauw" en opnieuw beginnen. Doe hier een greep in de rommelkist, steek de postduif een olijftak in de snavel en dan begin je dinsdag met nieuwe moed. Samen zijn we sterk en dat ding zal uiteindelijk varen! Maak die motorsteun zo dat je de hoofdmotor kunt wisselen zonder breekijzer. En of het dan een Sulzer, Wärtsila of MAK wordt maakt niet uit. Van mijn part noem je het schip Prosperity. Groeten uit een inmiddels duister Oostvoorne, Klaas.
 
Waar kan zo'n eindtrap dan van doorbranden, Klaas?
Want straks trap ik er een nieuwe (of liever: stel dat ik dat doe...) in en gaat die er ook aan.
 
Geen idee Menno, maar we gaan iets verzinnen waarop het wel werkt. Je had 5 Nimh cellen aan elkaar gezet is het niet? Gr. Klass.
 
" Batterij rechtstreeks aan de motor: paar (nogal langzame) slagen, rookwolkje, chemisch luchtje en stop."
als ik het zo lees, is je motor opgesmoord, Je regelaar is dan toch niet stuk, of mis ik iets.
Was je motor aan je schroefas gekoppeld ? dan zit daar het probleem vrees ik een beetje.

mocht je een nieuwe motor nemen, test deze dan eerst eens op je batterijen zonder hij ergens aan vast hangt.
Daarna testen rechtstreeks op de batterijen en gekoppeld aan je schroefas. ( als de motor niet hetzelfde toerental haalt is er mogelijk met je as wat mis en niet met je elektronica.)
als het wel allemaal ok is dan pas via de regelaar testen.
 
" Batterij rechtstreeks aan de motor: paar (nogal langzame) slagen, rookwolkje, chemisch luchtje en stop."
als ik het zo lees, is je motor opgesmoord, Je regelaar is dan toch niet stuk, of mis ik iets.
Was je motor aan je schroefas gekoppeld ? dan zit daar het probleem vrees ik een beetje.

mocht je een nieuwe motor nemen, test deze dan eerst eens op je batterijen zonder hij ergens aan vast hangt.
Daarna testen rechtstreeks op de batterijen en gekoppeld aan je schroefas. ( als de motor niet hetzelfde toerental haalt is er mogelijk met je as wat mis en niet met je elektronica.)
als het wel allemaal ok is dan pas via de regelaar testen.
Als dat zo is is het echt einde project.
De askoker is ingegoten met epoxy
Ik zie niet hoe ik die uit zou kunnen boren zonder het hele bootje te verrabbezakken....
 
Als dat zo is is het echt einde project.
De askoker is ingegoten met epoxy
Ik zie niet hoe ik die uit zou kunnen boren zonder het hele bootje te verrabbezakken....

Breng hem maar langs, want ik heb nog wel een paar truukjes...
Weet je toevallig nog welke Epoxy je gebruikt hebt? Één optie is de koker te verhitten tot de Epoxy het opgeeft , een ander is om de koker voorzichtig te ruimen, want vermoedelijk is er wat Epoxy aan de binnenkant terecht gekomen.

Dat ruimen is relatief eenvoudig te doen met een stuk staaldraad van dezelfde diameter als je schroefas, waar je een "platte schroevendraaier" vorm aan slijpt, maar dan met echerp uiteinde.
In de boormachine, en rustig die koker in draaien. Regelmatig terughalen om de troep er uit te krijgen. Daarna met een beetje JIF en datzelfde stukkie staaldraad d binnenkant van de koker polijsten.

Voor ALLES is een oplossing, Menno...
 
Back
Top