Bouwverslag Sslb Furie

Hallo allemaal.
Ik heb besloten om de Furie na te gaan bouwen. De Furie is een stoomaangedreven sleper uit 1916. Zie s.s. Furie - de laatste door stoom aangedreven zeesleepboot in Nederland. De sleepboot is vooral bekend geworden door de in de jaren 70 uitgezonden serie 'Hollands Glorie' naar het boek van Jan de Hartog. Zie voor fragmenten hieruit en voor een korte rondleiding op het schip de onlangs uitgezonden serie 'Op en top NL' bij Teleac, aflevering Zuid-Holland: Uitzendinggemist.nl

Dit is mijn eerste schip en ik zal op deze plaats een bouwverslag bijhouden door elke keer deze post te bijwerken.

Wat specificaties van het origineel:
- Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bouwnummer 644.
- Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,07 x 3,68 x 2,90 meter,
- verplaatsing 416 grt.
- holte 3,11 meter
- Snelheid 10,0 knopen

Ik ga het schip nabouwen in schaal 1:50. Het model zal dan ook 60 cm. lang en 12 cm breed worden.

Foto's van het origineel zoals ze aan de kade ligt in Maassluis:
1161647c7f7c238d41.jpg


1161647c7cd9d3370f.jpg


Algemene opmerkingen en ervaringen

Ik heb besloten van tekening te gaan bouwen (tekeningen van NVM). Inmiddels ben ik al heel wat wijzer geworden en heb me ook gerealiseerd dat ik mezelf geen makkelijk doel heb gesteld. Ook al omdat dit model vrij klein is.

Wat me als beginner tegen is gevallen is de kosten die je moet maken als je met deze hobby wilt beginnen. Ook al spreid ik mijn kosten door van tekening te gaan bouwen en niet een heel pakket in een keer hoef aan te schaffen, ontkom ik er niet aan om een aantal zaken aan te schaffen. Dit komt vooral omdat dit mijn eerste schip is en ik nog niet de beschikking had over bijvoorbeeld een acculader of een Dremel, een zender, elektronica nodig voor een schip. Maar niet getreurd, ik ben van plan voorlopig me te storten op deze hobby en uitgespreid over een jaar of drie (realistische planning in mijn situatie voor mijn schip) valt het ook wel weer mee met de kosten van deze hobby.

Ik ben al een aantal maanden actief op het forum (zie hier beginner-maar-waarmee). Eerst wist ik nog van niets en ik heb al heel wat domme vragen beantwoord gekregen zoals je in de posts hieronder kunt lezen (nogmaals dank daarvoor). Inmiddels ben ik dan toch zover dat ik kan beginnen aan de daadwerkelijke bouw.

Ik ben inmiddels ook al een keer gaan kijken op de originele Furie. Wat dat betreft is de Furie wel een ideaal schip om mee te beginnen. Het ligt als museumschip aangemeerd aan de kade in Maassluis. Je betaalt een paar Euro entree en dan mag je onbeperkt je gang gaan, je krijgt op al je vragen over het schip antwoord van de enthousiaste vrijwilligers die het schip aan het onderhouden zijn. Bovendien werd me te verstaan gegeven dat als ze hadden geweten dat ik alleen maar wat foto's wilde nemen, ze me ook wel gratis aan boord hadden gelaten en dat als ik nog eens wilde komen ik sowieso kostenloos aan boord kon stappen. Ik heb ze echter graag wat extra's gegeven omdat het natuurlijk prachtig is dat zo'n schip in stand wordt gehouden.
Voor de liefhebbers: je kunt binnenkort nog meevaren ook als je wilt. De oude dame doet mee aan Dordt in Stoom wat dit jaar weer wordt georganiseerd. Ik ben erbij!

Tips

Hoewel beginner, ben ik zo vrij om op deze plaats mijn eigen 'uitvindingen' en handigheidjes te vermelden. Ik hoop dat dit nu nog schamele lijstje zich in de loop van de tijd zal breiden.

- schuren: Ik heb op mijn werktafel een heel vel schuurpapier met schilderstape aan de randen vastgeplakt. Zo kan ik kleine onderdelen gemakkelijk even over het vel halen en heb ik bovendien een recht 'schuurblok'.
- behangplaksel: gebruik behangplaksel om je spanten op het hout te plakken: werkt perfect.
- carbonpapier: gebruik carbonpapier om onderdelen van je tekening op het hout 'over te trekken'. Maak eerst een kopie van je tekening als je je tekening origineel wilt houden.

Het bouwverslag

Stap 1: Keuze model, keuze diverse functies van het model, aankoop motor, regelaar, voeding, servo, materialen als hout, metalen.

Aanschaf gereedschap: soldeerbout, dremel met enkele accesoires (Marktplaats), schoef en schroefas, acculader etc.
Wel of niet zekeren? Zie hier: zekeringen
Bij al deze keuzes heb ik me laten leiden door wat ik hier op het forum heb opgestoken en door goede adviezen die ik via prive-berichten kreeg. Ik ben zelfs via dit forum uitgenodigd om een keer een avond langs te komen voor advies over de bouw van mijn scheepje. Super leerzaam (Leen B. nogmaals bedankt!).

Stap 2: Spantenplan uitwerken

Stap 1 en 2 gaan hand in hand. Voordat je een voeding kan kiezen bijvoorbeeld moet je weten hoeveel gewicht je mee kunt nemen. Na een berekening op grond van de gegevens van het origineel en met hulp van diverse forumgenoten kwam ik voor mijn model op iets meer dan 3 kg. uit. Ik heb daarom gekozen voor cellenvoeding en een regelaar met BEC zodat ik mijn ontvanger vanuit de BEC kan voeden. Ik ben wel benieuwd of ik nog vaartijd overhoud, maar horen jullie tzt nog.
Ik heb het spantenplan ingescand en de twee helften gecombineerd met het grafische programma Photoshop. Dit programma kent een functie 'spiegelen' zodat je relatief gemakkelijk een spant kunt fabriceren. Ook kun je heel nauwkeurig de opofferingsschotten tekenen. Het grootspant ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:
1161647c7d30c75c6a.jpg


Stap 3: Spantenplan uitknippen en opplakken

De spanten heb ik op een stuk berkentriplex (van de bouwmarkt met het blauwe logo) van iets meer dan 4 mm geplakt met behangplaksel.
1161647c7d3fbe25f3.jpg


Stap 4: Spanten uitzagen en op bouwplank plaatsen

De spanten heb ik gewoon met de decoupeerzaag met een figuurzaagje erin iets te ruim uitgezaagd en vervolgens met de Dremel en met de hand netjes pas gemaakt.

1161647c7d3fc262d1.jpg


De spantjes netjes op een rijtje in het zonnetje
1161647c7d3fc09596.jpg


Een kijkje van het voorschip naar het achterschip. Nog niet exact in het lood, maar ze staan gelukkig nog los...
1161647c7d44215c2e.jpg


Een ultiem puzzelstukje. Ik heb ervoor gekozen om geen kielbalk te plaatsen en ik wilde ook geen massieve blokjes gebruiken. Om dan toch de kleine spantjes te kunnen plaatsen moest ik dit hulpstuk fabriceren. Ik heb ook al rekening gehouden met de schroefas. Als ik bij het beplanken last krijg van dat gat dan vul ik het wel weer even op.
1161647c7d4423ae5e.jpg


Tot zover mijn vorderingen. Ik ga nu zo langzamerhand met de beplanking beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Schepsel,

Van de motorkeuze heb ik weinig verstand, maar ik kan je al wel een paar tips geven waarmee het aansluiten van de electronica ineens behoorlijk eenvoudig wordt.
- als er draden met elkaar verbonden moeten worden geldt: Rood is altijd plus, en rood dus altijd op rood aansluiten. De andere draden (min, puls) hebben per merk hun eigen kleur. Als je zorgt dat draden van één functie bij elkaar komen waar nodig, en de stroom uit draden met een andere functie hier niet bij kan komt het goed.
- Op je zenderpakket staan nummers bij ieder hendeltje/ schakelaartje en die nummers staan ook op je ontvanger. Als je bijvoorbeeld bij je gashendel nummer 2 hebt staan moet de vaartregelaar voor je motor dus op de aansluiting met nummer 2 op je ontvanger worden aangesloten.

Ik hoop je hier mee geholpen te hebben.

Groetjes Josse
 
Arjen,

enkele antwoorden voor jouw

1) monoperm .. ongetwijfeld goede motoren echter duur he. Ook een overbrenging maakt een hoop herrie en da's niet zo leuk. Kijk eens in de Torque serie van Graupner
torque 720 - schroef tot 45mm 4 blad ongeveer
torque 900 - schroef tot 60-65 mm ongeveer
je hebt ook de Robbe series van traaglopers.
Het voordeel is dat je geen overbrenging hebt en bovenop is het goedkoper.

2) geen flauw idee. 35mm schroef is al maximum een torque 720, anders gaat het te zwaar worden. Misschien is een soort 500 speed al ok want een 720 is al een grote klomp hoor.
links of rechts ... maakt niets uit. Kies gewoon wat het echte schip ook heeft.
3) ja, er zijn schroefassen in verschillende lengtes, graupner heeft er hele goede aan een schappelijke prijs.
Inkorten, daat begin ik liever niet aan
4)

a) je bent vergeten : koppeling tussen schroefas en motor
b) je servo tel klopt niet
- 3 servo's (1 voor voortstuwing, 1 voor sturen en 1 voor verlichting aan/uit)

gewoon 1 servo voor te sturen, de voortstuwing doe je via een electronische regelaar - dus geen servo nodig.
de verlichting aan/uit kan je met een servo en enkele schakelaars, echter een schakelprintje van conrad is veel eleganter en netter.

c) snelheidsregelaar voor motor (zo ja, welke???)
hangt van motor en schroef af + hoeveel cellen/Volt je gaat gebruiken. de goedkopere (auto)regelaars kunnen maar tot 8.2 V ofzo, veel scheepsmodellen gaan op loodaccu's van 12V dus let hiermee op.
Nu, een model van 60cm is niet groot... het kan zijn dat je zelfs te veel gewicht gaat hebben.
Ik zou niet veel risico nemen en vb een Robbe 120 of Conrad Navy40 nemen. De GRaupners ken ik zelf niet.
Niet overdrijven, 60cm schaalsleper heeft niet de sterkste regelaar nodig.

d)- voeding/accu voor motor (welke???)
hangt ervan af hoeveel gewicht je nog nodig hebt in je boot. Indien onder gewicht -> loodaccu van 12V ofzo. Indien teveel gewicht -> cellenpacks

e) - voeding/accu voor zender en voor accu
accu voor de zender is meestal bij de zender, voor ontvanger kan je via de BEC aftappen van de motor accu

Groeten,

Patrick
 
antwoorden en nieuwe vragen

Josse en Patrick,

Bedankt voor jullie respons en goede antwoorden. Er is weer heel wat duidelijker geworden.
Toch nog een paar vraagjes naar aanleiding van het uitgebreide (super!) antwoord van Patrick:

1. Patrick, als ik het goed begrijp zijn er ook motoren die geen losse vertraging hebben, maar uit zichzelf al trager lopen. Zijn de torque's van Graupner die jij noemt dat dat nu ook of heeft Robbe die alleen?

2. Als ik het goed heb uitgerekend, zal mijn model zo'n 9,5 kilo mogen worden. Geeft dat gelijk al beperkingen in de motor/ c.q. voedingkeuze?

Groeten,
Arjen.
 
Arjen,

1) zowel Robbe als Graupner hebben die. Zelfs Protech heeft een versie van Torque720 uit. Conrad heeft er ook soortgelijke dacht ik.

Persoonlijk hou ik het bij Graupner omdat ik die ken, kwestie van specificaties.

2) 60cm lang en 12 breed en toch 9.5 kg !?!

wow... ben je daar zeker van? Hoe kom je aan dat gewicht? Dat lijkt me enorm zwaar voor zo'n klein model.

Patrick
 
Wat specificaties van het origineel:
- Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bouwnummer 644.
- Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,07 x 3,68 x 2,90 meter,
- verplaatsing 416 grt.
- holte 3,11 meter
- Snelheid 10,0 knopen.

Ik kom op
416000 (kg) / 50 (schaal) ^3 = 3.3 kg

Een wat realistischer waarde denk ik.

[edit]
Uitgaande van een blok van 30x6x2,9 meter kom ik op een waterverplaatsing van 4,17 kg.
Die 3.3 kilo klopt dus wel
[/edit]

Wim
 
Laatst bewerkt:
modelgewicht

Beste Wim,

Ik ging ervan uit dat ik de 416 grt (gross register tonnages) moest omrekenen naar tonnen. 1 grt zou 2,8 ton zijn. Ik kom dan aan 1165 ton.

Vervolgens heb ik dezelfde formule als jij gebruikt:

d = D x 1000 / S3

d = Het te bepalen gewicht van het model
D = Waterverplaatsing van het orginele schip in Tonnen
1000 = Omrekening in kilo's
S = Schaal waarin het model wordt gebouwd

d = 1165 x 1000 / 50 tot de derde macht = 1165000/125000 = 9,32 kg.
 
Laatst bewerkt:
Ja Arjen,

Ik weet ook nooit precies hoeveel die grt's en zusjes nu precies zijn.
Ik ben voor het gemak even uitgegaan van 1000 kg (een normale ton dus) en heb ter controle nog het "blok" berekend. Een blok is uiteraard groter dan het schip.

3 Kilo is voor een model van die afmeting helemaal zo'n gekke waarde niet.


Wim.
 
Als ik naar je wensen lijstje kijk denk ik niet dat je dik in de problemen gaat komen betreffende gewicht etc.
9kg eindgewicht lijkt me voor een model van 60cm erg veel; 3,3kg volgens mij beter in de buurt, maar ja.

Accu oplossing:
ik zou je cellen willen adviseren; compacter qua gewicht en in vermogen tegenwoordig, ook flink op niveau. anders aan een lood-accu van bijv 6v 5Ah. Maar je moet eerst een motor kiezen waarna je dan je accu-oplossing aanpast.
 
3-4 kilo lijkt me een realistischer gewicht voor zo'n boot. Ik heb nog een 70cm vissersboot op de helling staan en die gaat 3.5 kg worden.

Ik zou simpelweg een torque720 erin steken, kan niet echt misgaan. Daarna gewoon verder bouwen en rekening houden met plaats voor de accu's. Eenmaal dat je een zicht hebt op het eindgewicht kan je kiezen tussen cellen en loodaccu.

PAtrick
 
Het is een romp in hout op spanten.
Ik zou dan in een vroeg stadium (wellcht nog voor de spanten op de kiel gelijmd zijn) nadenken over de plaats van de motor (en eventueel accu)
In die fase kun je er nog makkelijk bij en eventueel je spanten aanpassen. (Ze zitten dan nog los; dat zaagt makkelijker ;) )
Ikzelf ben nu ook in de aanloop naar een nieuw model (ja, ja, bouwverslag gaat er van komen) en ben nu al aan het bepalen waar de motor moet komen, op basis van de lijn die de schroefas gaat maken.
Aanpassen van een bestaande schroefas is overigens niet zo moeilijk.
Meestal is het een buis waar voor- en achterin een bronzen lagertje is geperst.
Zaag de buitenbuis af op de juiste lengte, pers het lagertje uit het deel wat je hebt afgezaagd en druk dat in de overgebleven buis.
(Even de as inschuiven voordat je monteert. Het lagertje komt er op die manier recht op te zitten.) Kan met huis- tuin en keuken gereedschap uitgevoerd worden.

Wim
 
model gewicht

Best Schepsel,

Er bestaat nog een andere formule om het scheepsgewicht te berekenen.
In dat geval kun je direct de maten van het model gebruiken.
De formule gaat uit van het "blok" en je vermenigvuldigt dat met 0,7 vanwege de vorm van boeg en hek. Bij een mooi scherp gelijnde sleper zou dat evt ook nog 0,6 kunnen zijn. Maar hou het maar op 0,7.

De formule :
lengte x breedte x ( (diepgang voor + diepgang achter) / 2 ) x 0,7 x 1000

Als er geen verschil is tussen de diepgang voor en achter, dan is het gewoon: lengte x breedte x diepgang x 0,7 x 1000

In jouw geval komt deze formule inderdaad ook op 3 kg.
Hou daar dus maar rekening mee anders wordt de Furie een U-boot.

mvg
Adriaan

PS Zelf ben ik bezig met een sleper van Wijsmuller in de schaal 1 op 20 en dan kom ik aan een gewicht van ongeveer 70 kg (op waterlijn).
Volgens de zelfde formule, maar vreemd genoeg OOK met de formule die jij zelf gebruikte met het BRT als uitgangspunt.
Ik vermoed dat de opgave van het tonnage die jij gebruikt hebt, niet juist is. Mijn sleper heeft namelijk ongeveer vergelijkbare maten , maar een BRT van slechts 192 en dat is heel wat minder dan de 416 waar je zelf mee rekent. Ik weet waar dit getal vandaan komt, maar dat hoeft niet juist te zijn, zeker als je vergelijkt met het getal van mijn boot. En zoals gezegd kloppen beide formules in mijn geval allebei.





Beste Wim,

Ik ging ervan uit dat ik de 416 grt (gross register tonnages) moest omrekenen naar tonnen. 1 grt zou 2,8 ton zijn. Ik kom dan aan 1165 ton.

Vervolgens heb ik dezelfde formule als jij gebruikt:

d = D x 1000 / S3

d = Het te bepalen gewicht van het model
D = Waterverplaatsing van het orginele schip in Tonnen
1000 = Omrekening in kilo's
S = Schaal waarin het model wordt gebouwd

d = 1165 x 1000 / 50 tot de derde macht = 1165000/125000 = 9,32 kg.
 
voorbereiding Furie

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ga maar uit van 3 kg voor de Furie. Ik heb inmiddels besteld een 720BB torque en een schroefas en schroef (30mm) van Raboesch, een regelaar van Robbe (rookie 20).
Nu heb ik een vraag over de voeding. Kan iemand mij uitleggen waar ik in mijn geval het meest aan heb. Ik heb niet teveel ruimte in mijn romp en gewicht is ook een factor om rekening mee te houden. De regelaar kan 8-10 cellen aan. Moet ik voor 12V gaan of kan ook minder. Waarom zou je voor minder kiezen?

Bedankt alvast voor de inbreng.

Ga morgen mijn spantenplan uitwerken en hoop volgende week daadwerkelijk met bouwen te kunnen beginnen.
 
gewoon voor 12V gaan. Dan kan je ook 2 lampjes in serie zetten en veel toebehoren werkt er ook op.

Patrick
 
Dag ,

een "Torque 720" lijkt mij te zwaar voor een schroef van 35 mm diameter ...

ik heb een kleine sleper op schaal 1/100 met een schroef van 35 mm met een Speed 280 met reductie 1 op 2 , meer dan genoeg ...

indien je toch een 720 erin steekt , 12 Volts is ideaal , inderdaad , maar toch , zoals aangekaart , zal je moeten kijken naar de hoogte van de schroefas in de romp , en indien nodig , een beetje "zeuren" om de hoekstelling ...

voor de houten romp , vraag maar los , maar als het kan , gebruik geen blokken van voren en van achter , het is geen zicht , plank je romp van de boeg naar de kont toe , het is veel gemakkelijker dan je denkt , kijk maar een van mijn bouwverslagen hieronder :
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=18134&highlight=Mount's+bay

de groetjes ,
Laurent
 
Laatst bewerkt:
beplanking

Bedankt Laurent voor je goede commentaar.

Nu ik de motor binnen heb, schrik ik inderdaad een beetje van het formaat. Misschien beter maar even bewaren voor mijn volgende schip... Ik denk er nog even over.

Wat betreft de beplanking was ik ook al tot die conclusie gekomen, alhoewel het bijgeleverde bouwverslag inderdaar ook het lijmen van een blok aan de kont voorstelde. Ik denk dat ik dan ook problemen krijg met het inbouwen van een roer bij mijn model.

Laurent, welke dikte kielbalk gebruikte je bij de Mounts Bay. Ik denk dat ik aan dat bouwverslag heel veel zal hebben gezien de overeenkomsten tussen mijn (toekomstige) model en dat schip.

Groet,

Arjen.
 
Goed idee, Arjen om die 720 te houden voor een volgend project. Trouwens in combinatie met 12 V wordt je sleper een speedboot (ik spreek uit ervaring). Kijk eens bij Conrad, daar hebben ze enkele kleinere (gunstig geprijsde) traaglopers die in combinatie met 6 V perfect werken. Ik heb die combinatie gebruikt in m'n Vilcabamba (ex. Canute) en dat gaat perfect.
Goeie raad ook: om de stabiliteit van je model optimaal te houden, probeer je bovenbouw zo licht mogelijk te houden door geen te zware materialen te gebruiken ttz niet teveel metaal of zware kunststoffen zoals pvc-buis voor de schoorsteen, . . . Karton is een goed materiaal, kijk maar naar Laurent. Houd ook alle balast zo laag mogelijk in de romp. Een loodbatterij rechtop zetten tov van plat leggen bvb, maakt al een behoorlijk verschil.

Veel succes gewenst, A!H
 
waarom schrik je van die motor? Ik had al gezegt dat een 720 een klomp was maar zo groot is ie nu toch ook niet?
Als je 3-4 kg boot hebt kan dat er toch bij? Anders moet je misschien nog lood ballast gaan steken.

de 720 gaat geen enkele last hebben met die 35mm prop en weinig stroom trekken. Toch ideaal?

<edit> - voor dat speedboot effect zou ik zelfs geen schrik hebben. Zo snel is een 720 torque nu ook niet en je moet niet volle gas varen ook. Ik heb al een 700BB gezien in een werkboot en dat was echte belachelijk - en onbestuurbaar.

Patrick
 
Laatst bewerkt:
@ Perk,

Een 700 Torque op een schroef van 35mm is geen goed idee.
Een schroef hoort maximaal 500 toeren per minuut te draaien, en dat is voor een speedboot.
Een sleepschroef zal genoeg hebben aan 200-300 TPM genoeg, en als je een 700 torque op zo'n schroef zet heeft de motor zo weinig weerstand dat die niet genoeg snelheid zal verliezen.
Mijn Maasbank, die aardig het formaat heeft van de Furie, duwde met een normale 6V speed 500 al modellen van 2,60m dwars weg.
De Maasbank heeft een 40mm schroef.

Groetjes Josse
 
Back
Top