G
gerben de vries
Guest
Hierbij zet ik dit revo bouwverslag online..
Ik bouw deze revo omdat ik graag wil weten wat ik uit dit model kan halen qua wegligging en prestaties. Ook heeft het ontwerp met liggende veren nog steeds zijn charme voor mij. Ik ben van plan meerdere "upgrades" te gaan testen dmv race gebruik (misschien truggy cup mits ik tijd heb) en deze te beoordelen via bijvoorbeeld deze thread. Doel is dus om een revo te krijgen waarbij het rijgedrag flink verbeterd zal moeten worden.
De basis is een nieuwe traxxas revo 3.3 die standaard uit de doos al een erg leuke auto is. Na een tijd testen en racen kwamen de minpunten van de revo naar voren. Niet vreemd voor een rtr-model dat zeker niet tegenviel ten opzichte van ander gereden materiaal. Om de revo "race" klaar te krijgen zijn er een paar hoofdpunten die duidelijk verbeterd moesten worden, namelijk:
- Zender, is 27MHZ en bereik valt een beetje tegen. Voor racen of het rijden in groepsverband is tegenwoordig het gedonder met kristallen not done, daarom de voorkeur voor een spektrum zender/ontvanger.
- Servo's, zijn aardig maar wat te zwak in mijn ogen. Dubbele stuurservo's zijn een leuke feature maar uiteraard ook zwaarder als 1 sterke stuurservo. Vandaar de keus om een single stuur servo setup te installeren.
- Banden/velgen combinatie, de traxxas talons zijn leuk voor all around beginnersgebruik maar dan houd het ook op. Ze zijn simpelweg te zwaar en te log en laten de revo te veel wiebelen bij acceleratie. Er zal dus een setje banden/velgen moeten komen dat lichter is en dat beter geschikt is voor de verschillende ondergronden. De 14mm hexen zijn ook wat licht, vandaar dat ik deze ga upgraden naar 17 of 23mm.
- Motor/uitlaat, de trx 3.3 motor van traxxas is zeker niet verkeerd. Het koppel van de trx 3.3 komt pas tot zijn recht bij het hoge toerengebied. Voor racen heb je onderin (lage toerengebied) ook meer koppel nodig. Ik wil met de revo allereerst bij de smallblockjes blijven omdat ik persoonlijk vind dat deze het beste passen bij de revo. Ik heb gekeken naar verscheidene smallblocks als vervanging voor de trx 3.3. Mijn oog viel op de al eerder door mijzelf getestte ebmods OS 18TM en ebmods OS 18TZ en de nog niet door mij getestte RB323TM of de RB523TM. Aangezien ik de ebmods OS 18TM en 18TZ al eens getest heb in combinatie met een trinity high flow uitlaat, ben ik van plan de RB523TM aan te schaffen. Simpelweg omdat de OS18 blokjes met de trinity high flow uitlaat teveel lawaai maakte. De 523TM van RB in combinatie met de vantage carbon 3.3 revo uitlaat zal ik als nieuwe motor/uitlaat combi gaan testen. Mocht ik hier ook niet tevreden over zijn, wordt er misschien gekeken naar een bigblock, zoals Novarossi 528, RB-C6, RB928TM of OS-speed.
- Algemene onderdelen, zoals turnbuckles, hingepins, pushrods etc. Deze onderdelen zijn standaard allemaal wel degelijk maar te zwaar. Ze zorgen ervoor dat de auto heel wat grammen aankomt en dit wil ik uiteraard niet hebben in een platform dat lichter moet worden. Ik ga dus lichtere varianten aanschaffen van de bovengenoemde onderdelen om het totaalgewicht van de revo naar beneden te krijgen.
- Versnellingsbak, 2-speed met achteruit. Zeer functionele versnellingsbak voor recreatief gebruik maar bij racen is de achteruit inderdaad niet nodig. Dit scheelt gewicht binnenin de versnellingsbak. Ik ga een forward only conversion installeren van traxxas zelf. Mochten mijn voorwielen na de forward only conversion toch nog teveel omhoog komen, dan zal ik de center diff conversion aanschaffen en proberen.
- Radio/servo/ontvanger/optidrive boxen, deze zijn veel te groot en te hoog geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de revo hoger komt te liggen. Meerdere fabrikanten hebben al een oplossing voor dit probleem waaronder Tekno RC en Extreme Racing. Ik ga de producten van beide fabrikanten testen qua afwerking en gewicht.
Een aantal bestelde onderdelen zijn al onderweg en deze verwacht ik binnen een week te hebben. Ik ben bezig geweest de revo helemaal uit elkaar te halen en onderdelen die niet nodig zijn te verwijderen. Mijn RB523 is al een tijdje binnen maar ik ben niet zo tevreden over de motor. Ik mis nu bijvoorbeeld een speciale motorsteun en er blijkt een "big block" uitlaat op te moeten. De afwerking van de motor valt ook tegen voor een RB in vergelijking met andere RB motoren. Dus ik kan bijna net zo goed gaan voor een echte big block motor. Ik heb wat beginfoto's gemaakt maar er zullen er volgende week meer zijn wanneer de onderdelen binnen komen.
Hier de traxxas revo 3.3 uit zijn doos:
RB523TM binnen:
TRX 3.3 VS RB523TM:
Gewicht TRX 3.3:
Gewicht RB523TM:
Dit is het tot nu toe even. Ik hoor graag tips of opmerkingen over bepaalde motorkeuze of electronica. Maar ik ben nu al aan het overwegen om een big block te gaan halen, mijn oog valt op de RBC6 of een OS v-spec/speed.
Gr Gerben
Update 16 juni: Spullen al eerder binnen maar nu even tijd wat te posten.
De pakjes binnen..
Eerste doosje open.
Ik heb redelijk moeite gehad met een keuze voor de zender. Zelf had ik al ervaring met de spektrum zenders en hier was ik zeer over te spreken. De futaba 3pk icm 2,4ghz module was ook prima maar wat te groot/log. Vandaar dat mijn keuze is gevallen op de zeer lichte en mooi uitgevoerd DX3R. Ik ben benieuwd wat ik er na wat gebruik van ga vinden.
Spulletjes op de sleuteltafel..
Andere wagentjes op de sleuteltafel.
Ben begonnen met de ophanging, gekozen voor titanium hingepins van lunsford en the teflon gecoate pillowballs van traxxas..
Standaard hingepins, 33 gram.
vs
Lunsford hingepins, 18 gram.
Standaard pillowballs, 54 gram.
Traxxas teflon coated pillowballs, 19 gram.
Standaard traxxas schijfrem, 12 gram.
Xtreme carbon schijfrem, 2 grammetjes.
Traxxas pushrods, 33 gram.
Traxxas 7075 T-6 pushrods, 21 gram.
Traxxas toe-link tubes, 37 gram.
Traxxas 7075 T-6 toe-link tubes, 27 gram.
Qua servo's gekozen voor de hitec TG5998 (stuur) en voor gas/rem gekozen voor de Hitec 5625MG.
Ik ben verder veel foto's verloren geraakt. Er zijn onder andere Xtreme racing carbon ontvanger/servo ophanging op geinstalleerd. Ook een Vantage racing extended carbon chassis, 17mm hexen, rb523 etc.
UPDATE FOTO'S!!
Revo's op de sleuteltafel..
Revo carbon..
Even naar buiten.
Ik bouw deze revo omdat ik graag wil weten wat ik uit dit model kan halen qua wegligging en prestaties. Ook heeft het ontwerp met liggende veren nog steeds zijn charme voor mij. Ik ben van plan meerdere "upgrades" te gaan testen dmv race gebruik (misschien truggy cup mits ik tijd heb) en deze te beoordelen via bijvoorbeeld deze thread. Doel is dus om een revo te krijgen waarbij het rijgedrag flink verbeterd zal moeten worden.
De basis is een nieuwe traxxas revo 3.3 die standaard uit de doos al een erg leuke auto is. Na een tijd testen en racen kwamen de minpunten van de revo naar voren. Niet vreemd voor een rtr-model dat zeker niet tegenviel ten opzichte van ander gereden materiaal. Om de revo "race" klaar te krijgen zijn er een paar hoofdpunten die duidelijk verbeterd moesten worden, namelijk:
- Zender, is 27MHZ en bereik valt een beetje tegen. Voor racen of het rijden in groepsverband is tegenwoordig het gedonder met kristallen not done, daarom de voorkeur voor een spektrum zender/ontvanger.
- Servo's, zijn aardig maar wat te zwak in mijn ogen. Dubbele stuurservo's zijn een leuke feature maar uiteraard ook zwaarder als 1 sterke stuurservo. Vandaar de keus om een single stuur servo setup te installeren.
- Banden/velgen combinatie, de traxxas talons zijn leuk voor all around beginnersgebruik maar dan houd het ook op. Ze zijn simpelweg te zwaar en te log en laten de revo te veel wiebelen bij acceleratie. Er zal dus een setje banden/velgen moeten komen dat lichter is en dat beter geschikt is voor de verschillende ondergronden. De 14mm hexen zijn ook wat licht, vandaar dat ik deze ga upgraden naar 17 of 23mm.
- Motor/uitlaat, de trx 3.3 motor van traxxas is zeker niet verkeerd. Het koppel van de trx 3.3 komt pas tot zijn recht bij het hoge toerengebied. Voor racen heb je onderin (lage toerengebied) ook meer koppel nodig. Ik wil met de revo allereerst bij de smallblockjes blijven omdat ik persoonlijk vind dat deze het beste passen bij de revo. Ik heb gekeken naar verscheidene smallblocks als vervanging voor de trx 3.3. Mijn oog viel op de al eerder door mijzelf getestte ebmods OS 18TM en ebmods OS 18TZ en de nog niet door mij getestte RB323TM of de RB523TM. Aangezien ik de ebmods OS 18TM en 18TZ al eens getest heb in combinatie met een trinity high flow uitlaat, ben ik van plan de RB523TM aan te schaffen. Simpelweg omdat de OS18 blokjes met de trinity high flow uitlaat teveel lawaai maakte. De 523TM van RB in combinatie met de vantage carbon 3.3 revo uitlaat zal ik als nieuwe motor/uitlaat combi gaan testen. Mocht ik hier ook niet tevreden over zijn, wordt er misschien gekeken naar een bigblock, zoals Novarossi 528, RB-C6, RB928TM of OS-speed.
- Algemene onderdelen, zoals turnbuckles, hingepins, pushrods etc. Deze onderdelen zijn standaard allemaal wel degelijk maar te zwaar. Ze zorgen ervoor dat de auto heel wat grammen aankomt en dit wil ik uiteraard niet hebben in een platform dat lichter moet worden. Ik ga dus lichtere varianten aanschaffen van de bovengenoemde onderdelen om het totaalgewicht van de revo naar beneden te krijgen.
- Versnellingsbak, 2-speed met achteruit. Zeer functionele versnellingsbak voor recreatief gebruik maar bij racen is de achteruit inderdaad niet nodig. Dit scheelt gewicht binnenin de versnellingsbak. Ik ga een forward only conversion installeren van traxxas zelf. Mochten mijn voorwielen na de forward only conversion toch nog teveel omhoog komen, dan zal ik de center diff conversion aanschaffen en proberen.
- Radio/servo/ontvanger/optidrive boxen, deze zijn veel te groot en te hoog geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de revo hoger komt te liggen. Meerdere fabrikanten hebben al een oplossing voor dit probleem waaronder Tekno RC en Extreme Racing. Ik ga de producten van beide fabrikanten testen qua afwerking en gewicht.
Een aantal bestelde onderdelen zijn al onderweg en deze verwacht ik binnen een week te hebben. Ik ben bezig geweest de revo helemaal uit elkaar te halen en onderdelen die niet nodig zijn te verwijderen. Mijn RB523 is al een tijdje binnen maar ik ben niet zo tevreden over de motor. Ik mis nu bijvoorbeeld een speciale motorsteun en er blijkt een "big block" uitlaat op te moeten. De afwerking van de motor valt ook tegen voor een RB in vergelijking met andere RB motoren. Dus ik kan bijna net zo goed gaan voor een echte big block motor. Ik heb wat beginfoto's gemaakt maar er zullen er volgende week meer zijn wanneer de onderdelen binnen komen.
Hier de traxxas revo 3.3 uit zijn doos:



RB523TM binnen:


TRX 3.3 VS RB523TM:


Gewicht TRX 3.3:

Gewicht RB523TM:

Dit is het tot nu toe even. Ik hoor graag tips of opmerkingen over bepaalde motorkeuze of electronica. Maar ik ben nu al aan het overwegen om een big block te gaan halen, mijn oog valt op de RBC6 of een OS v-spec/speed.
Gr Gerben
Update 16 juni: Spullen al eerder binnen maar nu even tijd wat te posten.
De pakjes binnen..


Eerste doosje open.


Ik heb redelijk moeite gehad met een keuze voor de zender. Zelf had ik al ervaring met de spektrum zenders en hier was ik zeer over te spreken. De futaba 3pk icm 2,4ghz module was ook prima maar wat te groot/log. Vandaar dat mijn keuze is gevallen op de zeer lichte en mooi uitgevoerd DX3R. Ik ben benieuwd wat ik er na wat gebruik van ga vinden.



Spulletjes op de sleuteltafel..

Andere wagentjes op de sleuteltafel.

Ben begonnen met de ophanging, gekozen voor titanium hingepins van lunsford en the teflon gecoate pillowballs van traxxas..

Standaard hingepins, 33 gram.

vs
Lunsford hingepins, 18 gram.

Standaard pillowballs, 54 gram.

Traxxas teflon coated pillowballs, 19 gram.

Standaard traxxas schijfrem, 12 gram.

Xtreme carbon schijfrem, 2 grammetjes.

Traxxas pushrods, 33 gram.

Traxxas 7075 T-6 pushrods, 21 gram.

Traxxas toe-link tubes, 37 gram.

Traxxas 7075 T-6 toe-link tubes, 27 gram.

Qua servo's gekozen voor de hitec TG5998 (stuur) en voor gas/rem gekozen voor de Hitec 5625MG.

Ik ben verder veel foto's verloren geraakt. Er zijn onder andere Xtreme racing carbon ontvanger/servo ophanging op geinstalleerd. Ook een Vantage racing extended carbon chassis, 17mm hexen, rb523 etc.








UPDATE FOTO'S!!
Revo's op de sleuteltafel..


Revo carbon..









Even naar buiten.










Laatst bewerkt door een moderator: