Bij het bouwen van een ornithopter krijgt men te maken met tandwielen. Ik ben zo vrij geweest het een en ander op een rij te zetten. Mogelijk heb je er iets aan. Om het snel terug te vinden heb ik hier een nieuw onderwerp van gemaakt. Mogelijk hebben jullie aanvullingen. Tandwielen I Benaming: d = steekcirkel A = tandkop........................................h = tandhoogte B = tandvoet.......................................b = tandlengte k = kophoogte....................................p = tanddikte, op steekcirkel gemeten. f = voethoogte...................................q = kuilwijdte, op steekcirkel gemeten. Cirkel I = kopcirkel.............................Cirkel II = voetcirkel De boog 5-6 is tanddikte + kuilwijdte is de steek t. Is het aantal tanden van een wiel = z, dan is: (vermenigvuldigen geven we weer met het symbool * en maten staan tussen haken bv [mm]) Omtrek steek = pi*d = z*t; hieruit volgt: t = (pi*d)/z Gewoonlijk geeft men de steek aan in veelvouden van pi; dan noemt men de lengte l/pi = d/z de modulus = m [mm]. Dus : t = m*pi en d = m*z (steekcirkel is gelijk aan moduul maal aantal tanden). z is steeds een geheel getal. Voorbeeld: Een tandwiel met d = 600 [mm] en z = 30 tanden heeft een modulus = m = d/z = 600/30 = 20 [mm]. De steek is dus t = 20*pi = 62,832 [mm]. Merk op: d = m*z De steekdiameter is gelijk aan moduul maal aantal tanden. t = pi*m De steek is een constante maal moduul. Twee tandwielen passen in elkaar als de steek gelijk is, dwz als ze dezelfde moduul hebben! Dp: In landen met inches rekent men met de “diametrale steek” (diametrical pitch) Dp of met de “omtrekssteek” (circular pitch) C. De eerste is het aantal tanden van het wiel, gedeeld door de middellijn van de steekcirkel in inches; de tweede is de steek in inches. Dus: t = pi*m = 25.4*Cp [mm] of m = 8.09*Cp [mm] Verder is de steekcirkelmiddellijn D (in inches) = (m*z)/25,4 = D” zodat Dp = z/D” = (25,4*z)/(m*z) = 25,4/m en dus is m = 25,4/Dp [mm] Woordenlijst: Tandwiel..................................................gear; gear wheel Steek......................................................circular pitch Steekcirkel...............................................pitch circle Tand........................................................tooth As met tandwiel.......................................gear shaft Stel cilindrische tandwielen......................spur gear transmission Rondsel....................................................pinion Naaf.........................................................hub, boss Heugel......................................................rack Conische wiel............................................bevel gear Schroefwielen...........................................screw gear Worm.......................................................worm Wormwiel.................................................worm wheel Tandwielkast.............................................gear casing; Nanni
Nanni, bedankt voor de info, als ik het goed begrijp is dus moduul 05 dan gelijk aan 25.4/0.5 = 50.8 Dp? Dus passen 48Dp en moduul 05 niet bij elkaar?
Frank, Dat heb je goed gezien. Gelukkig heb je de info op tijd gekregen. Twee verschillende maten geeft altijd problemen. Wij zeiden altijd: "Twee verschillende geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen". Succes, Nanni
Nanni, Ik had verwacht dat er een soort conversietabel zou zijn tussen Moduul en Dp, maar dat kan ik dus wel vergeten? Het zijn 2 totaal verschillende tandwielsystemen die geen enkele overeenkomst met elkaar hebben?
Frank, Je kunt wel een omrekentabel maken, maar als je weet dat m = 25.4/Dp [mm] of Dp = 25.4/m [inches], dan is dat zelf ook snel bepaald. Dus met 48Dp is m = 25,4/48 = 0,53 [mm] Laten we dit m2 noemen en dit vergelijken met m1 = 0,5 [mm]. Wat gebeurt er nu indien we deze twee tandwielen laten samen werken? Wat van belang is dat de steek t met elkaar overeenkomt. Nu geldt t = pi*m. Voor m1 = 0,5 en m2 = 0,53 volgt: t1 = pi*m1 = 1,57 [mm] en t2 = pi*m2 = 1,66 [mm] Aangezien beide steken niet gelijk zijn, zullen de tanddikte en kuilwijdte van de wielen ook niet gelijk zijn . Om de tanden toch te laten samenwerken zal je de (hart)afstanden tussen de wielen wat moeten vergroten, dwz de steekcirkels raken elkaar niet meer. Dat levert een grotere voetbelasting op (grotere slijtage) en een onregelmatige loop (meer geluid). Tandwielen zijn tandwielen en overal gelijk, alleen de maten verschillen. Samenwerken kan dus altijd. Nu is het maar net wat je nog acceptabel vindt. Ik ben wat kritisch en blijf liever in een en dezelde stelsel werken. Nanni
Ik heb noodgedwongen bij mijn Slowhawk 2 ornithopter een 11 tands mod 0.5 motortandwiel gebruikt in combinatie met een 84 tands 48dp tandwiel. Ik was hier zelf ook niet zo blij mee, maar ik moet zeggen dat het prima werkt. Ik merk in elk geval nog niets van teveel lawaai of slijtage. Maar als je de keuze hebt moet je natuurlijk bij één maat blijven (in mijn geval OF mod 0.5 OF 48dp). Ben.
Toevallig blijkt dus dat M0.5 en 48Dp bijna overeenkomen, dat wist ik dus ook niet :wink: Ik vlieg al heel lang met modelvliegtuigen maar in tandwielen had ik me nog nooit verdiept. Dat is pas nu ik me met ornithopters bezighoud. Ik weet dus ook niet hoeveel maten er beschikbaar zijn in M (moduul) en in Dp, ik had het idee dat er zoveel maten zijn , dat er bepaalde maten misschien gelijk aan elkaar zouden zijn. Helaas dus niet als ik de reactie van Nanni zie. Moduul is moduul en Dp is Dp, geen overeenkomsten :cry: bennetje, hoe ben je aan die slowhawk gekomen? Schijnt erg moeilijk te zijn om zo'n orni aan te schaffen, de ontwerper/bouwer/leverancier is erg moeilijk bereikbaar?
Hoi Frank, ik heb de Slowhawk 2 gewoon bij Sean Kinkade himself besteld. Vlak daarna kwam ik er achter dat zijn reputatie niet zo goed was. Ik was dan ook bang dat het niet goed zou komen. Ik denk dat het feit dat hij vroeger in Belgie gewoond heeft en toen veel op plekken kwam waar ik vroeger ben opgegroeid voor een gemeenschappelijke band zorgde. Ik had dan ook binnen drie maanden mijn ornithopter in huis. Daarna is het met mijn contact met Sean helaas ook misgelopen (kijk maar eens naar mijn threads op RC-groups onder ornithopters). De brushless setup die hij levert blijkt niet goed te werken en ik ben uiteindelijk zelf op zoek gegaan naar een andere outrunner en tandwielen. Op dit moment is het weer totale radiostilte rond Sean. Niemand hoort meer iets van hem en de laatste tijd worden er ook geen orders meer uitgeleverd. Het leek even goed te gaan maar dat schijnt dus weer over te zijn. Hoe dan ook: de Slowhawk 2 is een schitterende ornithopter en inmiddels vliegt hij prachtig! Ben.
Ben, ik zou die slowhawk wel eens willen zien. Woon jij nog steeds in Belgie? Ik woon in Gent. Misschien hebben we binnenkort orni's voor een BENE treffen. Iets voor laat deze zomer?? Gilbert
Nee, ik heb zelf nooit in Belgie gewoond, maar in Zuid-Limburg. En Sean Kinkade zat blijkbaar vlak over de grens in Belgie en kwam regelmatig op de militaire basis in Brunssum. Vandaar. Maar als er een keer een Ornitreffen georganiseerd wordt en het is enigszins te doen qua afstand en tijd dan lijkt het me leuk om ook te komen. Ben.
De vertraging is gewoon het aantal tandjes van het grootste tandwiel gedeeld door het aantal tandjes van het kleinste tandwiel. Heb je meer vertragingen achter elkaar dan bereken je dit getal voor elke trap en vermenigvuldigt deze afzonderlijke vertragingen vervolgens met elkaar. Bv. eerste trap 10 tandjes klein en 80 tandjes groot, tweede trap 15 tandjes klein en 45 tandjes groot: vertraging eerste trap is 80/10 = 8 vertraging tweede trap is 45/15 = 3 totale vertraging is 8x3 = 24 Ben.
Eefjan, dus zoals Ben al uitlegt is het voor de Eagle als volgt: motortandwiel: 8 tanden, tandwiel1 op de 3mm as: 90 tanden tandwiel2 op diezelfde 3mm as: 10 tanden tandwiel op de 6mm aandrijfas voor de vleugel: 90 tanden vertraging is dus: 90/8 x 90/10 = 101,25 Dit is dus geschikt voor de gebruikte speed 300 motor, wil je nu een andere motor gebruiken die een andere kv heeft, dan moet de vertraging aangepast worden. Ik heb het zo opgelost: heeft de motor bv. 20% minder kv, dan moet het motortandwiel ongeveer 20% meer tanden hebben, dus 8+1.6 = afgerond 10 tanden. Dit werkt goed bij mijn Eagle Mijn Eagle heeft dus nu een vertraging van: 90/10 x 90/10 = 81.
Mooi geschreven. Wat ik niet snap volgens de figuur: Ik heb talloze narekening. Is "pitch 8/16" werkelijk steek 0.5"? 0.5*254 = 12.7 = circular pitch??? het is veel te groot voor dia 53.97 (mm) Wat is werkelijk steekcirkel? Ik geef op. Dank voor uw hulp. Chris
Het plaatje hierboven geeft aan dat het tandwiel 16 tanden heeft met een pitch van 1/8" dus de steekcirkel is 16 x 1/8 x 25.4 = 50.8 mm De buitendiameter van het tandwiel zal dan de 53.975 mm zijn.