Accu's voor 2008

Iemand enig idee waarom de Grepow cel waar Corally nu gebruik van maakt niet op de lijst voor komt? Lijkt me dat Corally hier wel enig belang bij heeft. Opd e PKracing site staat zelfs dat dit een van de weinige cellen zu zijn die gebruikt mogen worden (voordat de lijst van de efra uit kwam).
Ben blij dat ik de Orion EU gekocht heb. Jammer van de 8 accu packs van vorig jaar die ik nu niet meer mag gebruiken.

Leon.

Iemand enig idee waarom de Grepow cel waar Corally nu gebruik van maakt niet op de lijst voor komt? Lijkt me dat Corally hier wel enig belang bij heeft. Opd e PKracing site staat zelfs dat dit een van de weinige cellen zu zijn die gebruikt mogen worden (voordat de lijst van de efra uit kwam).
Ben blij dat ik de Orion EU gekocht heb. Jammer van de 8 accu packs van vorig jaar die ik nu niet meer mag gebruiken.

Leon.

corally heeft volgens mij de grepows niet meer ze zijn overgestapt naar de IB4600 EP4600 en Corally 4200UP

Wellicht hadden de electro rijders in Noorwegen deze wedstrijdleider nu de hemel in geprezen voor zijn adequate optreden als hij hier een verbod had ingesteld met een laadstroombeperking op alle cellen, of op zijn minst de plofcellen waar men van bovenaf nog steeds weigert om ze met naam te noemen, of een officiële waarschuwing op deze cellen uit te vaardigen! Safety First, hmm??

laadstroom is niet het probleem bij ploffende cellen. Het probleem is het instabiele karakter van de huidige cellen, waardoor het te vaak voorkomt dat niet alle cellen leeg zijn voordat men gaat laden. Ook niet als ze naar 0,9 volt leeg getrokken worden en daarom wordt nu ook 0 volt geadviseerd voordat men gaat laden. 2e probleem zijn de overdrukventielen die niet altijd werken, vooral bij cellen die al 'gegroeid' zijn. Laadstroom is alleen een factor die het probleem vergroot, maar niet het probleem zelf!!

Niet alleen de fabrikant maar zelfs de serienummers zijn bekend van de gevaarlijke cellen, idd Safety fisrt, daarom heeft de EFRA nu een nieuwe lijst.

Bij het in het leven roepen van een gereglementeerde motor wordt er ook altijd gekeken of bij deze “heet van de fabriek” onderling veel toeren of vermogen verschil voorkomt, anders is hij niet geschikt. Stel dat het toerental 30.000rpm gemiddeld is bij een x-tal Watt en er rijdt er 1 rond die er 35.000rpm en tigtal Watt meer er uit heeft weten te persen door uch, uch, hoe heet dat ook alweer, o ja, “efficiëntie optimalisering”, strikt legaal en/of niet te traceren modificaties, valt dit ook onder de regel van “onsportief gedrag”, want dat maakt inderdaad dan mijn regel overbodig!

Alles wat legaal is mag, dus is niet te ondervangen met een 'onsportief gedrag' regel. De technische reglementen zijn er niet voor niets. Dat zijn de bakens waarbinnen gespeeld mag worden. De onsportief gedrag regel is veel te vrijblijvend en voor iedereen is onsprotief gedrag iets anders. Sommige vinden comm drops al onsportief terwijl anderen vinden dat de motor elke run afgedraaid moet kunnen worden ivm met onderhoud. Om deze discussie's tijdens wedstrijden te voorkomen hebben die plaats tijdens de sectievergadering, waar reglementsveranderingen besproken worden. Deze beslissingen die tijden de sectievergaderingen, door rijders en verenigingen, genomen worden zijn de 'sportief gedragregels' voor komend seizoen.

En voor alles wat niet te traceren is heeft een 'onsprotief gedrag' regel niet eens nut. Mooiste voorbeeld hiervan was het verbod op banden smeren.

laadstroom is niet het probleem bij ploffende cellen. Het probleem is het instabiele karakter van de huidige cellen, waardoor het te vaak voorkomt dat niet alle cellen leeg zijn voordat men gaat laden. Ook niet als ze naar 0,9 volt leeg getrokken worden en daarom wordt nu ook 0 volt geadviseerd voordat men gaat laden.

voor welke cellen geld dit en wie adviseren dit? Het was toch juist heel schadelijk als je een IB4200 onder de 0,9 volt liet komen? :O

Volgens Oscar Jansen moet je de IB4200's voor het laden tot 0 volt leeghalen/gelijktrekken en dan gelijk gaan laden...

Hehe.. dat is vast een truc van Mister Team Orion om de cellen van de concurrent naar hun grootje te helpen... Waarom zouden ze helemaal tot 0 volt leeg moeten?

Hehe.. dat is vast een truc van Mister Team Orion om de cellen van de concurrent naar hun grootje te helpen... Waarom zouden ze helemaal tot 0 volt leeg moeten?

waardoor het te vaak voorkomt dat niet alle cellen leeg zijn voordat men gaat laden. Ook niet als ze naar 0,9 volt leeg getrokken worden en daarom wordt nu ook 0 volt geadviseerd voordat men gaat laden.

Normaalgesproken legt iedereen zijn pack weg met lading erin en voor het laden worden alle cellen leeg getrokken naar 0,9 volt. Probleem met de huidige cellen is dat ze soms nog helemaal niet leeg zijn bij 0,9 volt. Het kan zijn dat er nog honderden Mah's in zit!! In sommige uitzonderlijke gevallen zelfs duizenden! Als je zo'n pack gaat laden dan ga je die ene cell dus overladen met alle gevolgen.

Enige oplossing is leeg trekken naar 0 volt en dan opladen. Het komt niet vaak voor dat een cell niet leeg is bij 0,9 volt, maar het kan gebeuren.

Cellen gaan trouwens niet stuk bij (langdurig) 0 volt en voor stock kan het zelfs goed zijn. De spanning gaat in sommige gevallen omhoog, maar het gaat wel altijd ten koste van veel rijtijd. max rijtijdverlies wat ik zelf gemeten heb is +/-600mAh tov nieuw. Voor modified killing, maar voor stock absoluut geen probleem.

Het probleem is het instabiele karakter van de huidige cellen, waardoor het te vaak voorkomt dat niet alle cellen leeg zijn voordat men gaat laden. Ook niet als ze naar 0,9 volt leeg getrokken worden en daarom wordt nu ook 0 volt geadviseerd voordat men gaat laden..

Volgens Oscar Jansen moet je de IB4200's voor het laden tot 0 volt leeghalen/gelijktrekken en dan gelijk gaan laden...

Ontladen met een ontlaad-tray was “dodelijk” volgens de marketingstrategen, er moest een duur apparaat komen die u daar tegen zou beschermen, volgens diezelfden strategen moet u nu weer gaan investeren in “deadshorten” (kortsluiten tot 0 Volt en voor hoe lange tijd?). Ik wordt hier erg moe van, dus ga ik mezelf maar even quoten, terwijl U even zelf nadenkt!

De ontlaaddiepte van een cell heeft niet alleen te maken met de spanning waarop deze afslaat/stopt [cut-off], maar is een combinatie van ontlaadstroom en de spanning waarop hij stopt. Het is dus logisch, als beide ontladers ingesteld staan op bijvoorbeeld 0,9Volt, dat je bij de Lightning meer energie moet toevoeren om hem weer vol te krijgen. Dit komt omdat deze pas afslaat bij 0,9Volt met een belasting 0,1Amp, in plaats van bij een belasting van 5Amp [of 30Amp]. Hoe groter de belastingstroom hoe eerder deze zijn afslagspanning ziet. Feitelijk is het zo hoe groter de belastingstroom des te lager mag je ook de afslagspanning instellen zonder dat de cell te diep ontladen zal worden.

Bij een eenvoudige ontlaad-tray, loopt er bij de afslagspanning [Robitronic ongv. 0,73Volt per cell] bijna geen stroom meer, dus worden de cellen een stuk dieper ontladen dan bij de Lightning, omdat deze stopt als er nog een stroom loopt van 0,1Amp bij 0,7Volt per cell, al zou je dat ingesteld hebben. Een Zero-cut-off ontlader zou dus pas bij een spanning van 0Volt, en bijna geen stroom, pas stoppen, en deze wordt ook in de handel aangeraden, terwijl men op dezelfde pagina een dure ontlader aanprijst omdat deze veilig zou wezen voor je 4200IB, omdat deze niet zo diep ontlaad, hier ben ik het spoor een beetje bijster, U ook?

Ontladen met een ontlaad-tray was “dodelijk” volgens de marketingstrategen, er moest een duur apparaat komen die u daar tegen zou beschermen, volgens diezelfden strategen moet u nu weer gaan investeren in “deadshorten” (kortsluiten tot 0 Volt en voor hoe lange tijd?). Ik wordt hier erg moe van, dus ga ik mezelf maar even quoten, terwijl U even zelf nadenkt!

voortschrijdend inzicht

We willen de allernieuwste technieken gebruiken,omdat het misschien wel iets harder gaat. Daar hangt een prijskaartje aan. In dit geval het prijskaartje van de ontdekkingsreis door de technische mogelijkheden.

voortschrijdend inzicht..........We willen de allernieuwste technieken gebruiken, omdat het misschien wel iets harder gaat. Daar hangt een prijskaartje aan. In dit geval het prijskaartje van de ontdekkingsreis door de technische mogelijkheden.

1 ding wil ik eerst eventjes kwijt.
Fantastisch gasten dit soort discussies, hou ik echt van..... :thumbsup:.........Volgens mij (en nu zeg ik dit uit mijn hoofd) bestaat er in het algemeen wedstrijdregelement al een regel die er voor zorgt dat de wedstrijdleiding het recht heeft om iemand die onsportief gedrag vertoont, te diskwalificeren.
Nu is het niet echt moeilijk om deze regel dus in dit geval te hanteren......

Kunnen marketingmanagers of wie hun woord uitdragen ook gediskwalificeerd worden:rolleyes:

laadstroom is niet het probleem bij ploffende cellen. Het probleem is het instabiele karakter van de huidige cellen, waardoor het te vaak voorkomt dat niet alle cellen leeg zijn voordat men gaat laden. Ook niet als ze naar 0,9 volt leeg getrokken worden en daarom wordt nu ook 0 volt geadviseerd voordat men gaat laden. 2e probleem zijn de overdrukventielen die niet altijd werken, vooral bij cellen die al 'gegroeid' zijn. Laadstroom is alleen een factor die het probleem vergroot, maar niet het probleem zelf!!.

Begrijp ik dit goed??

Voor het 1ste probleem (instabiel karakter) zou een goed werkende “individuele cell-lader” de oplossing zijn, want ongeacht wat nog de “restlading” is of “hoe snel” de cell de energie/lading tijdens het laden opslaat/accepteert, hij zou altijd op het juiste moment af moeten slaan.

2de probleem van de overdrukventielen (in geval van fabricagefout), daar heeft ook deze lader moeilijkheden mee, tenzij deze toch ontstaan door een te hoge laadstroom door u zelf toegediend (dus toch de hoogte van de laadstroom).

Goede discussie maar ik denk dat er hier teveel focus wordt gelegd op de problemen die soms tijdens het laden ontstaan. Cellen zijn ook ontploft terwijl ze niet aan de lading lagen. Een gewone kortsluiting is werkt prima als je cellen wilt laten ontploffen, zoals onlangs bij de MACH nog is gebleken.

voortschrijdend inzicht

We willen de allernieuwste technieken gebruiken,omdat het misschien wel iets harder gaat. Daar hangt een prijskaartje aan. In dit geval het prijskaartje van de ontdekkingsreis door de technische mogelijkheden.

Dus we moeten nu allemaal onze team-wave inruilen voor een paar van die much-more Zero-V dischargers? Maar krijg je als je individueel ontlaad niet hetzelfde effect? Dan worden toch ook alle cellen gelijkgetrokken?

0 volt

Leuk idee, ontladen tot 0 volt; Sinds begin vorig jaar gebruik ik mijn Team Wave v2 al om vlak voor het laden de packs naar 0v per cel terug te brengen, het idee erachter was:

1. 0 volt zou de cellen extreem moeten rechttrekken en
2. Er zou meer capaciteit in moeten kunnen??

Ondanks dat ik de TW op 0,0v liet afslaan bleken de Robi ontlaadtray-lampjes nog extreem fel te branden als je het pack daarin legde. Team Wave-0 volt blijkt dus niet echt 0 volt???

Groot voordeel van deze behandelwijze is wel dat de IB-cellen hun "geheugencapaciteit" kwijtraken. Het is mij namelijk reeds een aantal maal overkomen dat een tot 0 volt ontladen pack slechts 1100 mA opnam en daarna afsloeg op de lader. Ondanks herhaaldelijk leegtrekken op zowel een DPD als een Team Wave bleef dit probleem. Na een nacht op een ontlaadtray ging ook het laatste lampje uit en was het pack weer in staat 4500 mA op te nemen.....misschien ook één van de plof-oorzaken??

Al met al bestaan er meerdere wegen naar Rome en zal er altijd wat te doen blijven om de accu's.....We blijven de ontwikkelingen met argusogen volgen!!

groet,

Eric

Phoe, vroeger...trok ik mijn nicad stickpacks helemaal leeg met een autolampje (27Watt) voordat ik begon met laden.
Als ik het goed begrijp kan ik dit beter ook gaan doen met m'n ib4200?
Je leert iedere dag wat.

Phoe, vroeger...trok ik mijn nicad stickpacks helemaal leeg met een autolampje (27Watt) voordat ik begon met laden.
Als ik het goed begrijp kan ik dit beter ook gaan doen met m'n ib4200?
Je leert iedere dag wat.

Helaas, als je het goed wilt doen zul je per cell moeten ontladen, omdat de cellen inwendige zelfontlading hebben die per cell verschillend is.

Als je het hele pack met 1 weerstand of lamp naar 0 volt trekt dan ga je de cellen, die veel zelfontlading hebben, ompolen. Ompolen heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar het lijkt me geen goed idee met de huidige cellen.

Back