PBY-5A Catalina

Beste modelbouwers.

Discussie "nieuw op het forum" kan afgesloten worden, en ga nu verder onder de naam "PBY-5A Catalina" gedurende dit project. Ze staat weliswaar al geheel in de kleuren en registratie, maar er moet toch nog wel één en ander gebeuren:confused:. Met name op het gebied van detaillering, electronica en het maken c.q. aansluiten van de uitlaten vergt nog wel wat uurtjes. Ik houd jullie zeker op de hoogte.

Op de site http://foto.modelbouwforum.nl staan in de rubriek vliegtuigen een 10-tal foto's van m'n PBY-5A tijdens de bouwfase.

Groet van Bart.:onweer::onweer::onweer:.
 
Hier alvast een foto van de CAT in aanbouw.
PICT0110~0.JPG
 
En nog een aantal foto's van de PBY-5A Catalina in de aanbouwfase.
Met dank aan Jacques.1 (dank je wel Sjaak ;) voor je on-line hulp over de telefoon).
displayimage.php
 
Dit ziet er inderdaad heel mooi uit.:thumbsup:
Ga ik zeker volgen omdat ikzelf ook een catalina wil gaan bouwen.


Mvgr Hans
 
Geweldig mooi, kan niets anders zeggen.

Kunnen wij deze kist ook verwelkomen op 1 van de watervliegmeetings in 2008???
 
Bart, is dat deze???
afb16842.jpg

Ook te vinden in deze draad van een tentoonstelling van bij jullie......wel al wat jaartjes terug.
 
Hoi Bart.

Welkom op het forum.
En laat al die pracht en praal maar komen.:thumbsup:
Wil nog wel een paar plaatjes zien van dit wonerschoon!!!:)
Kunnen we nog wat van leren.

HanDeBouwer.
 
Na een aantal dagen weer te hebben geklust, hierweer wat foto's van de PBY5-A Catalina
PICT0381.JPG

Onderaanzicht staartstuk (van voren gezien)
PICT0376.JPG

En hier dan een aanzicht met de wielen ingetrokken
PICT0369.JPG

Aanzicht van de rechter motorgondel. Links van het rechtse gat waar de bougiekabel uitkomt zit een LED. Deze dient ter indicatie van de juiste werking van de elektronische ontsteking van de motor. Kist is trouwens gemotoriseerd met 2 x MVVX 35CC (circa 4 pk per stuk).
PICT0362.JPG

Meer Catalina kun je toch niet op één foto krijgen!!! De beglazing moet er wel nog in. Heb nog wat hulp nodig voor het maken van de mallen voor de blister - beglazing.
PICT0392.JPG

Gisteravond nog effe de closed-loop aansturing van het richtingsroer gemaakt. Staaldraad is in sterkte 25kP; meer dan sterk genoeg. Probeer maar eens kapot te trekken!
PICT0386.JPG

En zo zijn de motoren ingebouwd. Ze staan allebei op een zij met de cilinders naar elkaar toe gericht. Denk je een kist te kunnen bouwen met veel plaats onder de motorkap!!! Vergeet het maar!!! Er is dadelijk nog maar weinig plaats voor de dummy motoren. Bovenste zwarte kastje is de electronische ontsteking; onder de krukas de gasservo Hitec HS225 MG.
PICT0385.JPG

En zo zitten de uitlaten in het middendeel van de vleugel. Dit middendeel staat op de vleugel-pylon en is afneembaar voor eventueel onderhoud aan het MLG (Main Landing Gear). Dit middendeel van de vleugel wordt uiteraard afgedekt met een plaat voorzien van 4 gaten voor de uitlaten. Zijn trouwens standaard MVVS 3 kamer uitlaten en dempen heel behoorlijk.
Omdat de bochten zo enorm krap zijn om in te bouwen, ben ik uit gegaan van standaard Ø22 messing KIWA waterleiding bochten. Is echter wel een beetje zwaarder, maar ja, het past wél!!!
PICT0383.JPG

Foto van achteraanzicht Catalina. Let op de pendel - hoogteroeren. Deze hoogteroeren worden vanuit de onderzijde van de romp met koolstofstangen trekkend=up aangestuurd. Bediening is met elk 1 Hitec servo type HS645MG met 9 kilo trekkracht. Lijkt me meer dan genoeg.

Dat was het dan weer voor even.

Groet van Bart en aan iedereen alvast een fijne jaarwisseling gewenst!!!
 
Wat wordt dat een gigant.
Ben zeer benieuwt hoe die in het echt is i.p.v dit op de foto's te aanschouwen.
Hoop dat je op de watervliegmeeting in april 2008 ook aanwezig bent om dit meesterstukje te kunnen laten bewonderen.

Mvgr hans
 
Wat wordt dat een gigant.
Ben zeer benieuwt hoe die in het echt is i.p.v dit op de foto's te aanschouwen.
Hoop dat je op de watervliegmeeting in april 2008 ook aanwezig bent om dit meesterstukje te kunnen laten bewonderen.

Mvgr hans

Hallo Hans.
Als je op zoek bent naar een tekening; de mijne (de originele tekening) is op spanwijdte van ongeveer 2.70 meter. Heb ik liggen als opgerolde tekening. Er zit natuurlijk geen bouwbeschrijving bij. Die ik nu aan het bouwen ben, heeft een spanwijdte van 4.53 meter. Deze tekeningingen zijn echter door het vele knippen en plakken een beetje gehavend. Laat me maar iets weten als ik iets voor je kan betekenen. Ik heb trouwens ook erg veel schaal-documentatie van de CAT.
Griet van Bart.
 
Back
Top