Bouwverslag Sslb Furie

Josse,

sorry maar ik begrijp echt niet waar je dit vandaan haalt. 500rpm is niets, waarom is dat de limiet voor een werkschip?

>als je een 700 torque op zo'n schroef zet heeft de motor zo weinig weerstand dat die niet genoeg snelheid zal verliezen.
die zal inderdaad geen snelheid verliezen, dus ook niet echt warm lopen.

>Mijn Maasbank, die aardig het formaat heeft van de Furie, duwde met een normale 6V speed 500 al modellen van 2,60m dwars weg.
ik heb met mijn Dolly en een speed400 7.2V met kleine schroef al een model van 2-3 meter gesleept - mits genoeg geduld.

Speedboten daar spreek je toch over 10-20000 rpm?
zie ook http://users.skynet.be/marc.vanderleyden/watt_volt_ampere.htm

haal je hier modelbouw en werkelijke schepen door elkaar? Voel je aub niet aangevallen maar ik snap je redenering echt niet.

Patrick

@ Perk,

De toerentallen die ik noemde zijn inderdaad van echte schepen, maar ik dacht dat dit in de modelbouw wel aardig hetzelfde zou zijn.
Niet dus, maar dan nog blijf ik van mening dat een 700 Torque veel te zwaar is voor zo'n schroef.

Groetjes Josse

Berekenen

Excel sheet beschikbaar voor diegenen die willen uitrekenen hoeveel model vermogen ze nodig hebben etc.
(Sheet van Lex)

Stuur maar een PB'tje.

Wim

regelaar

Bedankt voor de goede tips, ondanks dat niet iedereen het met elkaar eens is.

Ik heb nog een vraag. Ik heb een Graupner vaartregelaar (Speed Profi 40R). Daar staat onder andere op dat hij een bereik heeft van 7,2-12 V. Betekent dit dat ik in ieder geval 7,2 V moet hebben en levert het specifieke problemen op als ik met 7,2 in plaats van 6 V zou gaan varen?

Arjen.

Waarom zou je op 6V gaan varen?
Bij 12V halvert doorgaans de stroomsterkte.
En op 12V kun je ook langzaam varen, gewoon je knuppel minder naar voren duwen, of een dualrate gebruiken.

Volg dit draadje nu al een tijdje, maar ben toch wel benieuwd of er al wat fotomateriaal aanwezig is....

@ Adam,
Jij houd wel van een beetje met je knuppel spelen he?:banana::ontopic:

@ Adam,
Jij houd wel van een beetje met je knuppel spelen he?:banana::ontopic:
Zal ik je een geheimpje vertellen Luit: Ik laat er meest mee spelen :cool:

Maar wis deze laatste twee postings maar weer want dat heeft helemaal niks meer te maken met de Furie!

welke dikte kielbalk gebruikte je bij de Mounts Bay. Ik denk dat ik aan dat bouwverslag heel veel zal hebben gezien de overeenkomsten tussen mijn (toekomstige) model en dat schip.

Dag Arjen ,

ik heb geen echte kiel in de "Mount's bay" gezet .

Om de batterijen helemaal tegen de romp te kunnen leggen heb ik gewoon een kleine vierkante latje gezet ( 2 op 2 mm ) , ik heb dan wel in de lengte vertikale "schotten" gezet , om de drie voorspanten te kunnen leiden en aan de achterkant , zijn er 5 spanten die ook met zo'n schot gelijmd werden

dit kan je goed zien op de fotos :
coque%20sur%20plan%20g%E9n%E9ral.jpg

hier zie je goed de achterste steven met de hoofddek reeds geplaats , om de latten goed te kunnen zetten , geen blokjes nodig :
Mount_s%201.jpg

hieronder zie je ook goed wat ik wil zeggen
Mount_s%205.JPG

de groetjes

Laurent

Ik denk dat 1.5 mm triplex goed is maar voor de verschansing misschien nog te dik.
Ik zou je aanraden niet op voorhand de platen te verzagen (zijn ze niet te kort?) maar mbv papieren of kartonnen mallen eerst de vorm te bepalen en daarna deze stuk voor stuk tijdens de bouw te zagen of te snijden
Groeten
Hawser

@ Hawser,

Is het noodzakelijk dat de latten/ planken van de romp over de hele te bedekken lengte (met het oog op evt. massieve stevens)?

Groetjes Josse

Josse,
Het is niet noodzakelijk maar werken met latten die langer zijn dan de modelbootlengte levert een veel strakker resultaat dan werken met (te) korte latten, zeker met een schaal 1:50 romp die, sleepboot eigen, nogal gevormd is.
groeten
hawser

Update bouwverslag

Hallo allemaal,

Na een hoop denkwerk en voorbereiding ben ik nu dan toch eindelijk begonnen. Ik heb dit bouwverslag aangepast en ga het elke keer updaten door de eerste post te bewerken. Zie dus mijn eerste post voor mijn vorderingen.

De spanten staan inmiddels op de bouwplank.

Groeten,
Arjen.

Zag van de week tijdens het zappen een programma van teleac, genaamd "op en top nederland", waarin ze een bezoekje brachten aan de Furie. Moest gelijk aan dit verslag denken.
Succes met debouw, ben benieuwd naar het verslag!

Groet,
Edwin

Ga dit draadje goed volgen.
Vind het echt een mooie sleper uit vervlogen tijden.
Heb de tekeningen ook, maar ben er nog lang niet aan toe.
Als ik haar nog eens ga bouwen, dan zeker op een grotere schaal.

Succes met jouw Furie!, en plaats zoveel mogelijk foto's :cool:

Greetings,
Luit

Edwin, Luit en Michiel bedankt voor jullie respons.

Edwin, ik ga gelijk kijken of het nog met uitzendinggemist terug is te halen, bedankt voor de tip. Update: de link naar de uitzending is opgenomen in mijn eerste post.
Luit, ik kan me goed voorstellen dat je voor een grotere schaal zult gaan. Dat scheelt je een hoop problemen, maar levert ook wel wat meerwerk op denk ik. Ik ben nu eenmaal hierin begonnen en vond het voor een beginnersbootje wel een mooi formaat. Ik zie wel waar 'het schip strand' (al hoop ik dat dat niet gebeurt.).
Michiel: super bedankt voor je foto's. Ik heb al heel wat afgespeurd op internet, maar echt goede foto's van het onderwaterschip had ik nog niet. Als je er nog meer hebt, houd ik me aanbevolen! Ik heb je een pb gestuurd met mijn prive-emailadres. Als je ze daar naartoe zou willen mailen graag!

Groet,

Arjen.

Laatst bewerkt:
Hallo. Met Martin Musters. Kunt u mij helpen aan een adres om het scheepsbeslag voor de Furie te bemachtigen ?

gaat het nog verder met de bouw van dit schip ?,Ik ben zelf ook begonnen met het bouwen van de furie,en ben tot aan het dek gekomen,verder weet ik het niet ,ik stel het zeer op prijs wanneer men door gaat .ik leer hiervan.mvrg Robert Hoesman

Back