Extreme Flight yak 54 88"

M.b.t. houten props (met name met Menz heb ik ervaring); Om een voorbeeldje te geven; het verschil in rpm tussen een 30*10 Menz en 30*10 Mejzik is zo'n 300 toeren....

Grt.
 
Zo zeg.. ziet er goed uit (die foto's en dat filmpje).. Niet alleen de kist, maar ook het vliegen..

erg indrukwekkend!
 
M.b.t. houten props (met name met Menz heb ik ervaring); Om een voorbeeldje te geven; het verschil in rpm tussen een 30*10 Menz en 30*10 Mejzik is zo'n 300 toeren....

Grt.

Ik neem dat die mejzik 300 toeren minder is dan die menz?

Ik zat zelf te denken aan een 23 x 12 mejzlik maar die is helaas niet te krijgen. Zal het idd toch een 24 x 10 worden. Maar eerst maar eens een houten prop proberen.
 
Ik neem dat die mejzik 300 toeren minder is dan die menz?

Ik zat zelf te denken aan een 23 x 12 mejzlik maar die is helaas niet te krijgen. Zal het idd toch een 24 x 10 worden. Maar eerst maar eens een houten prop proberen.


24x10 mejzlik op een DA50, dan moeten er toch echt wel een paar paarden dood liggen in die van mij.
Ik kan het moeilijk geloven dat je zo'n prop nog deftig rond krijgt. Het toerental zal misschien nog kunnen, maar ik denk dat een carbon 24x10 te veel weegt om een goede throttle respons over te houden.
 
De Super Silence CFK Props van TC zijn vast lichter als de Menz props.

En op de DA-50 word de 23/12 en 24/10 aanbevolen .

(ga die paarden maar zoeken) :rolling:

Mvg Johan
 
Joeri had ge toch nie beter ne nieuwe DA besteld bij TC ipv alleen de dichtingen v/d carb ;-)

Eerder die DA er af en ne dikke hacker erop.

Allez dan, een DA-50 draait dus met gemak een carbon 24x10, carbon props zijn lichter dan houten props en voor een DA-50 zijn 23x12 en 24x10 aanbevolen props. Tzal dan wel zeker.
 
24x10 mejzlik op een DA50, dan moeten er toch echt wel een paar paarden dood liggen in die van mij.
Ik kan het moeilijk geloven dat je zo'n prop nog deftig rond krijgt. Het toerental zal misschien nog kunnen, maar ik denk dat een carbon 24x10 te veel weegt om een goede throttle respons over te houden.

Wat voor een uitlaat gebruik je? Dat scheelt volgens mij ook zeer veel.
Ik ga een ks1060 gebruiken en John gebruikt een bmb tuned pipe voor de da50. Moet trouwens zeggen dat gascurve van die bmb zeer goed is alleen de demping laat wat te wensen over. Straks kunnen we mooi vergelijken welke pijp meer vermogen levert en stiller is want mijn da50 komt rond half maart binnen. De 3w wordt namelijk toch echt te zwaar op deze kist zeker als er nog wat gedaan moet worden aan het geluid (hydromount oid)
 
mijn balanspunt is nog een keer gecontroleerd. ik vind het erg raar. de kist ligt perfect in balans. daar is werkelijk niets mis mee. maar toch wil de kist omlaag bij normaal vlucht en omhoog bij rugvlucht. mijn mening is dat de motor nog verder omhoog moet en dat ga ik dus ook proberen. ik houd jullie op de hoogte.

gr john
 
Hey John, check de instelhoeken eens eerst voordat je iets aan de motorinstelling doet.
Op RCU kwamen vele toestellen voor waar er verschil op de stabilo zat.
Op de 2 stabilohelften onderling + de hoek met vleugels.
Alles moet op 0° graden staan, maar dat wist je waarschijnlijk al.

PS: ik zag op jouw website dat je de yak van ecotop (ook te koop bij W&W) ook hebt.
Is er verschil in gewicht en vliegeigenschappen in vergelijking met de EF Yak.
 
Wat voor een uitlaat gebruik je? Dat scheelt volgens mij ook zeer veel.
Ik ga een ks1060 gebruiken en John gebruikt een bmb tuned pipe voor de da50. Moet trouwens zeggen dat gascurve van die bmb zeer goed is alleen de demping laat wat te wensen over. Straks kunnen we mooi vergelijken welke pijp meer vermogen levert en stiller is want mijn da50 komt rond half maart binnen. De 3w wordt namelijk toch echt te zwaar op deze kist zeker als er nog wat gedaan moet worden aan het geluid (hydromount oid)

Volgens mij hebben de BMB's toch wat meer power dan de KS (van wat ik al gezien heb).
Ook is bmb stiller dan KS (reden waarom ze hier bmb zijn beginnen gebruiken).
Maar je kan niet verwachten dat een pijp stil is bij 7000 toeren :d
 
Hey John, check de instelhoeken eens eerst voordat je iets aan de motorinstelling doet.
Op RCU kwamen vele toestellen voor waar er verschil op de stabilo zat.
Op de 2 stabilohelften onderling + de hoek met vleugels.
Alles moet op 0° graden staan, maar dat wist je waarschijnlijk al.

PS: ik zag op jouw website dat je de yak van ecotop (ook te koop bij W&W) ook hebt.
Is er verschil in gewicht en vliegeigenschappen in vergelijking met de EF Yak.

nou de instelhoeken kunnen niet fout zijn. de vleugel valt in de romp en dit is perfect gebouwd. het stabilo hangt niet alleen aan een buis met een duvel maar word daaronder ook nog gemonteerd met m3 boutjes in de zijkant van de romp. als die instelhoek niet klopt kloppen de gaten ook niet meer en dat klopt allemaal perfect. verder denk ik ook dat dit soort fouten niet snel voor zullen komen bij een bouwwijze die extreme flight handhaafd.

wel bedankt voor je reactie.

ps. bedoel je die yak van great planes toevallig. ecotop ken ik niet.

gr john
 
Aan de bespanning te zien hebben we het idd over hetzelfde toestel.
Deze is 2,29m, dus iets groter dan de EF YAK.

Zeg nooit, nooit.
Ik heb het RCU forum van de EF Yak 54 88" vanaf blz 1 t/m 231 gelezen en nota's genomen van gebreken en interessante tips voor ik mijn Yak bestelde.
De instelhoek was dus blijkbaar één v/d gebreken. Er waren verschillen tot 1.5° en dat ga je wel merken tijdens het vliegen.
Maar goed, als de instelhoeken kloppen, des te beter.
 
het stabilo hangt niet alleen aan een buis met een duvel maar word daaronder ook nog gemonteerd met m3 boutjes in de zijkant van de romp. als die instelhoek niet klopt kloppen de gaten ook niet meer en dat klopt allemaal perfect.

Wanneer je een stabilo monteerd met een "duvel" of 2 kan ik best geloven dat je instelhoeken NIET meer gaan kloppen...:-) Je gebruikt beter een deuvel.
De Belgen zullen dit wel begrijpen.
 
er is maar 1 echte duvel :-)

Duvel.JPG


ok nu maar back on topic zeker :-)
 
Back
Top