Solid Custom Paint R/C bodies!

Mijn eerste airbrush kap is gespoten door Maarten en zoals toen...nu ook nog steeds onder de indruk van zijn paintwork,
Keep up the good work Maarten!

Grtz Rogiër
 
En hier is dan wat Maarten gebakken heeft voor mij......


Body001_1024x768~0.jpg


Body003_1024x768.jpg


Body004_1024x768~0.jpg


Body002_1024x768.jpg
 
zie eerste post:
Solid Custom Paint zei:
... De volgende kleur wordt parelmoer blauw met wat willekeurige streaks er doorheen. Voor de streaks ga ik zwart gebruiken om het dak en de voorkant wat op te vullen. Ik voer de druk van de compressor een beetje op en spuit wat lijnen in een vloeiende beweging over de oppervlakte heen...

Op welke druk werkte je dan oorspronkelijk en waarom de druk verhogen (en met hoeveel) voor die lijnen?

Binnenkort komt mijn eerste airbrushgun toe en kan ik beginnen experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Als ze punten zouden geven voor de mooiste body, dan misschien wel, maar dat doen ze niet.. ;)
Dus of ik nou met groen, geel of met deze rij, ik zal er niet sneller/langzamer van gaan rijden... :mrgreen:
 
Dus of ik nou met groen, geel of met deze rij, ik zal er niet sneller/langzamer van gaan rijden...

Je bent op zeker langzamer, want je wilt deze fantastisch mooie body heel houden.:p

Dus jij hoopt nu dat hij mijn body ook klaar heeft voor het weekend.;)

Ik ben zeer benieuwd wat hij ervan gaat maken. Zal vast indrukwekkend zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het niet laten om dan toch ook mijn, door Maarten gespoten, bodies te tonen. Kreeg net een mail met de foto's, bodies zijn onderweg. Super werk Maarten!!

body01.jpg


body02.jpg
 
zie eerste post:

Op welke druk werkte je dan oorspronkelijk en waarom de druk verhogen (en met hoeveel) voor die lijnen?

Binnenkort komt mijn eerste airbrushgun toe en kan ik beginnen experimenteren.

De druk is afhankelijk van de kleur. Ook heb ik een drukregelaar op de airbrush zelf zitten dus de exacte druk weet ik niet. Standaard staat de druk van de compressor op 80psi en speel ik met de regelaar op de airbrush. Ik zet de druk in ieder geval altijd zo hoog mogelijk zonder dat de verf wordt weggeblazen.

Tegenwoordig verdun ik niets meer wat betreft de verf en speel ik alleen nog met de luchtdruk. De volgende bodies zijn allemaal met ONVERDUNDE Faskolor gespoten:

CIMG4941.png


CIMG4939.png


CIMG4926.png


CIMG4917.png


CIMG4817.png


CIMG4810.png


CIMG4808.png


CIMG4777.png
 
Laatst bewerkt:
80 psi zou dan ongeveer 5,5 bar geven

wat te veel is , maar hij zegt al, hij regelt het terug op de connectie met de airbrush, ik schat met zo'n reduceer koppelling

ps is dat oranje op de m7h body hierboven pearl ? of unie ? en is dat fascolour ?
 
Zo'n koppeling heb ik ook aan de slang zitten, maar die gebruik ik alleen voor m'n andere airbrush. De Iwata heeft een regelaartje aan de airbrush zelf zitten (MAC-valve).

Het oranje is gewoon fluor-oranje van Faskolor (8 dunne lagen gespoten, daarna wit erachter).
 
Laatst bewerkt:
ik ben eigenlijk op zoek naar wat tips over het spuiten van de grille (werd hier op de eerste pagina wel wat over vertelt maar erg sumier) en ook de kop-en achterlichten. Heb er net een uurtje naar zitten zoeken en (nog) niet gevonden.
Kan iemand me helpen?

@ Solid Custom Paint: is je site effe offline voor "verbouwingswerken"? Ik was op zoek naar je tricks.
 
Ik volg dit draadje al een tijdje met grote belangstelling. Nu eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en begonnen om m'n eerste zelfgespoten kappie te maken.

Ik ben nog in het stadium van tapen, tekenen en snijden. Ik moet zeggen dat dat bepaald niet meevalt. Met name het snijden van dunne lijnen (om die mooie zilveren lijnen te krijgen is een behoorlijke uitdaging. Misschien heb ik het me te moeilijk gemaakt voor een eerste keer maar ja... Onder het motto 'oefening baart kunst'


@ Solid Custom Paint: Misschien heb je nog een paar tips? Zoals Hoe voorkom ik 'uitglijders' bij hoogte verschillen in de kap? en hoe krijg ik de kap mooi ingetaped. Met name dat laatste heeft me wat hoofdbrekens bezorgd. Voor je het weet zit het vol vouwen (zie foto's)



Op deze foto is ook goed te zien dat het uitsnijden een kunt apart is. Met name het achterraam is bedroevend. Ik twijfel nog of ik niet beter opnieuw kan beginnen maar ik vrees dat de (te) diepe snedes in het lexaan dan een probleem vormen want ook de kracht op het mes is snel te groot.

Naast hetgeen wat er in de how-to staat hierover is het denk ik een kwestie van oefenen. Alleen zo kom je er bijvoorbeeld achter hoe hard/zacht je op het mes moet drukken om alleen door de tape heen te snijden en zo min mogelijk de body te raken.
Ik ben met de meeste bodies ongeveer een uurtje bezig met het snijden.

Gerard, ik doe behalve het airbrushen verder niets in het grafische wereldje.

Wat de tijd betreft... Ik ben met het tekenen en snijden zo'n 3-4 uur bezig geweest. Vond ik wel wat tegenvallen gezien ook het resultaat.

Maar al ie klaar is zal ik wel een fotootje posten (ik hoop althans dat het resultaat niet al te bizar slecht is :()

Mees
 
Ik volg dit draadje al een tijdje met grote belangstelling. Nu eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en begonnen om m'n eerste zelfgespoten kappie te maken.

Ik ben nog in het stadium van tapen, tekenen en snijden. Ik moet zeggen dat dat bepaald niet meevalt. Met name het snijden van dunne lijnen (om die mooie zilveren lijnen te krijgen is een behoorlijke uitdaging. Misschien heb ik het me te moeilijk gemaakt voor een eerste keer maar ja... Onder het motto 'oefening baart kunst'


@ Solid Custom Paint: Misschien heb je nog een paar tips? Zoals Hoe voorkom ik 'uitglijders' bij hoogte verschillen in de kap? en hoe krijg ik de kap mooi ingetaped. Met name dat laatste heeft me wat hoofdbrekens bezorgd. Voor je het weet zit het vol vouwen (zie foto's)



Op deze foto is ook goed te zien dat het uitsnijden een kunt apart is. Met name het achterraam is bedroevend. Ik twijfel nog of ik niet beter opnieuw kan beginnen maar ik vrees dat de (te) diepe snedes in het lexaan dan een probleem vormen want ook de kracht op het mes is snel te groot.



Wat de tijd betreft... Ik ben met het tekenen en snijden zo'n 3-4 uur bezig geweest. Vond ik wel wat tegenvallen gezien ook het resultaat.

Maar al ie klaar is zal ik wel een fotootje posten (ik hoop althans dat het resultaat niet al te bizar slecht is :()

Mees

hoi mees,

tip 1, gebruik vloeibare masking, 4 lagen erop en snijden maar, werkt uit denk kunst en ragfijne scheidingslijnen.

tip 2, overspray komt OVERAL waar de tape niet aansluit, echt niet onderschatten !!

tip 3, nieuwe mesjes, desnoods 5 per body, je hoort het lexaan niet te raken !

tip 4, have fun, al verkloot je hem van a tot z, doen en leren is ook erg leuk !
 
ik ben eigenlijk op zoek naar wat tips over het spuiten van de grille (werd hier op de eerste pagina wel wat over vertelt maar erg sumier) en ook de kop-en achterlichten. Heb er net een uurtje naar zitten zoeken en (nog) niet gevonden.
Kan iemand me helpen?

@ Solid Custom Paint: is je site effe offline voor "verbouwingswerken"? Ik was op zoek naar je tricks.


Mijn huidige site zal voor nu zo blijven. Wellicht worden er in de nabije toekomst wat how-to's en dergelijken toegevoegd.

Wat betreft de koplampen etc. ga ik niet alles letterlijk beschrijven, het is "gewoon" een kwestie van oefenen. Pak een stukje lexaan (of een stuk PET-fles) wat je hebt liggen en oefen daar wat op, dat werkt het best.


Zoals Gerard al zegt, gewoon blijven oefenen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan tape omdat je de gesneden lijnen een stuk beter ziet dan op liquid-mask. Het intapen kan inderdaad lastig zijn. Vouwen in het tape zijn niet erg, zolang ze niet op de lijnen van het design zitten. Hou het tape STRAK en druk het goed glad over het design heen. Als er een vouw komt kun je het tape weer lostrekken en opnieuw neerleggen. Zork ook dat de lagen tape elkaar niet te veel overlappen zodat het uitsnijden wat prettiger werkt.

Het raken van het lexaan tijdens het snijden is onvermijdelijk, als je met de minste kracht door het tape snijdt, raak je automatisch het lexaan, da's niet erg maar druk niet té hard anders zie je dat achteraf en is de body minder crash-bestendig ;). Na een paar bodies weet je ongeveer hoe hard je op het mesje moet drukken om niet diep in het lexaan te snijden.

Je zult zien dat de volgende body al een stuk beter gaat, neem vooral de tijd.
 
Laatst bewerkt:
about de koplampen: ik heb er helemaal geen probleem mee om te oefenen, maar dat scheelt het wel een heel stuk als je weet WAT je precies moet doen of oefenen. Ik had gewoon graag geweten hoe en wat reflecties en lichtinval, schaduwen moeten komen.
Maar ik zal mijn plan wel trekken en elders verder zoeken en gewoon proberen de lichten van andere bodies imiteren

Je had op je site een gedeelte met een trick en tips, zols bijvoorbeeld hoe carbon-effect spuiten. Zijn die tips nog ergens te raatplegen? Als je ze nog in tekstvorm hebt, wil ik ze gerust overnemen op mijn webspace (offc mét bronvermelding) zodat de rest of the world dat kan blijven raadplegen.
 
hoi mees,
tip 3, nieuwe mesjes, desnoods 5 per body, je hoort het lexaan niet te raken !
Absoluut een feit Gerard,.. scherpe mesjes zijn heel belangrijk om mooi strak uitsnijwerk te bereiken. Zelf heb ik áltijd een wetsteentje in mijn airbrushkoffer liggen om het mesje ook nog eens af en toe te slijpen. Het heeft twee voordelen, je bent even uit je concentratie ;) en je bespaart nog wat op iedere keer een nieuw mesje ook, hoewel ze niet zoveel kosten zijn zeker de vlakke mesjes goed te slijpen hoor. (Ik heb dan wel een behoorlijk fijn slijpsteentje, maar dat is natuurlijk voor heel veel dingen handig)
 
Back
Top