FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Micorde"
Dassault Mirage IV met de knikneus van de Concorde. (Prototype)

En m.b.t. die plaatjes: Soms zijn ze er wel, soms niet... Ik snapt het ook niet.
En nee, ik heb geen indigestie opgelopen door teveel hoogspanningskabels te eten... :puppydogeyes:
 
Hé mannen... waar blijft de volgende suggestie? Kan me niet voorstellen dat we allemaal appelig naar dit plaatje zitten te turen in de hoop dat Liger Zero ons uit de nood komt verlossen... :pc:
 
commander....

je krijgt van mij 15 minuten tijd om een nieuw plaatje te plaatsen....;);););););)
het is nu 20h25.....
een beetje militaire dressuur doet deugt......:cool:

indien geen plaatje om 20h40
daarna is het de beurt aan Roel.....

steffe
 
Hela hela, deze was toch nog niet geraden? :confused:

rara.jpg
 
was toch geraden door roel......

"Micorde"
Dassault Mirage IV met de knikneus van de Concorde. (Prototype)
mare....
op internet nog niet gevonden....




steffe
 
Laatst bewerkt:
Met andere luchtinlaten, staart, landingsgestel, wielen?
Hmmm...
Ik vind er ook niks van terug.


Lijkt me wel dat we in de richting van Concorde moeten zoeken.
Of een tip vragen aan Liger Zero :mrgreen:
 
Ja, ik denk dat we nu ook een beetje érg kort door de bocht gaan...
Ik knalde ook zomaar iets neer met m'n "Micorde"...:puppydogeyes:

Ik ben wel goed (tenminste... dat zegt m'n vrouw) maar zó goed:confused:
 
Dat "knikneus" geval is een "Fairey Delta 2", dat weer toch ieder kind ....

Klopt Dirk als een Bus eeh vliegtuig dit keer.

airey FD-2 (Fairey Delta 2)

Research voor de luchtmacht

FD2_1.jpg


Met testpiloot L.P. Twiss aan het stuur vestigde de Fairey FD.2 op 10 maart 1956 een wereldsnelheidsrecord met 1.822 km/u.
In de naoorlogse jaren concentreerde de Britse Fairey fabriek zich op de planning van toekomstige vliegtuigtypen. De Fairey research-afdeling bestudeerde vooral het deltavleugel-concept en de problemen van verticale start en landing. Dit viel samen met de belangstelling van de luchtmachtleiding voor supersone vliegtuigen.

FD2_2.jpg


Technologische uitdaging
In dit verband verplichtte Fairey zich op korte termijn twee experimentele toestellen te ontwikkelen en ook de concurrent English Electric nam de uitdaging aan. Als tegenhanger van de Lightning bouwde Fairey de eenmotorige Delta-jet FD.2 waarvoor in oktober 1950 een contract met de regering was getekend. De bouw van het prototype werd aanvankelijk door andere prioriteiten vertraagd maar in oktober 1954 was de spectaculaire Fairey FD.2 klaar voor zijn eerste vlucht op de basis Boscombe Down. Bij de eerste serie proeven moest het toestel een noodlanding maken wegens het uitvallen van de motor en het hydraulische systeem.

Brits prestige
De FD.2 bereikte in oktober 1955 voor het eerst de geluidsnelheid en kort daarop een snelheid van Mach 1,56. Gesterkt door deze resultaten besloten de Britten een gooi te doen naar het absolute wereldsnelheidsrecord dat op naam stond van de Amerikaanse Super Sabre met 1.323 km/u. De recordpoging vond plaats op 10 maart 1956 en was een daverend succes: de FD.2 bereikte op 11.580 m hoogte de voor die tijd verbazingwekkende snelheid van 1.820 km/u. Hierop werd bij Fairey een tweede prototype besteld dat later werd overgedragen aan de British Aircraft Co. en onder de aanduiding BAC 221 gebruikt bij de ontwikkeling van het eerste supersone verkeersvliegtuig Concorde.
De belangrijkste versie
FD.2 (twee experimentele vliegtuigen)

De belangrijkste afnemer
Groot-Brittannië

Specificaties
Type: FD.2
Soort: experimenteel vliegtuig
Motor: een Rolls-Royce Avon 200 straalmotor met 44,48 kN stuwdruk
Maximum snelheid: 2.090 km/u op 11.580 m
Vliegbereik: 1.336 km
Gewicht: leeggewicht 4.990 kg; maximum startgewicht 6.300 kg
Vleugelspanwijdte: 8,18 m
Lengte: 15,74 m
Hoogte: 3,35 m
Vleugeloppervlak: 33,44 m2
Bewapening: geen
Bemanning: 1
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top