:wat maakt topsnelheid bij een heli dan ? ik heb al vaker gelezen dat ze zo schuw hard gaan , maar waar ligt dat aan ?? ik dacht altijd dat een zwaardere heli harder kon dan een lichtere , maar dus niet ??
Een NT haalt zijn snelheid uit zijn vorm. Vooral dat de kap aan de achterzijde dicht is geeft vervelingen aan die achterzijde geen kans om aan het geheel te "zuigen".
Nu heeft een heli eigenlijk geen aandrijving maar glijd af. daarmee zou je kunnen zeggen dat een zware heli sneller zou zijn dan een lichte. Het probleem ontstaat bij die zware heli dat de rotor veel bladhoek moet blijven geven om de boel in de lucht te houden. Dat meer bladhoek geven veroorzaakt op de een of andere manier veel weerstand. Hoe weet ik ook niet precies maar mijn relatief lichte 230 gaat gewoon makkelijker snel dan een wat zwaardere Airwolf die uiteindelijk de zelfde vorm, rotorkop en bladen heeft.
:vanwaar dat 0% nitro vliegen , ik las eens op hun site dat de heli zo koel blijft , zelfs op een warme dag ondanks het zonder nitro vliegen ? ook lees ik dat ie zoveel power heeft . dat heeft toch niets met de heli te maken en alles met de motor ?
Duitsers lijken graag op 0% te willen vliegen dit kan omdat de koeling bij een NT uitstekend is. Maar het is de MIX van het geheel wat de heli zo goed maakt.
Als je licht bent NT= ca4250 gram heb je weinig energie nodig om te vliegen. Ter vergelijking: mijn volledig geblingde Rap 90 woog 5400 gram. De motor hoeft dus minder energie te verschaffen en bouwt dus ook minder warmte op.
De motor die Henseleit normaal voorschrijft is een OS die eigenlijk voor de Heim schaalmechanieken bedoeld was. Deze leverde zijn max koppel rond de 11.000 rpm en max vermogen zo rond de 13.000 (de motor mag niet harder dan 14.000 rpm lopen volgens opgave van OS) De heli vliegt fijn bij ca 1500 tot 1600 rpm wat met een verhouding van 7,7/1 precies de motor tussen het max vermogen en max koppel laat draaien.
Begin je nu te trekken met een NT zakt de motor enkele toeren naar die 11.000 rpm maar ook geen steek verder, en blijft keurig op het max koppellopen (=1450 in de kop) tot jij klaar gekloot bent.
Veel helimannen vliegen hun heli op zeer hoge toerentallen in de kop. Een NT heeft dit door het lage gewicht niet nodig. Het is echter wel zo dat het optoeren houden van een rotorkop kwadratisch meer vermogen kost als het toerental verdubbeld wordt. Dit vermogen wat je nu al kwijt bent aan het draaien van de rotorkop kan je niet meer inzetten.
Verder heeft de heli door weinig bewegende delen en slimme overbrengingen (snaren) weinig verliezen. Verder wordt bij het insturen van een rol of nick functie maar (relatief) weinig bladhoek aan de paddelas gegeven. Dat weinig bladhoek trekken van de paddels geeft minder verliezen en draagt dus bij aan het rendement. Ondanks de kleine stuurbeweging krijg je genoeg respons uit de kop terug.
Ook is het zwaartepunt dicht onder de kop geplaats. Hierdoor is er ook minder energie nodig om te bewegen (rol nick)
In een notendop is de NT rendementvol, licht, rendementvol en heeft een goede setup motor/vertraging, rendementvol en is erg gestroomlijnd. O-ja ze zijn erg rendementvol (of had ik dat al gezegt

Dus heeft power met de heli te maken? Ja, het is wat die heli met de verkregen power van de motor doet.
grt,
Ben