SS Oriana (Revell) RC

Zet om te proberen een 12 Volt lamp in een draad naar de motor. Dan blaas je in ieder geval niets op. En meet eens op dezelfde draad hoeveel stroom (ampere) er loopt. Op het droge is 200 mA in jouw geval al vrij hoog.
Dit is een hele goede tip.
Uitleg, wolfram gloeidraden hebben koud een heel lage weerstand, en als er dus geen grote stroom loopt zal dat niks doen.
Loopt de stroom op, warmt de gloeidraad op en wordt de weerstand hoger.
En werkt dan dus als automatische stroombegrenzer.
Jouw motortje mag 200 mA trekken, bij 6V praat je over 1.2 Watt.
Nu komt het, een achterlichtlampje van een fiets is al afdoende.
Gewoon in serie met het motortje.
En dan de stroom meten op het droge gemonteerd.
Die moet ongeveer 20 mA of iets daar boven zijn
Dan houd je nog 1 hele Watt over voor de voortstuwing.
Meer is minder voortstuwing.

2Q==(1).jpg

Jinny, een fietslampje is 6Volt 0,45 A(voor), of 0,05 A(achter). Zo'n voorlampje gebruikte ik vroeger als laadstroombegrenzer om met een 18 Volts adapter een 12 Volts 4Ah accu te laden. Omdat het lampje af en toe doorbrandde heb ik een 12Volt 10Watt exemplaar genomen. Gr. Klaas.

Valt mee Bert, 1,2 Watt.
Ik denk dat het te kort is, maar soit.
Wat ik bedoel is: Er zijn 4 verschillende voltages gegeven (ik neem aan dat je dus kunt kiezen uit 4 uitvoeringen), en maar één toerentalbereik. Niet opgegeven bij welk voltage en voor welke uitvoering die gegevens geldig zijn.
Dan is er een stroomsterkte opgegeven van 160 tot 200 mA, maar 200 mA bij 3 volt is maar 0,6 Watt, terwijl 160 mA bij 6 volt al 0,94W is, en dat is nogal een verschil voor dezelfde can-grootte.

En stel, je hebt de 3V uitvoering die 200 mA mag hebben, die gaat met dezelfde koppelbelasting bij 6 volt 400 mA trekken, en dat is al weer 2,4W en dus gaat dan de magische rook ontsnappen.

Ik kan bitter weinig met die gegevens als het gaat om het maken van een veilige keuze.

Echt, jullie waren mij een post of 4 geleden al kwijt.
Dit volg ik niet hoor .
En ik zweer je dat ik het probeer.

Ik heb het anders opgelost.
Ik heb hem besteld, als hij er is sluit ik hem aan en als het de goeie is blijft hij het doen.:)

Ik weet het Bert, maar gezien de spanningen en stromen ga ik uit van een linear verloop en dus op 6V 1.2W (200mA)
Heel duidelijk is het niet, dat weet ik, maar ik denk dat dit zomaar kan kloppen.

Ik weet het Bert, maar gezien de spanningen en stromen ga ik uit van een linear verloop en dus op 6V 1.2W (200mA)
Heel duidelijk is het niet, dat weet ik, maar ik denk dat dit zomaar kan kloppen.
Ik niet... Ik ga uit van 4 verschillende uitvoeringen, (3, 3,7 5 en 6) volt, die allemaal nominaal 200 mAh maximaal mogen trekken maar gewoon anders gewikkeld zijn om ze geschikt te maken voor de verschillende voltages. en DAN gaat het wel fout als je de verkeerde versie kiest.

En vooral dat laatste is een puntje bij mij...
Ik hou zo'n multimeter erop en dan krijg ik getallen te zien.
Als hij op Volt staat kan ik er nog wel wat van maken.

Maar voor de rest...
Schiet mij maar naar St juttemis

Dan is het een kwestie van meten Bert, Meten is Weten, mits je Weet wat je Meet.
Dat snap IK, en dat snap JIJ, maar:
En vooral dat laatste is een puntje bij mij...
Ik hou zo'n multimeter erop en dan krijg ik getallen te zien.
Als hij op Volt staat kan ik er nog wel wat van maken.

Maar voor de rest...
Schiet mij maar naar St juttemis
En als er dan zo'n motortje in 4 verschillende uitvoeringen (ga ik tenminste van uit) verkrijgbaar is, kun je ze alleen allevier bestellen en dan hopen dat er wat goeds tussen zit.

Ik heb bijvoorbeeld zo'n bakje met weerstandjes.
Met die SMD ledjes (Project ijsbreker Arktika) zou ik wel even een weerstandje uitzoeken.
Even meten.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Even de pennetjes van de meter op de pootjes van de weerstand houden, toch?
Dus zet je die meter op Ohm en leest vervolgens af: Z,xxxyyy.
Tja, wat zijn dat?
Ohms?
Kilo Ohms?
Mega?

Nou, als ik de schakelaar van de meter op 1K zet moet de komma opschuiven, toch?
Hetzij naar links, hetzij naar rechts.
Maar er stond gelijk een heel ander getal.
Geen Zxxx,yyy, maar bfzghr (ofzo).
Ligt ongetwijfeld aan mij, zal het wel verkeerd aangesloten hebben of iets dergelijks, maar mijn petje ging het te boven.
(Wel lekker wiskundig zo: letters gebruiken om getallen uit te drukken.:D)

Brutus, motortje is gewoon geschikt voor al die spanningen , gegevens zijn van de hoogste spanning.

Schikbaar voltage "3.0V-6.0V

Spanningssnelheid (geen belasting) stroom

3.0V 8300 rpm 160 ma

3.7V 10250 rpm 175 ma

5.0V 14200 rpm 185 ma

6.0V 17.000 rpm 200 ma

Menno, Troost je. Ook ik heb toen ik met deze materie begon me moeten verdiepen in elektronische grootheden. Voor de doorgewinterde knutselaars is het gesneden koek, maar een beginner raakt nogal eens het spoor bijster. Het "lezen" van weerstanden was ook zo'n dingetje. Allemaal gekleurde ringen en bij elke kleur hoorde een cijfer, of een aantal nullen. In de 70-er jaren stond er in Hobby-bulletin een soort schijven-schema. Dacht 4 schijven. Die kon je uitknippen, op elkaar zetten met een boutje. Door aan de schijven te draaien en die in overeenstemming te brengen met de kleur van de ringen op de weerstand kon je zo de waarde aflezen. Ooit weggegeven aan een knutselende zoon van mijn vriend, die er uiteindelijk niets mee heeft gedaan. Destijds sloopte ik een hoop elektronica en sorteerde de weerstanden. Jaren plezier van gehad en zaten uiteindelijk de codes in je bovenkamer. Is inmiddels ver weggezakt, maar met wat moeite wel op een rij te krijgen. En voor het gebruik van een multimeter moet je als beginner ook aan de studie. Die tijd moet je jezelf gunnen en gewoon wat gaan oefenen. Met een beetje geluk vind je een weerstand met opgedrukte weerstand in Ohms. Dan zet je je meter op weerstand meten en kijk je wat in verschillende ranges het display aangeeft. En eer je het weet ben je een uur verder.
Zit nog even naar Marc zijn bijdrage te kijken. Allemaal leuk, maar dat zijn gegevens bij een onbelaste motor. En dan zie je toerentallen waarbij het je duizelt. Kijk maar wat er op de proefstand gebeurt met zo'n motortje op 6 Volt. Met de 21 Watt lamp ertussen gaat er niets stuk. Gaat het op de proefstand goed zet het dan in je Oceaanstomer, ook met de lamp ertussen. En dan ben ik benieuwd wat er gebeurt. Gaat de lamp branden, dan loopt de schroefas te zwaar. Want bij zo'n hoog toerental loopt de wrijvingsweerstand tussen as en koker snel op. Succes! Gr. Klaas.

We dwalen wel af, maar dat interesseert me nu eens lekker geen ree... moer.
Het is míj́n topic :yes:

Want als ik het goed begrijp gaat dat lampje níet branden als de boel soepel draait en wel als het stroef gaat.
En dan ook nog eens met te weinig spanning?
giphy.gif

Dat lampje is 12V en de batterij 5 (en een beetje)
Dan brandt die lamp toch sowieso niet?

Laatst bewerkt:
De bedoeling is dat dat lampje NIET gaat branden omdat er niet zoveel stroom gaat lopen. Gaat er wel teveel stroom lopen dan gaat de lamp op de 5 Volt een beetje gloeien, maar de stroom blijft onder de 1 Ampere, waardoor de regelaar en het motortje heel blijven. Je moet even de knop omzetten van Volt naar Ampere. En we proberen de Amperes (stroom) te beperken en niet het Voltage. Jinny heeft al uitgelegd hoe die wolfram draad in de lamp zich gedraagt. Je moet die lamp zien als een alternatieve zekering. Is een beetje omdenken voor nodig. En natuurlijk is het jouw topic, maar het is onze bedoeling om je te helpen! En mijn insteek is dat als jij het niet kunt volgen, ik het niet goed uitleg. Zou je een 1 Amp. zekering in de draad naar de motor zetten, dan klapt die bij een te hoog amperage en zie je niets. In de opstelling met de lamp visualiseer je het min of meer. En gewoon doorvragen als het niet duidelijk is. Je gaat het ongetwijfeld snappen. Gr. Klaas.

Volt is spanning en Ampère is stroom.
Dat weet en snap ik.

Ik vergelijk het altijd met een tuinsproeier als ik het even niet snap.
Zo'n draai_ of zwenkding.
De waterleiding is de batterij, de kraan de schakelaar, de slang het snoer en de sproeier de verbruiker.

Kraan niet genoeg open:
Te weinig spanning én te weinig stroom.
Sproeier gaat niet draaien.

Kraan helemaal open, maar er staat iemand op de slang (weerstand) :
Genoeg spanning, maar te weinig stroom.
Sproeier doet het niet.

Nu zet ik er nóg een sproeier tussen die meer liters per minuut nodig heeft om te draaien dan de sproeier aan het einde van de slang.
En die laatste houd ik een beetje tegen.
Dan heeft die sproeier in het midden toch nog steeds te weinig liters per minuut om te gaan draaien/zwenken?

Back