F klasse "Firefly" project

Even wat opmerkingen over de plaatsing van het roer en grootte van het roer. Het roer heeft een vleugelvorm om een zijwaartse druk te creëren, net als de vleugel van een vliegtuig. Waar roer staat maakt niet veel uit, een stukje achter de kiel stuurt het prettigst. Het is wel zo dat de plaatsing en oppervlak van de kiel het drukpunt onder water bepalen. Ik heb bij enkele modellen de kiel verstelbaar gemaakt om het zeilgedrag naar neutraal te kunnen bijstellen. of bij de RG65 het kiel oppervlak gevarieerd. De snelheid van een bootje wordt bepaald door de romp snelheid. In de formule is de lengte waterlijn een belangrijke variabele. Dit is eigenlijk de afstand van het begin van de boeggolf naar het begin van de hekgolf. Het roer achterop plaatsen verlengt wel de waterlijn maar niet de plaats waar de hekgolf ontstaat dus helpt niet echt. Boven de romp snelheid planeert een bootje. Om in planee te komen moet heel wat weerstand overwonnen, dit resulteert meestal in duiken, vooral met een lange kiel en smalle romp. Met MM's kan je aardig planeren.

Groet Phielp
 
Dat zijn weer waardevolle adviezen, heren.

Mooie boot, Dazler, die je aan het bouwen bent. Hoop dat je je bouwverslag binnenkort weer verder aanvult. Ben wel benieuwd waar je de mast gaat laten rusten. Op het dek? Of op de kielkast?
Ik neem je advies ter harte om niet alle spantjes in het eindresultaat terecht te laten komen. Dat had Ard me volgens mij ook al ingefluisterd en dat geeft me meer ruimte voor een kielkast waarin ik de vin nog op verschillende plekken kan monteren.

Phielp, je suggestie om de plaats van de kiel variabel te maken is waar ik ook over nadenk. De vraag is een beetje hoe veel hij versteld moet kunnen worden. Ik denk nu aan een rechthoekige kielkast waarin ik een 3D geprint blokje kan bevestigen waar ik aan de onderkant het profiel van een df95 vin in kan steken. Ik kan dan verschillende blokjes (laten) printen waar de vin op verschillende plekken in geschoven kan worden. Ik denk dat daarmee de vin een kleine 2cm naar voren en naar achteren terecht kan komen. In totaal dus bijna 4cm verplaatsbaar. Is dat voldoende? Ik vermoed van wel op een waterlijn van een krappe 80cm?
Ben wel benieuwd hoe jij de verstelling van jouw kiel hebt geregeld
 
Nee, de kiel verplaats ik niet. De mast soms wel, door een gleuf met blokjes als masthouder, of de mast wat voor of achterover. Met een verstelbaar roer bedoel ik een draaibare constructie vergelijkbaar met die van een kleine zwaardboot, maar dan onder water. Bijvoorbeeld op mijn viking scheepje of vissers schuit. Het plan is dan als hij lekker gebalanceerd zeilt een definitief roer te maken.
1756074032986.pngP1020530.jpg
 
beste Phielp,
Ik ben hoogst verrast door je volgende opmerking "..Waar roer staat maakt niet veel uit, een stukje achter de kiel stuurt het prettigst.

Het klopt dat een roer , mits dat een aerodynmische (vleugel) vorm heeft , een zijwaartse kracht (geen druk) uitoefent door drukverschillen aan boven- en onderkant van een vleugel vorm.Er is niet alleen een kracht maar ook een moment in het spel.Het draaimoment op de boot wordt bepaald door door de plaatsing van het roer.Hoe verder naar achter hoe groter draaimoment (= kracht *arm).
Je kan het roer , theoretisch ook onder de kiel hangen.Het zal niet meer sturen en voor de wind geen vaste koers meer varen.
Bovendien speelt het roer een rol bij je koersstabiliteit , vooral voor de wind.
Dus als ik een boot ontwerp zet ik de roerkoning in de buurt van de aansnijding achterschip met ontwerp waterlijn.
Bovendien verandert het roer ook de omstroming rond de romp wat meehelpt bij het sturen.
En natuurlijk heeft de positie van het roer niets te maken wat in watersportkringen 'rompsnelheid'genoemd wordt
Ard
 
Ja, Ard we komen steeds weer tot de conclusie dat het ideale onderwaterschip dat is van de wedstrijdbootjes. Bij elke afwijking om esthetische of practische reden lever je zeileigenschappen of bestuurbaarheid in. Dazzler bouwt een J klasse met het roer aan de kiel.
 
Inderdaad is Dazzler eens begonnen aan een J-Class met het roer geintegreerd met de kiel.Het zal nog wel even duren eer we een filmpje zullen zien van het zeilende model Zo werden ze in de jaren '30 gebouwd.Een los spaderoer had niet zo gestaan bij een doorgestrookte kiel.
De door Hoek Design ontworpen F-class Firefly, in het het eerste bericht van dit draadje, heeft een bulb/vinkiel met een vrijhangend spade roer (ver naar achter op de grens van de waterlijn)
 
Inderdaad is Dazzler eens begonnen aan een J-Class met het roer geintegreerd met de kiel.Het zal nog wel even duren eer we een filmpje zullen zien van het zeilende model Zo werden ze in de jaren '30 gebouwd.Een los spaderoer had niet zo gestaan bij een doorgestrookte kiel.
De door Hoek Design ontworpen F-class Firefly, in het het eerste bericht van dit draadje, heeft een bulb/vinkiel met een vrijhangend spade roer (ver naar achter op de grens van de waterlijn)
Klopt, dat project zit voor onbepaalde tijd in de ijskast (het model is naar een specialist gebracht die er een professionele meer-delige mal van gaat maken, maar daar is het project op wat op de lange baan gesukkeld....)
Ondertussen is Stainless hier met een iets kleiner model van een J Klasse begonnen, en daar komt het roer als het goed is ook gewoon achterop de kiel zoals bij de echte boten uit de jaren 30.

PS: De andere boot is idd maar relatief weinig voortgang geweest, ik ben door omstandigheden een tijdje geweest en een paar keer van job moeten veranderen, wat eerst mijn motivatie om te bouwen onderuit heeft gehaald, en daarna lag mijn focus eerder in het inwerken op het nieuwe werk en 's avonds wat extra tijd met het gezin doorbrengen. Plan is wel om terug wat vooruitgang te maken, ik ga eens kijken of ik mogelijk al een kleine update kan geven in het bouwverslag.
 
Nee, de kiel verplaats ik niet. De mast soms wel, door een gleuf met blokjes als masthouder, of de mast wat voor of achterover. Met een verstelbaar roer bedoel ik een draaibare constructie vergelijkbaar met die van een kleine zwaardboot, maar dan onder water. Bijvoorbeeld op mijn viking scheepje of vissers schuit. Het plan is dan als hij lekker gebalanceerd zeilt een definitief roer te maken.
Bekijk bijlage 627515Bekijk bijlage 627519

Ik dacht te lezen "ik heb bij enkele modellen de kiel verstelbaar gemaakt". Je bedoelde dus "roer". Daar kwam mijn reactie vandaan

Blijft overeind dat ik overweeg om de kiel (in verschillende 3d geprinte blokjes) naar voor of achter te kunnen verstellen mocht dat nodig zijn om de zeileigenschappen in positieve zin te beïnvloeden.

Ik ontwerp de kiel nu zo dat het zwaartepunt van de ballast verticaal samenvalt met het zwaartepunt van de romp. Als ik hier een verkeerde aanname doe en/of op één of andere manier ook rekening moet houden met het lateraalpunt dan hoor ik dat uiteraard graag. In dat geval hoor ik ook graag van jullie of het zinvol is om de kiel maximaal plus of min 2cm te verschuiven. Dat is haalbaar in een kielkast als ik één spant (na lamineren) weglaat.
 
Het (massa)zwaartepunt van de boot ligt per definitie loodrecht onder het drijfpunt van de boot. Kiel naar voren is voorover hangen. Bij het verplaatsen van de kiel verandert er heel veel. Je kan wel een wat bredere of smallere kiel maken, of wat met het roer variëren om de zeileigenschappen te optimaliseren.
 
Back
Top