Mini-G ?? & SuperMe ??

Thnx Alex,
Ik gebruik ook Pat 921.
Als de ondergrond gelijk is moet het met zo'n mesje idd misschien ook wel lukken. zal het eens proberen. anders gewoon weer aceton...

de buitenkernen had ik al een tijdje niet meer.... moest weer es opruimen en die stapel schuim werd een stukkie kleiner als ik alleen de vleugels bewaarde....
Maar goed. volgende keer eens proberen. Ik leg ze nu gewoon met mylars in de zak en dan een latje met gewicht op de achterrand zodat die recht is.
Voor de staartdelen gebruik jij dus ook Tapejes zoals Phill barnes... misschien moet ik de mylars dan beter schoonmaken aan de buitenkant, bij mij bleef het zo slecht plakken dat het 1 puinzooi werd...

Resultaat is trouwens wel positief :).
Stabilo was 6.6 gr , is nu: 5.9 gr
Kielvlak was 6.0 gr , is nu: 5.0 gr

Bij beide heb ik 1 extra ligger erin gezet. 3mm breed net als de vorige. De eerste had dus 1 vertikaal, nu 2 plat onder de huid. met al het wegen kwam ik erop dat deze dus 0.3 gram zwaarder zouden moeten zijn dan de vorige. dus 6.9 en 6.3gr. Ik heb daarentegen dit keer wel epoxy weggedept met keukenpapier (zonder roller ofzo, gewoon met de hand deppen). Werkt prima! Scheelt dus ongeveer een gram :D!

12684793376b7e7f4.jpg

12684793376b4a79b.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
goed bezig Frans, Lijkt wel alsof alle Nederlanders gaan zelfbouwen .Cool!

goed bezig ......, Lijkt wel alsof alle Nederlanders gaan zelfbouwen .Cool!

Vul de naam in, op de puntjes.

goed bezig Sietse, Lijkt wel alsof alle Nederlanders gaan zelfbouwen .Cool!;)

Gaat lekker zeg.
Maar je moet wel je onderschrift aanpassen.

Alles is goed, als je maar bouwt zoals Phil dat doet!:rolling:
De groeten, Sietse

Frans

Super mooi

Sietse wat is er met jou gebeurd ?

Je bouwt nu in eens super mooi :)

Nog een klein beetje commentaar .....een koolstof liggertje aan een kant lijkt mij niet optimaal, je zou de volgende keer kunnen overwegen om aan de trekzijde een kevlar draadje neer te leggen of onder en boven een koolstof liggertje maar dan smaller.

Ik hoop dat ik dezelfde gewichten haal als jij, echt super.

Cheers

Bart

Gelijk heb je Frans. hahaha
Phil is niet gek...

Bart, wat er met mij gebeurd is? dat wil je niet weten denk ik.. beetje andere kijk op het leven en dan gaat alles ineens wat sneller :).
Ik HEB trouwens nu boven EN onder een carbon liggertje van 3mm breed. echt ruim 2 keer zo stijf als die met 1 dwars (en toch dus lichter).
Op de mini-staartdeeltjes heb ik gespleten liggertjes gedaan, zelfde manier, maar dan 1.5mm breed. Ook lekker licht, (onder de 3 gram) en extreem sterk.

Ook hier raak ik dus even de weg kwijt.

Helemaal duidelijk is het inderdaad niet. Nog een keer.

Normaal gebruik ik altijd PVA. Maar die ene keer dat het spuiten van de mylars mislukt was heb ik ze schoongemaakt met aceton. En toen vergeten er PVA op te zetten. Kortom, die ene keer zat er niets op de mylars en het kwam gewoon los.

Loet

Peral, jij heb wat met spiritus geloof ik? haha.
Zal het eens proberen. spiritus is wat minder agressief dan aceton in ieder geval.

Loet, jij smeert de mylars dus altijd met PVA in. Mja, kan ook natuurlijk. en dan erna afwassen?

Net trouwens ook mijn 3e minivleugeltje uit de zak gehaald. Die van Jurgen met Koolstof was 78gr. mijn 1e was 74, toen 1 linkshandige voor Kees gemaakt die 65 gram weegt. Nu 1 die 58 gr weegt :). moet alleen nog de werppin in.
Zit 58gr glas op en die heb ik flink zitten deppen. werkt goed!
Foam safe CA heb ik nu ook, dus kan eindelijk de staartdeeltjes van de mini in elkaar gooien.

En het glasweefsel blijft zitten na heftig deppen?
Bij Jurgen kwam dat namelijk los bij zijn eerste poging.
Mede daarom werd er een koolstof-vleugel gemaakt (en omdat het kan natuurlijk ;) )
Die werd minder gedept om een goede hechting te garanderen.
Daardoor wat zwaarder?
Mijn vleugel (zelfde ontwerp, ook 60 grams koolstof) is ook ongeveer zo zwaar.
Mijn eerste rompjes uit de mal lijken wat zlap. Jurgen maakte over-kill en voor Jan J lijken ze ok. Smaller luikje ook en: 60 grms kool/50grms glas/60 grms kool.

Later een bouwdraadje.

blijft het glas zitten? tot nu toe wel :).
maarja, dat weet ik pas echt als ik flink kan smijten natuurlijk. Het ziet er echter niet slecht uit.
Kom maar op met het bouwdraadje!
Ik heb nu iemand gevonden die wel wil proberen om een negatief malletje te frezen. Lijkt me wel leuk om dat toch ook te gaan doen!

Loet, jij smeert de mylars dus altijd met PVA in. Mja, kan ook natuurlijk. en dan erna afwassen?

Helemaal begrijp ik je vraag niet. Maar wat ik doe is het volgende.

Ik smeer de mylars dun in met PVA. Laat het een kwartiertje drogen en poets het uit uit. Meestal zijn ze dan helemaal schoon, dus geen verfresten of epoxyresten. Mocht dit niet zo zijn gewoon nog een keer insmeren met PVA en de handeling herhalen. Tot nu toe was 2 keer PVA aanbrengen voldoende om alle ongerechtigheden weg te krijgen mocht het niet meteen de eerste keer allemaal weg zijn.

Loet

mhh, ok.... misschien heb jij andere PVA? De PVA die ik gebruik is Loswas. Dat kwast ik relatief dik op de mallen en dat vormt dan een echt vliesje. Als je 2 lagen doet kan je het na het lossen zo eraf trekken en ziet het eruit als huishoudfolie.
Je kan het dan ook afwassen. lost op in water namelijk.

Maar uitwrijven moet je dan juist niet doen zegmaar... Wel met harde mallenwas zoals die Pat231 ofzo.

En het glasweefsel blijft zitten na heftig deppen?
Bij Jurgen kwam dat namelijk los bij zijn eerste poging.

Ik denk dat bij mij het glas in eerste instantie los kwam, omdat ik 25 grams glas gebruikt heb als huid. Dit is veel opener dan de 58 grams variant die Sietse gebruikt, waardoor er na het afdeppen nauwelijks epoxy achter blijft in het weefsel om voor een goede hechting met de kern te zorgen.
Ook had ik de kern bij mijn eerste experiment wel beter glad mogen schuren. Ik denk dat ook het oppervlak van het schuim nog te ruw was. Bij mijn koolstof vleugeltje heb ik dit aanzienlijk beter gedaan.

58 gram voor een complete mini vleugel is echt perfect!! Goed bezig Sietse!

Helemaal begrijp ik je vraag niet. Maar wat ik doe is het volgende.

Ik smeer de mylars dun in met PVA. Laat het een kwartiertje drogen en poets het uit uit. Meestal zijn ze dan helemaal schoon, dus geen verfresten of epoxyresten. Mocht dit niet zo zijn gewoon nog een keer insmeren met PVA en de handeling herhalen. Tot nu toe was 2 keer PVA aanbrengen voldoende om alle ongerechtigheden weg te krijgen mocht het niet meteen de eerste keer allemaal weg zijn.

Loet

Sorry maar PVA is poly vinyl alcohol en is vloeibaar. Na het drogen is uitpoetsen is er dan echt niet meer bij want dan wrijf je direct alle pva er weer af. dit komt in schilfertjes/velletjes los.
Zoals jij het beschrijft werk je met was en niet met PVA. misschien PAT 231 of zo iets.

mhh, ok.... misschien heb jij andere PVA? De PVA die ik gebruik is Loswas.Maar uitwrijven moet je dan juist niet doen zegmaar... Wel met harde mallenwas zoals die Pat231 ofzo.
Losmiddel bedoel je waarschijnlijk.
en inderdaad,,,,, Uitwrijfen met PVA moet je niet doen. Zorgen dat het er direct strak opzit .

Ik verdun mijn PVA met minstens 100 % spiritus. Vervolgens giet ik het in de mal , even heen en weer tot alles nat is en dan afgieten en rechtop weg zetten. Na 10 min is alles droog en zo glad als een spiegel.

Sorry maar PVA is poly vinyl alcohol en is vloeibaar. Na het drogen is uitpoetsen is er dan echt niet meer bij want dan wrijf je direct alle pva er weer af. dit komt in schilfertjes/velletjes los.
Zoals jij het beschrijft werk je met was en niet met PVA. misschien PAT 231 of zo iets.

Je hebt helemaal gelijk. Ik zit helemaal fout. Dit komt door mijn eigen schuld. Ik heb een doos waar wat dingen instaan zoals spanlak, aceton en wat blikken waarvan 1 de bewuste PVA. Hoezo PVA, dit heb ik ooit zelf eens op de dop geschreven want sommige bussen lijken op elkaar. Maar in werkelijkheid is het PA-Trennmittel 921-A. Hier is dus ooit de fout gemaakt.:confused:

Omdat ik altijd dit busje pak om de mylars mee in te smeren en het altijd goed gaat heb ik natuurlijk nooit meer de info op de zijkant van de bus gelezen.

Hoop dat de verwarring uit de wereld is en zal het dopje een andere naam geven.
Het is net als flesjes met groene doppen en een rood sterretje, volgens mij is dat een biersoort. Beter opletten in het vervolg en meer lezen. Maar wie leest nu het etiket van ieder bierflesje. Op een gegeven moment ga je uit van een globale indruk en 'denk' je te weten wat het is. Nou maar hopen dat ik niet te veel andere dingen gedronken heb de afgelopen jaren.:celebrate:

Loet

P.S. Deze zogenaamde PAT921-A werkt dus fantastisch op mylars.:rolleyes:

hahaha, mooie loet!
We gebruiken dus allemaal hetzelfde spul. ff opbrengen en uitwrijven :)

Jurgen, dat 25gr glas is idd veeeeel opener dan de 58gr. met iets teveel epoxy is het nog wel goed te doen.
Dat 58gr glas van Ruud is echt geweldig!

Sow, laatste tijd weer ff doorgewerkt.
Nog een setje staartdelen voor de grote gemaakt. zitten beide weer onder de 6 gram per stuk, dus dat gaat goed :).

Verder vooral gewerkt aan de mini. Behoorlijk geklooi, want ik wilde natuurlijk alles anders doen... maar goed, hij is nu zo goed als vliegklaar. moet nog wat versterken en bijdremelen aan het vleugelzadel...

Vleugel met 2 servo's weegt nu 70 gram, romp met alles erop en eraan weegt 60 gram. In het rompje zit een ontvangertje en een accu, 4celletjes van 180mah.
die kan ik ook nog eruit halen. In eerste instantie wilde ik alles aan elkaar gaan plamuren, gewoon servo's vast solderen en de vleugel en romp in elkaar lijmen... Maar goed. uiteindelijk toch ff verder gedacht en een best leuke oplossing gemaakt op zich. Kan nu best makkelijk de vleugel eraf halen voor transport en ook de ontvanger en accu wisselen.

Waait een beetje veel te hard hier nog, maar heb wel even voorzichtig gedraaid in de tuin. sow, je voelt gelijk het gebrek aan weerstand ! echt super! ben erg benieuwd hoe dit gaat vliegen...
Moet nu alleen ook nog een ballast kamertje maken.

Fotootjes:
126847a5e44d4083f.jpg

126847a5e44d60481.jpg

126847a5e44d7a6d9.jpg

126847a5e46a2e471.jpg

126847a5e46a6c4eb.jpg

126847a5e46aa8648.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back