PBY-5A Catalina

Wat wordt dat een gigant.
Ben zeer benieuwt hoe die in het echt is i.p.v dit op de foto's te aanschouwen.
Hoop dat je op de watervliegmeeting in april 2008 ook aanwezig bent om dit meesterstukje te kunnen laten bewonderen.

Mvgr hans
Hallo Hans.
Ik weet echter niet of ik het aandurf om met zo een grote kist op het water te vliegen. Er zit immers 3 jaren werk in. Trouwens, de kist bouw ik in opdracht van Phantasy in Blue en dus is het nog maar de vraag of ze daar toestemming voor geven. Laat me wel effe weten wanneer deze watervlieg meeting is.

Groet van Bart.

Hoi Bart,

Ik heb eind dit jaar(november) een tekening te pakken kunnen krijgen van een Catalina.
Deze is getekend door Robert C Sweitzer/ Vintage RC airplanes uit 1970.
De spanwijdte van deze kist is 2,65mtr.

Wat de schaaldocumentie betreft denk ik dat je er goed aan doet om die als het mogenlijk is op dit forum te zetten omdat er nog zeker 3 medehobbyisten een Catalina willen gaan bouwen of al aan het bouwen zijn.
Misschien is dat wel leuk in combinatie met het bouwverslag van deze Catalina.

Ik sla je aanbod in ieder geval niet af als ik aan deze kist ga beginnen.
Ga denk ik eerst de Fokker F VIIb/3m waterversie bouwen(3,62mtr spanwijdte).Deze ben ik nu aan het tekenen en moet daar nog heel veel documentatie van zien te vergaren(heb hierover al een draadje gestart).

Mvgr hans

:banana:Ziet er mooi uit, we hebben het er zaterdag nog over gehad bij W&W maar ik hat het niet in de gate dat je al zo ver was, de romp nog even in de epoxtie zetten dan kan deze mee doen met het watervliegen.:rolleyes:

Ik weet echter niet of ik het aandurf om met zo een grote kist op het water te vliegen. Er zit immers 3 jaren werk in. Trouwens, de kist bouw ik in opdracht van Phantasy in Blue en dus is het nog maar de vraag of ze daar toestemming voor geven. Laat me wel effe weten wanneer deze watervlieg meeting is.
Mhhh, dat zou echt zonde zijn.

Een Catalina zou ook gewoon van het water moeten vliegen, en als je het aandurft om vanaf land te vliegen dan maakt het vanaf water ook niet uit.

Okee, als PhBlue geen toestemming geeft houdt het op maar ik zie het verschil niet zo.
Grond en water zijn beide hard dus op beide ondergronden kun je schade vliegen ;-)

De watervliegmeeting is op 26 April als het goed is houd it draadje maar eens in de gaten:
1ste watervliegmeeting 2008, wie, waar, wanneer??? ‎

Mhhh, dat zou echt zonde zijn.

Een Catalina zou ook gewoon van het water moeten vliegen, en als je het aandurft om vanaf land te vliegen dan maakt het vanaf water ook niet uit.

Okee, als PhBlue geen toestemming geeft houdt het op maar ik zie het verschil niet zo.
Grond en water zijn beide hard dus op beide ondergronden kun je schade vliegen ;-)

De watervliegmeeting is op 26 April als het goed is houd it draadje maar eens in de gaten:
1ste watervliegmeeting 2008, wie, waar, wanneer??? ‎

Hee Berto.

Je hebt makkelijk kletsen!!! Ik heb eens dat draadje bekeken en met de meeste kisten die daar op het water vliegen durf ik (en een blinde ook nog wel) ook wel op het water te vliegen. Een ARF Calmato van €125,- durf ik best wel aan, al wil ik absoluut niets afdoen aan deze kist en de mensen die ermee vliegen. Het vliegt namelijk fantastisch:D. Maar een Cat van 4530mm van 30 kilo en dik 3.000 bouwuren........:shock:
Water hapt trouwens, en een harde baan niet. Toch wel een beetje verschil denk ik tussen water en land, zeker als je met de drijvers uitgeklapt gaat landen.
Ik zal nog eens met mezelf in beraad gaan Berto.

Groet van Bart.

Tja Bart,

Ik heb zeker makkelijk kletsen, veel van onze modellen komen niet boven de 500 euro totale aanschaf waarde uit.
Maar totale vervangingswaarde is vaak wel heel veel meer en toch vliegen ook wij hiermee op het water.

Klein voorbeeld mijn 1:4 Super Decathlon met MVVS 35,als die de plomp in gaat wordt ik ook niet blij.
En jij wordt dan nog wel gesponsord hier en daar vermoedt ik zo dus in verhouding zouden wij beiden net zoveel "financiele schade" lijden.

Een modelvliegtuig is om mee te vliegen, danwel vanaf land of water dat maakt mijn inziens geen ene moer uit.
Een Cat. hoort nu eenmaal vanaf water te vliegen, mocht je daar financieel technisch gezien bang voor zijn dan moet je geen Cat vliegen.

En tuurlijk zit er verschil tussen water en land maar de kist is voor water gebouwd dus daar is wel rekening mee gehouden.

Ik ben alleen bang dat je zowiezo geen toestemming gaat krijgen al zou jij het nog wel willen.
Boven de 25 kilo moet je elke keer ontheffing aanvragen als je gaat vliegen toch?
Ik geloof niet dat het IVW de Cat zomaar ergens op een plas los laat.

Hey Bart,
Ziet er inderdaad erg mooi uit :thumbsup: (had niet anders verwacht :wink:)
Heb je al een oplossing voor de voorste wieldeurtjes

Ik wist tot afgelopen zaterdag niet dat Jack Schepers drieblad props maakte (we iets geleerd.)
Ga je de CAT ook vliegen in Posterholt ????:confused:????

Mooi toestel bart!:worship:

welk merk props is dat? en zijn ze ook geschikt als vliegprops of zijn het statische props?

Hallo Danny!

De props zijn gemaakt door Jack S.. Deze man is woonachtig in het oosten van Brabant en maakt deze props met de hand en deels machinaal. Lopen en trekken beter dan Menz "S" en Mens Ultra (is technisch bewezen!!!) Ik ga deze props (19x7) ook gebruiken om te vliegen. I.v.m. de privacy van Jack S. vermeld ik even zijn volledige naam en woonplaats niet. Kan ik je wel bezorgen.

Groet van Bart.

Hey Bart,
Ziet er inderdaad erg mooi uit :thumbsup: (had niet anders verwacht :wink:)
Heb je al een oplossing voor de voorste wieldeurtjes

Ik wist tot afgelopen zaterdag niet dat Jack Schepers drieblad props maakte (we iets geleerd.)
Ga je de CAT ook vliegen in Posterholt ????:confused:????

Hé jetpropdingesofhoejejeooknoemtopditforum.

Oplossing voor de wieldeuren is er gelukkig. Tip van Willie van W&W was en is goud waard.
Jack S. maakt zelfs vierblads en ook exorbitant grote maten tot wel 38":eek: diameter!!!
Tuurlijk! De CAT ga ik ook in Posterholt vliegen.

Groet van Bart.

En wanneer is deze meeting in Posterholt ?
Is dat een schaalmeeting of wedstrijd ?

mooie vliegtuig knap werk

grt johnnyb

Hallo Danny!

De props zijn gemaakt door Jack S.. Deze man is woonachtig in het oosten van Brabant en maakt deze props met de hand en deels machinaal. Lopen en trekken beter dan Menz "S" en Mens Ultra (is technisch bewezen!!!) Ik ga deze props (19x7) ook gebruiken om te vliegen. I.v.m. de privacy van Jack S. vermeld ik even zijn volledige naam en woonplaats niet. Kan ik je wel bezorgen.

Groet van Bart.
hoeft niet hoor, ik wou het alleen weten omdat ik een focke-wulf bouw en nog een prop nodig had, en deze zagen er redelijk geloofwaardig uit. maar als ze op bestelling gemaakt moeten worden word me dat toch te duur...

toch bedankt;)

grt johnnyb

Posterholt is de thuis basis van Bart.

Maar in het weekend van 16-17 Aug is daar hun jaarlijkse internationale VliegShow

:cry:helaas komt dit voor mij erg slecht uit:cry::cry: dus ik vrees dat ik dit jaar weer niet kan komen :cry:

@danny
Voor de prijs van Jack S hoef je het niet te laten die zijn ZEER schappelijk

Laatst bewerkt:
Prioriteiten stellen!!!

Posterholt is de thuis basis van Bart.

Maar in het weekend van 16-17 Aug is daar hun jaarlijkse internationale VliegShow

:cry:helaas komt dit voor mij erg slecht uit:cry::cry: dus ik vrees dat ik dit jaar weer niet kan komen :cry:

@danny
Voor de prijs van Jack S hoef je het niet te laten die zijn ZEER schappelijk

Hé die Jetpropdlx!!!

Wat, kan alwéér niet komen naar de Airshow; was je er dan al eens??? (geintje). Stel toch eens prioriteiten en kom bij onze Airshow een echt sfeer proeven!!!

Groet van Bart.

Propellors van Jack S

Bericht voor Johnny.

Kosten inderdaad niet zo veel.
Heb laats voor deze 3-blads slechts 28 euri per stuk betaald:!::!::!:
Da´s geen geld. Die van Menz zijn twee keer zo duur en presteren minder goed.

Groet van Bart.

Hé die Jetpropdlx!!!
Wat, kan alwéér niet komen naar de Airshow; was je er dan al eens??? (geintje). Stel toch eens prioriteiten en kom bij onze Airshow een echt sfeer proeven!!!
Groet van Bart.

Kies dan ook een fatsoenlijke datum (samen met het berenvliegen in Weert ofzo :wink: :wink: :wink:):Fade-color
Ik ben hellaas niet de enige die prioriteiten steld thuis :cry: (het is een jaarlijkse traditie dat we met 15 aug(Feestdag in Belgie) gaan kamperen aan het water me kennissen)
Helaas kon ik vorig jaar door techn problemen (zonder ontstekingen loopt een 3W niet goed) er niet bij zijn met de Beech en had me toen maar netjes afgemeld.
Maar ik ben al persoonlijk gevraagd (door een van de orginisatoren) of ik dit jaar wel WEER wil komen ;);)
De andere 2 shows/jaren ben ik er geweest het bewijs staat op jullie side :wink:

Hoi Bart,

Dat ziet er prachtig uit!!!
Welke batterij gebruik jij voor deze ontsteking?
Ik lees in de handleiding bij de 45cc dat ze spreken over 6,5 tot 9.5V
Zo te zien is het dezelfde.

Tot hoors
Tom

mooie vliegtuig knap werk

grt johnnyb

Hé Johnny.

Is geen echte schaalmeeting; wel veel schaalmodellen, maar eigenlijk gewoon een verschrikkelijk gezellige Internationale Airshow:D
Is dit jaar in het weekend van 16 en 17 augustus.
C.u. then.

Groet van Bart.

Back