Three Dee NT???

laurens zei:
Voor zover dit iets aan de discussie toevoegt, volgens mij heeft Ben nooit een Fury gehad.

Het voegt inderdaad niets toe, ik heb geen Fury gehad, er echter meer dan eens met verschillende x-cell machines gevlogen, verder zeg ik niet dat het ding niet goed zou zijn.

Hier wordt echter wel door enige (geweldig vliegende) heren geroepen dat een NT niet of minder geschikt voor een harde 3D stijl zou zijn dan een Fury of een andere door de gesponsorde heren als Youngblood of Kraus gevolgen heli.
Deze mening zou ik nog kunnen waarderen als zij ooit met een NT gevlogen zouden hebben en de NT in een zelfde setup (motor, brandstof, uitslagen, RPM, enz enz) zouden vergelijken.

laurens zei:
Vibe 90 is stukken beter dan een 3DNT.
Volgens mij heb je beide machines nog nooit van dichtbij gezien laat staan er mee gevlogen.
Dus mijn vraag. Waarop baseer je deze stelling? Of klets je gewoon de ruimte in?

Met meningen zoals die van Jasper kan je tenminste wat. (top)

Grt,
Ben

Hoi,

Ik ben een echte trouwe Henseleit vlieger. Maar wat wil je nou precies weten? Ik vlieg de MP en de NT, maar snap niet waar je naartoe wil?

Elke heli, elke Type, en dan weer andere gyro / bladen etc. HET vliegt altijd net iets anders dan die van een club-genoot. Is de vraag niet gewoon dat je eens wat anders wil gaat vliegen, dat power heeft , geen nitro, en het hele aspect van heli vliegen 1200 tot 1900 toeren 3D tot soft 3D gevlogen kan worden. (het is GEEN FAI heli)

Als je interrese hebt in een NT dan kun je bij mij nog een hele nieuwe komen halen. Stuur maar een PB.

Groeten
Roel een Henseleit liefheber ;)

Ik heb beide machines wel degelijk van dichtbij gezien, beide in mn handen gehad. Ik had bij die statement moeten toevoegen dat dat mijn persoonlijke mening is, dus dat ik nu liever een Vibe dan 3DNT zou willen als ik ze beide kan kiezen. Het frameopbouw van de Vibe spreekt mij nu gewoon meer aan, de wijze waarop je ze door de lucht ziet gaan, dat zijn toch dingen die je zelf kan zien.

Laurens,

Ik reageer misschien een beetje pinnig maar de NT (mijn NT) is gewoon mijn kindje.
Dus bij blazen naar de NT blaas ik altijd terug. (afwijking)

Verder heb ik wel het idee dat de NT en nu de MP series de luis in de vacht van de commerciële 3D marketing machine is.
Ik denk dat een NT of MP zich kan meten met elke heli op de markt
Eigenlijk hebben ze last die een kleine fabrikant die telkens weer de kop op steekt en de grote merken ter discussie stelt.

Maar om aan de vraag van de starter van dit draadje antwoordt te geven.
Ja er zijn mensen die de Henseleit heli’s meer dan geweldig vinden. Zijn strak, snel en bewegelijk en met wat instellen dus vele karakters te geven.

Grt,
Ben

Bedankt voor alle antwoorden. Het is overgens allemaal wel erg persoonlijke voorkeuren wat betrefd keuze van de heli.
Kortweg gezegd zijn alle heli's die ter discussie hebben gestaan in dit topic goed voor 3D/hard 3D vliegen. De keuze wordt meer bepaalt door, bouw van de heli, looks, enz...

denk dat ik maar een LAMA koop haha

wat ik nog even wilde toevoegen;

Waarom een "NT" tegen een Vibe overwegen

De NT is inmiddels behoorlijk wat jaartjes oud, de MP-XL is de moderne opvolger..

mooie discussie om eens 2 vragen te stellen die ik nog nooit heb begrepen over een henseleit.
en wel deze :wat maakt topsnelheid bij een heli dan ? ik heb al vaker gelezen dat ze zo schuw hard gaan , maar waar ligt dat aan ?? ik dacht altyd dat een zwaardere heli harder kon dan een lichtere , maar dus niet ?? en ten tweede , vanwaar dat 0% nitro vliegen , ik las eens op hun site dat de heli zo koel blijft , zelfs op een warme dag ondanks het zonder nitro vliegen ? ook lees ik dat ie zoveel power heeft . dat heefd toch niets met de heli te maken en alles met de motor ? vanwaar dat dat met de heli te maken heeft evenals 'zeer krachtige heli' . dit tov andere 90 ers bedoel ik [of zijn ze zoveel lichter dan een raptor 90?]. kunnen sommige motoren dan zonder nitro het zelfde vermogen halen als andere merken met nitro ofzo ?? scheelt wel een hoop poen dan . keek trouwens net naar de advert. van holco , mooooooie machine
mvg ferry

Het vermogen wat je hebt is het vermogen wat je motor levert ten opzichte van het gewicht van je heli. Je kan wel een motorvermogen van 5kw hebben, maar als je heli zwaar is heb je daar niet zoveel aan. Als je heli nou lichter is dan het gemiddelde heb je dus meer bruikbaar vermogen.

Het ontwerp van de rotorkop bepaalt hoeveel energie er nodig is om te sturen. Dit verschilt ook per heli.

0% nitro heeft behalve met de motor ook met de koeling te maken. Als dit erg goed is koelt het gewoon makkelijker en heb je minder nitro nodig voor hetzelfde bruikbare vermogen.

:wat maakt topsnelheid bij een heli dan ? ik heb al vaker gelezen dat ze zo schuw hard gaan , maar waar ligt dat aan ?? ik dacht altijd dat een zwaardere heli harder kon dan een lichtere , maar dus niet ??
Een NT haalt zijn snelheid uit zijn vorm. Vooral dat de kap aan de achterzijde dicht is geeft vervelingen aan die achterzijde geen kans om aan het geheel te "zuigen".
Nu heeft een heli eigenlijk geen aandrijving maar glijd af. daarmee zou je kunnen zeggen dat een zware heli sneller zou zijn dan een lichte. Het probleem ontstaat bij die zware heli dat de rotor veel bladhoek moet blijven geven om de boel in de lucht te houden. Dat meer bladhoek geven veroorzaakt op de een of andere manier veel weerstand. Hoe weet ik ook niet precies maar mijn relatief lichte 230 gaat gewoon makkelijker snel dan een wat zwaardere Airwolf die uiteindelijk de zelfde vorm, rotorkop en bladen heeft.

:vanwaar dat 0% nitro vliegen , ik las eens op hun site dat de heli zo koel blijft , zelfs op een warme dag ondanks het zonder nitro vliegen ? ook lees ik dat ie zoveel power heeft . dat heeft toch niets met de heli te maken en alles met de motor ?

Duitsers lijken graag op 0% te willen vliegen dit kan omdat de koeling bij een NT uitstekend is. Maar het is de MIX van het geheel wat de heli zo goed maakt.
Als je licht bent NT= ca4250 gram heb je weinig energie nodig om te vliegen. Ter vergelijking: mijn volledig geblingde Rap 90 woog 5400 gram. De motor hoeft dus minder energie te verschaffen en bouwt dus ook minder warmte op.
De motor die Henseleit normaal voorschrijft is een OS die eigenlijk voor de Heim schaalmechanieken bedoeld was. Deze leverde zijn max koppel rond de 11.000 rpm en max vermogen zo rond de 13.000 (de motor mag niet harder dan 14.000 rpm lopen volgens opgave van OS) De heli vliegt fijn bij ca 1500 tot 1600 rpm wat met een verhouding van 7,7/1 precies de motor tussen het max vermogen en max koppel laat draaien.
Begin je nu te trekken met een NT zakt de motor enkele toeren naar die 11.000 rpm maar ook geen steek verder, en blijft keurig op het max koppellopen (=1450 in de kop) tot jij klaar gekloot bent.
Veel helimannen vliegen hun heli op zeer hoge toerentallen in de kop. Een NT heeft dit door het lage gewicht niet nodig. Het is echter wel zo dat het optoeren houden van een rotorkop kwadratisch meer vermogen kost als het toerental verdubbeld wordt. Dit vermogen wat je nu al kwijt bent aan het draaien van de rotorkop kan je niet meer inzetten.
Verder heeft de heli door weinig bewegende delen en slimme overbrengingen (snaren) weinig verliezen. Verder wordt bij het insturen van een rol of nick functie maar (relatief) weinig bladhoek aan de paddelas gegeven. Dat weinig bladhoek trekken van de paddels geeft minder verliezen en draagt dus bij aan het rendement. Ondanks de kleine stuurbeweging krijg je genoeg respons uit de kop terug.
Ook is het zwaartepunt dicht onder de kop geplaats. Hierdoor is er ook minder energie nodig om te bewegen (rol nick)

In een notendop is de NT rendementvol, licht, rendementvol en heeft een goede setup motor/vertraging, rendementvol en is erg gestroomlijnd. O-ja ze zijn erg rendementvol (of had ik dat al gezegt ;)
Dus heeft power met de heli te maken? Ja, het is wat die heli met de verkregen power van de motor doet.

grt,
Ben

aha , t is me duidelijk . maar aangezien het systeem en de werking van de mechanieken in een henseleit dan dus uniek te noemen is , zijn er dan daarbij geen nadelige gevolgen verbonden ? ik bedoel , als je dan de werkingen van alle merken helis in ogenschouw neemt , dan is een henseleit dus gewoonweg veruit de best ontwikkelde , meest renderende heli die er gemaakt word . maar ook de enige die die invalhoek handhaafd ? zou toch een eitje zijn voor tt of align om wat te ontwikkelen op basis van dit principe en de vloer aan te vegen met een kleinere helibouwer als henseleit? maargoed , trouwens , met een 3dnt vlieg je dus zonder nitro met net zoveel power als een r90 , maar met een fractie van de brandstofkosten ?? hmm , dan haal je t verschil er ook wel uit . . .

zou toch een eitje zijn voor tt of align om wat te ontwikkelen op basis van dit principe en de vloer aan te vegen met een kleinere helibouwer als henseleit? .
Dat valt dus tegen. Op de eerste plaats is de rotorkop van Henseleit erg goed beschermt tegen kopieeren. Op de tweede plaats is het produceren van Heli's niet zijn hoofdzaak maar een bijzaak. Volgens mij maakt zijn bedrijf ook spullen voor laboratoria dus die veeg je niet zomaar ff weg.
ten derde: Het is vrij lastig om een hele heli te minimaliseren (materiaal = massa) en daarbij ook te zorgen dat het heel blijft. De ontwikkelingskosten en de marketing gerichte (instap)prijs van een heli komen dan al snel niet meer overeen.
De NT koste als kit toch 1250,- euro en daar moet alles nog bij (motor, RC, bladen). De MP’s zijn rond de 1100,- euro. Laat een Chinees dit kunnen maken voor 800,- is dat nog steeds te duur voor de markt waar een TT of Align opereert.

maargoed , trouwens , met een 3dnt vlieg je dus zonder nitro met net zoveel power als een r90 , maar met een fractie van de brandstofkosten ?? hmm , dan haal je t verschil er ook wel uit . . .
Wel een klein verschil. Als je een Rap op 2000 rpm in de lucht hebt stop je veel energie in de rotorkop (massa x snelheid). Als je dan en zeer snelle stuurbeweging maakt gebruik je de energie die je hebt opgebouwd even om een beweging heel krachtig in te zetten.
Onmiddellijk begint het toerental terug te lopen maar dan heb je al gebruik gemaakt van die energie.
Een NT gebruikt normaliter een lagere beginsnelheid in de kop en heeft dus minder energie opgeslagen. Een NT zal dus rustiger maar duurzamer zijn beweging inzetten. (tenzij je ook het toerental verhoogt).
Ik heb eens een wedstrijdje met een x-cell Furry gedaan. Hooverend naast elkaar en dat vol pitch om te zien wie het eerst boven is. De Furry is in de eerste twee meter net even sneller weg maar daarna had hij het nakijken bij de NT. (ik moet daarbij wel even vermelden dat de NT met een 60B carb. op 30% coolpower liep)
Dat vlieggedrag wat een NT heeft vind niet iedereen mooi of leuk.
De MP serie hebben deze eigenschap minder en lijken meer op het vlieggedrag van de gevestigde orde. (wat ik gezien heb want ik heb nooit met een MP gevlogen)

Grt,
Ben

Als jullie geintresseerd zijn.

Mijn 3dmp v90 is te koop, volledig vliegklaar voor slechts 1250 euro.

het is een bangelijke heli ;-)

Back