Verslagje Phoenix Rainbow / Graupner Elektro Kadett

prop-er

Forum veteraan
Nadat ik in de FMT van augustus 2007 het artikel las over de Elektro-Kadett van Graupner, heb ik in oktober bij Lindinger de Phoenix Rainbow besteld:

http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=63550

DSCN3927.JPG

Dit is hetzelfde model als Graupner verkoopt, enkel de kleurstelling is anders. Zonder Graupner doos eromheen is de kist ook nog eens zo'n 30,- goedkoper.

De kist sprak mij aan vanwege zijn sprekende uiterlijk, de houtbouw, hoge bouwkwaliteit, grote formaat, laag gewicht en vliegsnelheid en de verhoudingsgewijs zeer lage prijs.

De bedoeling is om met deze kist nu eindelijk eens een begin te gaan maken met het halen van mijn brevet.

Eind December kwam het model eindelijk aan, vrijwel tegelijk met de in oktober bij UH bestelde onderdelen.

Ik heb er het volgende ingebouwd:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3888
HXT35-48.jpg


Model: HXT35-48-B
Input Voltage : 7.4V~18.5V (2~5S Li-po)
Kv : 900 rpm/V within 10%
Nb. of turns :10 Delta
Max. efficiency current : 20~30A
Current capacity : 42A/60s
Internal Resistance : 43 mohm
No Load current @ 7V: 1.83A
Dimensions : 35mm X 55mm / 1.38in X 2.17in
Shaft diameter : 4mm / 0.16in
Weight with cables : 163g / 5.75oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 1500~2800g / 52~98oz
Power equivalent : .30 to .35 glow engine
Stator Dimentions: 28x26mm


http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4314
HXT036A.jpg

Speed Controller Features
High rate (10 KHz) switching (PWM)
2 to 4 Li-poly cells with receiver.
Dynamic braking ensures prompt prop folding.
BEC (2.0A) provides power to receiver and servos.
Over temperature protection.
User programmable Features.
Low-voltage protection - Programmable
Cutoff can be programmed for motor stop or reduced power.
Brake Type.
Throttle Range.
Timing Advance.
Safe “power on” arming program.
Low torque “soft start” prevents damage to fragile gearboxes.
Auto shut down in 4sec after signal is lost or radio interference becomes severe.
Microprocessor controlled.
Programmable rotation.
Specifics;
Max Load : 40A
Voltage Range : 2-4 cell
BEC: 2A


http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4889
HXT32503S.jpg

Capacity: 3200mAh (each cell)
Configuration: 3S1P (11.1v)
Discharge: 15-25C (new formular, increased discharge rate)
Total Pack Weight: 281g
Dimentions: 43x136x23mm


http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2147
vs3.jpg



Operating Voltage: 4.8-6.0V
STD Direction: Counter Clockwise / Pulse Travelling 1500 to 1900µsec
Stall Torque: 6.0V: ¨R2.5 kg.com (35 oz/in), 4.8V: ¨R2.2 kg.com (30.8 oz/in)
Operating Speed: 6.0V: 0.09 sec/ 60?at no load, 4.8V: 0.11 sec/ 60?at no load
Weight: 16.2g (0.56 oz)
Size 29 x 12.8 x 31.5 mm


Ik heb proefgedraaid met een APC-E 12x8, 13x6,5 en een 13x8. De stroomafname bleef onverwacht laag. Ik heb er nu de 13x8 op zitten, en die trekt volgens de stroomtang 24A, waar ik eerder rond de 35A had verwacht. De boel wordt niet warm.
De 12x8 deed 20A op 6500 rpm.

Zodra alle accu's weer opgeladen zijn moet ik nog eens wat meer testen. Misschien heeft dit exemplaar een wat lagere kV als gebruikelijk.

De ontvanger is een 6 kanaals Lanyu van Bidproduct.
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_TRANSMITTER RECEIVER CRYSTAL_38.html
s_40FM.jpg


Inhoud van de doos:
DSCN3928.JPG


DSCN3929.JPG


DSCN3931.JPG


DSCN3933.JPG


En na een aantal avonden vogelen, hierbij het voorlopige eindresultaat:

DSCN3954.JPG


Totaal vlieggewicht: 1620 gram.

Uitslag richtingsroer: +/- 25 mm
Uitslag hoogteroer: +/- 10 mm
Uitslag ailerons: +22 / -19mm
Uitslag flaps: -15mm

Zwaartepunt op 90mm van de voorzijde, precies op de grens van de groene folie. (Handig!)

De enige klacht die ik heb, is dat de vleugelverbinder ontbrak. Deze heb ik zelf gezaagd, om verdere vertraging te voorkomen. Alles past perfekt, en de geleverde onderdelen zijn van prima kwaliteit.

Op naar de maiden!

Meer info over de Rainbow:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=480085
http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=113631
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=78719
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=50330

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke kist zeg ik heb ook nog even een keer getwijfelt om deze te kopen maar vond hem eigenlijk te groot. Alles ziet er wel mooi uit alleen zou ik als ik jou was die ontvanger niet vertrouwen ik geloof dat dit zo'n ontvanger is van een paar euro hiervan is de reikweite niet al te ver (200m) en wil ook nog wel eens storings gevoelig zijn. het zou zonde zijn als hierdoor iets zou gebeuren.

suc6 met de maiden

gr. Matthijs
 
leuk,
nog iemand die gevallen is voor de rainbow.
Die van mij weegt vliegklaar 1580 gram en is voorzien van een Brushless Motor XA22-20L-1050,
welke met 2200 3S 1900 gram statische trust levert.
Het veld op de foto vormt ook geen enkele belemmering voor een grondstart.
475347852a1166f03.jpg


475347852a12889d0.jpg


Maiden was een paar maanden geleden met te veel wind en net voor een regenbui, maar ondanks dat vloog hij heerlijk.
Ik heb het luikje voor de accu voorzien van een andere sluiting om niet elke keer aan het schroeven te moeten om de accu te wisselen

Eelco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Eelco, Ik heb denk ik een iets gewijzigde versie. Mijn acculuikje heeft standaard een snelsluiting, en mijn landingsgestelpoten zijn ongelakt. Ik heb er zelf een 40mm spinner op gezet van Kavan (art. nr KV-50, Quartel, € 5,95) @ Matthijs: De grootte valt wel mee, hoor. Het is net een mooi maatje. Vòòr de maiden van de Rainbow zal ik met de betreffende ontvanger een vlucht tot de zichtgrens maken met een schuimpje. Als alles blijft werken zoals het hoort, zie ik geen reden om deze ontvanger niet in zo'n toestel in te zetten. De vluchten die ik tot nog toe met deze ontvanger heb gemaakt, in andere toestellen, waren volledig probleemloos.
 
Over de ontvanger ben ik niet echt te spreken,Vind ze nogal van slechte kwaliteit.Je kan hem bijna tussen duim en wijsvinger zo kapot drukken.Het is door zo een ontvanger dat men Hunter de grond is ingeboord.
 
Mijn elektro kadett heb ik maar € 94 betaald, zo duur is de graupner doos dus ook weer niet ;).

Fantastische kist, met deze motorisatie kan je er serieus mee dollen, schaalvliegen is ook erg mooi hiermee.
 
Heey vincent!

Zondag ermee op het veld? :evilbat:
Daar heb je toch geen lier voor nodig ;) Ben er wel benieuwd naar, naar 3200 cellen! 8O

En als ik die foto zie van je handleiding hoef je denk ik nooit bang te zijn voor onduidelijkheid, wat een zooi foto;s 8O

groetjes,
niels
 
Hallo Niels,

Het schijnt zondag wel aardig weer te worden, dus wie weet.

Zaterdag toch nog eens wat meer meten. Het zit me nog niet helemaal lekker.
Ik zit er natuurlijk geen 165 gram buitenloper in te proppen, om er vervolgens maar 240 watt uit te trekken...

Vincent
 
Zo. Twee prachtige vluchten achter de rug. Kist is zeer goedmoedig, reageert prettig, en is zeer langzaam te vliegen. Geen merkbare tegenreactie bij het neerlaten van de flaperons. Mooie ronde loopings zonder problemen. Landing is uiterst voorspelbaar.

Dit is ook de eerste kist die lekker door het gras taxied. Scheelt een hoop lopen.

Helaas is het sprookje ook alweer ten ten einde:

DSCN4087.JPG


DSCN4088.JPG


DSCN4089.JPG


DSCN4090.JPG


DSCN4092.JPG


DSCN4094.JPG
 
Frontale mid-air met een MPX schuimpje (ze zouden verboden moeten worden...)

Zijn vleugel raakte mijn staart. De Rainbow zonder staart van 30m rechtstandig naar beneden. Hij zat 20cm diep in het veen geboord...

We zijn al aan het repareren. :p
 
Voor zover ik weet kwam het schuimpje er zonder schade vanaf. :2gunfire:

De piloot van het schuimpje viel overigens niets te verwijten. Je weet van tevoren dat het risico bestaat dat je elkaar in de lucht een keer tegenkomt. Even goede vrienden, en we hebben elkaar keurig de hand geschud.

Ik zal er echter wel voor zorgen dat de staart, na de reparatie, bullet proof is. Er komt het nodige glasvezel en koolstof aan te pas. In de standaard uitvoering is de constructie van de staart nogal magertjes. Bij de geringste tik zal deze onvermijdelijk bezwijken.

We zijn allebei druk bezig met folie verwijderen, uitbreken, pas maken en weer in elkaar lijmen. Ze is er gelukkig nogal behendig in. De fiberglas motorkap had lichte schade, welke vrij eenvoudig te repararen bleek. Alle scheurtjes zijn reeds voorzien van een lapje 80 grams. Nu nog trimmen, plamuren, schuren en even spuiten. Ben benieuwd of ik de originele kleur goed kan benaderen.

De balsa neus is een aardig klusje, want de halfronde balsa bovenzijde moet in zijn geheel worden vervangen.

Verder is het even wachten op de benodigde materialen en onderdelen van Lindinger. Een voordeel is dat dit model gebruik maakt van originele Oracover folie, en je deze kleuren dus vrij gemakkelijk kunt verkrijgen.

Vincent

Ik was helaas getuige (niet betrokken); erg zonde van zo'n mooie kist.
Valt er nog wat te fixen?
 
Ik ga er voor het gemak van uit dat in je het kader van de hobby je kist nog probeert te fixen. Als je lijm, glas, nieuwe delen, tijd en Oracover bij elkaar plust, kan je denk beter een nieuwe bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Valt mee.

Nieuwe kist incl. verzending is € 106,-.

Ik heb zojuist bij de Q anderhalve meter "left-over" turquoise oracover op de kop getikt voor €5,-, plus een halve meter transparant geel voor €5,-.

Triplex 3mm was iets van €7,-.
Daar hou ik veel van over, en valt op "voorraad" te boeken ;)

En ik heb een spuitbusje verf met de juiste kleur turquoise meegenomen. Koste €8,-, maar is altijd makkelijk als er later nog eens iets anders moet worden bijgewerkt (wielkappen bijvoorbeeld).

Glas, epoxy, balsa, plamuur etc. hebben we allemaal ruimschoots liggen.

Vincent
 
Back
Top