Werking rolroeren. (tijdje niet gevlogen *kuch*)

BYM

Forum veteraan
Zoals de topic titel zegt, ik ben even helemaal vergeten hoe het ook alweer met de rolroeren zat ..... :confused:

Als de linker rolroer flap omhoog gaat, en de rechter rolroer flap naar beneden , welke kant rolt de kist dan op?

Ik dacht dat bovenstaande situatie een rol naar links veroorzaakte ...

(wegduwen van de lucht)



Zou een beetje slordig zijn als ik strax mijn "nieuwe" 2dehands kist direct al de grond inboor :rolling:
 
Vervolgvraag, welke kant moet een rolroer meer uitslaan dan de andere?
(bij een normale conventionele kist)
 
Vervolgvraag, welke kant moet een rolroer meer uitslaan dan de andere?
(bij een normale conventionele kist)


Geen idee? Bij mijn brandstofkistje stonden ze exact gelijk.

Rol naar links, rechterflaps meer uitlsag soms?
 
Vervolgvraag, welke kant moet een rolroer meer uitslaan dan de andere?
(bij een normale conventionele kist)
Bij veel motorkisten wordt het differentieren van de rolroeruitslag niet toegepast. Bij zwevers meer.
Differentiatie van de rolroeruitslag is ter vermindering van het 'haakeffect', het effect dat de opgaande vleugel (naar beneden uitslaand rolroer) meer weerstand heeft dan de neergaande vleugel waardoor de opgaande vleugel wat blijft 'haken'. Als de uitslag van het neergaande rolroer kleiner wordt gemaakt dan het opgaande rolroer wordt dit effect wat verminderd waardoor je minder richtingroer nodig hebt bij rolroeruitslag. Bij zwevers speelt dit effect veel meer dan bij motorkistjes door de veel grotere spanwijdtes.
 
dit heb ik altijd geleerd:

RUP= rechts up
dus als je de stick naar rechts doet moet het rolroer van achteren gezien de rechter omhoog gaan ;)
 
Daar heb je gelijk in, beetje lastig te omschrijven maar stel dat de linker ailleron omhoog komt, dan krijg je een bolling aan de onderzijde van de vleugel die negatieve lift veroozaakt en de vleugelhelft omlaag trekt.
 
Volgens mij klopt dat ook niet helemaal, volgens mij komt het door de lucht die tegen het bijvoorbeeld omhooggeklapte hoogte roer aandrukt, waardoor het rol roer naar beneden wordt gedrukt.
Hoe kunnen vliegtuigen die geen rolroeren hebben maar hele vleugels die roteren als rolroer anders rollen? Het profiel blijft daarbij hetzelfde, enkel de hoek van de vleugel tov de lucht veranderd, en dat gebeurt dus ook bij een rolroer. De hoek van het rolroer tov de lucht veranderd, waardoor het rolroer naar boven of onder word gedrukt.
 
Volgens mij is het zo dat door het omhooggaan van het rolroer de lucht onder de vleugel in een versnelling komt. Hierdoor krijg je een zuigeffect wat ervoor zorgt dat de vleugel naar beneden gaat.

Eigenlijk dezelfde basis als een vleugel, de vorm is zo dat bij groter wordende snelheid de lucht boven de vleugel in een grotere versnelling raakt. Het vliegtuig wordt dan eigenlijk de lucht in gezogen door het soort vacuum wat er ontstaat boven de vleugels.

Correct me if i'm wrong.
 
Yep, door die versnelling verkrijg je lift, die zowel positief of negatief kan zijn.
Afhankelijk van de richting waarin het roer gaat.

Men is geneigd om te denken dat een roer op een vliegtuig net zo werkt als het roer van een schip.
 
Volgens mij is het zo dat door het omhooggaan van het rolroer de lucht onder de vleugel in een versnelling komt. Hierdoor krijg je een zuigeffect wat ervoor zorgt dat de vleugel naar beneden gaat.

Eigenlijk dezelfde basis als een vleugel, de vorm is zo dat bij groter wordende snelheid de lucht boven de vleugel in een grotere versnelling raakt. Het vliegtuig wordt dan eigenlijk de lucht in gezogen door het soort vacuum wat er ontstaat boven de vleugels.

Correct me if i'm wrong.
En bij een richtingsroer dan?:rolleyes:
Volgens mij heeft het ook te maken met zwaartepunt etc ;)
 
Waarom zouden er andere regels gelden voor een richtingroer ?
Richtingroer werkt exact hetzelfde als een ailleron.
De bolle kant genereert lift.

Neem de proef op de som en pak een A4 vel bij de punten beet en blaas er vlak overheen. Dan zie je dus dat het vel omhoogkomt. Dat is dus het principe waarom een vliegtuig vliegt en hoe het te besturen is.
 
BYM, als je een tijdje niet gevlogen hebt ga dan eerst even met iemand vliegen die wat meer ervaring heeft en / of ga naar een club, Heemskerk zit het dichtst bij jou in de buurt.
Anders Heiloo en als je nog ietsje verder rijdt de gezelligste club.. ACK Home


Grts Gert-Jan
 
Yep, door die versnelling verkrijg je lift, die zowel positief of negatief kan zijn.
Afhankelijk van de richting waarin het roer gaat.

Men is geneigd om te denken dat een roer op een vliegtuig net zo werkt als het roer van een schip.

Dit klopt. De versnelling van de lucht zorgt voor een onderdruk, de combinatie van de onderdruk EN het oppervlak van de vleugel creert lift (een kracht F = p(druk)*A(oppervlak)).

5e klas natuurkunde :)

Het hele verhaal netjes met een plaatje:
Liftkracht - Wikipedia
 
Back
Top