Even wat opmerkingen over de plaatsing van het roer en grootte van het roer. Het roer heeft een vleugelvorm om een zijwaartse druk te creëren, net als de vleugel van een vliegtuig. Waar roer staat maakt niet veel uit, een stukje achter de kiel stuurt het prettigst. Het is wel zo dat de plaatsing en oppervlak van de kiel het drukpunt onder water bepalen. Ik heb bij enkele modellen de kiel verstelbaar gemaakt om het zeilgedrag naar neutraal te kunnen bijstellen. of bij de RG65 het kiel oppervlak gevarieerd. De snelheid van een bootje wordt bepaald door de romp snelheid. In de formule is de lengte waterlijn een belangrijke variabele. Dit is eigenlijk de afstand van het begin van de boeggolf naar het begin van de hekgolf. Het roer achterop plaatsen verlengt wel de waterlijn maar niet de plaats waar de hekgolf ontstaat dus helpt niet echt. Boven de romp snelheid planeert een bootje. Om in planee te komen moet heel wat weerstand overwonnen, dit resulteert meestal in duiken, vooral met een lange kiel en smalle romp. Met MM's kan je aardig planeren.
Groet Phielp
Groet Phielp