nieuw en gelijk een vraag! nu met nieuwe vliegtuig

  • Topicstarter Topicstarter King-skyline
  • Startdatum Startdatum
K

King-skyline

Guest
heey,



ik ben nieuw met modelvliegen ( niet met nitro auto's )
en ik wil gaan beginnen met vliegen
maar wel op mijn style:cool:
met een spitfire !
ik weet dat je daar niet mee moet beginnen omdat dat temoei lijk enzo is
maar ik wil het toch gaan proberen


maar dan had ik wat vraagjes:

1 - waarom zou ik een ander model kiezen dan een spitfire

2 - wat is dan makelijk om mee tebeginnen

3 - nog tips ?




greetz, skyline
 
oeps.....een spitfire???

beste King


Je wilt tips? je krijgt tips! Je wil graag modelVLIEGEN? of wil je modelrapen?

Allereerst, zoek een club in je buurt..........
dan, koop een vliegtuig waarmee je kunt leren vliegen
Want geloof me, een spit is echt niet te vliegen voor je! Zie het als de dag na het behalen van je rijbewijs, en dan de porsche meenemen......

Ik wil je niet ontmoedigen, maar doe het echt niet. Wil je een leervliegtuig? ga elders in dit forum naar beginners, en lees het van A tot Z door...........

Ik wens je veel VLIEG plezier toe

Robert
 
Als je toch een spit wil.Koop er dan eentje van GWS,lekker goedkoop.Dan kan je na het bouwen een maiden maken en 5 minuten later terug eentje online bestellen.

Easystar is THE word !!!
 
1 - waarom zou ik een ander model kiezen dan een spitfire

2 - wat is dan makelijk om mee tebeginnen

3 - nog tips ?

1 - Een spitfire is een lastig ding om te vliegen; snel, en gevoelig op de roeren. Leuk als je het eenmaal in de vingers hebt. Als je nog niet kan vliegen betekent dat dus dat je binnen de kortste keren brokken hebt; als dat brokken zijn van een gecompliceerd en/of duur model (=Spitfire) dan is dat des te vervelender.

2 - Zo'n beetje het standaard antwoord hierop is: een EasyStar. Is makkelijk te vliegen, is ook als je 'm de grond in boort niet meteen onherstelbaar kapot (is meestal zelfs helemaal niet kapot) en zowiezo makkelijk weer te repareren. Het is natuurlijk ook waar dat een EasyStar niet eeuwig leuk blijft, maar aan de andere kant zijn er heel wat ervaren vliegers (ook hier op het forum) die er een EasyStar bij hebben voor de lol, of om een camera op te zetten of zo.
Er zijn nog wel andere toestellen geschikt; zelf ben ik met een SportWing begonnen, geen aanrader voor een beginner, ik heb 'm nog maar je kan er wel aan zien dat-ie heel wat klappen heeft gemaakt. Schuimmodellen zijn over het algemeen geschikt voor beginners - om redenen die ik hierboven al noemde. Een MiniMag lijkt me ook niet gek (zonder rolroeren, of anders in eerste instantie ze niet gebruiken als ze er op zitten).

3 - Ik neem aan dat je al een (knuppel)zender hebt. Bereid je voor op vliegen met een flightsimulator, dat scheelt je gewoon brokken. FMS is gratis en als beginnerstrainer heel bruikbaar.
Het lastigste voor de meeste beginners (sturen als het model op je af komt) zal voor jou geen probleem zijn, maar het blijft toch zo dat er een hele dimensie bij komt als je van rijden overschakelt op vliegen!

Succes,
 
lightweight-spitfire-3mm-depron-v2-nu-met-pdf-bouwplan

Deze heb ik gebouwd nadat ik 4 maanden wat heb zitten stoeien met depron Tigermothjes. Dus met vliegervaring toch na 4 vluchten in de grond geboord.

Natuurlijk zal jij veel beter kunnen vliegen als ik, maar ik zou toch beginnen met iets anders. Het is gebeurt voor dat je het weet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat die niet zo groot is is geen voordeel maar juist een nadeel.

Elke ervaren vlieger (die dus weet waar hij het over heeft) geeft je meteen 100% kans op geen succes. Je eerste (en absoluut laatste) vlucht kun je meten in seconden.


Erik
 
heey,



ik ben nieuw met modelvliegen ( niet met nitro auto's )
en ik wil gaan beginnen met vliegen
maar wel op mijn style:cool:
met een spitfire !
ik weet dat je daar niet mee moet beginnen omdat dat temoei lijk enzo is
maar ik wil het toch gaan proberen


maar dan had ik wat vraagjes:

1 - waarom zou ik een ander model kiezen dan een spitfire

2 - wat is dan makelijk om mee tebeginnen

3 - nog tips ?




greetz, skyline

Hmmm, waar heb ik dit eerder gelezen. Was het nu Gerhard of.......;)
 
Ik zet in op een weddenschap:
20 meter en geen meter verder.
Wie volgt...

ps. maak svp een filmpje van je eerste vlucht. Dan kunnen wij ook een keer lachen...
 
Nou, er zijn denk ik best wel mensen die bij hun eerste vlucht verder kwamen dan 20 meter.
Als je een zwever koopt, hem handstart en niet aan de zender komt...
 
Hmmm, waar heb ik dit eerder gelezen. Was het nu Gerhard of.......;)
Tja, toch denk ik dat het in ons aller belang is om zo'n nieuwkomer ervan te overtuigen dat-ie de lat niet te hoog moet leggen.

Stel dat de situatie zo was dat je modelvliegen moest leren op een school. Dan zouden die scholen allemaal Easystars gebruiken denk ik. En dan zou een leerling iets anders kopen als-ie z'n brevetje had.
Maar nou moet-ie een eerste toestel kiezen, en dan wil je natuurlijk niet zoiets lulligs kiezen, zeker als je al aan ziet komen dat je een paar maanden later aan iets spannenders toe bent.

Dat zou een fabrikant op de markt moeten brengen: een soort Easy die je telkens kon upgraden naar iets moeilijkers/leukers. Ailerons op een Easy is al zoiets, dat zou als upgrade te koop moeten zijn. Zoals ailerons op een MiniMag.
 
King Skyline,

Waar woon je in de buurt?
Ga eerst eens bij een club kijken, misschien is er wel een mogelijkheid om eens te vliegen met een trainer.
Dan zal je zien dat dat al redelijk lastig is.
Een Spit is veel moeilijker en als ie naar beneden valt ook veel duurder.

Als je jezelf wilt leren vliegen, koop een Easystar, enige nadeel is dat je als je alleen staat te vliegen je misschien verkeerde dingen aanleert en op een gegeven moment niet verder komt dan een bepaald niveau.
Dat zien we regelmatig bij ons op de club.

Maar... ga eerst bij een club kijken, je hoeft geen lid te worden maar dan kan je in ieder geval een beetje een beeld krijgen van wat vliegen nou precies inhoud.

Grts Gert-Jan
 
... nog tips ? ...
Vergeet even modellen die er snel, cool en realistisch (schaal) uitzien. Alle laag- en middendekkers vallen sowieso af. Een beginnerstoestel moet tegen een stootje kunnen, eigenstabiel en vergevingsgezind zijn. Mijn voorgangers hebben je al een aantal suggesties aan de hand gedaan.

Ga eens op een zondagmiddag, dan is het doorgaans het drukst, bij een vliegclub kijken. vraag ze het hemd van het lijf. Misschien kun je wel een proefvluchtje maken?
Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland en België:
KNVvL Modelvliegsport -> clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi

Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen, veel nuttige tips

Ter leringhe ende vermaek, oftewel: humor is lachen om een ander
icon_twisted.gif

Modelbouwblunders en ander ongerief
wall.gif


Je zult ook nog erg fundamentele vragen hebben. Lees eens door de modelvliegFAQ's, bij voorbaat al veel antwoorden op vragen waarvan je nog niet weet dat je ze hebt:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu een tijdje geleden een kyosho calmato gekocht ben bijna klaar met het bouwen
hopelijk vliegt het een beetje :-P
 
Als je nu ipv een spitfire een Mustang pakt, dan kun je de Hangar 9 mustang pakken met PTS (Progressive Trainer System). Je krijgt er dan doorzichtige kappen bij die je op de vleugels kunt zetten, waarmee het toestel als trainer te gebruiken is.

Heb je het vliegen een beetje onder de knie, dan kun je die kappen eraf halen en heb je een 'normale' warbird.
 
Back
Top