Hallo allemaal.
Ik heb besloten om de Furie na te gaan bouwen. De Furie is een stoomaangedreven sleper uit 1916. Zie s.s. Furie - de laatste door stoom aangedreven zeesleepboot in Nederland. De sleepboot is vooral bekend geworden door de in de jaren 70 uitgezonden serie 'Hollands Glorie' naar het boek van Jan de Hartog. Zie voor fragmenten hieruit en voor een korte rondleiding op het schip de onlangs uitgezonden serie 'Op en top NL' bij Teleac, aflevering Zuid-Holland: Uitzendinggemist.nl
Dit is mijn eerste schip en ik zal op deze plaats een bouwverslag bijhouden door elke keer deze post te bijwerken.
Wat specificaties van het origineel:
- Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bouwnummer 644.
- Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,07 x 3,68 x 2,90 meter,
- verplaatsing 416 grt.
- holte 3,11 meter
- Snelheid 10,0 knopen
Ik ga het schip nabouwen in schaal 1:50. Het model zal dan ook 60 cm. lang en 12 cm breed worden.
Foto's van het origineel zoals ze aan de kade ligt in Maassluis:
Algemene opmerkingen en ervaringen
Ik heb besloten van tekening te gaan bouwen (tekeningen van NVM). Inmiddels ben ik al heel wat wijzer geworden en heb me ook gerealiseerd dat ik mezelf geen makkelijk doel heb gesteld. Ook al omdat dit model vrij klein is.
Wat me als beginner tegen is gevallen is de kosten die je moet maken als je met deze hobby wilt beginnen. Ook al spreid ik mijn kosten door van tekening te gaan bouwen en niet een heel pakket in een keer hoef aan te schaffen, ontkom ik er niet aan om een aantal zaken aan te schaffen. Dit komt vooral omdat dit mijn eerste schip is en ik nog niet de beschikking had over bijvoorbeeld een acculader of een Dremel, een zender, elektronica nodig voor een schip. Maar niet getreurd, ik ben van plan voorlopig me te storten op deze hobby en uitgespreid over een jaar of drie (realistische planning in mijn situatie voor mijn schip) valt het ook wel weer mee met de kosten van deze hobby.
Ik ben al een aantal maanden actief op het forum (zie hier beginner-maar-waarmee). Eerst wist ik nog van niets en ik heb al heel wat domme vragen beantwoord gekregen zoals je in de posts hieronder kunt lezen (nogmaals dank daarvoor). Inmiddels ben ik dan toch zover dat ik kan beginnen aan de daadwerkelijke bouw.
Ik ben inmiddels ook al een keer gaan kijken op de originele Furie. Wat dat betreft is de Furie wel een ideaal schip om mee te beginnen. Het ligt als museumschip aangemeerd aan de kade in Maassluis. Je betaalt een paar Euro entree en dan mag je onbeperkt je gang gaan, je krijgt op al je vragen over het schip antwoord van de enthousiaste vrijwilligers die het schip aan het onderhouden zijn. Bovendien werd me te verstaan gegeven dat als ze hadden geweten dat ik alleen maar wat foto's wilde nemen, ze me ook wel gratis aan boord hadden gelaten en dat als ik nog eens wilde komen ik sowieso kostenloos aan boord kon stappen. Ik heb ze echter graag wat extra's gegeven omdat het natuurlijk prachtig is dat zo'n schip in stand wordt gehouden.
Voor de liefhebbers: je kunt binnenkort nog meevaren ook als je wilt. De oude dame doet mee aan Dordt in Stoom wat dit jaar weer wordt georganiseerd. Ik ben erbij!
Tips
Hoewel beginner, ben ik zo vrij om op deze plaats mijn eigen 'uitvindingen' en handigheidjes te vermelden. Ik hoop dat dit nu nog schamele lijstje zich in de loop van de tijd zal breiden.
- schuren: Ik heb op mijn werktafel een heel vel schuurpapier met schilderstape aan de randen vastgeplakt. Zo kan ik kleine onderdelen gemakkelijk even over het vel halen en heb ik bovendien een recht 'schuurblok'.
- behangplaksel: gebruik behangplaksel om je spanten op het hout te plakken: werkt perfect.
- carbonpapier: gebruik carbonpapier om onderdelen van je tekening op het hout 'over te trekken'. Maak eerst een kopie van je tekening als je je tekening origineel wilt houden.
Het bouwverslag
Stap 1: Keuze model, keuze diverse functies van het model, aankoop motor, regelaar, voeding, servo, materialen als hout, metalen.
Aanschaf gereedschap: soldeerbout, dremel met enkele accesoires (Marktplaats), schoef en schroefas, acculader etc.
Wel of niet zekeren? Zie hier: zekeringen
Bij al deze keuzes heb ik me laten leiden door wat ik hier op het forum heb opgestoken en door goede adviezen die ik via prive-berichten kreeg. Ik ben zelfs via dit forum uitgenodigd om een keer een avond langs te komen voor advies over de bouw van mijn scheepje. Super leerzaam (Leen B. nogmaals bedankt!).
Stap 2: Spantenplan uitwerken
Stap 1 en 2 gaan hand in hand. Voordat je een voeding kan kiezen bijvoorbeeld moet je weten hoeveel gewicht je mee kunt nemen. Na een berekening op grond van de gegevens van het origineel en met hulp van diverse forumgenoten kwam ik voor mijn model op iets meer dan 3 kg. uit. Ik heb daarom gekozen voor cellenvoeding en een regelaar met BEC zodat ik mijn ontvanger vanuit de BEC kan voeden. Ik ben wel benieuwd of ik nog vaartijd overhoud, maar horen jullie tzt nog.
Ik heb het spantenplan ingescand en de twee helften gecombineerd met het grafische programma Photoshop. Dit programma kent een functie 'spiegelen' zodat je relatief gemakkelijk een spant kunt fabriceren. Ook kun je heel nauwkeurig de opofferingsschotten tekenen. Het grootspant ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:
Stap 3: Spantenplan uitknippen en opplakken
De spanten heb ik op een stuk berkentriplex (van de bouwmarkt met het blauwe logo) van iets meer dan 4 mm geplakt met behangplaksel.
Stap 4: Spanten uitzagen en op bouwplank plaatsen
De spanten heb ik gewoon met de decoupeerzaag met een figuurzaagje erin iets te ruim uitgezaagd en vervolgens met de Dremel en met de hand netjes pas gemaakt.
De spantjes netjes op een rijtje in het zonnetje
Een kijkje van het voorschip naar het achterschip. Nog niet exact in het lood, maar ze staan gelukkig nog los...
Een ultiem puzzelstukje. Ik heb ervoor gekozen om geen kielbalk te plaatsen en ik wilde ook geen massieve blokjes gebruiken. Om dan toch de kleine spantjes te kunnen plaatsen moest ik dit hulpstuk fabriceren. Ik heb ook al rekening gehouden met de schroefas. Als ik bij het beplanken last krijg van dat gat dan vul ik het wel weer even op.
Tot zover mijn vorderingen. Ik ga nu zo langzamerhand met de beplanking beginnen.
Ik heb besloten om de Furie na te gaan bouwen. De Furie is een stoomaangedreven sleper uit 1916. Zie s.s. Furie - de laatste door stoom aangedreven zeesleepboot in Nederland. De sleepboot is vooral bekend geworden door de in de jaren 70 uitgezonden serie 'Hollands Glorie' naar het boek van Jan de Hartog. Zie voor fragmenten hieruit en voor een korte rondleiding op het schip de onlangs uitgezonden serie 'Op en top NL' bij Teleac, aflevering Zuid-Holland: Uitzendinggemist.nl
Dit is mijn eerste schip en ik zal op deze plaats een bouwverslag bijhouden door elke keer deze post te bijwerken.
Wat specificaties van het origineel:
- Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bouwnummer 644.
- Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,07 x 3,68 x 2,90 meter,
- verplaatsing 416 grt.
- holte 3,11 meter
- Snelheid 10,0 knopen
Ik ga het schip nabouwen in schaal 1:50. Het model zal dan ook 60 cm. lang en 12 cm breed worden.
Foto's van het origineel zoals ze aan de kade ligt in Maassluis:


Algemene opmerkingen en ervaringen
Ik heb besloten van tekening te gaan bouwen (tekeningen van NVM). Inmiddels ben ik al heel wat wijzer geworden en heb me ook gerealiseerd dat ik mezelf geen makkelijk doel heb gesteld. Ook al omdat dit model vrij klein is.
Wat me als beginner tegen is gevallen is de kosten die je moet maken als je met deze hobby wilt beginnen. Ook al spreid ik mijn kosten door van tekening te gaan bouwen en niet een heel pakket in een keer hoef aan te schaffen, ontkom ik er niet aan om een aantal zaken aan te schaffen. Dit komt vooral omdat dit mijn eerste schip is en ik nog niet de beschikking had over bijvoorbeeld een acculader of een Dremel, een zender, elektronica nodig voor een schip. Maar niet getreurd, ik ben van plan voorlopig me te storten op deze hobby en uitgespreid over een jaar of drie (realistische planning in mijn situatie voor mijn schip) valt het ook wel weer mee met de kosten van deze hobby.
Ik ben al een aantal maanden actief op het forum (zie hier beginner-maar-waarmee). Eerst wist ik nog van niets en ik heb al heel wat domme vragen beantwoord gekregen zoals je in de posts hieronder kunt lezen (nogmaals dank daarvoor). Inmiddels ben ik dan toch zover dat ik kan beginnen aan de daadwerkelijke bouw.
Ik ben inmiddels ook al een keer gaan kijken op de originele Furie. Wat dat betreft is de Furie wel een ideaal schip om mee te beginnen. Het ligt als museumschip aangemeerd aan de kade in Maassluis. Je betaalt een paar Euro entree en dan mag je onbeperkt je gang gaan, je krijgt op al je vragen over het schip antwoord van de enthousiaste vrijwilligers die het schip aan het onderhouden zijn. Bovendien werd me te verstaan gegeven dat als ze hadden geweten dat ik alleen maar wat foto's wilde nemen, ze me ook wel gratis aan boord hadden gelaten en dat als ik nog eens wilde komen ik sowieso kostenloos aan boord kon stappen. Ik heb ze echter graag wat extra's gegeven omdat het natuurlijk prachtig is dat zo'n schip in stand wordt gehouden.
Voor de liefhebbers: je kunt binnenkort nog meevaren ook als je wilt. De oude dame doet mee aan Dordt in Stoom wat dit jaar weer wordt georganiseerd. Ik ben erbij!
Tips
Hoewel beginner, ben ik zo vrij om op deze plaats mijn eigen 'uitvindingen' en handigheidjes te vermelden. Ik hoop dat dit nu nog schamele lijstje zich in de loop van de tijd zal breiden.
- schuren: Ik heb op mijn werktafel een heel vel schuurpapier met schilderstape aan de randen vastgeplakt. Zo kan ik kleine onderdelen gemakkelijk even over het vel halen en heb ik bovendien een recht 'schuurblok'.
- behangplaksel: gebruik behangplaksel om je spanten op het hout te plakken: werkt perfect.
- carbonpapier: gebruik carbonpapier om onderdelen van je tekening op het hout 'over te trekken'. Maak eerst een kopie van je tekening als je je tekening origineel wilt houden.
Het bouwverslag
Stap 1: Keuze model, keuze diverse functies van het model, aankoop motor, regelaar, voeding, servo, materialen als hout, metalen.
Aanschaf gereedschap: soldeerbout, dremel met enkele accesoires (Marktplaats), schoef en schroefas, acculader etc.
Wel of niet zekeren? Zie hier: zekeringen
Bij al deze keuzes heb ik me laten leiden door wat ik hier op het forum heb opgestoken en door goede adviezen die ik via prive-berichten kreeg. Ik ben zelfs via dit forum uitgenodigd om een keer een avond langs te komen voor advies over de bouw van mijn scheepje. Super leerzaam (Leen B. nogmaals bedankt!).
Stap 2: Spantenplan uitwerken
Stap 1 en 2 gaan hand in hand. Voordat je een voeding kan kiezen bijvoorbeeld moet je weten hoeveel gewicht je mee kunt nemen. Na een berekening op grond van de gegevens van het origineel en met hulp van diverse forumgenoten kwam ik voor mijn model op iets meer dan 3 kg. uit. Ik heb daarom gekozen voor cellenvoeding en een regelaar met BEC zodat ik mijn ontvanger vanuit de BEC kan voeden. Ik ben wel benieuwd of ik nog vaartijd overhoud, maar horen jullie tzt nog.
Ik heb het spantenplan ingescand en de twee helften gecombineerd met het grafische programma Photoshop. Dit programma kent een functie 'spiegelen' zodat je relatief gemakkelijk een spant kunt fabriceren. Ook kun je heel nauwkeurig de opofferingsschotten tekenen. Het grootspant ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:

Stap 3: Spantenplan uitknippen en opplakken
De spanten heb ik op een stuk berkentriplex (van de bouwmarkt met het blauwe logo) van iets meer dan 4 mm geplakt met behangplaksel.

Stap 4: Spanten uitzagen en op bouwplank plaatsen
De spanten heb ik gewoon met de decoupeerzaag met een figuurzaagje erin iets te ruim uitgezaagd en vervolgens met de Dremel en met de hand netjes pas gemaakt.

De spantjes netjes op een rijtje in het zonnetje

Een kijkje van het voorschip naar het achterschip. Nog niet exact in het lood, maar ze staan gelukkig nog los...

Een ultiem puzzelstukje. Ik heb ervoor gekozen om geen kielbalk te plaatsen en ik wilde ook geen massieve blokjes gebruiken. Om dan toch de kleine spantjes te kunnen plaatsen moest ik dit hulpstuk fabriceren. Ik heb ook al rekening gehouden met de schroefas. Als ik bij het beplanken last krijg van dat gat dan vul ik het wel weer even op.

Tot zover mijn vorderingen. Ik ga nu zo langzamerhand met de beplanking beginnen.
Laatst bewerkt door een moderator: