'k Ben hier nieuw, en stel héél verlegen mijn eerste vraagje... en ja, 'k heb wel wat rondgekeken maar vind toch zo direct geen volledig antwoord...
Voor mijn Kerst heb ik me een Robbe Charter gekocht, die is vergevorderd zodat ik nu de aandrijving moet gaan kiezen. Zoals de titel zegt: benzine of electrisch? En indien benzine, 2-takt of 4-takt?
Voorzover ik begrijp:
-) electro is duurder in aanschaf dan benzine
-) met electro duurt de vliegpret minder lang (maar hoe belangrijk is dit?)
-) electro is betrouwbaarder: "accu erin en draaien maar", las ik
-) belangrijk ook om te weten wat de gewoontes zijn op de club (waar ik me nog moet gaan aansluiten)
Wat ik me nog afvraag:
-) in de 1:1 vliegerij geldt 2-takt als minder betrouwbaar dan 4-takt, is dat ook zo in de modelvliegerij? Moeilijker starten? Stilvallen tijdens de vlucht?
-) begrijp ik goed dat 4-takt enkel voor grotere vermogens wordt gemaakt, zodat een 4-takt toch overkill is voor dit model?
-) is het gebruikelijk/doenbaar/moeilijk om de motor over te bouwen naar een volgend toestel? m.a.w. houd ik bij de aanschaf van deze motor reeds rekening met een evt. volgend vliegtuig? of denk ik beter dat ik deze motor koop voor dit vliegtuig en dat die twee wel altijd samen blijven?
Dank bij voorbaat voor elke constructieve reactie, en voor allen een goed jaar 2008 gewenst!
Voor mijn Kerst heb ik me een Robbe Charter gekocht, die is vergevorderd zodat ik nu de aandrijving moet gaan kiezen. Zoals de titel zegt: benzine of electrisch? En indien benzine, 2-takt of 4-takt?
Voorzover ik begrijp:
-) electro is duurder in aanschaf dan benzine
-) met electro duurt de vliegpret minder lang (maar hoe belangrijk is dit?)
-) electro is betrouwbaarder: "accu erin en draaien maar", las ik
-) belangrijk ook om te weten wat de gewoontes zijn op de club (waar ik me nog moet gaan aansluiten)
Wat ik me nog afvraag:
-) in de 1:1 vliegerij geldt 2-takt als minder betrouwbaar dan 4-takt, is dat ook zo in de modelvliegerij? Moeilijker starten? Stilvallen tijdens de vlucht?
-) begrijp ik goed dat 4-takt enkel voor grotere vermogens wordt gemaakt, zodat een 4-takt toch overkill is voor dit model?
-) is het gebruikelijk/doenbaar/moeilijk om de motor over te bouwen naar een volgend toestel? m.a.w. houd ik bij de aanschaf van deze motor reeds rekening met een evt. volgend vliegtuig? of denk ik beter dat ik deze motor koop voor dit vliegtuig en dat die twee wel altijd samen blijven?
Dank bij voorbaat voor elke constructieve reactie, en voor allen een goed jaar 2008 gewenst!