Spektrum DX-7

Klopt het dat het enige verschil is dat de heli versie na een reset alle geheugenplaatsen terugzet naar heli-instellingen, maar dat je gewoon alle airplane instellingen kan gebruiken en vastleggen in het moelgeheugen ?

Bij bijvoorbeeld de Futaba 9ZHP (heli) in vergelijking met de 9ZAP (airplane) is dat in ieder geval wel zo. Lijkt me niet onoverkomelijk:) (als dat hier ook zo is)

Grt.

Hmm,

Futaba heb ik geen ervaring mee Alex ;), maar ik denk dat het wel kan. Zeker weten is natuurlijk altijd beter ...

Op de website van Spektrum staat het volgende;
THE TRANSMITTER:
The DX7 DSM2 transmitter features airplane and heli software, 20-model memory and all the programming functions you would ever need for anything requiring 7 channels. And the large dot matrix, LCD screen makes accessing and using the software simple and straightforward.

In een ander gedeelte staat dit bij de heli versie±
DX7 7Ch Heli w/AR7000 & 4-DS821 MD2
Overview
With the DX7 you’ll be able to fly anything from micro electric helis, to big gas-powered IMAC planes without regard to frequencies and free from fear of interference. Calling this kind of thing “revolutionary” just doesn’t cut it. It is nothing less than a quantum leap in RC technology that will change how you fly forever. Never again will the availability of a frequency pin dictate when you can take off. Never again will you have to ask, “What channel are you on?” Never again will your flying experience be interrupted by model-generated RF noise, interference from commercial broadcast towers, or anyone on another RC system.
Key Features
  • 20-Model memory
  • Airplane and Heli software
  • Switch assignment
  • P-mixes
  • Includes 4 powerful DS821 digital servos with high-tech resin gears
  • 3-axis dual rate & expo
  • 3-position flap (Airplane)
  • 5-point throttle curve (Heli)
  • 3 flight modes plus hold (Heli)
  • Gyro programming (Heli)
  • CCPM, 2-servo 90°, 3-servo 90°, & 3-servo 120°
  • Configured to default, helicopter model type (all airplane programming is available)
Ik hoop dat Corrien meeleest, hij zal vast wel weten hoe dit zit. Ik vraag me af of dit ook kan worden aangepast (software ?)

Grtz,
Menno

Het maakt inderdaad alleen uit als je een nieuw model aanmaakt. De default is 'heli' en dat moet je dan veranderen in 'plane'. De software is volledig identiek.

Hoi Corrien (Jan) & Tadango,

dank voor de snelle reacties.

@Corien; is dit nog aan te passen ? Dus de software opnieuw inlezen bijvoorbeeld, zodat ie standaard met een vliegtuiginstelling start ?

Grtz,
Menno

Als je een nieuw modelgeheugen kiest, moet je de keuze maken uit heli of vliegtuig. Het is dan toch geen enkele moeite om even op het knopje vliegtuig te drukken?

Zo'n default setting wordt normaal gesproken met een jumpertje (een 0 Ohm weerstand) opgelost. De fabrikant levert echter totaal geen documentatie, vandaar dat wij dit als servicediensten ook niet weten. Nu ben ik al wel heel druk bezig geweest om jumpersettings op te schrijven, maar tot nu toe heb ik alleen de heli mode 1 versie en een mode 2 versie (onbekend welk type) genoteerd staan. Tussen deze twee zijn 10 jumpersettings verschillend en dat zijn mij er te veel om een mode-ombouw te gaan wagen zonder een papiertje er bij te hebben, waarop staat, dat het echt zo moet. De default setting weet ik pas als ik een vliegtuig versie mode 1 in handen krijg.

Corrien,

dank voor je snelle reactie. Begrijpelijk, is ook geen punt maar ik wist niet dat het verschil in handelingen zo klein was ... ;)

@Allen,
Ik heb die zender nog niet, maar ik orienteer me er op.

Wat ik wel vreemd vind;
- Spektrum site is niet aktueel (weinig info omtrent dit onderwerp)
- Graupner stopt met (JR) DSM verkoop ?
- Nieuwe JR zenders komen niet naar NL (DSX9 bijv.)

Blijft Spektrum wel of gaat het de strijd met Futaba FASST verliezen ?

Grtz,
Menno

Wat er van waar is, weet ik niet, maar algmeen wordt aangenomen dat Graupner een hele lading DX-7's had liggen om te gaan uitleveren, maar dat ze er geen conformiteitsverklaring op af konden geven. Dat is dus afgeblazen, en men is met het IFS systeem gekomen, waar nu weer een heleboel gezeik over is.

Dat Futaba wel vaart bij het 'geklungel bij Graupner' moet haast wel. Maar denk dat het te vroeg is om al over 'winnen' of 'verliezen' te praten.

Er is wel degelijk een verschil in een heli en een airplane versie, de verschillen zijn echter niet heel erg groot en zeker niet onoverkomelijk.

De verschillen zitten hem in de ratel op het gas, deze is bij de airplane versie duidelijk voelbaar en op de heliversie nauwelijks (om begrijpelijke redenen).
Ook zijn de schakelaars boven aan de zender anders, zo heeft de helizender b.v. een hoverfunctie de airplane versie dus niet.
De dualrate schakelaars zitten ook op andere plaatsen.
Bij het kiezen van een nieuw model heeft de heliversie als default een heli programma, maar dit is met een druk op de knop om te zetten.

En zo zijn er nog een paar verschillen.

Maar met een heli set kan je prima fixedwing vliegen, ik doe dat ook.

Weet er toevallig iemand waar ik een simulator kabel voor de DX7 vandaan haal waarmee ik FMS, heli x, Aerofly en Realflight kan besturen.

Misschien de zelfde als voor een graupner MX12 of MX16 ???

Wij hebben inmiddels meerdere sets (ook een graupner), ik merk en zie geen enkel verschil.

Waar kan ik die graupner aan herkennen?

Anders bestaat de kans dat ik ze door elkaar haal.

even zonder flauwekul, ik vraag me af MOCHT er iets gebeuren en de boel word inbeslag genomen voor onderzoek,

ik stel echt een mega ongeluk ofzo, jou jij dan bevoorbeeld (jan) kunnen zien aan de binnenkant om wat voor versie het gaat ? of is dat enkel te meten aan de output ?

Ik heb inmiddels een DX7 besteld in Hong Kong en hoop hem volgende week binnen te krijgen. Inclusief AR7000 met een extra AR7000 en verzenden voor ongeveer €300,-

Mijn Mini Tital en mijn EZ moet ik er in ieder geval mee gaan vliegen.

Is er trouwens al een algemeen DX7 topic?

Nou, weinig algemeen wordt er besproken hier. alleen maar over de legaliteit en waar te koop voor hoeveel ;)

Omdopen vanaf nu tot een algemeen vragen topic mbt mogelijkheden en instellingen dan maar? :mrgreen:

Ik vlieg nu 3 weken met een Spektrum DX7 en ben tot nu toe zeer tevreden.
Aanleiding om een andere zender te gaan gebruiken was om van de knakpulsen die ik op mijn Laser Arrow en Pyranha (electro)in combinatie met Multiplex te komen.
Sinds ik de Spektrum DX7 gebruik in deze modellen heb ik geen knakpuls meer gehad.
Wel is de zender van mode 2 naar mode 4 omgesoldeert met dank aan Emile, het enige wat nog niet is verandert is dat mijn rolroer trim weergegeven wordt door de richting trim op mijn display.
Maar dit heeft verder geen effect op iets.

Hans

Heb een tijdje zitten dubben of ik een us- of eu-versie zou nemen.
Omdat ik heli vlieg (zendbereik dus niet zo'n issue) en het liefst legaal bezig ben heb ik er eentje besteld bij Der Schweighofer in duitsl. Die hebben nu een actie lopen: 300euro voor de zender, excl servo's en 8,50 verzendkosten. Let op: op de site zeggen ze niet of het om heli/plane versies gaat maar een belletje leerde dat ze allemaal heliversies hebben liggen (voor mode 2 althans)

Het hele verhaal van heli of vliegtuigen versie vind ik wat overdreven. Als het nu om een default model gaat terwijl je met een druk op de knop hem kan omschakelen op de andere.....

Ze brengen zo alleen maar mensen in verwarring. Toen ik ging kijken naar deze zender vond ik het ook vreemd dat ze spraken over plane of heli versies. Ik dacht toen dat er drie versies waren, de gecombineerde (wat ze dus allemaal zijn), een met alleen heli en een met alleen plane software.

Het klopt dat de software hetzelfde is maar in de hardware zitten een paar (kleine) verschillen:
- De heliversie heeft geen indexering op pitch en de planeversie juist wel.
- Een aantal schakelaars hebben een andere positie.

Back