robitronic mantis 16% of 20%-30% nitro

  • Topicstarter Topicstarter ilja19
  • Startdatum Startdatum
I

ilja19

Guest
hallo,

vandaag heb ik me robitronic opgehaald maar nu raadde de man in de winkel mij 16 % nitro brandstof (daar heb ik em mee ingereden) aan maar in het informatie boekje van de motor (axial .28) staat, ik citeer:use only 20-30% content nitro fuel. mijn vraag is nu welke zou ik gebruiken?
 
Voor je mantis kan je wel wat hoger % gebruiken. Dat je dus 16% hebt gebruikt tijdens inrijden is niet erg want dat is inrijden dan mag je wat lager % gebruiken.

Die 25% nitromethaan moet hem gewoon goed doen lopen naar mijn mening.

Dit ook al gelezen? de-zin-en-onzin-rondom-nitromotoren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een Robitronic Mantis en die rijd ook op 25% r&b brandstof en hij rijd zeer lekker. Er zit inmiddels een andere motor op maar de axial deed het ook beter op 25%, stukken beter zelfs. Heb er 1 x 16% tussendoor in gegooit en toen klonk hij of ie heel zielig was lol.

mvg. Nicole
 
volgens mij kun je ook gewoon op 16% rijden, heb je alleen iets minder vermogen, of heb ik eht hier mis?

MvG Tim
 
Naar mijn mening had je beter gelijk op 25% kunnen gaan rijden.
Rij je eerst op 16% en daarna weer op 25% dan laat je de zuiger en cilinder voor een 2e keer aan andere belastingsomstandigheden (in)lopen.
Het is beter om een brandstof te kiezen en het daarbij te houden.
 
Kun je veel verschil merken tussen 16% en 25%?

Het verschil merk je wel degelijk, je zult wel overmoeten stappen naar een koudere plug, omdat het onstekingstijdstip vervroegt wordt door het hogere percentage nitro:D
 
Ik doel meer op de prestaties :) 16% nitro is veel goedkoper en lijkt me voor mij als recreatierijder een stuk beter vanwege de langere levensduur van de motor.
 
jooo,, bedankt voor jullie reacties. die knakker waar ik de mantis vandaan heb en dus ook het dichtsbij is heeft me 20% buggy en monstertruck brandstof mee gegeven dit moest perse van hem. aangezien ik hem niet helemaal vertrouw over zijn kennis van nitro autotjes. vraag ik het nog even aan jullie of dit de goede brandstof. want hij verklaarde me voor gek dat ik 25 % wilde.

ik ben niet helemaal kippig als het om nitro autotjes gaat maar weet niet genoeg en daarom ging ik er vanuit dat hij het wel wist.

dus jongens brandt los
 
Als je recreatief rijder bent zou ik gewoon op 16% blijven. Ik zie niet de toegevoegde waarde van een motor die net iets feller is met 20%. Het gaat er toch om dat je je nitro-motor een zo lang mogelijke levensduur wilt geven. Vooral bij beginners(in het algemeen) die het afstellen nog niet helemaal onder de knie hebben, zou ik liever lagere nitro-gehalte(16%) adviseren dan 25% of 30%.

Om even terug te komen op je vraag. 16%/20%/25% allemaal oke, mits de goeie plug erbij geleverd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil in slijtage is zo weinig dat geen recreatierijder dit merkt.Vaak is het probleem dat de auto te arm word gezet.Omdat een nitromotor het hardst loopt als hij voor het goede net te arm staat en met 25% nitro de motor dan toch wel goed loopt word er veel te ver gegaan met knijpen.
Een motor die op 25% loopt is ook makkelijker af te stellen als met 16%,vooral die grote motoren.
 
te arm zetten is bniet het probleem hoor, ik let goed op de tempratuur want ik heb een temp meter, volgens het boekje mag hij niet warmer worden dan 135 graden dus daar hou ik het dan ook op
 
Als je recreatief rijder bent zou ik gewoon op 16% blijven. Ik zie niet de toegevoegde waarde van een motor die net iets feller is met 20%. Het gaat er toch om dat je je nitro-motor een zo lang mogelijke levensduur wilt geven. Vooral bij beginners(in het algemeen) die het afstellen nog niet helemaal onder de knie hebben, zou ik liever lagere nitro-gehalte(16%) adviseren dan 25% of 30%.

Om even terug te komen op je vraag. 16%/20%/25% allemaal oke.

Verdiep je eens meer in de bepalende factoren van het ontstekingstijdstip en je zult zien dat een motor normaal geconfigureerd voor 25% zeker op 16% met een verkeerde onstekingstijdstip loopt, en dat is de reden dat de prestaties minderen.
De verhalen dat motoren op meer nitro kapot gaan heeft ook met dit verhaal te maken, namelijk al die gasten die denken dat 25% of meer sneller loopt in hun 2.5cc motortje die normaal voor 10-16% bedoeld is. Met meer nitro heb je een te vroege ontsteking wat veel meer krachten op je drijfstang zet.....

25% is voor die Mantis zeker niet schadelijk en de motor zal als een zonnetje lopen, wil je uit kostenbesparingen op 16% rijden kan je altijd de compressie aanpassen voor een goede ontsteking.
 
Wat Roelof zegt mijn serpent loopt al hard zat op 16% die heeft echt geen 25% nodig. Me truggy en buggy (Robitronic Mantis en Carson specter) rijden gewoon een stuk beter op 20-25%. De buggy rijd op 20% en de truggy op 25%. Ik vind ze gewoon zo lekkerder rijden dan op 16%.

mvg. Nicole
 
De verhalen dat motoren op meer nitro kapot gaan heeft ook met dit verhaal te maken, namelijk al die gasten die denken dat 25% of meer sneller loopt in hun 2.5cc motortje die normaal voor 10-16% bedoeld is. Met meer nitro heb je een te vroege ontsteking wat veel meer krachten op je drijfstang zet.....

Ik weet wel dat je door andere pluggen(hot/cold)/brandstof-gehalte de onstekingstijd kan veranderen en door pakkingringen te plaatsen/verwijderen de compressie meer en minder kan veranderen. Ik snap wel wat je bedoeld. Maar ik ga ervanuit als je bij een rc shop bent en die weet waar hij het over heeft en hij verkoopt een bepaalde nitro-gehalte voor een Nitro-auto dat hij ook gelijk de goeie pluggen erbij leverd. Dit laatste zie ik steeds vaker, dat men verkeerde pluggen verkoopt aan beginners, met het gevolg dat de auto niet goed loopt. Of dat de gebruikers zelf de verkeerde kopen. Ik heb meestal diverse setjes bij me. En heb zo al diverse mensen uit de brand geholpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat je door andere pluggen(hot/cold)/brandstof-gehalte de onstekingstijd kan veranderen en door pakkingringen te plaatsen/verwijderen de compressie meer en minder kan veranderen. Ik snap wel wat je bedoeld. Maar ik ga ervanuit als je bij een rc shop bent en die weet waar hij het over heeft en hij verkoopt een bepaalde nitro-gehalte voor een Nitro-auto dat hij ook gelijk de goeie pluggen erbij leverd. Dit laatste zie ik steeds vaker, dat men verkeerde pluggen verkoopt aan beginners, met het gevolg dat de auto niet goed loopt. Of dat de gebruikers zelf de verkeerde kopen. Ik heb meestal diverse setjes bij me. En heb zo al diverse mensen uit de brand geholpen.

Dit heb ik al zo vaak mee gemaakt alleen toen kwam ik nog niet bij 2B :-S het was dan wel een force motortje van een stormracer de eerste auto die ik had. Later kreeg ik tips over het modelbouwforum en ben toen daar gaan kijken en kwam tot de conclusie dat ik er elke keer een veelste hete plug in had zitten :-S (was en nummer 2 voor 2,5 cc in de zomer). Uiteraard werkte die auto neit goed en toen zei iemand een keer tegen mij je moet naar 2brothers gaan in Bussum dat zijn goede gasten en weten waar ze over praten en sindsdien kom ik er eigelijk altijd.

mvg. Nicole
 
nog ff inhaken, nogal laat magoed!!

er werd mij voor mijn Mantis ook aangeraden lekker met 16% te rijden puur en alleen om het motortje te sparen en omdat 25% duurder is..

na nu 1,5liter te hebben verstookt merk ik dat hij echt bagger is om zo af te stellen, het lukt wel alleen word de motor veel te warm als ik hem laat pieken.. daarom rijd ik dus ook nog wat pruttelend rond..

Zal deze week wel eens 25% halen!!

kan het nu kwaad omdat ik ben begonnen op 16% of zal ik eerst moeten mixen 16% met 25% oid??
 
Back
Top