Spektrum DX-7

In de ontvangers zit geen verschil. Ook de DX6 zender is niet specifiek voor de Europese markt aangepast. In ieder geval heeft deze nooit problemen opgeleverd met de conformiteit. Het is dus alleen de DX7, waarbij de Europese versie in zendvermogen afwijkt van de US versie.

Ik heb even moeten zoeken, waar ik het stukje tekst vandaan had, wat ik eerder postte. Dit komt van de site van MacGregor, de Engelse importeur van JR en Spektrum: MacGregor Industries

Overigens is de 0,128 W, die in een posting hierboven werd gegeven, de output. Dit is wat anders dan afgestraald vermogen. De antenneversterking is hierin niet meegenomen. Volgens het meetinstituut (Elliot Labs) zijn de gegevens:
Output: 128.8 mW. Antenneversterking: 2.0 dBi. Afgestraald vermogen (e.i.r.p.) 204.2 mW.
Dit is dus heel wat minder dan de 1 Watt, die in de USA is toegestaan en die ikzelf hierboven postte, maar ruim twee keer wat in Europa is toegestaan.
Als men zelf e.e.a. wil nalezen kan men alle info bij het FCC opvragen. Hier het FCC ID opgeven en je krijgt net zo'n berg abacadabra te lezen als hier bij het ETSI.
 
Die 100 mW van jouw zender is 100 mW e.i.r.p.

Voor een door HorizonHobby aangepaste zender zal uiteraard nog steeds niet de conformiteitsverklaring van Graupner gelden. Je mag echter aannemen, dat HorizonHobby ook een eigen verklaring afgeeft voor wat zij zelf op de Europese markt brengen. Ik zou even navragen of jouw zender daar nu ook onder valt. Het lijkt me aannemelijk, dat dit zo is, maar zeker-weten is dat nog niet.

Dat de zender met het aangepaste vermogen nu wél legaal is, zal ongetwijfeld zo zijn. Dit wél onder voorwaarde, dat-ie voor eigen gebruik is en dat je 'm niet verhandelt. Je bent echter zelf importeur, dus je blijft zelf de eindverantwoordelijke.
 
Jan, zover ik kan zien is niet MacGregor maar Horizon Hobby UK de engelse importeur van Spektrum, zou ander ook een beetje vreemd zijn aangezien Spektrum een tak is van HorizonHobby USA.
MacGregor importeert JR, zowel Propo als Heli, en die hebben nog steeds geen CE goedgekeurde versie leverbaar. Je ziet bij MacGregor dan ook dezelfde tactiek als bij andere fabrikant die (nog) geen 2.4 GHz hebben en dat is de consument met een hoop verhalen waarschuwen voor de gevaren van het gebruik van sets van de concurrent om de markt vrij te houden voor het eigen spul. Niet echt de optimale bron voor betrouwbare informatie. Ik moet zeggen dat Mac Gregor het nog vrij netjes aanpakt en er geen wild-west verhaal van maakt, zij kunnen wel het voordeel hebben dat ze via de achterdeur (JR) Spektrum/Horizon op hun vingers kunnen tikken.

Dan het verhaal van het afgestraald vermogen: Horizon Hobby vergelijkt in hun berichtgeving met JvtHert ook de 128 mW met de EU 100 mW, zou niet netjes zijn als dit een gevalletje 'appels met peren vergelijken is'. Is dat wel het geval dan is de vraag of de daarop volgende zin nog wel klopt 'geen merkbaar verschil in range' als er een factor 2 ipv 20% verschil tussen zit.
Alhoewel hier dus ook wel iets voor te zeggen is, waarom 1 apparaat in 2 versies voeren als 1 versie (de EU) ook zou volstaan. Zouden ze USA dan wel iets van dat verschil in 'Range' merken?
Dan blijft de vraag wat je nu als EU-consument wilt, een wettelijk Legale zender of een klein beetje illegale zender met meer bereik. Dat laatste lijkt mij voor jezelf, omstanders en je model veiliger. Of gewoon voor de DX6i gaan of op een DX7i wachten, waarin in de software te kiezen is tussen USA en non-USA power.

@jvthert, zijn de 'Air' ontvangers wel voorzien van zenders? Alleen bij enkele 'Surface' ontvangers zie ik de telemetry optie staan. Verder zie ik nergens een verwijzing naar een down-link.

Rick
 
Allereerst: wat de consument wil, moet-ie inderdaad zelf weten. Alleen moet men wél wijzen op de niet-legale aspecten als men een ander adviseert. Dat probeer ik dan ook te doen, al is het soms een beetje lastig om daarbij objectief te blijven.

Dan het gegeven van 204,8 mW e.i.r.p. Dit heb ik zelf eens nagezocht via het FCC ID. Ik zal daar nog eens naar zoeken. De 100 mW e.i.r.p. voor Europa kun je terugvinden in ETSI EN 300 328. Er is dus wel degelijk een fors verschil in afgestraald vermogen.


[edit]Reeds gevonden. Hier het volledige testrapport:
https://fjallfoss.fcc.gov/prod/oet/forms/blobs/retrieve.cgi?attachment_id=617026&native_or_pdf=pdf[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ernst: doe normaal.....
Ik doe normaal en hoop dat jij dat ook gaat doen!

........ Ernst het is je goedrecht dat je er niet over peinst maar je moet het niet zo op de spits drijven!
Ik drijf ook niets op de spits, ik vertel alleen wat de regels zijn en de mogelijke consequenties als je je daar niet aan houdt! Hier is niets van verzonnen en bepaald ook niet overdereven.
Zo ken ik een geval met een auto, geen model maar een gewone personen auto. Daar was iemand die graag de verlichting in Amerikaanse stijl wilde hebben. Onder andere geheel rode achterlichten waar een deel van als remlicht EN als knipperlicht dient. Als je remt branden die lichten en als je dan ook richting aangeeft gaat bijvoorbeeld het rechter remlicht knipperen.
Er rijden heel wat Amerikaanse auto's rond hier in Nederland en die hebben allemaal zulke verlichting. Geen enkel probleem en allemaal goedgekeurd. Hij heeft voor z'n auto de juiste verlichtingsset in Amerika besteld en ingebouwd. Dat zou volgens jou dus geen probleem zijn.

Helaas bleek dat na een hele tijd (meer dan een jaar zo gereden) wel een probleem te zijn. Hij krijgt een aanrijding en de tegenpartij geeft hem de schuld omdat hij geen richting had aangegeven. Hij heeft WEL richting aangegeven maar dat heeft de tegenpartij kennelijk niet gezien, hij zat misschien te slapen. Het is een hele "knokpartij" geworden die mijn kennis uiteindelijk verloren heeft. De auto had geen goedgekeurde verlichting en daardoor zou de tegenpartij in verwarring zijn gebracht. Dat er ook auto's van een vrijwel gelijk type hier rondrijden die zo uit Amerika zijn geïmporteerd doet niet ter zake. DIE auto had geen goedgekeurde verlichting en daar mag je niet mee op de Nederlandse wegen rijden.
Alle kosten waren voor hem want ook de verzekering gaf niet thuis, hij reed met een niet legale auto en dat geldt de verzekering niet!
Alleen de rechtsbijstands verzekering dekte de kosten van het proces en dergelijke maar de schade aan beide auto's, smartegeld voor de tegenpartij plus een boete moest mijn kennis allemaal zelf ophoesten. En dan moest natuurlijk de originele (Europeese) verlichting weer terug gebouwd worden in de auto. Dat laatste is niet gebeurt want de auto is naar de sloop gegaan.

Zoals ik al schreef de kansen zijn heel klein dat er iets gebeurt maar het kan wel gebeuren en dan moet je je heel goed beseffen wat voor risico's je neemt. Dat jij in de problemen komt kan me eerlijk gezegd niet zoveel schelen. Dat klinkt hard maar jij neemt tenslotte dat risico. Het probleem is dat er daardoor ook andere mensen in de problemen kunnen komen. Jij zal dan voor de schade en dergelijk op moeten draaien. Die mensen hebben er niet om gevraagd om bij een ongeluk betrokken te raken. Het is eigenlijk voor hen dat ik dit schrijf.

Dan de reden waarom de spullen daar zoveel goedkoper zijn dan hier? Simpel er zitten veel meer schijven tussen die allemaal aan de zaak moeten verdienen, en vergeet meneer fiscus ook niet. Dat is niet alleen met dit soort apparatuur zo maar met veel meer waar je helemaal niet bij nadenkt. Het is nu eenmaal zo en daar zullen we niet veel aan kunnen veranderen. Niet in Nederland kopen maakt de zaak alleen maar erger omdat de winstmarge dan omhoog moet wil een winkel hier nog rendabel zijn. Daar schieten we met z'n allen niets mee op. Als de winkels hier verdwijnen moeten we zelfs voor een simpel Günter propje in het verre oosten zijn. :( Maar ik zal niet bestijden dat er winkels en waarschijnlijk ook wel importeurs zijn die een wel erg grote schep op de prijs doen. Als je dat vermoeden hebt dan kan je die natuurlijk altijd links laten liggen en daar nooit naar toe gaan.
 
Over het algemeen zijn kleinere claims de moeite van inspectie niet eens waard en wordt er direct gecompenseerd om de zaak zsm te sluiten.

Ja natuurlijk, als ik met mijn 18kg Extra 300 iemand invalide/dood vlieg, dan zal dat een kleine claim worden:hammer::nooo:(en zelfs met een shockflyer kun je makkelijk bijvoorbeeld iemands oog beschadigen.....)

Grt.
 
Jongens. het ging er toch over hoe ingewikkled het nu wel niet was om een zender te importeren?

Elkaar op allerlei kleinigheden pakken is niet zo moeilijk en verstoren de werkelijke discussie.

Modelbouw zou leuk moeten zijn.:confused:
Ik vlieg met veel plezier en zonder dat anderen er last van hebben met een DX7. Mijn besturing is nog nooit zo betrouwbaar geweest.
 
En wanneer heb jij dat voor het laatst gedaan?! Het predikaat 'makkelijk' verontrust mij nogal. Jij vliegt makkelijk iemand zijn ogen aan gort?!

Volgens mij ben je niet alleen maar verzekerd voor voorvallen die makkelijk kunnen gebeuren;) Het is al diverse malen gebeurd dat een modelvliegtuig ernstige schade aan personen heeft aangericht. Een tijdje geleden was er in het buitenland een trainertje met een 7.5cc motor die iemand dood vloog. Kom nou niet met kul-argumenten dat verzekeraars geen onderzoek zullen doen, die gaan tot het uiterste om niet uit te hoeven keren (als het aanzienlijke claims zijn, en dat is bij ernstig letsel toch zeer duidelijk het geval)

Grt.
 
Nee hoor. De hele discussie gaat om het maximaal afgestraalde vermogen en geldige importverklaringen. Ondanks dat enkel europese dsm2 zenders en ontvangers legaal zijn werkt het allemaal prima samen.


Sorry voor de buitengewoon trage reactie, maar toch nog even bedankt,
ik twijfelde nogal omdat met die verschillende waarden in zendvermogen
de ontvangers misschien slecht(er) zouden werken maar dat is dus niet zo



Skyhigh
 
Wij hebben inmiddels meerdere sets (ook een graupner), ik merk en zie geen enkel verschil.

Waar kan ik die graupner aan herkennen?

Anders bestaat de kans dat ik ze door elkaar haal.


 
Dat zie je toch meteen. Die ene heeft een nagemaakt CE stikkertje. Dat van die van Graupner is wél echt.
 
Welnee, dat had zelfs Jules de Korte nog wel kunnen zien. Op de bovenste foto is de rechter zo'n goedkoop Amerikaans prul (:usa) en de linker straalt Duitse degelijkheid uit (:cool:).
 
Ik wil niemand op verkeerde ideeen brengen maar het is wel goedkoop ;-) minder dan 170 euro incl verzenden


SPEKTRUM DX7 DSM2 2.4GHZ 7Ch AIR RADIO MOD 2 t-rex
-----------IN-STOCK, SUPER LOW PRICE $179.99----------- Objectnummer: 260211955165


prijs: US $179,99 Nu kopen >
(Ongeveer EUR 122,99)


--------------------------------------------------------------------------------

Eindtijd: 21-feb-08 07:53:19 CET (5 dagen 13 uur)
Verzendkosten: Naar Nederland -- US $65,00 (korting beschikbaar)
USPS Express Mail InternationalTM
Service naar Nederland
(meer services)
Wordt verzonden naar: Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Australië
Objectlocatie: Suffern, New York, Verenigde Staten
Aantal: 12 van 12 beschikbaar
 
Ik wil er nu één in een rood koffertje doen en de andere in een blauwe.
Probleem is nu dat ik alleen blauwe koffertjes kan krijgen.:help:
 
Ik wil niemand op verkeerde ideeen brengen maar het is wel goedkoop ;-) minder dan 170 euro incl verzenden


SPEKTRUM DX7 DSM2 2.4GHZ 7Ch AIR RADIO MOD 2 t-rex
-----------IN-STOCK, SUPER LOW PRICE $179.99----------- Objectnummer: 260211955165


prijs: US $179,99 Nu kopen >
(Ongeveer EUR 122,99)


--------------------------------------------------------------------------------

Eindtijd: 21-feb-08 07:53:19 CET (5 dagen 13 uur)
Verzendkosten: Naar Nederland -- US $65,00 (korting beschikbaar)
USPS Express Mail InternationalTM
Service naar Nederland
(meer services)
Wordt verzonden naar: Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Australië
Objectlocatie: Suffern, New York, Verenigde Staten
Aantal: 12 van 12 beschikbaar



nou ik ben benieuwd, ik heb die gekocht en hij ligt volgens de track en trace nu bij de netherlands customs......

hopelijk is het niet POEF weg zender, in beslagname :)
 
Ik heb de zelfde besteld via de zelfde aanbieder, mijne ligt ook bij de douane.


Is er trouwens iemand die voor mij de instellingen heeft om mijn Esky honeybee king V2 ermee te laten vliegen
 
Laatst bewerkt:
Back
Top