Graupner Elektro Junior S - wie kent 'm?

Motorspant ingelijmd, hoogte en richtings-servo geplaatst, de romphelften kunnen verlijmd worden.







 
Hoi Mapel,

Ik wil niet vervelend doen, maar die motor trekt minimaal 30 Amp. en die groene stekkertjes van de regelaar naar de accu zijn maar tot 25 Amp. ik heb er op advies 4 mm goudstekkers opgezet...

In de zijkant van het toestel heb ik twee stukjes boven de servo's verwijderd om ooit weer bij de servo's te kunnen komen...

Verder is het een prachtig toestel voor het geld !!

Volgende week ga ik hem invliegen :-)

Groetjes Martin
 
Martin Rudolf zei:
Hoi Mapel,

Ik wil niet vervelend doen, maar die motor trekt minimaal 30 Amp. en die groene stekkertjes van de regelaar naar de accu zijn maar tot 25 Amp. ik heb er op advies 4 mm goudstekkers opgezet...

In de zijkant van het toestel heb ik twee stukjes boven de servo's verwijderd om ooit weer bij de servo's te kunnen komen...

Verder is het een prachtig toestel voor het geld !!

Volgende week ga ik hem invliegen :-)

Groetjes Martin

Volgens de specs van Graupner zou deze motor, uitgaande van 9x6 prop, ongeveer 26A trekken.De motor is er in 2v uitvoeringen: de 7,4 en 11,1V(345Z 7,4 resp. 11,1V).Ik heb de 7,4V maar ik wil wel mijn 11,1 lipo gebruiken.Volgens deze zelfde specs heeft deze 7,4V motor een spanningsbereik van 6...11,1V.Mss in mijn zender op 80% instellen ofzo.Voor wat betreft de groene mpx-stekkertjes: ze worden ook veelvuldig in de T-rexen 450 gebruikt, deze trekken toch nog meer stroom weg.Zal eens uitzoeken of er een max. Amperage voor deze stekkertjes bekend is.

Het weghalen van het EPP boven de servo's is idd een goed idee, want het is immers lastig om ernu nog bij te komen.Maar het doet altijd pijn om in een nieuw toestel te snijden datwel.... :wink:

Begrijp ik goed dat jij hem al vliegend hebt?Heb jij de Rx op de voorgeschreven plaats liggen, dus achter de servo's?

Groet Marc
 
Hoi Mapel,

Het is een schattig toestel, maar je ontvanger achter de servo's verstoppen en er daarna nooit meer bij kunnen, is geen optie.

Of je moet ook een luikje eruit snijden, zodat je erbij kunt

Ik heb hem zo goed als klaar, ik kreeg als advies een 40 Amp regelaar en twee cellen lipo en ik heb als advies gekregen 4 mm goudstekkers...

Ik wil hem laten draaien met een Amp meter er tussen om te zien wat hij trekt, maar zover was ik nog niet, maar ik heb een 40 Amp regelaar eraan gehangen, dus dat moet kunnen :-)

Het is een prachtig model voor het geld.

Ik verwacht gewoon een prima vliegeigenschap, Graupner kennende ...

Let jij trouwens op, ze praten over prop 10 x 6 en dan is het 27 Amp. bij 7,4

En ze spreken niet van 11,1 bij de uitleg achterop van de 3454Z 7,4 motor onderaan

En bij die andere motor 3454Z 11,1 bestelnummer 7739 dan geven ze aan als je een kleinere prop gebruikt bij 2 cellen hij minder Amp. vraagt...

Maar bij die andere motor 3454Z 7,4 bestelnummer 7738 praten ze niet van 3 cellen onderaan bij de uitleg....

Jij moet rekening houden met de prop 11x6 bij 2 Lipo cellen met minimaal 30 tot 35 Amp. met uitschieters van boven de 35 vandaar een regelaar van 40 Amp. zit je save.

Ik wil eerst zien wat hij doet met de aangeven en meegeleverde propset en 2 lipocellen...

Ik laat wel weten hoe hij vliegt, nog de laatste hand leggen en volgende week als de weersomstandigheden het toelaten mag hij de lucht in :-)

Groetjes Martin
 
De Graupner Junior S heeft vandaag zijn maiden gehad...
Eerste indruk(ken) van omstaanders en mijzelf:
-"Wow wat een power": Graupner 345Z outrunner met FP 2S1800mAh.
-Mooie kist om te zien.
-Wil sneller gevlogen worden dan een EG.

Zijn erook minpuntjes?
-Jazeker!
-Het zwaartepunt ligt nu wat verder naar voren en dit is door het wijzigen van Rc-componenten niet meer te verplaatsen(het enige waar ik me niet aan gehouden heb is de plaats van de Rx.Deze ligt ipv zoals voorgeschreven niet achter de servo's maar ervoor.Van de andere kant weegt deze Jeti 5 MPD net 8 gr.
-Ailerons behoorlijk naar recht's uitgetrimd om hem recht te laten vliegen, dit gaat nu ten koste van de glijhoek.

Deze 2 puntjes zullen dus op de een of andere manier opgelost moeten worden.

 
WeZZe zei:
Iets te gretig geweest met het posten van je bericht? 3 dezelfde berichten binnen de 3 minuten.

Gezien het tijdstip van jouw reply was jij wel nog erg wakker :wink: , ik in ieder geval niet, daarom modje gevraagd om 3-dubbelpost 2x te verwijderen...
 
Hoi allemaal,
Ik merk dat dit draadje een beetje stil is gevallen en omdat ik de afgelopen dagen ervaring heb opgedaan met mijn nieuwe Junior S wil ik mijn ervaringen wel even kwijt.

Tijdens de bouw ben ik op de volgende onvolkomenheden gestuit.
-Het magneetje van de kapsluiting was niet in het paket aanwezig
-het gat van de propellermeenemer zat 3 mm uit het midden, gevolg was een enorme onbelans van de prop
- de carbonstaaf voor de vleugels is ZEER dun en ZWAK. Hij was zonder er kracht op uit te oeffenen al stuk. DRINGEND advies is DIRECT een andere carbon staaf erin. Als je op U-tube kijkt staat er een video-tje van een Junior S waarbij de 2e of 3e vlucht de vleugels al breken zonder dat er "kunstjes" worden gedaan. ik zelf heb voorlopig bij de DHZ-zaak twee alum. buisjes gekocht die in elkaar passen.
Uiteraard heb ik gereclameerd (Quartel)maar na 6 weken nog niets
vernomen.
Nu de positieve ervaringen.
De motor is MEER dan sterk genoeg en bij mij wordt de junior S overtrokken waardoor ik down moet trimmen. Ik heb nog niets gedaan aan down en site trust. Hij gaat met meer dan 45° omhoog. Mijn setup staat in de database
De glijhoek is enorm en minstens beter dan de Multiplex E G. Ja ik vlieg met allebij.
De Junior S heeft tot nu toe meer correctie nodig om weer in een neutrale vlieg lijn te komen de EG vliegt wat stabieler en minder nerveus. Het hoogteroer van de Junior is wat aan de krappe kant waardoor ik de standaard uitslag heb moeten vergroten.
Ik ga nog wat aanpassingen doen om het vlieggedrag te verbeteren.
Tot zover mijn eerste ervaringen, Ik hoop dat de anderen ook hun ervaringen willen uitwisselen.
 
Leuk om te lezen,
Vandaag mijn eerste vluchten gemaakt met een Robbe Arcus, en dat viel niet tegen.
En elk toestel heeft zo zijn voor- en nadelen. Vervelend dat je geen reactie hebt gekregen van de winkel. Je kunt ook een mail sturen aan graupner, en kijken hoe zij reageren.
Had zelf een probleem met een Easystar dat niet door de leverancier werd verholpen, heb toen een mail naar Multiplex gestuurd en binnen 2 weken was alles geregeld.
Succes verder. Rido
 
Zo ik ga vandaag mijn Junior S bestellen bij Naterer.
hij ziet er super uit! ben benieuwd.

maar kan ik hem nou gewoon met een 30A regelaar met een 1700 mah lipo 3s vliegen?
groetjes..
Bart
 
Hallo,

de lijm die jullie voor dit kistje gebruiken

is dat dezelfde die je ook gebruikt voor

de elapor schuim kistjes van multiplex ?

Groeten jan
 
1 deze dage moet hij de Junior S bij mij thuis aankomen,
ik zie op de foto's dat de stickers ook niet echt denderend zijn..
dus net maar even bezig geweest met Adobe Illustrator.

ik vind dit erg leuk, en wil dit als sticker laten drukken.

graupnerjuniorsoutlinexl5.jpg


link van foto erbij voor computers die hem niet kunnen zien.
http://img292.imageshack.us/img292/8502/graupnerjuniorsoutlinexl5.jpg

Groetjes.
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de junior s gaat bouwen, hou dan rekening met de aandachtspunten die ik al eerder heb aangegeven. IK HEB DAAROP NOG EEN AANVULLING, de ruimte tussen het draaiend deel van de motor en de wand van de romp is erg klein. hierdoor is de kans groot dat de draden van de motor vastlopen en de motor stopt bij vol gas. hierdoor verbrand de motor of de regelaar. maak wat meer ruimte in de wand en plak de 3 draden vast tegen de wand waardoor ze niet voor een vastloper kunnen zorgen.
Ik heb inmiddels ook de neus van de Junior 3-4 graden schuin naar beneden afgesneden en de motor opnieuw bevestigd. door deze down-trust vliegt de Junior een stuk rechter.
Mijn piepschuim vliegtuigen zijn allemaal met van die gele pur constructielijm gebouwd. Voordeel is dat niet alles direct vast zit en je nog wat correcties kunt uitvoeren. Nadeel is dat het een paar uur moet drogen voor je verder kunt gaan.
Bart, ik vlieg met de standaard motor 7,4 volt dit geeft MEER dan voldoende vermogen. Ik durf het niet aan om deze motor op 11,1 volt te vliegen ook al staat dit wel op de verpakking van de motor. Ik gebruik een 30 A regelaar. Let op dat je accu 18 of 20 C is anders gaat je accu kapot. Deze moet wel al die ampere's kunnen leveren!!!
De stickers zijn inderdaad standaard en zijn er nog niet afgevallen. Helaas komt jou foto van de sticker bij mij niet door..verkeerde format?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle info Willem,
ik ga het allemaal gebruiken.
over de hoeveelheid C van je lipo waar je het over had...
moet het perse 18/20 zijn? mag niet meer of minder??(heb daar niet zo veel verstand van)

alvast bedankt!

Bart
 
Ik heb deze laatst in goes zien staan en ik was meteen verkocht, nog eventjes een praatje gemaakt met de eigenaar die zeer behulpzaam was (als die hier tussen zit op 't forum, heel erg bedankt)


Skyhigh
 
Hij Is Binnenn!! ;)

jaja de Graupner Junior S is binnen :banana: :D
vanmiddag kwam het verlossende telefoontje dat hij op de tafel op mij lag te wachten ;)
toen ik dat hoorde heb ik me maar ziek gemeld op school.. :oops:
meteen even in elkaar gezet met plakband hier wat foto's:
(en owja! WAT EEN MOTOR!!!!)

de doos:
dsc01076yv4.jpg


helemaal in elkaar:
dsc01069hu9.jpg


en wat ik ook wil erg indrukwekkend vind is de cockpit cap(carbon look+luchtuitlaat)
dsc01070zy0.jpg


wat een gat hee!(voor de motor)!!! :|

owja en ook een leuk iets wat ik nog niet wist,
dat je het stabilo van de T-staart kan demonteren ;)

Wordt Vervolgd!! ;)

Groetjes
Bart
 
Back
Top