Mini-G ?? & SuperMe ??

DAT heb ik nu dus gedaan in alle stabilootjes :D. Gewoon een 3mm carbon stripje rechtop in een sneedje in het schuim gelijmd met UHU Por.

Arno,

Klopt, zat ik idd aan te denken en ik denk dat ik de capstrip vertikaal zet.
Cheers

Bart

Hi Bart

Niet vertikaal, dat verzwakt !
Gewoon horizontaal, eentje boven en eentje onder. Het materiaal van het stab of kielvlak is op die manier de webbing!!
De webbing hoeft niet "vertikaal" te zijn omdat je niet aan die krachten toekomt......

Arno

Is er een nettere truuk om die capstrips te verzinken dan met een klein schroevendraaiertje een geul in het hout/schuim te drukken?

De wind wil natuurlijk geen hobbels tegenkomen....

Is er een nettere truuk om die capstrips te verzinken dan met een klein schroevendraaiertje een geul in het hout/schuim te drukken?

Stripje waterproof schuurpapier op een blokkie.................................

hahaha, op de vleugel deed ik het idd ook met een schroevendraaier...
Volgende staartdeeltjes krijgen dan toch maar 2 capstrips zoals arno het zegt. Je hebt natuurlijk gelijk. Maar dit vond ik ook wel aardig om te proberen :).
Kan ik mooi vergelijken.

misschien toch maar een blokkie zoeken...

Had ook weer wat Tape+glas voor de LE-jes nodig.
126847894dab1fae6.jpg

Ha Sietse,

Ik heb ook maar eens 2 rolletjes van die transfertape gekocht. Dat gedoe met bakpapier en lijmspray lukt wel maar echt makkelijk vind ik het niet, integendeel.
Zojuist een proefstukje met die tape gedaan en het is echt superspul. Het maakt het supergemakkelijk een een strakke en kaarsrechte leadingedge strip zonder vouwen/knippen aan te brengen. En het blijft ook goed zitten nadat het is ingesopt. Met spray laat het nog wel eens los na het inrollen met epoxy.
Echt een aanrader !!

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:

Zoals Arno zegt klopt en is waarschijnlijk nog beter dan wat ik heb. Ik heb gewoon P200 op een stuk Balsa geplakt. En dan is ook nog maar 1 kant parallel met het schuurpapier. Echt een lullig malletje en ik zou wat beters moeten maken maar het werkt. Het stukje balsa gewoon langs een gelei laten lopen.
Eerst even oefenen op een paar afvalstukjes.

Loet, jouw mal is DE mal om het goed te doen! :-)
Misschien is de mal nog mooier te maken door het schuurpapiertje net iets te breed te maken en op de rand van de balsa mal te plakken. Als je een schuurschijf hebt kun je daarna het balsa + het schuurpapier afschuren tot het schuurpapier precies de juiste breedte heeft (die van de koolstof ligger).
Voordeel hiervan is weer dat het schuurpapier bijna altijd recht zit en ook langs de rand van het balsa, waardoor je de geleider op de vleugelkern precies langs de ligger positie kan leggen en je dus geen rekening hoeft te houden met een offset.

Loet, jouw mal is DE mal om het goed te doen! :-)
Misschien is de mal nog mooier te maken door het schuurpapiertje net iets te breed te maken en op de rand van de balsa mal te plakken. Als je een schuurschijf hebt kun je daarna het balsa + het schuurpapier afschuren tot het schuurpapier precies de juiste breedte heeft (die van de koolstof ligger).
Voordeel hiervan is weer dat het schuurpapier bijna altijd recht zit en ook langs de rand van het balsa, waardoor je de geleider op de vleugelkern precies langs de ligger positie kan leggen en je dus geen rekening hoeft te houden met een offset.

Zo hé, weer wat geleerd op mijn oude dag. Dat ga ik even uitproberen als ik morgen weer thuis ben. Bedankt.

Loet

bedankt voor de tips!
Schuurblokje is zo gemaakt idd. kleine moeite groot plezier!
Lastig om het op een foto te laten zien. geultje is zo dun...

1268479230b696d0d.jpg

1268479230b6d8046.jpg

1268479230cc494be.jpg

Richtingsroer kerntje met boven en onder 3mm carbon en de LE met glasrandje.
gek genoeg was de vorige met 1 liggertje ook 3 gram...
1268479230b70bb06.jpg

Bij het hoogteroer lijkt het verloop wel normaal (zelfde hoeveelheid lijm/schuren/enz). ongeveer 0.3 gram voor een liggertje met lijm.
het verschil met de vorige word dus ongeveer 0.3 gram wat ik misschien weer ophef door WEL de epoxy uit het weefsel te raggen met papier :rolleyes:.
Daarentegen word het hierdoor wel achterlijk sterk!

Ben trouwens ook met een soort vleugelzadel-achtig ding bezig. beetje klooien nu nog, maar als het werkt maak ik misschien wel wat mooiers...
Hiermee moet het misschien lukken om een soort supersterk hol vleugelzadel te maken. beetje zoals die van Alex, maar dan zonder zo'n turbomal enzo.
1268479230cc87135.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
zo, weer een complete set staartdeeltjes in de vac-zak :D.
Morgen eens kijken wat het geworden is.

Had nog wel het probleem weer dat de mylars verschuiven... Geprobeerd vast te plakken met dat schilderstape, maar dat plakte amper... toen maar zonder zo voorzichting mogelijk in de zak gegooid... we zien wel weer...

Na de 1e vleugel met deze mylars heb ik trouwens de mylars 1 keer in de was gezet. daarna weer een vleugeltje gemaakt. het oppervlak hiervan is alleen niet helemaal glad. lijkt een beetje op een haaienhuidje ofzo. wel strak, maar niet spiegelend...
Nu zag ik dat op de mylars een soort afdruk van de vorm van het weefsel zit! Ik ga er van uit dat dit het haaienhuidje veroorzaakt heeft...
Hoe kan je dat normaal tegengaan/oplossen????

Ik heb het nu trouwens ff snel opgelost door de mylars te lijf te gaan met aceton...
helemaal brandschoon en daarna dus weer een laagje was erop. kijken of dat werkt...

Ik weet niet of je mylars na het in de was zetten weer helemaal schoonpoetst.

Je kan, mijn ervaring, je mylars ook helemaal niet in de was zetten. Werkt ook prima.

Loet

Nee, helemaal geen losmiddel, ook geen PVA. Ik doe het standaard met losmiddel (ik gebruik eigenlijk altijd PVA) .
Ik had een keer mijn mylars gespoten met verf en dat was niet mooi geworden en die heb ik er toen afgepoetst met aceton en er nooit meer aan gedacht ze met losmiddel te behandelen. Het kwam gewoon los na een dagje in het vacuum.
Maar met losmiddel is wel sowieso beter. Misschien heb ik die ene keer geluk gehad.

Loet

Loet, ik wrijf de was natuurlijk mooi uit tot ie glanst...
Mijn vorige vleugeltjes geprobeerd zonder was, maar die zit nu dus muurvast (al was dat erg dunne Mylar).

Alex, wat doe/deed jij dan met je Mylars?

Frans,
mhh, een mesje heb ik voorzichtig een keertje geprobeerd, werkt prima, maar wel erg snel krassen idd. dat doe ik nu wel voor de buitenkant. Staalwol lijkt me ietwat radicaal...
Nou, dan lijkt mijn aceton oplossing nog niet eens zo slecht... (dan heb ik het niet over gezondheid..)

Net de deeltjes uit de vac-zak gehaald. ziet er aardig uit, hier en daar wat foutjes nog, maar goed.
Mylars zijn redelijk op hun plekkie blijven zitten, behalve het richtingsroer... is 1 met glas en al een stuk omhoog geschoven. Nu zit er onderaan dus een klein strookje zonder glas jammergenoeg :(.

Hoe voorkomen jullie dit?

Alex, wat doe/deed jij dan met je Mylars?
wax Pat 921. Dit gebruik ik ook in de mal maar ben daar niet zo tevreden over. Laat te veel verfpikjes achter. Daar waar geen verf zit komt alles wel mooi los.
Mylars maakte ik schoon met een stanleymesje zonder handvat. Goede vlakke plaat er onder en de buitenkant eerst doen zodat er geen bobbeltjes meer onder zitten waardoor het mesje gaat pakken op de mylar.

Mylars zijn redelijk op hun plekkie blijven zitten, behalve het richtingsroer... is 1 met glas en al een stuk omhoog geschoven. Nu zit er onderaan dus een klein strookje zonder glas jammergenoeg :(.
Hoe voorkomen jullie dit?

Ik heb ooit één vleugel gemaakt met de zak direct om de mylars en de buitenkernen aan de buitenkant van de zak. Ik vond dat zo veel geklooi dat ik daar direct weer vanaf gestapt ben. Dus ligger op zijn plaats, mylar er bovenop, buitenkern er bovenop, hele zaakje omdraaien, ligger er in dikke hars op de achterlijst, mylar er op, buitenkernen er op, hele zaakje byelkaar tapen en dan in de vacuum zak. Vervolgens gewicht er op.
Voor mijn Balsa stabilo's doe ik beide mylars er op. Vervolgens tapjes op voor en achterlijst en beide vleugeltippen zodat er niet veel meer kan verschuiven. In de vacuum zak en dan op een plank met gewicht er op.

Back