Accu's voor 2008

Misschien niet bij Much More, maar ik heb wel zoiets in het verleden voorbij zien komen bij de concurrent, dat wist ik mij nog te herinneren, zie de pdf files van de waarschijnlijk nu voor jullie gedateerde accu’s. Advantage - Team Orion

Maar waarom zou je in CTX modus laden dan? Als je kijkt naar bijvoorbeeld de IB cellen. Daarvoor wordt duidelijk aangegeven dat je die LINEAR moet laden en niet met CTX of soortgelijk systeem... En dat geld voor meerdere cellen, die laad je gewoon linear en dus maakt het niet uit of in het CTX programma er hogere stromen voorbij komen want die gebruik je niet meer...

JK.

Alle veranderingen/mutaties/modificaties aan een gereglementeerd onderdeel van het wedstrijdrijden die de “intentie heeft tot”; het ondermijnen van een gelijkwaardige strijd voor iedere deelnemer, zal in het vervolg worden gehonoreerd met een sanctie/diskwalificatie.

OK, dan heb ik een leuke vraagstelling.....
Morgen komt Team Orion met pushed/matched GP4300 cellen. Deze cellen zijn (electrisch) bewerkt voor betere prestaties, moet je die dan toelaten ?
Of als je het al eens uitgezocht mocht hebben is de zapp techniek op cellen ook prima thuis te doen zoals ook het magnetiseren van de motormagneten.

Waar kan je dat onder zetten ?
Vals spelen, gebruik maken van de (gaten in de) regels, legaal tunen ?

Onder jouw voorstel zou het moeten betekenen dat iedere leverancier die (in dit voorbeeld) de GP4300 cellen pushed/matched de cellen moet aanbieden ter keuring.

Ik denk dat dat altijd zo zal blijven Roelof,
Bij welke race vorm je ook kijkt iedereen doet er alles aan om de nét wat beter spullen te maken EN te bemachtigen.
Die kleine 'illegale' modificatie die de keurmeester net niet opmerkt kan altijd het verschil zijn tussen de nummer 1 of de eerste verliezer. En de gene die dit het meest ontkent is meestal de grootste gluiperd van het stel.. :D
Voor fabrikanten maakt het zowiezo niets uit. Het feit 'eerlijk gewonnen' vervalt dan voor 'meer geld wegens goede reclame'.

OK, dan heb ik een leuke vraagstelling.....
Morgen komt Team Orion met pushed/matched GP4300 cellen. Deze cellen zijn (electrisch) bewerkt voor betere prestaties, moet je die dan toelaten ?

Dat is niet zo moeilijk: als de cellen toe zijn gelaten door de EFRA, ja. Zo niet: nee. Ik weet zo niet hoe het zit met die GP's, maar als ze op de lijst staan, dan mogen ze. Zolang je er maar niet meer dan vijf gebruikt per pack.

Helaas heb ik hier ook geen antwoord op, simpelweg omdat een wedstrijdleiding niet in staat is om dergelijke zaken eenvoudig vast te stellen, er zullen nog wel tientallen voorbeelden zijn die jij [of een ander, zelfs ik] uit de mouw kan schudden waarop deze regel niet uitvoerbaar is. Onder het huidige bestel kan een accu met een klemspanning van 2Volt p/c [onzin maar goed] niet eens aangepakt worden, ook niet als de rest niet hoger komt dan 1,35Volt p/c, nu zou een wedstrijdleiding kunnen beslissen dat dit echt veel het te ver gaat, zonder dat zij dat reglementair kunnen verantwoorden. En ja, deze regel is ook niet waterdicht en zal hoofdzakelijk slechts toepasbaar zijn op wat mechanische zaken, elektronica blijft een probleem zonder toereikende meetapparatuur en parameters, maar het zou een goed handvat kunnen wezen in sommige discussies, waar men nu met lege handen staat.

(reargeert op Frans)

Precies en als er dan een nieuwe lijst komt voor de EFRA en verschillende fabrikanten verzuimen dan om cellen aan te bieden ter keuring is dat dus niet rijders op kosten drijven maar laksheid van de fabrikanten die geen cellen aanbieden... Dus als bepaalde cellen nu niet meer EFRA legaal zijn moet je de fabrikanten bedanken en niet de EFRA...

JK.
aha dus als de cellen die vorig jaar op de lijst stonden dit jaar niet opnieuw worden aangeboden bij de efra vervallen die gewoon ondanks ze aan de maat en veiligheid voldoen.

Ja... Zo werkt het nu eenmaal. Ik neem aan dat de EFRA wel naar buiten heeft gegooid dat er t/m een bepaalde datum cellen aangeboden kunnen worden voor keuring. En als fabrikanten dit dus niet doen dan komen ze niet op de lijst. Als de EFRA besloten heeft om een nieuwe "veilige" start te maken en een nieuwe lijst te maken konden alle fabrikanten daarop inspringen. Diegene die dit niet hebben gedaan hebben de rijders in hun vingers gesneden.

Dan is een cel theoretisch goed maar omdat hij niet op de lijst staat niet EFRA wedstrijd goedgekeurd. Zo werkt dat nu eenmaal.

Importeer maar eens een auto uit een ander land die nooit in europa is uitgebracht. Daar is geen type goekeuring voor en dus krijg je er geen kenteken voor ondanks dat het een hele veilige en goede auto is. Het kan wel nadat JIJ die auto laat keuren voor een type goedkeuring maar die betaal je dan ook. Het is dan toch ook niet de schuld van de RDW dat die auto geen type goedkeuring heeft? De fabrikant heeft ervoor gekozen om de auto niet in europa uit te voeren. (enige verschil in dit verhaal is dat bij oudere auto's die al wel een goedkeuring hebben gehad nu nog steeds mogen en oudere cellen niet maar je snapt het plaatje wel denk ik...)

JK.

1 ding wil ik eerst eventjes kwijt.
Fantastisch gasten dit soort discussies, hou ik echt van..... :thumbsup:

Ik denk dat de reglementen al een geruime tijd klaar zijn voor de onderstaande regel:

Alle veranderingen/mutaties/modificaties aan een gereglementeerd onderdeel van het wedstrijdrijden die de “intentie heeft tot”; het ondermijnen van een gelijkwaardige strijd voor iedere deelnemer, zal in het vervolg worden gehonoreerd met een sanctie/diskwalificatie.

Volgens mij (en nu zeg ik dit uit mijn hoofd) bestaat er in het algemeen wedstrijdregelement al een regel die er voor zorgt dat de wedstrijdleiding het recht heeft om iemand die onsportief gedrag vertoont, te diskwalificeren.
Nu is het niet echt moeilijk om deze regel dus in dit geval te hanteren......

Staat er ook ergens in de reglementen dat iedereen met de dezelfde accuspanning rijdt?
Of is de spanning van de accu's niet van belang voor het vemogen dat je uit je motertje perst? Of gaat het hier meer om de hoeveel ampere een accu levert. Volgens mij was de formule W = U * I. Wordt spanning van een 5 cel pack ook door iemand gemeten.

Maar ja, jullie zijn het er wel over eens dat er niets aan de motoren gemodificeert mag worden maar accus modificeren is wel vrij en als ik een regelaar met spanningsverhoging in mijn auto zet mag het ook......

aha dus als de cellen die vorig jaar op de lijst stonden dit jaar niet opnieuw worden aangeboden bij de efra vervallen die gewoon ondanks ze aan de maat en veiligheid voldoen.

Nee, in dit geval was er sprake van een bijzondere situatie omdat de technische regels aangescherpt zijn en derhalve door de EFRA is besloten om alleen opnieuw aangeboden cellen op de nieuwe lijst te zetten. Als volgend jaar de technische regels niet veranderen hoeven cellen waarvan de technische specificatie niet is veranderd en al goedgekeurd zijn op grond van diezelfde technische regels niet opnieuw te worden aangeboden. Ook dit punt is aan de fabrikanten en matchers duidelijk gecommuniceerd.

En dat is nu net een gevaarlijke regel. Hij werkt namelijk willekeur in de hand. Er wordt hier in deze thread geklaagd dat bepaalde typen cellen nu niet meer mogen en vroeger wel ondanks dat het al ruim een jaar bekend was dat dit ging gebeuren. De regel die jij voorstelt betekent dat iets dat regelementair vandaag mag ineens morgen niet meer mag omdat "iemand" verzonnen heeft dat het oneerlijk zou zijn.

Overigens bestaat er momenteel in de reglementen al een duidelijke regel die bepaald dat het NOMAC bestuur tijdens een seizoen volgens een bepaalde procedure reglementswijzigingen door kan voeren. Zo'n wijziging gaat dan pas in bij de eerstvolgende wedstrijd.

Ook is het reglementair zo dat rijders maximaal 6 (modified) en 3 (stock) sets banden per seizoen mogen gebruiken. Als er rijders zijn die via via meer sets regelen en daar ook mee rijden dan zijn ze in overtreding en dit zou door de technische controle op basis van de nummers van de sets gecontroleerd kunnen/moeten worden. Hiervoor is de door jou voorgestelde regel nog de al bestaande NOMAC regel niet eens nodig.

Volgens mij (en nu zeg ik dit uit mijn hoofd) bestaat er in het algemeen wedstrijdregelement al een regel die er voor zorgt dat de wedstrijdleiding het recht heeft om iemand die onsportief gedrag vertoont, te diskwalificeren.
Nu is het niet echt moeilijk om deze regel dus in dit geval te hanteren......

Klopt. Onsportief gedrag zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn het gebruiken van meer dan 6 (of 3) sets banden tijdens een NK seizoen terwijl de rijder goed bekend is dat dit niet mag. Het wordt echter ook hier lastiger als iemand wel aan de regels voldoet en iemand anders dat als onsportief "ervaart". Als ik op 4A laad en iemand anders laadt op 15A en heeft daardoor meer punch en snelheid, is dat dan onsportief? Reglementair is het toegestaan (ook al is het vanwege veiligheid dus onverstandig). Ik vind dat niet onsportief, maar wellicht een bepaalde wedstrijdleider wel. Zo krijg je willekeur. De regels zijn er juist om dat te voorkomen. De jaarlijkse afdelings- en algemene vergaderingen om deze regels aan te passen als een meerderheid dat nodig vindt.

Staat er ook ergens in de reglementen dat iedereen met de dezelfde accuspanning rijdt?

Nee er staat wel dat de nominale spanning per cel 1.2V moet zijn. Dus dat is de spanning die de fabrikant opgeeft. Reglementair zou het dus kunnen dat een fabrikant een cel maakt die gemiddeld 2.0V levert en opgeeft dat de nominale spanning 1.2V is. Alleen die cel zal dan ofwel niet aan de sub C maat voldoen of veel te weinig capaciteit hebben om in de praktijk bruikbaar te zijn.

Maar ja, jullie zijn het er wel over eens dat er niets aan de motoren gemodificeert mag worden maar accus modificeren is wel vrij en als ik een regelaar met spanningsverhoging in mijn auto zet mag het ook......

Nee, dat mag dus niet. Ook dit is in de reglementen afgedekt. Ook mag je b.v. geen gyroscoop gebruiken.

Zeg TONYV heb jij nog geen blaren op je vingers? ;) Er moet onderhand rook uit je toetsenbord komen na zoveel posts :D

Laatst bewerkt:
Overigens zijn de Vapextech cellen niet in de lijst opgenomen zie ik. Jammer voor o.a. Robert K.

Toch even hierop inspringen. Ook ik maakte me hier zorgen om!
Mij is verteld door de importeur, dat de leverancier de Vapextech Competition 2 cellen wél heeft aangeboden bij de BRCA (Britisch Racing Car Association). Volgens hem kan de goedkeuring van de cellen via BRCA daarna ook bij de EFRA plaatsvinden.
Het is de leverancier iet wat ontgaan, wat er allemaal op dit terrein in Europa afspeelt.
Maar, nadat er dus melding van is gemaakt, is er meteen contact gelegd met de EFRA, om ze alsnog, zo spoeding mogelijk te laten keuren en op de lijst te laten plaatsen.
Laten we hopen dat dit allemaal nog "op tijd" gebeurd, maar ik heb echter geen idee hoe lang dit nog kan duren.

We hopen op het beste!

Groet Robert

Maar, nadat er dus melding van is gemaakt, is er meteen contact gelegd met de EFRA, om ze alsnog, zo spoeding mogelijk te laten keuren en op de lijst te laten plaatsen.
Laten we hopen dat dit allemaal nog "op tijd" gebeurd, maar ik heb echter geen idee hoe lang dit nog kan duren.

Een echte cliffhanger dus,

ik wil nog steeds een pakketje uitproberen,
kom je nog eens naar noord scharwoude ? ( met de mooiste indoor baan )

Klopt. Onsportief gedrag zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn het gebruiken van meer dan 6 (of 3) sets banden tijdens een NK seizoen terwijl de rijder goed bekend is dat dit niet mag. Het wordt echter ook hier lastiger als iemand wel aan de regels voldoet en iemand anders dat als onsportief "ervaart". Als ik op 4A laad en iemand anders laadt op 15A en heeft daardoor meer punch en snelheid, is dat dan onsportief? Reglementair is het toegestaan (ook al is het vanwege veiligheid dus onverstandig). Ik vind dat niet onsportief, maar wellicht een bepaalde wedstrijdleider wel. Zo krijg je willekeur. De regels zijn er juist om dat te voorkomen. De jaarlijkse afdelings- en algemene vergaderingen om deze regels aan te passen als een meerderheid dat nodig vindt.

Wellicht hadden de electro rijders in Noorwegen deze wedstrijdleider nu de hemel in geprezen voor zijn adequate optreden als hij hier een verbod had ingesteld met een laadstroombeperking op alle cellen, of op zijn minst de plofcellen waar men van bovenaf nog steeds weigert om ze met naam te noemen, of een officiële waarschuwing op deze cellen uit te vaardigen! Safety First, hmm??

Bij het in het leven roepen van een gereglementeerde motor wordt er ook altijd gekeken of bij deze “heet van de fabriek” onderling veel toeren of vermogen verschil voorkomt, anders is hij niet geschikt. Stel dat het toerental 30.000rpm gemiddeld is bij een x-tal Watt en er rijdt er 1 rond die er 35.000rpm en tigtal Watt meer er uit heeft weten te persen door uch, uch, hoe heet dat ook alweer, o ja, “efficiëntie optimalisering”, strikt legaal en/of niet te traceren modificaties, valt dit ook onder de regel van “onsportief gedrag”, want dat maakt inderdaad dan mijn regel overbodig!

Back