Bouwverslag Extra-Fun 2 Meter onder 4,5 kg

Gaat het lukken onder 4,5 kg ?


  • Total voters
    371
Update

Effe een nieuwe update op het vernieuwde forum.
Jullie denken anders misschien dat het niet verder gaat.
het gaat wel verder maar ook veel andere projekten en verplichtingen.

Ben begonnen met het bespannen van de eerste delen.
pict0024ju6.jpg


pict0025pd0.jpg


pict0026du6.jpg


De Logo´s worden met een snijplotter uitgesneden en opgeplakt.
(Folie is brandstof vast en laat nooit meer los. Wasstraatvast)
pict0028re5.jpg


pict0029vy5.jpg


Scharnieren geborgt met 1mm carbon staaf
pict0030jc4.jpg


pict0031wn0.jpg


Word vervolgt.

Mvg Johan
 
Een kleine update.

Scharnieren weer geborgt met 1mm carbon
pict0060mz1.jpg


Stabilo en roeren in de folie.
pict0062cf3.jpg


En de deksel in de folie.
pict0059yu9.jpg


Nu gaat we de motor opbouwen en bepalen waar servo´s ,accu en ontvanger ongeveer heen moet.

Word vervolgt,

Mvg Johan
 
Motor schotje is gemaakt om de afstand te regelen.
Schotje word niet met carbon behandelt.:D
pict0063tx5.jpg


Moter even er op om de afstand te meten. Past.:D
pict0064uo3.jpg


Vanavond effe roland bellen of de motordomp 2° genoeg is voor de 20er zenoah.

Mvg Johan
 
Ik boor overal gaten in om hem van de teveel aan grams te bevrijen.
Dan ga Ik aan de andere kant niet carbon lamineren om hem zwaarder te maken.:D
1 laag carbon brengt geen stevigheid , alleen gewicht.:oops:

Schotje is sterk genoeg om er iets aan moeten doen , er komen nog gaten in als de motor op zijn plaats zit.

Mvg Johan
 
Dan ga Ik aan de andere kant niet carbon lamineren om hem zwaarder te maken.:D
1 laag carbon brengt geen stevigheid , alleen gewicht.:oops:

Hehe, iemand die het enigzins snapt. Het is niet alleen gewicht toevoegen, maar ook redelijk duur materiaal lekker ineffecient gebruiken.

Alhoewel het borgen van scharnieren met UD Carbon materiaal daar ook een goed voorbeeld van is.

Carbon is heel sterk en stug in de vezelrichting, maar dwars erop is het relatief peperkoek. Een ijzeren pen is hier beter geschikt, alleen laat zich lastiger verwerken en lijmen en kans op roest-vorming.
Andere optie is een (dikkere) houten tandenstoker of kunststof pen.

Ben benieuwd hoe je nu met het gewicht zit, vooral gezien de getallen die je geeft bij het voorbeeld van het Funtana richtingsroer.

Rick
 
Alhoewel het borgen van scharnieren met UD Carbon materiaal daar ook een goed voorbeeld van is.

Scharnieren trek je er niet meer uit zonder de konstruktie kapot te maken.;)

Ben benieuwd hoe je nu met het gewicht zit, vooral gezien de getallen die je geeft bij het voorbeeld van het Funtana richtingsroer.

Zijvin met roer bespant 64 gram
Stabilo met roeren bespant 130 gram

Mvg Johan
 
@rickNT

Doet het carbon dan wel af in stevigheid wanneer je hem perst, samen met nog een laag kevlar? Zo doe ik het altijd, ik heb de indruk dat dit wel werkt? Ik gebruik dan maar 4mm vliegtuigmultiplex.

Gewoon carbon op een vlakke plaat zetten zonder aan te persen lijkt me inderdaad niet zo sterk. Er gaan daar nog wel wat indianenverhalen van rond op het forum :-)
 
Ik gebruik dat laagje carbon op zo'n motorschot om een aantal redenen;

-stevigheid (het hout zal niet snel scheuren meer)
-indrukken van de bouten (het schotje wordt harder, dus je drukt het niet kapot meer)
-de looks:cool:
-bescherming tegen brandstof

Grt.
 
Hehe, iemand die het enigzins snapt. Het is niet alleen gewicht toevoegen, maar ook redelijk duur materiaal lekker ineffecient gebruiken.

Denk niet dat het veel met snappen of niet snappen te maken heeft. Als je voor iets kiest, is gewicht en stevigheid niet het enige argument, er kunnen meer beweegredenen zijn. Zoals bv. optische.
 
-stevigheid (het hout zal niet snel scheuren meer)
Vliegtuigmultiplex scheurt niet.

-indrukken van de bouten (het schotje wordt harder, dus je drukt het niet kapot meer)
Als je ringetjes onder de boutjes en moertje doet, druk je bij vliegtuigmultiplex niks in.

-bescherming tegen brandstof

Dan zou Ik toch de motor maar eens na laten kijken, die van mij lekken nergens.

Jammer dat daar niemand wat van ziet met de motorkap er op.

Kan wel even een stickerte snijden voor op de motorkap
"CFK Insite".:cool:

Mvg Johan
 
Vliegtuigmultiplex scheurt niet.

Zeker alleen bij mij dan;)

Als je ringetjes onder de boutjes en moertje doet, druk je bij vliegtuigmultiplex niks in.

O jawel hoor, een goede M6 bout met ring kun je zonder al teveel kracht te zetten al zo vastdraaien dat je een flinkje afdruk in het hout achterlaat, zelfs als het met cfk gelamineerd is heb je dat nog een beetje (maar wel een stuk minder)

Dan zou Ik toch de motor maar eens na laten kijken, die van mij lekken nergens.

Die van mij ook niet, maar vooral motoren met carb aan de zijkant/voorkant en zonder inlaatkelk willen nog wel een wat spetteren uit de carb, voor je het weet is na "iedere keer een druppel" je motorschot doorweekt (bij benzine minder erg dan bij methanol omdat je maar een klein olie-aandeel gebruikt)

Jammer dat daar niemand wat van ziet met de motorkap er op.

Toch wel, mensen kijken altijd vanaf de opening aan de voorkant naar binnen, aangezien daar het meest interessante stukje techniek van een modelvliegtuig zit:p

Grt.
 
Toch wel, mensen kijken altijd vanaf de opening aan de voorkant naar binnen, aangezien daar het meest interessante stukje techniek van een modelvliegtuig zit

Lijkt mij sterk dat ze van carbon iets zien.
hpim4491es7.jpg


O jawel hoor, een goede M6 bout met ring kun je zonder al teveel kracht te zetten al zo vastdraaien dat je een flinkje afdruk in het hout achterlaat, zelfs als het met cfk gelamineerd is heb je dat nog een beetje (maar wel een stuk minder)

Ik wil je wel een stukje sturen voor je volgende model.
In 5 mm heb ik genoeg.
En daar draai je geen grote afdrukken in en uitscheuren al helemaal niet.

Mvg Johan
 
Back
Top