4-takt? electro? 2-takt?

'k Ben hier nieuw, en stel héél verlegen mijn eerste vraagje... en ja, 'k heb wel wat rondgekeken maar vind toch zo direct geen volledig antwoord...

Voor mijn Kerst heb ik me een Robbe Charter gekocht, die is vergevorderd zodat ik nu de aandrijving moet gaan kiezen. Zoals de titel zegt: benzine of electrisch? En indien benzine, 2-takt of 4-takt?

Voorzover ik begrijp:
-) electro is duurder in aanschaf dan benzine
-) met electro duurt de vliegpret minder lang (maar hoe belangrijk is dit?)
-) electro is betrouwbaarder: "accu erin en draaien maar", las ik
-) belangrijk ook om te weten wat de gewoontes zijn op de club (waar ik me nog moet gaan aansluiten)

Wat ik me nog afvraag:
-) in de 1:1 vliegerij geldt 2-takt als minder betrouwbaar dan 4-takt, is dat ook zo in de modelvliegerij? Moeilijker starten? Stilvallen tijdens de vlucht?
-) begrijp ik goed dat 4-takt enkel voor grotere vermogens wordt gemaakt, zodat een 4-takt toch overkill is voor dit model?
-) is het gebruikelijk/doenbaar/moeilijk om de motor over te bouwen naar een volgend toestel? m.a.w. houd ik bij de aanschaf van deze motor reeds rekening met een evt. volgend vliegtuig? of denk ik beter dat ik deze motor koop voor dit vliegtuig en dat die twee wel altijd samen blijven?

Dank bij voorbaat voor elke constructieve reactie, en voor allen een goed jaar 2008 gewenst!
 
het is net wat je zelf wilt....
als je geen zin hebt ik die herrie en al dat fette gedoe moet je voor electro gaan ,
maar persoonlijk zou ik een 6,5 cc 2takt kiezen...

mike
 
Hallo Jan, hartelijk welkom op dit forum en jij ook de beste wensen.
De inkopper bij zo'n vraag is, ga eens kijken bij een vliegclub bij jou in de buurt. Zo die is er weer uit :p. De te kiezen aandrijving is sterk afhankelijk van je eigen voorkeur en evt. voorschriften op de club waar je gaat vliegen (zou ik zeker aanraden). Wanneer je buiten een clubveld wil gaan vliegen gewoon electro gebruiken :yes: Even directe antwoorden op je vragen:
Electro hoeft niet of nauwelijks duurder te zijn dan brandstof, kijk maar op het net!
Vliegduur kun je met de charter op zo'n 10 á 15 minuten krijgen (betaalbaar)
Electro is betrouwbaar, ja en een goed afgestelde 2 of viertact ook!!
Gewoontes op de club? Electro en 4tact eigenlijk altijd goed, enkele clubs hebben de 2tact verbannen ivm geluidseisen.

Betrouwbaarheid is sterk afhankelijk van je eigen "gevoel" voor techniek, net als het starten. De ene komt op het veld start de motor en gaat vliegen terwijl de ander een tijd klungelt en blijft afstellen en uiteindelijk ook nog even vliegt :confused:.
4tacten zijn er al vanaf 4cc. tot veel groter (kijk maar op de site van Saito). Dus ook voor de Charter erg geschikt.
Je electronica en motor blijven altijd bruikbaar voor een volgend model.
Zo weer een heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.
 
Dat zijn twee snelle reacties, en ik heb er nog wat aan ook. Bedankt mannen! Ik kijk het nog effe verder aan, volgende zaterdag ga ik naar de uitverkoren club, en kort daarop terug naar de winkel...
 
'k Ben hier nieuw, en stel héél verlegen mijn eerste vraagje... en ja, 'k heb wel wat rondgekeken maar vind toch zo direct geen volledig antwoord...

Voor mijn Kerst heb ik me een Robbe Charter gekocht, die is vergevorderd zodat ik nu de aandrijving moet gaan kiezen. Zoals de titel zegt: benzine of electrisch? En indien benzine, 2-takt of 4-takt?

Voorzover ik begrijp:
-) electro is duurder in aanschaf dan benzine
-) met electro duurt de vliegpret minder lang (maar hoe belangrijk is dit?)
-) electro is betrouwbaarder: "accu erin en draaien maar", las ik
-) belangrijk ook om te weten wat de gewoontes zijn op de club (waar ik me nog moet gaan aansluiten)

Wat ik me nog afvraag:
-) in de 1:1 vliegerij geldt 2-takt als minder betrouwbaar dan 4-takt, is dat ook zo in de modelvliegerij? Moeilijker starten? Stilvallen tijdens de vlucht?
-) begrijp ik goed dat 4-takt enkel voor grotere vermogens wordt gemaakt, zodat een 4-takt toch overkill is voor dit model?
-) is het gebruikelijk/doenbaar/moeilijk om de motor over te bouwen naar een volgend toestel? m.a.w. houd ik bij de aanschaf van deze motor reeds rekening met een evt. volgend vliegtuig? of denk ik beter dat ik deze motor koop voor dit vliegtuig en dat die twee wel altijd samen blijven?

Dank bij voorbaat voor elke constructieve reactie, en voor allen een goed jaar 2008 gewenst!

Een charter met benzine motor uitrusten is een beetje overdreven je zal wel methanol motor bedoelen;)

Op mijn oude ragbak een robbe charter zit een Os max 25FX met master prop 9x6(71,5 db) zie http://home.planet.nl/~vos08757/Nederlands/Charter.html welke meer dan genoeg is voor de kit charter en ook voor de ARF.

Met de juiste elktro brushless motor/regelaar/lipo combinatie kun je langer vliegen dan een gemiddeld methanol motor? met mijn swift2 vlieg ik 20 minuten volgas en met mijn charter maar 15 minuten volgas maar met de charter kun je beter zweven waardoor je zeker 25 minuten kunt vliegen en mischien wel langer maar na 25 minuten vond ik het wel genoeg geweest

4 takt motor zijn er ook voor de 40 size klasse beginners vliegtuigen zoals de kysho calmato enz maar voor een charter niet echt geschikt de robbe charter dateert van een andere periode modelvliegen dan calmato en is dus ontworpen om van zijn eigen heel veel lift te creëren waardoor hij toen goed vloog met de oudere motors deze hadden toen nog niet zoveel kracht als nu wat vroeger bijvoorbeeld een 6,5 cc t-takt motor aan trekkracht had heeft nu een 4,5 cc 2takt al meer .daarom is een hele zware motor niet echt handig want die moet je meer motor domping geven en je moet een een latje onder de achterlijst van je vleugel maken om de hoofdvleugel een iets negatieve instelhoek te geven om hem met de zware motor mooi rechtuit te laten vliegen bij half gas
Van daar dat mijn advies voor beginners is om kyosho calamato of afgeleiden te kopen
omdat deze door de rompprofiel beter bij meer wind te vliegen is en de overstap een trainer naar laagdekker bij deze nieuwere generatie trainer ook makkelijker is.
Dit gezegd hebben wil niet zeggen dat de robbe charter een slecht vliegtuig is maar er zijn er die nog beter zijn voor een beginner vandaag de dag
Met de juiste motor elktro of methanol motor kun je nog lang en veel plezier van je robbe charter hebben
 
Laatst bewerkt:
Jan, geef even in je profiel aan waar je woont, is wel zo handig, wie weet wie er allemaal bij jou in de buurt wonen

6,5cc tweetakt is zeker niet nodig voor Charter. Financiëel wel handig want dan kun je de motor ook voor je tweede, grotere toestel gebruiken.
Kies merk/type motor waar ze bij je club goede en veel ervaring mee hebben.
Waar een twee-takt bruikbaar is, is een viertakt ook bruikbaar, je neemt dan een grotere viertakt. Voordeel van viertakt": makkelijker te dempen, lager toerental, meer koppel. M.a.w. geluid ligt prettig in het gehoor. Viertakt springt ook zuiniger met brandstof om, geen/minder spoelverliezen.

"Geëlektrocuteerde" Charters, begin in ieder geval met borstelloze motor, borstelmotoren raken inmiddels achterhaald:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=14452&highlight=charter
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=20309&highlight=charter
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=10276&highlight=charter
 
Laatst bewerkt:
ik ben dus 20 jaar geleden begonnen met een charter met een OS max 4 cc 2T, ik heb er heel veel van geleerd, met deze combinatie kun je alles wat je van een charter mag verwachten en meer, rug vlucht en een rol, niet echt netjes maar hij doet het wel. Starten nooit een probleem, als hij maar goet is afgesteld. Heb hem uiteindelijk voor het testen van een ontvanger ( bleek behoorlijk te storen ) een 6,5 cc supertiger er op gehad en dat was toch wel overkill.

Bart,
 
Back
Top