Accu's voor 2008

comersie gedoe allemaal.
mensen gewoon weer op kosten jagen.
veiligheid oke maar dit is overdreven.
zekerweten dat er dit jaar weer slechte cellen bij zijn maargoed
word dit jaar voor mij heel moeilijk om nk,s te gaan rijden
 
Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand zijn cellen met 9.2 Ampère (2C) aan het laden was en diegene die dat wel willen doen moeten zich gewoon eens achter hun oren krabben over wat voor onveilige situaties ze aan het creëren zijn....

Ow, dan ga jij dus maar niet naast mij zitten bij de Masters of 12 Scale! :roll: :wink:

Zelf laat ik me ook wel aanspreken door de Big Mama's. De 4200 Versie heeft zich vorig jaar goed bewezen, maar de tijd zal het voor mij even leren!

Groet Robert
 
Tuurlijk wel RK, zelfs in hetzelfde hotel hahahahaaa... Ik sla je gewoon op je achterhoofd als je dat gaat doen haha... ;-)

JK.
 
Tot dat er nieuwe gesinterde rotor's uitkomen, die beter in duurzaamheid zijn, en sneller zijn... dan lopen de 9.5T's weer veel harder. Gelukkig worden die niet al ontwikkeld :wink: :P Op dit moment verschillen de lagers van sinterd, en bonded ankers en de maatgeving er om heen nog (als ik me niet vergis).

Groet Robert

Zoals hier te zien op de site van Team Associated:
Nieuwe LRP en Nosram X11 motoren voor de stock.
Kortom alle voordelen van een X11 motoren (sinterd rotor, betere koeling, enz.)
Om even terug te springen op de motoren? Is hier dan het hek van de dam?
Toch even de Nosram Dragon naast deze X11 stock versie gelegd. Bij de 9,5T staat dat de "Dragon versie ruim 33K RPM draaid, en dat deze maar 30K RPM draaidt, zouden deze dan langzamer zijn??

LRP Brushless Motors

lrp50820.350.jpg


Performance Features:
· Sintered Neodymium Magnet
· Can be operated with sensor and sensorless speed controls
· New stack for more torque
· New low resistance design
· Hand wound
· New oversized low friction ball bearings
· X-11 teardown, dismountable, timeable
· Low resistance multiplayer PCB
· New solder tabs, easy and safe installation
· Sensored technology
· Standard 540 size and weight
· Complies with ROAR rules

Read more about the X-11 Vector!

Turns
21.5 Turns
17.5 Turns
13.5 Turns
10.5 Turns
9.5 Turns
8.5 Turns

Part Number
LRP50860
LRP50850
LRP50840
LRP50830
LRP50820
LRP50810

Aluminum Ring Color
Green
Yellow
Orange
Blue
Purple
Dark Gray

RPM*
12.960
16.560
23.040
27.360
30.240
33.840

RPM Per Volt, KV
1.8
2.3
3.2
3.8
4.2
4.7

Power*
124W
153W
201W
255W
278W
303W

Efficiency*
93%
93%
93%
92%
92%
92%

*Measured at 7.2 volts

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:
Dan is het wel te hopen dat dit de goedgekeurde cellen zijn anders kun je met die cellen geen NK wedstrijden rijden als je dat zou willen.

Wat mij verder is opgevallen is dat de Team Orion SHO cellen een stuk lichter zijn kwa gewicht als de overige cellen.

@ Mafia: de regels waaraan de cellen moesten voldoen waren al geruime tijd bekend. Als de fabrikant vindt dat die regels niet voor zijn product gelden dan is dat zijn keuze. Het zegt genoeg dat de meeste fabrikanten op het laatst toch ervoor gekozen hebben om wel aan de door EFRA gestelde regels te voldoen. Fabrikanten die het niet nodig vonden hun cellen aan EFRA ter keuring aan te bieden moeten niet klagen dat hun cellen niet op de lijst staan.

Frans,

Dat was mijn verbazing dus dat de EP4500 cellen (die nog voor de SHO op de markt waren) dus op de lijst staan. Hoewel ze pas in oktober 2007 een ROAR goedkeuring hebben gekregen. De E-tang Power 4500 zoals ze volledig heten zijn gelijk in gewicht aan de SHO cellen.

Ik heb ook met de SHO gereden afgelopen weekeind en mijn rondetijden waren met de EP iets sneller (in stock) dan de SHO. Maar die heb ik geladen met het EP profiel in mijn CTX lader dus daar moet natuurlijk ook wat aan gefine tuned worden.

Ik praat wel over redelijk compacte indoor banen. Volgens vele gaat het verschil buiten beter zichtbaar zijn.

Ik hoor hier veel mensen spreken over de Vapextech cellen. Persoonlijk heb ik slechts enkele rijders er mee zien rijden en de meeste ook uit kostenoverweging. Er zal zoals Frans al aangeeft wel een reden zijn waarom deze cellen niet aangeboden zijn.

Na wat wikken en wegen sta ik redelijk positief over tegen de nieuwe regels. Hoewel in mijn ogen het commerciele aspect er wel torenhoog bovenop ligt. Wat ik me wel afvraag is hoe hier nu op gehandhaafd en gecontroleerd gaat worden. Want dat word nu wel een forse klus denk ik.
 
Dit beangstigd mij een beetje.... Laden op 1C is altijd veilig en dat doet niemand, de uitzetting van de cel kan dan minimaal zijn. Laden op 1.5C of in sommige programma's voor een deel op 2C zet veel meer druk op de cel en kan alsnog de (maat)problemen tonen.

Ja, en dat moet je dus dan niet meer doen als je niet het risico wil lopen dat de cellen teveel uitzetten en niet meer aan de maten voldoen. Bijkomend voordeel is dan ook dat we met zijn allen minder risico lopen. Ik hoor een hoop kritiek op de regels maar er zit wel degelijk enige logica achter. EFRA gaat, ook naar mijn mening, nog niet ver genoeg om de veiligheid en kwaliteit van de gebruikte cellen te waarborgen, maar er zijn in ieder geval wat stappen genomen om zowel de fabrikanten als de gebruikers (wij) niet helemaal los te laten gaan zoals vorig jaar nog wel kon. En laten we niet vergeten dat de fabrikanten deze "troep" maken en als eerste verantwoordelijk zijn voor zowel de veiligheid als de kwaliteit van hun producten. Of EFRA dat afdwingt via goede regels of niet doet daar niets aan af.
 
TE idioot die regels
de ib en lrp plof cellen staan er gewoon weer bij

Nee, geen van de IB en LRP VTEC cellen die in 2007 goedgekeurd waren staan in de nieuwe lijst. Voor IB zijn alleen de 2008 spec toegestaan (nieuwe cellen met vergelijkbare capaciteit) en voor LRP zijn de capaciteiten van alle opegeven cellen anders dan die van vorig jaar. Je moet merk niet met cel design verwarren.
 
Wat ik me wel afvraag is hoe hier nu op gehandhaafd en gecontroleerd gaat worden. Want dat word nu wel een forse klus denk ik.

Handhaving en controle van regels, met name technische regels, is altijd al een probleem geweest. Maar op zijn minst als het vermoeden bestaat van valsspelen zal er neem ik aan gecontrolleerd worden. Zowel afmetingen als celgewicht zal dan getoetst kunnen worden aan de homologatielijst.

Maar om een lang verhaal kort te maken, je moet gewoon niet valsspelen.
 
Ok maar waar kan ik die EP cellen 4500 of 4600 cellen halen die goedgekeurd zijn?
 
Maar om een lang verhaal kort te maken, je moet gewoon niet valsspelen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar jij weet net zo goed als ik dat het wel degelijk gebeurd en dat controle wel erg moeilijk word. Nu moet er niet meer alleen naar de wikkel gekeken worden maar ook naar bepaalde kenmerken van de cel.

Daarnaast moet je bij aankoop dus ook rekening houden met deze eisen en veel winkeliers zullen er niet van op de hoogte zijn verwacht ik.

Ok maar waar kan ik die EP cellen 4500 of 4600 cellen halen die goedgekeurd zijn?
Reclame is niet toegestaan hier, maar klikken op de link in mijn onderschrift waarschijnlijk wel. Ook bij andere leveranciers zoals SlingShot (Welcome to Slingshot Batteries) zijn ze ruim voorradig leverbaar. Dat laatste is om het reclame aspect gelijk te trekken.
 
Er is aan het hele verhaal van EFRA zijde niets commercieels aan. EFRA wil alleen dat de cellen aan de juiste maat voldoen.

Voor iedereen die cellen gaat kopen: let wel op waar je dat doet: als je cellen in Amerika / Azie koopt kan het zijn dat die NIET aan de EFRA specs voldoen !!!

Het controleren zou kunnen gaan gebeuren met bv een plastic schuifmaat. De metalen kunnen we gebruiken voor mensen die te hard gaan ;)
 
Gaat de wedstrijdorganisatie ook rekening houden met het EFRA advies om de cellen op 1C te laden? Dwz het tijdschema van een wedstrijddag zo opstellen dat iedereen veilig z'n accu's kan laden?

Edit: dit is al het geval zie ik in het huidige reglement. (75min)
 
Laatst bewerkt:
Er is aan het hele verhaal van EFRA zijde niets commercieels aan. EFRA wil alleen dat de cellen aan de juiste maat voldoen.

Voor iedereen die cellen gaat kopen: let wel op waar je dat doet: als je cellen in Amerika / Azie koopt kan het zijn dat die NIET aan de EFRA specs voldoen !!!

Het controleren zou kunnen gaan gebeuren met bv een plastic schuifmaat. De metalen kunnen we gebruiken voor mensen die te hard gaan ;)

Oke frans als de efra wil dat de cellen aan de maat voldoen waarom zijn de cellen van vorig jaar dan niet meer toegestaan?
dat betekent dat ze met de maat eisen kleiner zijn gegaan.
dus alle fabrikanten zijn dus hun cellen kleinen gaan maken ?
dus bij een zelfde capiciteit dus weer een gevaarlijke cell?
of zie ik t nou krom.
 
Voor iedereen die cellen gaat kopen: let wel op waar je dat doet: als je cellen in Amerika / Azie koopt kan het zijn dat die NIET aan de EFRA specs voldoen !!!

Navraagt leert dat dit niet aan de orde is voor alle cellen behalve de IB`s. Tenminste, daarvan weet ik het niet zeker. De rest voldoet aan de maatgeving en is exact dezelfde cel die je in Amerika/Azie koopt. Bij de Ib`s zitten er kenmerk omschrijvingen aan en ik weet niet of IB de huidige 4200 gewoon blijft door produceren.

De rest van de cellen kent geen onderscheid tussen Europa en daarbuiten.
 
Oke frans als de efra wil dat de cellen aan de maat voldoen waarom zijn de cellen van vorig jaar dan niet meer toegestaan?
dat betekent dat ze met de maat eisen kleiner zijn gegaan.
dus alle fabrikanten zijn dus hun cellen kleinen gaan maken ?
dus bij een zelfde capiciteit dus weer een gevaarlijke cell?
of zie ik t nou krom.

Je moet het niet omkeren: de fabrikanten zijn hun cellen steeds groter gaan maken als de Industrie std voor sub C cellen aan formaat voorschrijft. De fabrikanten besloten aanvankelijk om zich niets aan te trekken van EFRA. Zie nu de resultaten........
 
Ik kan mijn Much*More ook in CTX laten laden maar dan moet ik nog altijd zelf de stroom invoeren en die hoef je dus helemaal niet zo hoog in te voeren. Is nergens voor nodig lijkt me... Wordt ook in geen enkel laad-profiel online aangegeven trouwens...

Joost.


Misschien niet bij Much More, maar ik heb wel zoiets in het verleden voorbij zien komen bij de concurrent, dat wist ik mij nog te herinneren, zie de pdf files van de waarschijnlijk nu voor jullie gedateerde accu’s. Advantage - Team Orion

In Duitsland herwikkelen ze de motoren (collega buggy rijder heeft het gezien bij de Orion/GM/.. motoren), gewoon evenveel wikkelingen als voorheen maar beter en zo konden ze er stukken van 20cm uit halen.

Dit zou je dus ook kunnen doen met een standaard 9.5 motor en het is in principe niet verkeerd want je blijft hetzelfde aantal wikkelingen houden.

Daar gaan we al.....

Dit zijn dus de dingen die je tegen komt bij nieuwe technieken die nog niet uitontwikkeld zijn. Precies waar ik voor probeer te waarschuwen.

Ik denk dat de reglementen al een geruime tijd klaar zijn voor de onderstaande regel:

Alle veranderingen/mutaties/modificaties aan een gereglementeerd onderdeel van het wedstrijdrijden die de “intentie heeft tot”; het ondermijnen van een gelijkwaardige strijd voor iedere deelnemer, zal in het vervolg worden gehonoreerd met een sanctie/diskwalificatie.

Om maar even het voorbeeld aan te halen van Cooper… wat betreft de motor met 19 wikkelingen waarbij iemand de draadlengte, (dus de totale weerstand van de motor) omlaag probeert te brengen om zodoende een snellere motor te creëren en hiermee de intentie heeft zichzelf een voordeel te verschaffen toz de andere deelnemers, zou je met deze regel makkelijk kunnen bestraffen, ondanks hij aan het 19t motor reglement voldoet [in principe mag het zolang het natuurlijk geen standaard “hand-out” 19t motor is].

Een ander voorbeeld uit het verleden met de speciaal gereglementeerde banden, waarbij iedere deelnemer maximaal maar aantal setjes aangeleverd kreeg voor het hele seizoen (kosten besparende maatregel). Hierbij volgde een levendige handel in setjes verkregen van “gelegenheidsrijders” die zich (al dan niet op afspraak met een toprijder) voor 1 enkele wedstrijd lieten inschrijven en daarna hun banden doorverkochten of aanleverde aan deze persoon in kwestie. Zodoende kon men nu toch iedere wedstrijd met “verse banden” aanvangen en zich een voordeel toe eigenen tazv andere deelnemers!

Groot voordeel van deze “nieuwe regel” is dat van “bovenaf” tussentijds, (gedurende het hele seizoen) het reglement aanscherpt kan worden (doormiddel van de ongeschreven regel) zonder aantasting van het reglement op de exacte tekst, dat specifiek is vastgelegen in het begin van het wedstrijd seizoen (voor als er nog zaken onverhoopt over het hoofd gezien mochten zijn). Nu zijn het de rijders die de regels vrij kunnen interpreteren onder het huidige bestel, en de regelgever gebonden is aan de letterlijke tekst, met de nieuwe regel is het de wedstrijdleiding die terstond een beslissing kan nemen om iets te verbieden, zonder dat het voorgelegen hoeft te worden in bv een Nomac vergadering Wanneer niet iedereen (overige deelnemers) diezelfde modificatie kan toepassen alvorens aanvang van de heat, dan mag deze rijder er simpel weg, er niet mee van start gaan!!
Hopelijk kun je hiermee “die rijders-groep” ondervangen welke zich extra goed voorbereidt op het komend wedstrijd seizoen, om hiermee een overwinning “zeker te stellen”. Als je dan ook nog allerlei politieke tegenstand tazv het diskwalificeren/bestraffen van grote namen uit de weg weet te ruimen, dan moet het goed komen.

Wanneer je een technisch iemand [in dit geval Jan van de Steeg] aantrekt om allerlei misstanden te gaan lokaliseren, en deze honoreert met het daadwerkelijk sancties opleggen aan “iedereen” zonder politiek voorbehoudt, dan raakt hij tenminste ook niet gefrustreerd, en zal je misschien nog lang plezier van zijn kennis kunnen hebben. Zelfs het allerbeste reglement deugt niet zolang je het niet ten uitvoer brengt of kan brengen, of maar ten delen aan een bepaalde groep rijders.
 
(reargeert op Frans)

Precies en als er dan een nieuwe lijst komt voor de EFRA en verschillende fabrikanten verzuimen dan om cellen aan te bieden ter keuring is dat dus niet rijders op kosten drijven maar laksheid van de fabrikanten die geen cellen aanbieden... Dus als bepaalde cellen nu niet meer EFRA legaal zijn moet je de fabrikanten bedanken en niet de EFRA...

JK.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top