Bouw LUPIN en EVO

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een nieuw bouwdraadje te starten. De eerste vorderingen (of beter pogingen) zijn de te zien onder het draadje "Voorbereidingen 2008".

Gisteren de pluggen voor de 2e keer in de spuitplamuur gezet. Vandaag deze eerst met waterproof 600 en vervolgens met 1000 en 2000 'geschuurd' en daarna in de autolak gezet.

Morgen polijsten en wellicht nog een keer spuiten.
Wordt vervolgd..

Cheers

Bart

Plug van de LUPIN en EVO voor het 'schuren'
72954776905224e41.jpg


Plug van de LUPIN na het 'schuren'
72954776905240043.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed plan, een bouwdraad.

Vraagje (ik zit ook in de afbouwfase van mijn plug): waar ga je mee polijsten?

Ik moet namelijk de spulletjes voor het fijne afwerken nog in huis halen.
 
Hoi Berrie,

Je hebt gelijk van een foto, daar wordt je niet veel wijzer van, ik heb echter van Bart mondeling mogen vernemen dat hij weer zo glad als een aal was, zodoende.

Het is zeker lastig inschatten wat glad is.
Denk je het voor elkaar te hebben kijk je er toch nog een keer langs, en ja hoor, een deukje of kras van het neerleggen.

Frans
 
Schuren, schuren en nog eens schuren

Berrie,

Ik had dat probleem ook. Ik ben toen ik begon eigenlijk verkeerd gestart;

mij eerste lakschema was alsvolgt:

- grondverf met de kwast aangebracht
- zwarte verf met de kwast aangebracht
- schuren
- spuiten met autolak
- schuren met water (600, 1000, 2000)
- spuiten met autolak
- opnieuw schuren met water

ik heb dat spuiten schuren zo'n keer of acht herhaald
daarna gepolijst met commandant 4 (gewoon met de hand).....
en ik was niet tevreden maar om wille van de tijd (ik had het idee dat ik
wel aan de gang kon blijven) ben ik met het afmallen begonnen, wat mis ging...

Ik heb toen de beschadigde pluggen vetvrij gemaakt, en weer geschuurd (120)
Vervolgens heb ik ze:

- in de spuitplamuur gezet (Max Meijer, koop ik bij Nieuwenhuis in Delft)
- geschuurd met water (600, 1000 en 2000)
- weer in de spuitplamuur gezet,
- en weer geschuurd met water 600, 1000 en 2000
- en afgelakt met autolak (heel dun vernevelen,en je tijd voornemen)

Morgen als de lak uitgehard is zal ik kijken of ik ga polijsten (Commandant 4) of dat ik het zo laat.

Conclusie : spuitplamuur gebruiken, dit kan je echt super schuren met water en als je in het licht houdt kan je idd heel goed zien waar je nog iets weg moet halen om het echt
superglad te krijgen.

Nog een tip: kleine oneffenheden werk ik weg met mesplamuur voordat ik de spuitplamuur er op zet.

Succes en neem je tijd, hoe mooier de plug hoe beter de mal, wel het juiste lossingsmiddel gebruiken en koelen als je Berisin giethars gebruikt (lol)

Cheers

Bart
 
Laatst bewerkt:
strak strak!
Laatst op me werk ook lopen schuren/plamuren aan een plug voor de leading edge mal.
Bijna hetzelfde, maar dan anders :). speciale hars gebruikt zodat we in 1 keer 3 dikke lagen erop konden doen (iets van 30 kilo erop gegooid :) ).
12684776b96b2ac8d.jpg


is wel 6 meter :).

Ik zit nu toch ook wel te denken om zoiets als jij heb te maken. moet lukken, alleen zit ik nog veeeeel teveel te twijfelen over de vorm. Hoe heb jij die bepaald? RC uitgetekend en een vormpje er omheen gemaakt?

Ook creatieve namen zeg... ik kan maar niks verzinnen. vliegt van mij nu al van alles rond zonder naam...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plug

Sietse,

Leuk, lijkt me aardig wat werk. Om op je vraag terug te komen. Ik heb in een 2D Cad teken programma (Vellum) een zijaanzicht, bovenaanzicht en doorsnedes getekend. Met behulp van de aanzichten, een lintzaag , een schaaf en schuurklos heb ik de vormen in (hoe kan het ook anders) Lindehout gemaakt.
Cheers

Bart
 
He Bart,

Wat heeft het voor zin om je spuitplamuur met korrel 2000 te schuren. Hoe gladder je spuitplamuur des te slechter zal de autolak houden. Even schuren met korrel 400 is glad zat en daarna alleen de autolak tot korrel 2000 schuren en polijsten . Scheelt een hoop werk en je hechting is waarschijnlijk een stuk beter.

Alex

P.S Dat kan ook de reden zijn dat je verf in de vorige mal achterbleef.
 
Spuitplamuur is een typisch goedje. Speciaal ontworpen om de lak goed op te laten hechten. Probeer maar eens de spuitplamuur als laatste laag lossend te krijgen. De lukt niet (niet waar Arno? ;-)), tenzij je PVA gebruikt. Zelfs Frekote werkt niet, en dat wil wat zeggen over de reactiviteit!!
Een gepolijste laag spuitplamuur geeft dus geen slechtere hechting met de 2K autolak, de chemische hechting is al zeer goed.
Alex heeft wel gelijk als hij schrijft dat korrel 1000 niet nodig is om glad af te kunnen spuiten. Het vloeien van de 2K lak gaat net zo goed op een wat ruwer oppervlak.
De reden waarom ik wel met 1000 polijstte is dat zo oneffenheden beter te zien zijn als je het oppervlak laat spiegelen. En dan bedoel ik niet krasjes e.d. maar oneffenheden over een groter oppervlak.
Na het polijsten van de spuitplamuur maakte ik de plug nat met een film water. Daarna het licht dat door luxaflex komt erin laten spiegelen. Als de luxaflexstrepen niet mooi vloeiend lopen is er werk aan de winkel.
 
Allard,

Klopt helemaal. Ik ben ooit eens in een grijs verleden bezig geweest met hechting van siliconen rubber op piezo kristallen...net als bij verflagen is er sprake van een mechanische- en chemische verankering.

In het algemeen geldt dat bij de primer (of spuitplamuur) de chemische verankering met de ondergrond niet ideaal is en dat de mechanische verankering een belangrijke rol speelt voor een goede hechting. De chemische verankering tussen de primer en de autolak is echter zeer goed en dus daar speelt de mechanische verankering praktisch geen rol.

Ergo linden hout relatief ruw houden voor goede hechting van de spuitplamuur en de spuitplamuur mooi glad afwerken voor een mooie dunne en gladde lak laag.

Cheers

Bart
 
Bart, bedankt voor je werkvolgorde.

Ik heb tot nu toe de volgende stadia doorlopen:

- Plug van, verschillende lagen en delen, MDF gemaakt. Ook zijn er plamuurovergangen gemaakt. Van romp naar pylon.
- Vormgegeven door schaven en schuren.
- Dan eenmaal met grondverf behandeld en geschuurd.
- Een laagje glasmat. voornamelijk om te voorkomen dat er op overgangen van plamuur naar pylon e.d. scheuren optreden tijdens het lossen.
-Schuren van de glasmat
-plamuren met lakplamuur van een paar pinholes en andere ongerechtigheden

totzover.

Nu is het idd wel een goed idee om de spuitplamuur ter hand te nemen.

En dan schuren zoals Allard aangaf. Wat een werk........

Vraagje: ik beschik niet over spuimateriaal voor 2K autolak. Wel heb ik hier (kwastbare) DD lak staan. Is dat ook acceptabel? Misschien wat meer schuurwerk.

De negatieve mal wil ik redelijk klassiek opbouwen. Laagje van die Formenharz 200, dan een dun glaslaagje (80gram ofzo) Dan afvullen met G600. de plug wil ik dan waxen en met PVA behandelen.
 
Test kubusjes

Bijna een live verslag...

Vandaag de pluggen gepolijst met Commandant 4 en opnieuw in de autolak gezet.
Daarna een viertal test kubusjes gegoten. Het oppervlak van de 2 rechter kubusjes is behandeld met 5 lagen grundierwachs en 5 lagen trennspray en van de 2 linker met 5 lagen grundierwachs en 2 lagen PVA. Over een half uur gaat de koeling erop: 1 mm RVS plaatje, met natte washand en bevroren koel element en dan morgen maar eens kijken wat het geworden is.

Cheers

Bart

@ Berrie

Lijkt mij dat het wel zou moeten lukken...

en nog een paar foto's

de plug na het polijsten
72954777bc1812f6c.jpg


de test kubussen voor het gieten
72954777bc182e91e.jpg


de test kubussen vol met Biresin G36 / L74
72954777bc1849705.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wordt hier gek van. Jullie maken allemaal van die prachtige spullen, terwijl ik al behoorlijk zweet krijg van het vooruitzicht een houten kist te gaan bouwen.
Wat een mooie technieken toch allemaal....
 
Ik wordt hier gek van. Jullie maken allemaal van die prachtige spullen, terwijl ik al behoorlijk zweet krijg van het vooruitzicht een houten kist te gaan bouwen.
Wat een mooie technieken toch allemaal....

Van het idee om houten kisten te moeten bouwen zou ik ook gaan zweten. Geloof me of niet maar een kunststof vleugel bouwen is makkelijker.
Daarom zie ik altijd op tegen het stabilo en kielvlak uit balsa en die zijn uiteindelijk ook in een uurtje geschuurd. Misschien komt het door de stof en het niezen dat ik er tegen opzie en het hele huis stofzuigen is ook geen pretje.

Da's pas echt zweten.:bad-words:

Loet
 
Bart,

één laag PVA is echt voldoende. Het vormt een chemische barriere tussen hars en mal. De giethars 'ziet' zodoende geen reactieve groepen (moleculen die nog graag een verbinding aangaan) op je positief. PVA kan het beste gespoten worden. Eerst een nevellaag, dan afspuiten (dit om fisheyes te voorkomen). Met het sponsje is de kans op strepen groot. Na droging zie je dit nauwelijks meer, maar het oppervlak van het positief ligt hier dan bloot -> lossingsproblemen.

Bij het 'wachsen' (is het NL woord 'wassen"??) ligt het grootste probleem in de porositeit en de thermische bestendigheid (als de was verweekt of zelfs smelt ligt de weg naar reactieve groepen open). De grootste fout die bij 'wachsen' wordt gemaakt is het na iedere aangebrachte laag uitpoetsen. Daarmee wordt de meeste was verwijderd. Ondanks dat het positief glimt, er zijn altijd pieken en dalen. In de dalen blijft de was zitten (daarom gaan auto's zo mooi glimmen na een poetsbeurt), echter de pieken liggen na iedere poetsbeurt weer bloot. Beter is dus alleen de laatste was behandeling voorzichtig te poetsen. Ik doe dat met poetswatten. Ander materiaal is vaak te abrasief voor de waslaag.

P.S. Bart, is dat middelste hokje voor de Frekote proef??

Overigens is DD lak een prima alternatief. Wel goed laten doorharden (liefst verwarmd). Hoe minder reactieve groepen er over zijn, hoe meer lossingsvreugd!
 
Bij het 'wachsen' (is het NL woord 'wassen"??)

Ik zou zeggen: waxsen. Spreek uit als waksen. :mrgreen:

Nee, volgens mij moet je het het voluit zeggen: "In de was zetten"


De grootste fout die bij 'wachsen' wordt gemaakt is het na iedere aangebrachte laag uitpoetsen.

Geldt dat ook voor het uitpoetsen van een mylar met PA trenmittel?


Ik doe dat met poetswatten. Ander materiaal is vaak te abrasief voor de waslaag.

Goede tip! Ik zal er letten.

Overigens is DD lak een prima alternatief. Wel goed laten doorharden (liefst verwarmd). Hoe minder reactieve groepen er over zijn, hoe meer lossingsvreugd!

Fijn, bedankt!
Ook voor alle andere opbouwende adviezen!
 
Allard,

Ik heb de PVA aan gebracht met een speciale kwast (schuimrubber). Ik heb bij R&G PVA bestelt die je kan spuiten. Nee het middelste vakje is niet voor de Freekote (lol). Ik heb het verhaal van Mike Francis er gisteren nog eens op nagelezen en hij gebruikt Zyvax sealer en release agent (ook een polymeer), volgens hem is het super spul en verkopen ze samples...
ik heb ze gisteren een e-mail gestuurd...minimale afname hoeveelheden vanaf 1 gallon en dat lijkt mij teveel van het goede..
Cheers

Bart
 
fotor schreef : Ik wordt hier gek van. Jullie maken allemaal van die prachtige spullen, terwijl ik al behoorlijk zweet krijg van het vooruitzicht een houten kist te gaan bouwen.
Wat een mooie technieken toch allemaal....

ik zou zeggen : doe je onderschrift eer aan ;-)
 
Back
Top