Dat "knikneus" geval is een "Fairey Delta 2", dat weer toch ieder kind ....
Klopt Dirk als een Bus eeh vliegtuig dit keer.
airey FD-2 (Fairey Delta 2)
Research voor de luchtmacht
Met testpiloot L.P. Twiss aan het stuur vestigde de Fairey FD.2 op 10 maart 1956 een wereldsnelheidsrecord met 1.822 km/u.
In de naoorlogse jaren concentreerde de Britse Fairey fabriek zich op de planning van toekomstige vliegtuigtypen. De Fairey research-afdeling bestudeerde vooral het deltavleugel-concept en de problemen van verticale start en landing. Dit viel samen met de belangstelling van de luchtmachtleiding voor supersone vliegtuigen.
Technologische uitdaging
In dit verband verplichtte Fairey zich op korte termijn twee experimentele toestellen te ontwikkelen en ook de concurrent English Electric nam de uitdaging aan. Als tegenhanger van de Lightning bouwde Fairey de eenmotorige Delta-jet FD.2 waarvoor in oktober 1950 een contract met de regering was getekend. De bouw van het prototype werd aanvankelijk door andere prioriteiten vertraagd maar in oktober 1954 was de spectaculaire Fairey FD.2 klaar voor zijn eerste vlucht op de basis Boscombe Down. Bij de eerste serie proeven moest het toestel een noodlanding maken wegens het uitvallen van de motor en het hydraulische systeem.
Brits prestige
De FD.2 bereikte in oktober 1955 voor het eerst de geluidsnelheid en kort daarop een snelheid van Mach 1,56. Gesterkt door deze resultaten besloten de Britten een gooi te doen naar het absolute wereldsnelheidsrecord dat op naam stond van de Amerikaanse Super Sabre met 1.323 km/u. De recordpoging vond plaats op 10 maart 1956 en was een daverend succes: de FD.2 bereikte op 11.580 m hoogte de voor die tijd verbazingwekkende snelheid van 1.820 km/u. Hierop werd bij Fairey een tweede prototype besteld dat later werd overgedragen aan de British Aircraft Co. en onder de aanduiding BAC 221 gebruikt bij de ontwikkeling van het eerste supersone verkeersvliegtuig Concorde.
De belangrijkste versie
FD.2 (twee experimentele vliegtuigen)
De belangrijkste afnemer
Groot-Brittannië
Specificaties
Type: FD.2
Soort: experimenteel vliegtuig
Motor: een Rolls-Royce Avon 200 straalmotor met 44,48 kN stuwdruk
Maximum snelheid: 2.090 km/u op 11.580 m
Vliegbereik: 1.336 km
Gewicht: leeggewicht 4.990 kg; maximum startgewicht 6.300 kg
Vleugelspanwijdte: 8,18 m
Lengte: 15,74 m
Hoogte: 3,35 m
Vleugeloppervlak: 33,44 m2
Bewapening: geen
Bemanning: 1