Mini-G ?? & SuperMe ??

toch maar vlak voor het nieuwe jaar dan een nieuw topicje starten.
Ik ben na iets van 3 maanden niks doen vanwege me rug maar weer eens gaan bouwen. Dit keer probeer ik een beetje meer profi te gaan doen dan dat gepruts waarmee ik begon. Ondertussen 2 prachtige vleugels van Loet gekregen en een nieuwe minivleugel gebouwd. Ik ben niet goed in namen, dus als iemand nog wat weet?
Beide maar in 1 topic, want ze overlappen wel wat :).


ff wat gekopieerd uit het "Kooltje" topic:

aan de hand van de gegevens van het kooltje ben ik weer verder gegaan met een nieuw vleugeltje. toch maar eens een gewoon goede maken.
Geen koolstof, wel 50grams glas van Ruud. prachtig spul! Nu ook nieuwe mylars. Veeeel dikker en ook netjes de leading edge vorm erin gesneden. Dat scheelt wel zeg! (in ieder geval wat minder cellulitis...)

Op pagina 1 (van dat topic) staat dat het koolvleugeltje 78 gram weegt, zit ik toch best aardig :).
ik zit op 74.4 gram zonder werpstift.
Ik wilde eigenlijk exact het plan volgens, maar bedacht stiekem toch dat de supergee profielen ook mooi zijn (de exacte reden weet ik niet meer). Heb dus nieuwe profieltjes daarvan gemaakt.

12684776591f6449e.jpg

12684776591f75e17.jpg

12684776591f8ece6.jpg



Ondertussen ben ik bezig met de staartdelen.
snijmalletjes CNC laten frezen en heb nu de 1e kerntjes bijna klaar. Ik volg hierbij gewoon maar Mark Drela, zoals Erik toen zei: die vent heeft er wel ff over nagedacht :).
Mijn kerntje voor het hoogteroer weegt nu 2.4 gram. dat is wat zwaarder dan Drela, maar even zwaar als ASK. Net in een oudere discussie gelezen dat dat waarschijnlijk door het schuim komt. Ik heb bouwmarkt XPS ipv "spyderfoam". Maar goed. Mijn vorige staartdelen zaten op 10 gram per stuk, dus moet lukken om dat te verbeteren!

foto's van het snijden zet ik volgend jaar wel erbij:cool:

gelukkig nieuwjaar allemaal in ieder geval!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha die Sietse,

De Supergee profielen zijn bedoeld om met flaps te worden gevlogen. Om goed te kunnen zweven moet je de ailerons-flaps een aantal mm naar onderen kunnen zetten. Heb je geen flaps dan heb je dus een bakkie dat wat sneller vliegt.

Groeten,

Knal voorzichtig en alle goeds voor komend jaar

Hans Knippels
 
leuk idee frans, maar ik zocht eigenlijk naar een "coole" naam. niet iets met Sietse erin.... ;)

Ik weet het Hans, maar heb de AG03 ff vergeleken met AG455CT:
126847792fea70f7e.jpg

Scheelt niet zó veel dat ik dat ga merken denk ik. Maar goed. die heb ik nog gemaakt met baggersnijmalletjes van baggerhout, dus ik kan alsnog makkelijk een nieuw vleugeltje met andere profielen maken.

Oh ja, toch maar nu alvast een fotootje van mijn ietwat "foute" ideetje voor de Full Size... ALLE servo's in de vleugel :p. toen was ik toch bezig en dacht, hoppa! Ontvanger ook maar erbij, scheelt een boel draden en stekkertjes! Enige wat voorin gaat komen is een accuutje. dat word dus een heeeeeeeeel dun rompje! hehehe.
12684779311292282.jpg

126847793112b1e9c.jpg


Let niet op die lipo. dacht eraan om die ook in te bouwen in de vleugel.. maar dat gaat hem toch wel flink verzwakken. en ach, er moet toch nog wel wat voorin. voordeel zou zijn dat je niet 1 stekkertje heb om aan te sluiten (wel de single pull aansturing voor hoogte en richting. ja ja ik weet het...) Maar goed, toch voorlopig het idee om nimh celletjes voorin te proppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Richtingsroerkerntjes snijden

Ben nu de staartdelen aan het maken. Dit keer niet gewoon maar wat uit de losse pols schuren. Op 1 of andere manier worden hoogteroertjes dan meestal veeeeeeel te dun! :rolleyes:

Dit keer wat beter aangepakt volgens mij. Snijmalletjes uit Trespa laten cnc-frezen. Pracht hoor. dat scheelt in ieder geval al heeeeeeel veel! Lekker glad en strak. Eerst plakte ik snijmallen op de zijkant van het schuim met dbz-tape. Dat verschuift toch altijd een beetje en je zit enorm te klooien met dat tape. Is voor 1 vleugeltje nog wel te doen, maar bagger als je meer en dunner wil maken.
Daarom heb ik dit keer een plankje MDF gepakt en daar geultjes in geslepen waar de snijmallen in passen. Daar tussen komt een van tevoren op maat gesneden blok schuim met gewicht erop.

Snijden: ondermalletjes in de geultjes, blokje schuim ertussen, snijden, ondermalletjes eruit, bovermalletjes in de geultjes en nog een keer snijden. klaar :D! Gaat een stuk sneller en beter.
Ik heb de snijmallen ongeveer een centimeter te lang gemaakt. hierdoor word niet het schuim bij de TE weg gevreten, maar houd ik nog net een halve millimeter schuim over. dit kan je later bij het weg schuren van het angelhair tot 0 vlakschuren. Ik schuur trouwens met grid400 spul. gaat niet snel, maar je ragt tenminste niet per ongeluk een stuk uit het schuim...

Snijmallen:
1268477fb73da22b0.jpg


wel rare ribbels lijken het zo, maar het zijn niet echt ribbels in de hoogte.. meer structuur...
1268477fb73dc3a04.jpg

1268477fb73dd91f0.jpg


voorraadje onderkanten van richtingsroeren...
1268477fb789ed2cb.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
beetje :). begin door te krijgen dat het net zo makkelijk is om een serietje te bouwen als dat je er 1 maakt (als je het goed wil doen). Om het goed te doen moet je eigenlijk overal tools voor maken om het goed recht en strak te krijgen enzo. Als je dat eenmaal voor elkaar heb is het een kleine moeite om er een aantal extra te snijden. Het baggen enzo kost wel gewoon voor elk deel extra tijd natuurlijk, maar goed. hopelijk met mooi resultaat.

richtingroetjes supergee:
126847894c8ac01db.jpg


Kerntjes voor wat ik nu in principe in 1 keer kan baggen. staartgroep voor de SuperGee en de MiniGee.
Voor de staartdelen van de MiniGee heb ik eerst stom de spanwijdte met 1.5 gedeeld en daarna de koorde ook... Mja, dat heeft dus niks met oppervlak te maken. Die waren echt veeeeeeeel te klein. Nu ff in Solidworks exact de staartdelen van de supergee getekend en na wat klooien is het gelukt om die zo te verschalen dat het oppervlak 1.6x zo klein is.
Zien er best aardig uit zo. Die 1.6 komt trouwens van het verschil in oppervlak tussen de supergee-achtige die ik heb en de minivleugel die je hier boven ergens kan vinden :D.
126847894c8ae4420.jpg


Mylars:
126847894c8a6c597.jpg


Had ook weer wat Tape+glas voor de LE-jes nodig. Het gedoe om elke keer die glasrol te pakken en de werkkamer van me vader in beslag te nemen (enige stukkie wat groot genoeg is) weerhoud me er elke keer van om weer door te gaan. Aangezien ik dit tape alleen maar hier voor ga gebruiken voorlopig en ik ook nog een rol heb, heb ik deze maar gewoon compleet opgemaakt op het glas. Ook lekker efficiënt! Ik gebruik hiervoor het 58gr glas. Voor de staartdelen knip ik zo'n strook in 2-en in de lengte.
126847894dab1fae6.jpg


3 keer mijn ruggetje gestoten aan dat stomme bureau... Wie zet er nou zo ding daar neer???
126847894dab48b79.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoop het :D.
Staartgroepjes zitten nu in de zak, ben benieuwd. Heb in elke een 3mm plat stripje carbon gelegd. Eens kijken hoe dat word. Verder ben ik voor deze niet heel zuinig geweest met epoxy. Gewoon met rollertje opgebracht en niet droog gedept. volgende keer wel een keer proberen en dan ook gelijk met zo'n platdrukrollertje de vezels plat drukken. eens kijken watvoor verschil dat geeft.
 
Ziet er mooi uit Sietse.
Je bouwtechniek lijkt fors verbeterd sinds de 'alternatieve electro supergee'....;-)

Ik zie dat jij glasheldere mylars gebruikt. Die heb ik nog niet eerder gezien. Lijkt me handiger dan die witte!
Waar haal je dat?

Groet
Patrick
 
thnx Patrick. Idd. Wat was dat een geklooi als je dit nu ziet. Gelukkig niet voor niets zo'n tijd aan lopen klooien :). (leuke is wel dat die electro supergee nog steeds vliegt!).

Die Mylars komen van een grote zeilmakerij. was een reststukje van mijn werk, zal nog eens daar vragen waar ze het vandaan hebben gehaald. Ik heb eerlijk gezegd nog geen witte gezien? ze zijn alleen niet erg dik, 0.25mm, maar goed. beter dan wat ik had (flieberspul). Daarbij komt nog eens dat dit gratis was :D, en "officiele" mylar nogal duur...
 
Nou, die zijn er toch best leuk uitgekomen! Mylars bij het richtingsstabilo ietsje verschoven... volgende keer de buitenkant goed schoonmaken en wel plakkende plakkertjes erop plakken dus maar...

SuperGee:
1268478ba0f6d2c8d.jpg


MiniGee:
1268478ba0f72501a.jpg



en Bart, wat jij kan kan ik ook :). ff een preview. (en ja, ook met een vleugel van Loet, hahaha)
1268478ba0f7715d3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooooi !!!!

Sietse,

Dat ziet er toch echt heel goed uit...en mooi hoor dat gewicht (massa) van je stabilo's en kielvlakken, moet ik nog maar eens zien te halen....
Cheers

Bart
 
weet iemand trouwens hoe je de doorbuiging kan testen? Nou ja, ik heb een keer een plaatje gezien van een hoogtestabilo met een rolmaat erop. Dan kan je met de schuifmaat meten hoever hij doorbuigt. Maarja, Hoeveel mag hij doorbuigen?
Tis zegmaar leuk om licht te bouwen, maar als het te slap is....
(voelt best sterk aan, daar niet van :) ).

Op welk gewicht zit jij nu dan Bart?
 
Als je techniek maar goed is...

Maarja, Hoeveel mag hij doorbuigen?

(Zie de discussie over 'werptechnieken')
Als je richtingsstabilo te ver doorbuigt, dan hapert er wat aan je werptechniek :wink:
 
haha, mooie Leon. Maar goed. richtingsstabilo is rock solid. die is ook relatief best dik. Maak me meer zorgen over het hoogtestabilo, maar op zich is die toch ook nog wel redelijk stijf.

Zeker Loet, ben ook benieuwd :).

Ik ben maar even gaan zoeken en zag in het twister topic verschillende gewichten voor stabilo's:
Alex: hoogte= 5.7, richting= 6.8
Theo: Stabilo (hoogte of richting?)= 10+ :eek:
Bart: Stabilo (hoogte of richting?)= 7-8
Hans: richting= 7.8


verder zegt Alex: "Mijn stabilo's wegen ongeveer 3.7 gr voor bekleden".
Mijn kerntje weegt 2.4 gr. dus zou het bekleden nog lichter moeten kunnen op zich :). (heb nog geen epoxy eruit gedept dit keer).

zit ik toch redelijk gok ik zo.
 
massa stabilo en kielvlak

Sietse

Ik zit nu op 5.3 g voor het stabilo, en 3.8 g voor het kielvlak.

Oppervlakten ongeveer als Aspirin en alleen nog maar de achterkant in profiel geschuurd.

Het stabilo is 5 mm dik en het kielvlak 6 mm. Het plankje voor de kielvlakken woog 40 g (6 mm dik) en de plankjes voor de stabilo's wogen 38 g (5 mm dik). Ik hoop dat ik met glas
25 g/m2 en evt. carbon liggertje op 6 g voor het stabilo uitkom en op 4.5 g voor het kielvlak....

maar het zal wel eerder iets van 7 a 8 g voor de stabilo's worden en 6 a 7 g voor de kielvlakken.

Cheers

Bart
 
Back
Top