Rare hervaring

  • Topicstarter Topicstarter JefExtra
  • Startdatum Startdatum
J

JefExtra

Guest
Een brushless motor met een breukzone in de hoofdas kan dat?
Deze as is ingesneden van 4mm naar 3mm met een prop van 13x4.
Vindt ik raar,heeft er iemand daar een uitleg voor aub?:n00b:
Mvgr Jefextra
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:pc: Wat bedoel je met bouwverslag shockiefly?
Ik heb zelf mijn as gebroken.
Maar ik ontdekte dat die verzwakt was zoals beschreven.
En kan het nut niet inzien van deze inkeping in een as?
Mvgr Jefextra :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij bedoelt vast: "Waarom staat deze post in het 'Bouwverslagen-Vliegen' subforum?"
Lijkt mij eerder iets voor 'Electro'....
 
En kan het nut niet inzien van deze inkeping in een as?
Mvgr Jefextra :(
Ik denk dat je bedoelt dat er een afgeplat plekje op de as zit. Dat hebben de meeste assen...
Dat maakt het mogelijk om de motor desgewenst achterstevoren te gebruiken.
Een buitenloper wordt meestal gemonteerd vóór een motorschot, de as steekt dan van voren uit de bell. Maar als je de motor aan de achterkant van een motorschot monteert kan je de as andersom monteren, hij komt dan door het motorschot heen. Het afgeplatte plekje is houvast voor het inbusje dat de bell op z'n plek moet houden.
 
Jef, heb je een foto van die inkeping?

Ik vermoed dat dit een gleufje is voor en zeegerring om de as op een andere manier vast te zetten. Dit is mij ook al vaker opgevallen. sommige motoren makers doen dit om de as op verschiullende manieren te kunnen monteren in de motor, voornamelijk bij buitenlopers.
 
Oh ja, dat ben ik ook wel eens tegengekomen.
Maar dat een as op die plek breekt... ben je vol pot tegen een betonnen muur gevlogen of zo? :-)
 
hallo sorry mensen was even andere dingen doen.
Ja ik heb mijn vlieger laten vallen door "stom" mijn kanalen
te inverteren en je ziet het al aankomen vol gas tegen de vlakte.
Mijn vlieger heeft nog niet gevlogen en al bijna afgedankt.
Mijn hoofdas was gebroken juist voor het kogellager achter de prop,raar
Een foto graag maar ik weet nog niet hoe ik dat moet doen.
Een groef in de as zoals voor een sirclips van toepassing is verzwakt deze tog?
Nu mijn verhaal is nog niet af want ook een servo had ik vernield,
vermoedelijk met naar mijn vliegtuigje te grabbelen want op zo'n moment weet je het niet meer.
En ja aan de achterkant van deze as is het plat gefreesd om te borgen.
Dank aan iedereen om uw antwoord.
Vrgr jefextra
 
Mijn asje is 3,95mm ik had zo iets liggen en heb hem kunnen vervangen.
Maar daarvoor moet de moter uit het model jongens wat een miserie,die motor kan er niet uit laat staan erin. Regelaar was eraan gesoldeerd,heb ik eraf geknipt en gemonteerd met connectoren.
Dus eerst piepschuimkapje eraf moeten snijden zo kon ik goed mijn motortje terug goed bevestiggen.
Kapje terug erop gefantaseerd met tandenstokers,je ziet het haast niet dat het er af is geweest.:idea:
Mvrgr jefextra
 
Waarde Forumleden

Op deze as zat wel degelijk een circlips ik heb deze terug gevonden.
Nu achter de motor is een metalen schot voorzien zodat de rotor niet kan doorschieten bij een crash,en de lipo beschermd.De propsaver van lichtmetaal doet daar aan mee.De as brak omdat die verzwakt was volgens mij,en dat werkt niet in ons voordeel ook niet het "uit en in" bouwen wordt niet gestimuleerd,wat vermoedelijk de bedoeling kan zijn van deze ARFassambleerdoos vermits in het bouwboekje partnummers staan van die onderdelen (rompje breken rompje kopen)met alles erop en eraan?
Als de prijs "haalbaar" is is daar niets mis mee, €165,00 heb ik gegeven voor deze assambleerdoos en is compleet met lippo ladertje en zender (40MHz).
Is een goede (betaalable) prijs volgens mij.Wil ik nog even kwijt dat mijn mooie stabilo zo recht is als een banaan.Sugesties graag?

Ik probeer zonder fouten te schrijven met de hulp van Google als dat mislukt ligt dat aan mij zelf en vraag dan verschoning. :thumbsup:
 
Als je stabilo van schuim is kan je proberen het boven een stomende ketel recht te buigen, dat wil veelal lukken. Als het echt gestuikt is (geknakt) dan kan je het beter lossnijden en aan mekaar lijmen met epoxy en een carbon staafje erin.

40 mhz is (in Nederland tenminste) niet specifiek voor vliegmodellen, als je ermee verder gaat zal je waarschijnlijk vroeger of later kiezen voor een 35Mhz zender; in die zin is het weer niet zo'n voordelig pakket...
 
Dank u bdoets

Ik ga dat heel voorzichtig gebruiken om mijn stabilo te rechten.
Ik kan in het slechtste geval mischien eens een nieuwe stabilo bestellen we zien wel?
Het model op zich is volledig assembleerbaar in minuten,je weet wel klik en klak gaat vanzelf,de passingen kunnen beter als je dat zelf mag doen,maar de mechaniek binnenin is vastgelijmd.Owee bij pech?Ik denk bvb bij één slechte of minder goede landing gaat de hoofas eraan,een as van drie mm met prop 13" ??
Het vermogen van mijn motortje weet ik niet,ik heb daar problemen mee voorlopig maar een vleugelspan van 122cm en een lippo van 1800mA 13" prop geeft al een vermogensbeeld denk ik.
Als het lot het wil,ga ik door met deze tak van modelbouw en laat mij zeker niet ontmoedigen om wat pech.
Lang geleden ben ik al eens modelbouwer geweest 1973-1990,daardoor mischien wel een beetje gefrustreerd door deze gang van zaken omdat toen hé toen maakte we bijna alles zelf.Maar deze nieuwe mooie brushless lippo techniek maakte,door mijn zoon weer iets wakker en ik heb niet veel meer omhanden dus tijd zat.
Die 40MHz wordt,dacht ik in Belgié gebruikt voor alle modellen maar het vliegen
wordt 35MHz aangemoedigd en terecht zeker?,hoe komt dan die doos in Belgié? want er is keuze volgens het boekje tussen twee frequenties en ik had dat niet gezien omdat ik die assembleerdoos wou kopen,voor die zelfde prijs zonder zender/ontvanger? zenderdje en ontvanger is dus megenomen,kan er een bootje mee maken,heb zelf Graupner mx-12.
Mvrgr jefextra
 
Tja ik heb het vroeger ook al eens gedaan, jaren 50, maar ook ik heb nu ook een boel tijd.
In Nederland is 40 mhz voor "alles" en 35 alleen voor vliegtuigen, geen idee hoe dat in België zit.
Succes met de herstelwerkzaamheden. Losse onderdelen kopen, ja 't is mooi dat het kan maar het is altijd relatief duur; ik heb een Robbe Arcus waarvan de romp onherstelbaar beschadigd is, een kale Arcus (zonder electronica) kost €69 en de romp alleen €54! Terwijl de vleugels etc. nog prima zijn. Dus overweeg ik voor die paar euro extra gewoon weer eens een heel ander vliegtuig te kopen...
 
Dank u bdoets :p
Ik reken zo,nieuwe romp vandaag €54,oo. ik ga er vanuit dat deze nu niet meer crasht je vliegt één jaar met plezier,na het tweede jaar is dat de helft.Na vijf jaar
en niet gekracht €11.00 jaar.
Ik rijdt te hard 55 Km/u in plaats van 50 km/u sorry te laat gezien "dat mag niet" maar niemand heeft dat gezien dus ik beboet mijzelf zware overtreding €55,00 direct naar de modelbouwwinkel rompje kopen krijg ik nog centen terug.
Is dat slecht gerekend?
Occasie rompje kan natuurlijk ook nog.
In mijn geval mijn vlieger is fonkelnieuw en mijn stabilo van piepschuim staat bol,ik heb recht op garantie normaal? maar om de zever en rompsslomp te mijden ga ik uwe raad volgen heeeeeel voorzichtig zo blijf ik bezig hé?
Nu ik terug ga vliegen (na 18 jaar) valt mij op dat de vliegstress hoger is geworden,mischien met ouder worden,reacties wat trager en het zicht wat minder wie weet? In ieder geval ik ben terug een beginneling bij af ,,,dus wordt ik jonger?. :eek:
Mvrgr jefextra
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gegroet iedereen
Ik ben gaan vliegen met mijne nieuwe vlieger,en vliegt naar mijn mening zeer goed.
Het landingsgestel vindt ik ook nogal zwak,als ge vliegt in een weide.
Mvg. JefExtra :D

Denken moet je leren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top