Metrix 1M hellingzwever gemotoriseerd.

Ik heb vanavond gevlogen met een 8X4.3 slow fly prop en met een volle accu bleek de stroom 5.5A te zijn tegen 3A met een 6X3 klapprop.
De trekkracht is dan ongeveer 270 gram wat voldoende bleek om onbeperkt verticaal te gaan.
Dan wordt je zwevertje snel kleiner en dus de motor maar stil gezet en naar beneden zweven.
De glij hoek bleek wel iets slechter door de grote stilstaande prop maar dat valt niet tegen.
Vlak bij de grond weer gas geven en moeite loos onder een hoek van bijna 90 graden gaat hij weer als een speer omhoog.
De bedoeling was om te vergelijken of je langer kunt vliegen met klapprop of met SF prop maar na 20minuten moest ik vluchten voor de regen dus dat test ik later nog wel uit. :)
 
Gisteravond was er geen wind dus maar eens getest hoe lang ik hem in de lucht kan houden.
Met een 540mAh 30 minuten en met een 1000mAh 45min waar na de onbelaste lipos nog op 7.5V bleken te staan.
Met stil weer zweeft hij heel mooi langzaam naar beneden alleen is het moeilijk om hem precies rechtuit te trimmen.
Logisch natuurlijk met zo weinig V stelling.
Landen is extreem makkelijk met een snelheid van bijna O.
Na enige oefening is hij op een klein veld te vliegen doordat er heel krappe bochten mee te maken zijn zonder de controle te verliezen.
Rollen lukt mij niet waarschijnlijk door het vleugel profiel en mijn vlieg ervaring maar ik ben toch erg gelukkig met de vlieg eigenschappen. :)
 
Na een aantal uren met deze zwever gevlogen te hebben heb ik veel meer zelf vertrouwen gekregen in het vliegen met aillerons. :)
Ik vlieg nu ook met een Nasty om wat meer te stunten maar mis wel de zeer lange vluchten met de metrix. :(

De tekeningen zijn door mijn zoon verbeterd op een ander teken programma en hier is het resultaat.









 
Echt een leuk ding!

jammer dat ik geen geld op mn rug had groeien anders had ik er al lang een gebouwd :)
 
Igortje zei:
Echt een leuk ding!

jammer dat ik geen geld op mn rug had groeien anders had ik er al lang een gebouwd :)
Nou dat snap ik effe niet.
De goedkoopste set up die je bedenken kunt past nu juist precies in deze zwever. :?
Elektronica heb je al en van een plaat depron van 3mm zul je ook niet failliet gaan. :? :)
 
Even te hulp schieten hier :)
Hier zijn de tekeningen in PDF formaat, dan kan iedereen er mee uithalen wat hij/zij wil!
Als je dit gewoon print in Adobe Acrobat Reader, dan moet alles er op het goede formaat uitrollen.
Overigens... het bouwen van een metrix kost je de kop niet. 3 euro depron en misschien nog 2 euries extra spulletjes! Moet kunnen :wink:

http://home.planet.nl/~slui0262/Metrix-Tiled-A4.pdf


Hoe dunner je het vleugelprofiel maakt hoe sneller :D
 
@ cdrom flyer,
als jongen van 15 heb je niet altijd veel geld ofzo :P ik heb net begin deze maand een zender gekocht waardoor mijn geld zo goed als op is, en hierna wou ik graag een swift 2 kopen (en voor sinterklaas) dus die gaat even voor deze, dit is mischien wel een leuk ding om gewoon voor de fun, depron is geen punt, (ik heb nog wel wat liggen, en zo duur is het niet) maar naderhand de setup, de electronica heb ik dus nog niet :)
ik heb alles, zender, vliegervaring, depron, zin om te bouwen, behalve het geld voor een setup...

anders een prima ding om mee te nemen naar mn opa en oma in limburg om daar op de heuvel te gaan staan :) maar daarvoor had ik nu de swift uitgekozen :)
 
Ik kom er een beetje laat achter dat deze vraag gesteld werd.
Er zit een eigenbouw cdrom motor in maar elke buitenloper van 20 tot 40 gram 1200 tot 1400kv zal het prima doen.
Regelaar 12A Hi Model.
7 grams GWS 6 kan ontvanger.
5 of 9gram servos en lipos van 540 tot 1500mAh 7.4v zijn bruikbaar.
Zelfs met een 540mAh vlieg je al ongeveer 20 tot 30 minuten.
Ik heb er zelfs indoor mee gevlogen.;)
 
hoh ideaal, ik heb hier nog een paar leuke 24grams 1300kv cdrommetjes liggen ;)

ik heb ook pas een nieuw vliegerke gebouwd... zonder dat ik dit draadje kende... hij lijkt er wel aardig op :p
de mijne is wel oorspronkelijk gebouwd voor "speed":p
Setup:
2840 kv (uh 6dollar !!)
3S 500mah (10dollar)
10amp esc (10dollar)

640df5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja zo kan het ook.
Is de vleugel 3 of 6mm en is de houten rand de enige versterking.
Als je hem snel wilt maken waarom dan niet meer spoed en minder toeren?
Depron aillerons worden als ze dunner zijn steeds slapper.
Als je ze van boven en onderen beplakt met verpakkings tape dan zijn ze een stuk stijver.
Dit is ook de reden waarom ik graag tape gebruik als scharnier.
Voor het stabilo geldt natuurlijk hetzelfde.;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog een vraagje, op de tekening staat niets over rompspantjes. behalve een triplex deeltje voor de vleugel. moet ik zelf gewoon de dikte van de romp verzinnen?

stijn
 
de vleugel is 6mm, en de houten rand is alleen voor een scherpe LE te verkrijgen,
er zit dus ook nog en 3mm carbon buisje in, voor versteviging.
deze ailerons, zijn best stevig vind ik, omdat ze niet zo lang zijn.
bij de ailerons heb ik diskette materiaal gebruikt, gewoon omdat tape toch wat weer een beetje meer weerstand geeft :p
het hoogteroer heb ik tape gebruikt, omdat het maar 3mm depron is.
Nu zou ik nog een spinnertje moeten vinden/maken, want de motermount levert ook veel weerstand op.
dit propje is een klein guntherpropje (de kleinste) nu ga ik nog wat testen met 4.75X4.75 apc, en wat andere maten..

ik had eerst op dit kistje een 1300kv cdrom zitte met 4.75*4.75 op 3s, snel vond ik het niet gaan...
en dit motertje kost bijna niets :p dus toch maar eens ne keer proberen he ;)
2840kv moter met gws 5*3 trekt 10.5amp, en oneinding verticaal ;) maarja,
te grote prop he :p dus kleiner propke erop doet al wonderen ;)
 
ik heb nog een vraagje, op de tekening staat niets over rompspantjes. behalve een triplex deeltje voor de vleugel. moet ik zelf gewoon de dikte van de romp verzinnen?

stijn
Het originele ontwerp had een symetrische(bol van boven en van onderen)vleugel van massief balsa een triplex romp en balsa staart.
Hij is dus nogal wat aangepast aan de hedendaagse techniek.
Zo moet de zijkant van de romp wat versterkt worden achterin bij de staart omdat dat zo slank is.
Als spanten zitten er vlak voor en achter de vleugel twee schotjes in waarmee je als eerste de twee zijkanten aan elkaar lijmt.
Er zit horizontaal een 6mm depron plaatje in de neus maar de meeste outrunners zijn makkelijker te monteren op een vertikaal motorschot met een plaatje multiplex.
De motor moet wel ongeveer 5 graden gedompt staan.
De romp dikte heb ik zo gekozen dat de motor er niet opzij uitsteekt en zo dat de elektronica er makkelijk in past maar verder is dat niet zo belangrijk.
 
de vleugel is 6mm, en de houten rand is alleen voor een scherpe LE te verkrijgen,
er zit dus ook nog en 3mm carbon buisje in, voor versteviging.
deze ailerons, zijn best stevig vind ik, omdat ze niet zo lang zijn.
bij de ailerons heb ik diskette materiaal gebruikt, gewoon omdat tape toch wat weer een beetje meer weerstand geeft :p
het hoogteroer heb ik tape gebruikt, omdat het maar 3mm depron is.
Nu zou ik nog een spinnertje moeten vinden/maken, want de motermount levert ook veel weerstand op.
dit propje is een klein guntherpropje (de kleinste) nu ga ik nog wat testen met 4.75X4.75 apc, en wat andere maten..

ik had eerst op dit kistje een 1300kv cdrom zitte met 4.75*4.75 op 3s, snel vond ik het niet gaan...
en dit motertje kost bijna niets :p dus toch maar eens ne keer proberen he ;)
2840kv moter met gws 5*3 trekt 10.5amp, en oneinding verticaal ;) maarja,
te grote prop he :p dus kleiner propke erop doet al wonderen ;)
De vleugel zou je ook kunnen maken van 2 lage 3mm met het koolstof buisje als ligger er tussen in.
Als motor kan je natuurlijk kiezen voor elke kv waarde tussen 2800 en 1300 en dan alleen even een passende prop er bij bedenken.
Ik heb namelijk het idee dat er mat de juiste combinatie nog veel verbeterd kan worden wat betreft efficientie.
Ik wikkel de motoren zelf en heb dus zelf de kv waarde onder controle.
 
Laatst bewerkt:
welk nut heeft het dan voor 2X 3mm te pakken?
Als je gewoon 6mm gebruikt, daar een gleufje in freest voor 3mm carbon buisje,
van voor aan de LE een driehoekslijstje en dan de 6mm depron zo schuren dat je er nietveel van ziet
idd de prop doet veel he.
ja zeker de effientie is wel belangrijk, dat voel je ook direct als je gaat vliegen vind ik...
ik wikkel momenteel (nog) geen motoren, maar dat wil ik in de toekomst wel leren.


hmm... dus voor die zwever 6X3 klappropje en 1300kv moter, gebruik je die op 3s dan?
want ik denk dat 2s helemaal niet veel power heeft :s
devine II vleugel zal ook niet misstaan :p
"beetjeeuh" meer speed :p
 
Als je 2X 3mm neemt dan ontstaat er ruimte tussen de twee lagen en ontstaat er een profiel vleugel die je zo dik kunt maken als je zelf wil.
De voorrand en achterrand van de vleugel gewoon tegen elkaar lijmen en de koolstof buis niet in fraisen.
Voor een dikkere vleugel extra opvullen met depron en als je hem nog dikker dan heb je geen versterking meer nodig alleen een ligger van 6mm depron.
In de Metrix heb ik aan de binnenkant van de vleugel boven en onder een paar strippen 1mm balsa geplakt en dat werkt ook goed.
Wat de props betreft ik ben van de klapprops af gastapt en gebruik gewone slow flyer props (bv 8 X4.3)met een propsaver.
Alleen iets meer weerstand met motor uit maar veel meer trekkracht bij het klimmen.
Ik werk met 2 cellen lipos en dat geeft net zoveel power.
Je werkt dan alleen met grotere props of een hogere kv en dat is bij slowflyers meestal een voordeel.
Voor indoor vliegen heb ik er zelfs een landings gestel onder gemaakt van 1mm koolstof en 1mm asjes zoals op shockflyers.
 
Laatst bewerkt:
ow... jij bedoelt dus met profiel :)
ik bedoel gewoon een vlakke plaat he...
voor een zwever is dat wel idd aan te raden, maar voor zon fun speedbakje heeft dat niet zoveel nut vind ik...
 
Back
Top