Bouw LUPIN en EVO

Ssssssstrak Bart!!

Hoe spuit je het PVA er op. Zelf heb ik het wel eens met de kwast opgebracht maar dan hield ik strepen. Krijg je met spuiten wel een mooi glanzend oppervlak?
 
Blijft die modeleer klei zitten? zo ja, krijg je dan later geen holle ruimte waar de klei heeft gezeten, of blijft de klei voor altijd zitten?

Voor de rest ziet het er echt super uit.
 
Bart, geen zorgen. Was en PVA geeft een 100% lossingsgarantie.

Spuiten van PVA geeft een streeploos resultaat. Wel oppassen voor 'fish eyes'. Om dat te voorkomen nevel ik het oppervlak eerst met PVA, daarna 'nat' afspuiten.
 
Fisheyes

Allard,

Klopt ik heb het PVA er een aantal keren weer afgepoest met water omdat ik hier en daar een fisheye had, in feite gebeurde dit steeds als ik het PVA er te dik op wilde spuiten.
Ik heb het dus verneveld (kan ik bij mijn spuitkop instellen) en dit echte een stuk of tig keer
herhaald (totdat ik bijna een lamme arm keer van het heen en weer gaan). R&G geeft ook aan dat was en PVA zeker zal lossen, en mijn vormen zijn volgens mij ook lossend, dus het zou goed moeten gaan, maar toch.....
Cheers

Micromagic,

Goede vraag, ik denk dat je idd een 'holle ruimte' krijgt, ik zal er nog een goed naar kijken,
er zou eigenlijk klei meer mogen zitten....

Cheers

Bart
 
Laatst bewerkt:
Bart, geen zorgen. Was en PVA geeft een 100% lossingsgarantie.

Spuiten van PVA geeft een streeploos resultaat. Wel oppassen voor 'fish eyes'. Om dat te voorkomen nevel ik het oppervlak eerst met PVA, daarna 'nat' afspuiten.

Als dat ook werkt met verf spuiten, eerst nevelen, dan spuiten, dan krijg ik nog een keer mooie vleugels.:wink:
 
Ook bij verf spuiten werkt deze truc. Echter had ik ook een keer fisheyes bij het gebruik van deze methode.
Alles geprobeerd, speciaal polijstmiddel voor kunststoffen, siliconenverwijdereraar, speciale 'anti fish eye' druppels voor door de lak, noem maar op. De fish eyes bleven.
Toen het buiten warmer werd, werden ook de fish eyes minder. Oftwel bij hogere temperatuur verlaagt de oppervlaktespanning van de lak (net als bij water dus, warm wassen is en blijft beter dan koud wassen).
Bij het spuiten van de vleugels is er een ander probleem. Dat zijn geen fish eyes, maar de mini putjes tussen de garens van het (glas) weefsel. Die putjes blijven. Die putjes moeten eerst dicht anders kan je een glad spuitresultaat vergeten. Andere truc is het spuiten van de Mylars (tip: bij koolstof laminaat als laatste spuitlaag witte lak nemen).
 
Ik zet mijn rompmal altijd 2x in de was en breng er dan met een kwast de pva op aan. Deze pva is ongeveer 100 verdund met spiritus. Flink nat aanbrengen en dan de mal scheef tegen de muur aan zetten. Alle verontreinigingen fisheye's luchtbelletjes en noem maar op lopen zo van de mal af en er blijft een perfect glad oppervlak achter. Voor deel is ook dat het erg snel droog is en dat je daardoor minder stof in het oppervlak krijgt.
 
Ook bij verf spuiten werkt deze truc. Echter had ik ook een keer fisheyes bij het gebruik van deze methode.
Alles geprobeerd, speciaal polijstmiddel voor kunststoffen, siliconenverwijdereraar, speciale 'anti fish eye' druppels voor door de lak, noem maar op. De fish eyes bleven.
Toen het buiten warmer werd, werden ook de fish eyes minder. Oftwel bij hogere temperatuur verlaagt de oppervlaktespanning van de lak (net als bij water dus, warm wassen is en blijft beter dan koud wassen).
Bij het spuiten van de vleugels is er een ander probleem. Dat zijn geen fish eyes, maar de mini putjes tussen de garens van het (glas) weefsel. Die putjes blijven. Die putjes moeten eerst dicht anders kan je een glad spuitresultaat vergeten. Andere truc is het spuiten van de Mylars (tip: bij koolstof laminaat als laatste spuitlaag witte lak nemen).

Ik spuit mijn mylars altijd maar kreeg af en toe fish eyes (niet veel maar net genoeg om op te vallen). Laatst had ik de ruimte waar ik in spuit lekker warm gemaakt en ook de verf en toen ging het al beter. Maar de truc van eerst nevelen en dan pas spuiten kende ik nog niet.

Loet
 
Op de DVD van Ome Phil is ook te zien dat hij de verf (spuitbus)verwarmd met warm water zo meen ik me te herinneren.
 
Op de DVD van Ome Phil is ook te zien dat hij de verf (spuitbus)verwarmd met warm water zo meen ik me te herinneren.

Ja dat klopt, Ome Phil gooit de spuitbus in de gootsteen een zet de warmwater kraan open. Ik weet niet hoe warm dat water dan is. Uit een boiler kan dat wel 60 graden zijn en dat lijkt me weer wat warmpjes, of je moet je mylars willen spuiten de Mister Bean methode BOOOOOOOOOOM.

Frans
 
Gewoon een tijdje op de radiator cq kachel zetten gaat ook goed.
Verwarmen van de lak is sowieso aan te raden voor al het spuit- en verfwerk. Warme verf vloeit beter en droogt sneller.
 
Modelleer klei en spuiten van verf

Micro,

Heb dank. De modelleer klei moest idd nog weg. De volgende keer ga ik epoxy putty gebruiken. Krijg je denk ik toch een strakkere rand....

Voor wat betreft het spuiten met verf, bij deze buiten temperatuur verwarm ik idd de verf voor boven de verwarming. De truc is volgens mij ook om meerdere dunne lagen aan te brengen en tussendoor de lagen kort te lagen drogen. Mijn pluggen heb ik de eerste keer met zes dunne lagen gespoten en dan 24 uur laten drogen, toen polijsten en daarna weer 6 dunne lagen, 24 uur laten drogen, en licht polijsten, is wel mooi geworden al zeg ik het zelf...

Cheers

Bart
 
Het lossen van de plug

Iets waar ik al weer een tijdje over na loop te denken, is er een handige manier
om straks de plug uit de mal te halen...

Inmiddels zit de was erop en morgen bij daglicht de PVA en daarna de 2e helft maken.
Als het goed is heb ik dan zondag een pakketje van 2 negatief mallen met een plug erin.

Ik kan zorgen dat ik bij het maken van de 2e negatief mal ruimte aan de zijkanten overlaat om een schroevendraaier tussen te zetten en met behulp hiervan de 2 mallen los te krijgen...maar dan....

de plug zal nog steeds, naar ik aanneem, in een van de negatief mallen zitten, en ik verwacht dat hij toch niet echt makkelijk zal lossen....

Ik zit te denken aan een verenstalen pen die ik er van achteren in maak en hiermee de plug
uit de negatief mal haal, of eerst maar eens tikken met een kunstsof hamer aan de achterkant ?

Cheers

Bart
 
Iets waar ik al weer een tijdje over na loop te denken, is er een handige manier
om straks de plug uit de mal te halen...

Inmiddels zit de was erop en morgen bij daglicht de PVA en daarna de 2e helft maken.
Als het goed is heb ik dan zondag een pakketje van 2 negatief mallen met een plug erin.

Ik kan zorgen dat ik bij het maken van de 2e negatief mal ruimte aan de zijkanten overlaat om een schroevendraaier tussen te zetten en met behulp hiervan de 2 mallen los te krijgen...maar dan....

de plug zal nog steeds, naar ik aanneem, in een van de negatief mallen zitten, en ik verwacht dat hij toch niet echt makkelijk zal lossen....

Ik zit te denken aan een verenstalen pen die ik er van achteren in maak en hiermee de plug
uit de negatief mal haal, of eerst maar eens tikken met een kunstsof hamer aan de achterkant ?

Cheers

Bart

Perslucht er tussen spuiten. Het is een perfecte passing dus moet je er lucht tussen krijgen. Weet niet of dit de oplossing is voor jouw situatie maar het is een idee.

Loet
 
Perslucht

Loet,

Perslucht gebruiken dat lijkt me idd een optie, ik had dit al ergens gelezen maar is niet blijven hangen...zal ik als eerste proberen, mijn compressor gaat tot 8 bar, hopelijk is dat genoeg...
Cheers

Bart
 
Perslucht?
En waar ga je die perslucht dan toevoeren? Heeft alleen zin denk ik als de perslucht (zonder te lekken, je hebt immers drukopbouw nodig) tussen mal en plug geleid kan worden. Oftewel een gat in de mal midden op het plug oppervlak. Niet iets wat je wilt!
Kloppen met een hamer heeft ook weinig zin. De PVA is daarvoor te elastisch en absorbeert de schok. Verder is de wrijving tussen plug en mal te hoog (door de krimp van de mallenhars).

Zoals je zelf al bedacht hebt dus, een pin in de staart van de plug drukken (wel diep genoeg om uitbreken te voorkomen) en dan trek je 'm er zo uit. gezien de afmetingen: 5 mm verenstaal en minimaal 5 cm diep.

We duimen wederom!
 
Met water? PVA lost op in water.

In combinatie met die pin van achter idd en eventueel als noodoplossing een paar wigjes van kunststof/hout er tussen drukken...
 
Back
Top