Lb Club Utrecht

Gelukkig is die man van FlyByWire zo betrouwbaar als een weervoorspeller die 3 maanden vooruit voorspelt... ;)



lijkt mij een heel aardig vent heb een veron colt van hem gekocht voor 15 euro mooi trainer en toch al mijn eerste trainer toon ik 12 was

:onweer:and whats wrong with paws ive always used them never a problem with them always seemed to come pretty close in team racing when i was a lad
 
Heel simpel geen geluidswal geen vliegtuigen en auto's op het terrein want dan wordt er niet voldaan aan de hinderwetvergunning, dus zeg het maar. Trouwens gisteren Rob Bruinsma gesproken en die zegt dat hij door niemand is benaderd over de opening van het SUL voor lijnvliegtuigen.

Kom gewoon eens langs op een klusdag dan kun je gelijk meehelpen om ervoor te zorgen dat er weer gevlogen kan worden op het SUL.
 
Hallo Dave,
Helaas horen wij bijzonder weinig over de vorderingen en de problemen met het SUL terrein. Misschien dat de mensen die betrokken zijn bij de KNVvL er meer van horen, maar ik denk dat een groot deel van lijnbesturend Nederland inmiddels op dit forum vertegenwoordigd is, dus het zou geen gek idee zijn als men vanuit SUL ons via dit forum een beetje op de hoogte hield. Hoewel de lijnbestuurders over het hele land verspreid zitten denk ik dat er altijd wel een stel niet te beroerd zijn om eens mee te helpen op een klusdag, maar dan moeten we er wel van weten, dus doe maar een oproep als het zo ver is.

Overigens, mbt de kritiek van Bruno: begrijpelijkerwijs richt hij zich vooral op stunt en dan op stunt op internationaal wedstrijdniveau in het bijzonder. Het is natuurlijk van belang dat geprobeerd wordt om meer Nederlandse stunters op dat niveau te krijgen, maar stunt kún je ook van kortgemaaid gras vliegen. Bovendien zitten veel stunters (beginners of aanmodderaars zoals ik) lang niet op dat niveau en vliegen zij ook vaak met modellen aan kortere lijnen, die dan best op de SUL baan zouden kunnen vliegen.

Heel eerlijk gezegd vraag ik mij af of het verstandig is te willen stunten op de SUL baan. Stunters maken als ze op ooghoogte vliegen relatief weinig geluid in vergelijking met teamracers en speedvliegers, en het geluid draagt dan niet ver... máár, als stunters figuren vliegen komen ze boven ooghoogte en maakt het wel meer lawaai dat verder draagt. Dat valt me telkens op op plekken waar veel gestunt wordt, als je van een afstand komt aanlopen valt het geluid behoorlijk op. Dat wordt dus niet tegengehouden door een geluidswal en kan dus het vliegen in het algemeen op zo'n baan in gevaar brengen.

Ondertussen is er geen goede plek om speed of teamrace te trainen, laat staan wedstrijden te organiseren. Die modellen hebben asfalt nodig om van te vliegen. Het enige alternatief, de Peel, is alleen na afspraak en veel gedoe toegankelijk en de baan is eigenlijk te ruw voor teamracewieltjes (en rompjes en vleugeltippen). Ik zou het dus geweldig vinden als er in Utrecht weer Teamrace en speed zou kunnen worden gevlogen. Voor stunt redden we ons wel op een andere manier, met name in Almere, toch Bruno?

Dan nog even voor Simon, ik denk dat je reageert op het tekeningetje van Owen. Owen is al vanaf het begin bezig met miniteamrace en mini goodyear en bijzonder prestatiegericht. Ook was Loet Wakkerman (onze combatcrack, ex wereldkampioen, maar ook bezig geweest met teamrace) vanaf het begin bezig met 1,5cc combat en teamrace. Bij die wedstrijdtoepassingen hebben zij slechte ervaringen gehad met PAW's, maar aanvankelijk was er geen alternatief, tot Loet zijn eigen 1,5cc diesel fabriceerde, de TYR, die in alle opzichten beter is dan de PAW, maar ook 3-4 keer duurder. Het zijn in principe ook betaalbare sportmotoren, en ik ben heel blij met PAW, het is de laatste fabrikant van betaalbare en makkelijk verkrijgbare diesels van voldoende kwaliteit voor de sportvlieger. Ik denk dat ik meer dan 30 PAW's heb van allerlei soorten (van 0,55 tot 6cc). Tja, het zijn geen Olivers wat bouwkwaliteit en duurzaamheid betreft, maar daar betaal je ook naar. Voor een kennis van mij heb ik een 2,5cc TBR meegenomen van de nationals zodat hij zijn Copeman Oliver niet hoefde te verslijten bij funvliegen met een combatje. De motor startte meteen, was makkelijk af te stellen en liep mooi door in figuren en voor zover hij kon nagaan was het vermogen vergelijkbaar met een Oliver, maar hij heeft hem twee seizoenen gebruikt en ook niet echt veel, ik denk dat er 50-100 keer mee gevlogen is, tot het moment dat elke keer in de vlucht de contrazuiger schuin gedrukt wordt, de compressie weg is en de motor meteen afslaat. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Die motor gaat dus terug naar PAW voor revisie.
 
Bull ik hem hem gebeld hij kan mij naturlijk niet dus hij onhoudt geen naam maar heb ook die man van flybywire gebeld hier over hij kan mij wel goed

bel hem maar op ( mijn god ik nooit zoveel kinderachtige opmerking meegemaakt )

gaa niet vliegen of gaa wel vliegen op sul het zul mij een worst wijzen




Heel simpel geen geluidswal geen vliegtuigen en auto's op het terrein want dan wordt er niet voldaan aan de hinderwetvergunning, dus zeg het maar. Trouwens gisteren Rob Bruinsma gesproken en die zegt dat hij door niemand is benaderd over de opening van het SUL voor lijnvliegtuigen.

Kom gewoon eens langs op een klusdag dan kun je gelijk meehelpen om ervoor te zorgen dat er weer gevlogen kan worden op het SUL.
 
Simon, je moet het ons maar niet kwalijk nemen, Het SUL terrein wordt geloof ik al sinds midden jaren '80 niet gebruikt en we hebben al zó vaak gehoord dat het binnenkort weer gebruikt kon worden terwijl dat dan weer niet het geval bleek, dat we een beetje wantrouwend zijn geworden. Er hebben zich al heel veel mensen voor ingezet, maar er ontstaan steeds weer nieuwe drempels en problemen. Ik blijf echter goede hoop houden dat het er ooit nog eens van komt, en natuurlijk liever volgende maand dan pas jaren later! Van de andere kant weerhoudt het er ons ook niet van om te vliegen hoor!

Hier is overigens een vergelijking met Engeland op zijn plaats. Ook daar heeft men natuurlijk wel problemen met omwonenden, maar in grote lijnen zijn onze ervaringen dat in Engeland veel meer kan. Nederland is echt een regeltjes-land en wordt voornamelijk bewoond door zeurders en klagers. Ik weet van een modelvliegclub waar alleen met (ongemotoriseerde) zwevers wordt gevlogen, en waar ze tóch problemen hebben met omwonenden die klagen .....over het lawaai!!! In Engeland bouwen mensen zelf fullsize vliegtuigen, moet je daar hier eens om komen, zoveel regeltjes en in veel gevallen lukt het dan nog niet. Ook is lijnbesturing door de jaren heen altijd door veel mensen beoefend geweest. In Nederland zijn het helaas nooit echt veel mensen geweest en ook nu komen we met het hele land denk ik niet boven de 100, en dan reken ik iedereen mee die de laatste 10 jaar een model of een vluchtje heeft gemaakt.
 
Voor info over de situatie op het SUL kun je ook kijken op Raco2000 dit is de modelauto afdeling welke actief is op de SUL.

Overigens hoef ik Rob Bruinsma niet te bellen want ik heb hem vandaag wederom in levende lijve gesproken omdat we met de fundering van de geluidswal bezig zijn.

Verder zal ik me niet meer met deze discussie bemoeien en kan iedereen die info wil beter een keer langskomen op een klusdag.
 
Herbert, Ik ben bang dat we de realiteit niet uit het oog mogen verliezen. Hoeveel F2B vliegers zijn er nu in Nederland, iedereen die het afgelopen jaar een model met meer dan 2,5cc (carrier modellen niet meegerekend) gevlogen heeft meegerekend komen we ben ik bang niet boven de 20 mensen uit. Hoeveel daarvan zouden bereid zijn om mee te betalen aan het SUL terrein en hoeveel zouden er zijn die geregeld komen vliegen? Gezien het feit dat veel van ons uit alle hoeken en gaten komen (noord- en zuidholland, limburg, twente, groningen/drenthe) en zeker niet meer dan de helft enigszins in de omgeving van Utrecht woont denk ik niet zo veel. De leden van Almere zullen denk ik eerder daar blijven vliegen dan naar Utrecht gaan. Gezien het feit dat er op meerdere plekken in Nederland modelautoclubs bestaan, denk ik dat we moeten erkennen dat de kans groot is dat het huidige SUL terrein niet zonder de autootjes kan bestaan. Ik vrees ook dat zelfs al zouden we overheidssubsidie krijgen en het SUL terrein alleen voor LB mogen gebruiken, dan nog denk ik niet dat er binnen enkele jaren tientallen stuntvliegers bij gekomen zullen zijn. Hoewel ik het zeer jammer vindt heb ik het SUL terrein persoonlijk opgegeven als locatie voor stunt, maar ik vind het veel belangrijker dat de locatie mogelijk wel voor teamrace en speed gebruikt kan worden. PP
 
Tja natuurlijk zou ik bereid zijn om elke weekend naar Utrecht te rijden als we daar teamrace zouden kunnen trainen.
Maar helaas is de SUL in de laatste jaren al zo vaak op teleurstellingen uitgelopen ivm geluids overlast en zelfs politie die bedreigingen over vliegtuigen in beslag nemen uit dat ik het ook allemaal niet meer geloof.
En inderdaad, met een geluidswal creeer je een perfecte turbulente situatie waar je je toestellen niet aan wil wagen.
Oftewel, als ik kom helpen klussen dan steek ik mijn tijd dus in het oprichten van een modelauto terrein en niet in een super vlieg locatie.
Helaas, ook ik beschouw het SUL terrein als compleet verloren LB lokatie.
 
Owen: ik zie duidelijk verschil tussen kunstvlucht enerzijds en speed en teamrace anderzijds. Het verschil bestaat er uit dat kunstvlucht ook boven kort gras, dus op veel plekken in Nederland kan worden gevlogen, terwijl voor teamrace en speed een asfaltbaan (liefst met belijning en hekken) nodig is. Voor de laatste klassen is een baan dus echt nodig. Gelukkig heb ik een baantje relatief kort bij (12 km, maar voor mijn pitman wel 70 km, als het tenminste dit jaar nog beschikbaar is), maar ik zou daar ook een flinke afstand voor willen rijden, maar ook al zou de stuntbaan op SUL perfect zijn of worden, dan zou ik stunt toch vooral in mijn eigen woonplaats blijven vliegen.
Ik ben er verder van uitgegaan dat de turbulentie door bomen, gebouwen en de geluidswal vooral voor stunt een probleem zou zijn (terwijl de geluidswal bij stunt niet helpt als je figuren vliegt en er dus ver boven komt), maar dat dit voor teamrace en speed geen of niet zo'n probleem zou zijn. Ik begrijp van jou dat het dat wel is, en dat voor elke lijnbesturingsklasse er nauwelijks (meer) te vliegen zou zijn op de SUL baan nadat de geluidswal is aangelegd. Dat is erg jammer.
 
Helaas is denk ik elke LB klasse wel afhankelijk van turbulentie, en het ergste wat zo'n geluidswal veroorzaakt: valwind...
Natuurlijk is stunt daar het meeste bij benadeeld, maar ook de andere klasse zullen er niet prettiger door vliegen. Ik zal niet voor de eerste keer er een gewoon rechtuit vliegen model door kwijt raken. :(
Bovendien geloof ik nog steeds niet dat het lang goed zal gaan als je Teamrace en Speed zou gaan vliegen daar. Het geluid is gewoon erg aanwezig, en als een lokatie eenmaal geluidsproblemen heeft gehad zullen de klagers altijd blijven klagen.
Zelfs clubs met een vergunning gaan hier op een gegeven moment aan onderdoor.
Ik zie echt alle moeite om van de SUL nog een volwaardige vliegclub te maken als verloren tijd.
Hoe hard het ook klinkt tegenover alle betrokkenen die wel nog graag de lokatie weer actief willen zien.
Als je eenmaal "aangemerkt" bent als lawaai club door de omwonende verlies je het altijd. Soms duurt het wat langer voor je verliest, maar je verliest altijd.
Heb dit heleaas te vaak gezien. Er komen vanzelf regels over dempers (dag speed, dag teamrace) daarna regels over alleen electro (dag 90% van de LB klasse) en dan bloeit het vanzelf weer dood.
Waarom wordt de moeite en geld wat er in de SUL nog wordt gestoken niet gekeken naar een LB centrum op een nieuwe lokatie??
Jacco is al tijden actief bezig een lokatie te vinden, en andere mensen steken weer veel moeite om maar de oude glorie in stand te houden....
Waarom niet een vuist maken met elkaar en ergens iets opbouwen wat potentie en vooral KANS heeft?

Even voor de SUL mensen. Ik klink erg nergatief. Vat dit niet persoonlijk op. Helaas heb ik dit soort lokaties te vaak mis zien gaan, en ik zie in de SUL echt niets meer dan een autoclub met een vliegterrein wat alleen op papier bestaat.
 
Heb ik al eens mijn fantasie met jullie gedeeld dat ik de hoofdrpijs win in de eindejaarloterij of zo en tientallen miljoenen euro's win (zodat geld geen rol meer speelt)? Dan koop ik in flevoland een aantal aan elkaar grenzende boerenbedrijven op, zo ver mogelijk van verdere bebouwing. De daar nog weer aan grenzende bewoners betaal ik een fors bedrag op voorwaarde dat ze zich bij een modelvliegcentrum neerleggen. Het grootste deel wordt één groot grasveld met kniehoog gras, ik verwijder alle bomen, hekken en prikkeldraad, leg drainage aan en dicht alle sloten. Zo creeer ik een geweldig veld voor vrije vlucht (zweef, rubber en sportmodellen met dieseltjes). Radiobesturing zal niet alleen niet nodig, maar ook niet toegestaan zijn. Midden in het terrein komen betonbanen voor alle LB klassen en grascirkels met een betonnen binnencirkel voor combat en training. Een clubgebouw wordt ingegraven zodat het geen problemen kan veroorzaken. Het spreekt voor zich dat er geen vrije vlucht gevlogen kan worden als er LB gevlogen wordt en er risico bestaat dat er modellen in de LB cirkels landen. Aan de rand komt een giga-hal voor indoor vliegen (indien mogelijk weer ingegraven zodat het niet voor problemen zorgt), een van alle gereedschappen en materialen voorzien bouwlokaal waar tientallen mensen tegelijk kunnen werken, en een magazijn waar tegen kostprijs alle voor VV en LB nodige materialen verkregen kunnen worden. En natuurlijk een museum voor modellen en motoren. ....... aaaaaahhhhh.
 
stand van zaken SUL baan

de man de flyby wire site beheerd heeft dit aan mij doorgegeven

dat ongeveer over 5 weken de sul baan opengaat

Na al het geschreeuw over de SUL nu ik ook een keertje, en het laatste keertje.

Vandaag, 9 mei 2008, heb ik gesproken met ir. Bruinsma.

Korte inhoud van het gesprek.

1. Er heeft dit jaar nog niemand met Bruinsma gesproken over LB modelvliegen op de SUL baan.

2. Er is nooit een ingangsdatum voor zulk vliegen genoemd.

3. Van verplichtingen van de kant van de vliegers is nooit gesproken.

4. Er is een gerede kans dat in November de banen open gaan.

5. De geluidsbeperking (en de toestemming) is afgestemd op het niveau van speed vliegen.

6. De manier , waarop communicatie gaat plaatsvinden met vliegers, gaat via de lange weg , via de KNVvL. Een mededeling aan de KNVvL zal hierover binnenkort gedaan worden.

7. Voorwaarde om te komen vliegen is, dat de vlieger lid is van een nieuw op te richten modelvliegtuigclub, onder de SUL. Leden van die vliegclub zullen tevens lid zijn van de KNVvL.

8. Kwaliteit van de banen:

De stunt cirkel is verloren en wordt niet meer gerestaureerd, maar kan in zijn huidige vorm wel gebruikt worden, dus geen verbod of zo.

De oude speed cirkel, de middenbaan, is opgeknapt en verkeert in staat van nieuw, met nieuwe toplaag. Op die baan mag gevlogen worden in elke categorie LB, dus ook met diesels.


Tot zover het relaas van Bruinsma.

Het spijt me, maar daar moeten we het voorlopig mee doen.
 
Back
Top