traxxas revo 3.3

• Topicstarter Topicstarter gerben de vries
  • Startdatum Startdatum
G

gerben de vries

Guest
Hierbij zet ik dit revo bouwverslag online..

Ik bouw deze revo omdat ik graag wil weten wat ik uit dit model kan halen qua wegligging en prestaties. Ook heeft het ontwerp met liggende veren nog steeds zijn charme voor mij. Ik ben van plan meerdere "upgrades" te gaan testen dmv race gebruik (misschien truggy cup mits ik tijd heb) en deze te beoordelen via bijvoorbeeld deze thread. Doel is dus om een revo te krijgen waarbij het rijgedrag flink verbeterd zal moeten worden.

De basis is een nieuwe traxxas revo 3.3 die standaard uit de doos al een erg leuke auto is. Na een tijd testen en racen kwamen de minpunten van de revo naar voren. Niet vreemd voor een rtr-model dat zeker niet tegenviel ten opzichte van ander gereden materiaal. Om de revo "race" klaar te krijgen zijn er een paar hoofdpunten die duidelijk verbeterd moesten worden, namelijk:

- Zender, is 27MHZ en bereik valt een beetje tegen. Voor racen of het rijden in groepsverband is tegenwoordig het gedonder met kristallen not done, daarom de voorkeur voor een spektrum zender/ontvanger.

- Servo's, zijn aardig maar wat te zwak in mijn ogen. Dubbele stuurservo's zijn een leuke feature maar uiteraard ook zwaarder als 1 sterke stuurservo. Vandaar de keus om een single stuur servo setup te installeren.

- Banden/velgen combinatie, de traxxas talons zijn leuk voor all around beginnersgebruik maar dan houd het ook op. Ze zijn simpelweg te zwaar en te log en laten de revo te veel wiebelen bij acceleratie. Er zal dus een setje banden/velgen moeten komen dat lichter is en dat beter geschikt is voor de verschillende ondergronden. De 14mm hexen zijn ook wat licht, vandaar dat ik deze ga upgraden naar 17 of 23mm.

- Motor/uitlaat, de trx 3.3 motor van traxxas is zeker niet verkeerd. Het koppel van de trx 3.3 komt pas tot zijn recht bij het hoge toerengebied. Voor racen heb je onderin (lage toerengebied) ook meer koppel nodig. Ik wil met de revo allereerst bij de smallblockjes blijven omdat ik persoonlijk vind dat deze het beste passen bij de revo. Ik heb gekeken naar verscheidene smallblocks als vervanging voor de trx 3.3. Mijn oog viel op de al eerder door mijzelf getestte ebmods OS 18TM en ebmods OS 18TZ en de nog niet door mij getestte RB323TM of de RB523TM. Aangezien ik de ebmods OS 18TM en 18TZ al eens getest heb in combinatie met een trinity high flow uitlaat, ben ik van plan de RB523TM aan te schaffen. Simpelweg omdat de OS18 blokjes met de trinity high flow uitlaat teveel lawaai maakte. De 523TM van RB in combinatie met de vantage carbon 3.3 revo uitlaat zal ik als nieuwe motor/uitlaat combi gaan testen. Mocht ik hier ook niet tevreden over zijn, wordt er misschien gekeken naar een bigblock, zoals Novarossi 528, RB-C6, RB928TM of OS-speed.

- Algemene onderdelen, zoals turnbuckles, hingepins, pushrods etc. Deze onderdelen zijn standaard allemaal wel degelijk maar te zwaar. Ze zorgen ervoor dat de auto heel wat grammen aankomt en dit wil ik uiteraard niet hebben in een platform dat lichter moet worden. Ik ga dus lichtere varianten aanschaffen van de bovengenoemde onderdelen om het totaalgewicht van de revo naar beneden te krijgen.

- Versnellingsbak, 2-speed met achteruit. Zeer functionele versnellingsbak voor recreatief gebruik maar bij racen is de achteruit inderdaad niet nodig. Dit scheelt gewicht binnenin de versnellingsbak. Ik ga een forward only conversion installeren van traxxas zelf. Mochten mijn voorwielen na de forward only conversion toch nog teveel omhoog komen, dan zal ik de center diff conversion aanschaffen en proberen.

- Radio/servo/ontvanger/optidrive boxen, deze zijn veel te groot en te hoog geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de revo hoger komt te liggen. Meerdere fabrikanten hebben al een oplossing voor dit probleem waaronder Tekno RC en Extreme Racing. Ik ga de producten van beide fabrikanten testen qua afwerking en gewicht.

Een aantal bestelde onderdelen zijn al onderweg en deze verwacht ik binnen een week te hebben. Ik ben bezig geweest de revo helemaal uit elkaar te halen en onderdelen die niet nodig zijn te verwijderen. Mijn RB523 is al een tijdje binnen maar ik ben niet zo tevreden over de motor. Ik mis nu bijvoorbeeld een speciale motorsteun en er blijkt een "big block" uitlaat op te moeten. De afwerking van de motor valt ook tegen voor een RB in vergelijking met andere RB motoren. Dus ik kan bijna net zo goed gaan voor een echte big block motor. Ik heb wat beginfoto's gemaakt maar er zullen er volgende week meer zijn wanneer de onderdelen binnen komen.

Hier de traxxas revo 3.3 uit zijn doos:

Foto-VBNTQGKR.jpg

Foto-OUXINUAH.jpg

Foto-EF3SDBAN.jpg

RB523TM binnen:

Foto-XBBEPEOJ.jpg

Foto-X8Q7RIIX.jpg

TRX 3.3 VS RB523TM:

Foto-EGYYKR4Z.jpg

Foto-VF4DVNWU.jpg

Gewicht TRX 3.3:

Foto-GQE73YIZ.jpg

Gewicht RB523TM:

Foto-A3HNRG8W.jpg

Dit is het tot nu toe even. Ik hoor graag tips of opmerkingen over bepaalde motorkeuze of electronica. Maar ik ben nu al aan het overwegen om een big block te gaan halen, mijn oog valt op de RBC6 of een OS v-spec/speed.

Gr Gerben

Update 16 juni: Spullen al eerder binnen maar nu even tijd wat te posten.

De pakjes binnen..

Foto-POECRGPF.jpg

Foto-UHPC3QJI.jpg

Eerste doosje open.

Foto-ZVYRDTDA.jpg

Foto-KJRSXHCJ.jpg

Ik heb redelijk moeite gehad met een keuze voor de zender. Zelf had ik al ervaring met de spektrum zenders en hier was ik zeer over te spreken. De futaba 3pk icm 2,4ghz module was ook prima maar wat te groot/log. Vandaar dat mijn keuze is gevallen op de zeer lichte en mooi uitgevoerd DX3R. Ik ben benieuwd wat ik er na wat gebruik van ga vinden.

Foto-RFM3Z6XQ.jpg

Foto-EJ3EGQPM.jpg

Foto-IJZBQO3A.jpg

Spulletjes op de sleuteltafel..

Foto-RISTRDJA.jpg

Andere wagentjes op de sleuteltafel.

Foto-ADXHVDDB.jpg

Ben begonnen met de ophanging, gekozen voor titanium hingepins van lunsford en the teflon gecoate pillowballs van traxxas..

Foto-7REIP6M4.jpg

Standaard hingepins, 33 gram.

Foto-RJBPWVTQ.jpg

vs

Lunsford hingepins, 18 gram.

Foto-ZAUZS6FL.jpg

Standaard pillowballs, 54 gram.

Foto-C47ZMMTN.jpg

Traxxas teflon coated pillowballs, 19 gram.

Foto-IXAEFKC4.jpg

Standaard traxxas schijfrem, 12 gram.

Foto-IQJH7YSD.jpg

Xtreme carbon schijfrem, 2 grammetjes.

Foto-G3CYOZFK.jpg

Traxxas pushrods, 33 gram.

Foto-XWXMM3GO.jpg

Traxxas 7075 T-6 pushrods, 21 gram.

Foto-QCUVSQZW.jpg

Traxxas toe-link tubes, 37 gram.

Foto-FQNGUCCQ.jpg

Traxxas 7075 T-6 toe-link tubes, 27 gram.

Foto-Z3SSDX8F.jpg

Qua servo's gekozen voor de hitec TG5998 (stuur) en voor gas/rem gekozen voor de Hitec 5625MG.

Foto-8GTNIKWR.jpg

Ik ben verder veel foto's verloren geraakt. Er zijn onder andere Xtreme racing carbon ontvanger/servo ophanging op geinstalleerd. Ook een Vantage racing extended carbon chassis, 17mm hexen, rb523 etc.

Foto-B6JGLQC3.jpg

Foto-JM8ASJDN.jpg

Foto-H4VZYVT3.jpg

Foto-CIEMZUOT.jpg

Foto-QZJHQTSV.jpg

Foto-VHIINCNL.jpg

Foto-IFGB3HQ3.jpg

Foto-P3J63O6Y.jpg

UPDATE FOTO'S!!

Revo's op de sleuteltafel..

GroteFoto-HULSAOBD.jpg

GroteFoto-ZGJBTPPP.jpg

Revo carbon..

GroteFoto-YXA4K7B7.jpg

GroteFoto-4MMV8ZJX.jpg

GroteFoto-EOFT4TSQ.jpg

GroteFoto-VLLDMP44.jpg

GroteFoto-HVLNPUVI.jpg

GroteFoto-6MROT6OC.jpg

GroteFoto-YKVKRVVM.jpg

GroteFoto-D4SZKLN6.jpg

GroteFoto-WHZUTF8S.jpg

Even naar buiten.

GroteFoto-SCJ3PJBC.jpg

GroteFoto-NBIKKXYE.jpg

GroteFoto-Y87XYWAS.jpg

GroteFoto-7MIVY4YC.jpg

GroteFoto-JBJBK7NX.jpg

GroteFoto-ZWQHXLIY.jpg

GroteFoto-3FKCTWVD.jpg

GroteFoto-J7JFUZKJ.jpg

GroteFoto-CNT3AYJ7.jpg

GroteFoto-6BNWSTIQ.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
waar haal jij al je spullen voor de revo?
gr. martijn

Hey Gerben,

Ik zou geen big block nemen als ik jou was :!: De auto en met name versnellingsbak is ontworpen voor snelle small of medium (R&B ,Sirio) blokjes. De grote logge big blocks moeten het meer van koppel hebben en brengen zo een hoop stress op je aandrijflijn met zich mee als je dat erin gooit.

De R&B of Sirio's zijn wat dat betreft een veel betere keuze , toeren en toch ook voldoende koppel ;)

Als je het niet uitmaakt hoe je moet starten, dan is de motorsteun van new era misschien iets voor je. Hierdoor kun je elke bigblock motor plaatsen met roto of trekstarter. De motor komt in een vrij extreme hoek op het chassis te liggen waardoor je toch een redelijk laag zwaartepunt blijft houden. Als je een motor wilt plaatsen met een blind carter deksel (meer toeren en vermogen dan een vergelijkbare motor met trekstarter) dan ben je gebonden aan de traxxas big block engine mount (niet zo sterk schijnt) of de beste keus de qoncepts engine mount. Je moet dan wel een startbox hebbben waar de revo oppast. De motor komt onder de zelfde hoek op het chassis te staan als de originele motor alleen iets lager. je hebt wel een groter vliegwiel nodig om te kunnen starten.
qoncepts engine mount:
Revo Big Block Conversion

new era engine mount:
2008 New Era Models: REV111V2 EVOLUTION .21 to .32 Big Block conversion kit. Will Fit all Engines Including all Pull Starts. Roto start Diablo .28 pictured

ook nog gevonden op traxxas, een standaard startbox ombouwen voor de revo:
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] How To: Convert a Universal Starter Box for Revo 3.3/Platinum

Dump de achteruitlaat en bouw het zo om dat je een standaard sidepipe kan gebruiken, dit zorgt voor meer vermogen.

Andere aanpassingen:
De hele teknorc upgrade lijn voor de revo is goed.

Koop de verlengde achterarmen van traxxas voor de revo voor een nog langere en instelbare wielbasis.

Ik had zelf het middendifferentieel en de achterrem gemonteerd wat erg goed werkt. Zeker dat je in kan stellen waar de grootste remkracht heengaat, voorwielen of achterwielen. Je kunt dan wat beter met de Revo gooien in bochten.

een 17mm meenemer conversie doen, je kunt dan truggy wielen gaan gebruiken, die een stuk lichter zijn dan de standaard banden

Een andere tip: Het veersysteem van de Revo is super, maar dan moet je het wel goed onderhouden. Ik heb de fout gemaakt door onder invloed van de amerikaanse fora te zware olie in de dempers te doen en te zware vering. Zorg dat alles soepel blijft veren, ook al lijkt de setup te slap. Als je toch gaat upgraden koop dan de stabilisator sets om chassisrol tegen te gaan, maar hou de veren soepel. Het gevolg bij mij was dat ik regelmatig gebroken demperstangen had. Ga met de veren 1 stapje zwaarder en hou de olie rond de 30-40 wt.

Als laatste tip, kijk op de traxxas site voor slaydens race revo, vooral de aanpassingen aan de stuurinrichting werken super.
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] Revo Performance Set-up Guide (Part 1)
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] Revo Performance Set-Up Guide (part 2)
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] Revo Performance Set-Up Guide (Part 3 - Engine, Clutch & Drivetrain)
Ik zou zoals savage zegt niet hoger gaan dan een .21 of .23, want je draait de aandrijving kapot. Theoretisch moet de aandrijving het aankunnen, mits je de FOC in je versnellingsbak hebt zitten, maar in de praktijk rij je erg vaak stukken. Ik spreek uit ervaring. ik had een lrp.28 spec 3 op mijn revo....

nog wat foto's van mijn race-revo (die nu van Bart Banaan is)
revo011Small.jpg

revopitstraat.jpg

Dit was mijn andere Revo: met rb 323
revo001Medium.jpg

Laatst bewerkt:
Hey Gerben,

Ik zou geen big block nemen als ik jou was :!: De auto en met name versnellingsbak is ontworpen voor snelle small of medium (R&B ,Sirio) blokjes. De grote logge big blocks moeten het meer van koppel hebben en brengen zo een hoop stress op je aandrijflijn met zich mee als je dat erin gooit.

De R&B of Sirio's zijn wat dat betreft een veel betere keuze , toeren en toch ook voldoende koppel ;)

Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat een big block te grof qua koppel is maar ik denk dat een os v-spec of iets in die geest dan nog wel een mogelijke keuze is. Maar eerst moet ik deze andere blokjes maar even testen. Ik ben alleen totaal niet te spreken over de gas-servo overbrenging naar de carberateur van traxxas. Tekno heeft hier een upgrade voor maar die past alleen op de trx 3.3 en 2.5.

Als je het niet uitmaakt hoe je moet starten, dan is de motorsteun van new era misschien iets voor je. Hierdoor kun je elke bigblock motor plaatsen met roto of trekstarter. De motor komt in een vrij extreme hoek op het chassis te liggen waardoor je toch een redelijk laag zwaartepunt blijft houden. Als je een motor wilt plaatsen met een blind carter deksel (meer toeren en vermogen dan een vergelijkbare motor met trekstarter) dan ben je gebonden aan de traxxas big block engine mount (niet zo sterk schijnt) of de beste keus de qoncepts engine mount. Je moet dan wel een startbox hebbben waar de revo oppast. De motor komt onder de zelfde hoek op het chassis te staan als de originele motor alleen iets lager. je hebt wel een groter vliegwiel nodig om te kunnen starten.
qoncepts engine mount:
Revo Big Block Conversion

new era engine mount:
2008 New Era Models: REV111V2 EVOLUTION .21 to .32 Big Block conversion kit. Will Fit all Engines Including all Pull Starts. Roto start Diablo .28 pictured

ook nog gevonden op traxxas, een standaard startbox ombouwen voor de revo:
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] How To: Convert a Universal Starter Box for Revo 3.3/Platinum

Dump de achteruitlaat en bouw het zo om dat je een standaard sidepipe kan gebruiken, dit zorgt voor meer vermogen.

Andere aanpassingen:
De hele teknorc upgrade lijn voor de revo is goed.

Koop de verlengde achterarmen van traxxas voor de revo voor een nog langere en instelbare wielbasis.

Ik had zelf het middendifferentieel en de achterrem gemonteerd wat erg goed werkt. Zeker dat je in kan stellen waar de grootste remkracht heengaat, voorwielen of achterwielen. Je kunt dan wat beter met de Revo gooien in bochten.

een 17mm meenemer conversie doen, je kunt dan truggy wielen gaan gebruiken, die een stuk lichter zijn dan de standaard banden

Een andere tip: Het veersysteem van de Revo is super, maar dan moet je het wel goed onderhouden. Ik heb de fout gemaakt door onder invloed van de amerikaanse fora te zware olie in de dempers te doen en te zware vering. Zorg dat alles soepel blijft veren, ook al lijkt de setup te slap. Als je toch gaat upgraden koop dan de stabilisator sets om chassisrol tegen te gaan, maar hou de veren soepel. Het gevolg bij mij was dat ik regelmatig gebroken demperstangen had. Ga met de veren 1 stapje zwaarder en hou de olie rond de 30-40 wt.

Als laatste tip, kijk op de traxxas site voor slaydens race revo, vooral de aanpassingen aan de stuurinrichting werken super.
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] Revo Performance Set-up Guide (Part 1)
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] Revo Performance Set-Up Guide (part 2)
TRX Knowledge Base - [Pit Pass] Revo Performance Set-Up Guide (Part 3 - Engine, Clutch & Drivetrain)
Ik zou zoals savage zegt niet hoger gaan dan een .21 of .23, want je draait de aandrijving kapot. Theoretisch moet de aandrijving het aankunnen, mits je de FOC in je versnellingsbak hebt zitten, maar in de praktijk rij je erg vaak stukken. Ik spreek uit ervaring. ik had een lrp.28 spec 3 op mijn revo....

nog wat foto's van mijn race-revo (die nu van Bart Banaan is)
revo011Small.jpg

revopitstraat.jpg

Dit was mijn andere Revo: met rb 323
revo001Medium.jpg

Nusti, bedankt voor je reactie..

Ik ga inderdaad een starterbox gebruik voor meer vermogen etc. Ik ben nog niet van plan een big block te gaan installeren, wil eerste andere mid en small blockjes testen. De steering mod etc heb ik inderdaad al allemaal uitgevoerd. Op mijn andere revo heb ik al een center diff icm achterrem maar ik heb dan steeds problemen met de gas/rem servo opstelling en dan vooral door die stomme traxxas gashevel.

Ik heb het probleem met de gashevel op de volgende manier opgelost. Ik had de tekno gas/rem servo steun met een hitec 645. Hierop heb ik de grotoe schijf gemonteerd die bij de servo geleverd is. de originle servo arm heb ik gebruikt om de plaatsten van de gaten waar de stang van de voorrem en de acterrem worden ingestoken. Het gat waar de duwstang naar de gashevel wordt geschroefd heb ik iets verder uit het midden geplaatst dan origineel zodat de hefboomwerking groter wordt. De duwstang heb ik buiten de rolbeugel om laten lopen, anders paste het niet. Dit werkte voor mij erg goed. zowiezo is de constructie van de motorsteunen van new era en qoncepts iets ruimer qua opzet en kun je de hevel op meerdere plekken bevestigen zodat je daar ook nog mee kan spelen.

en vervang de standaard hevel door een aluminium versie met lagers, ook dat scheelt een hoop

prachtig ( moet wel duur zijn al die spullen + een revo en dan ook nog een spektrum dx3r sjonge sjonges)
ik zit er ook over te denken om een revo te kopen maar dan moet ik eerst even voor de centjes sparen:D

groetjes Earnst

wat voor een koppeling en vliegwiel gebruik je bij de rb motor?

Je kan de gewone gebruiken ... Of je kijkt voor een 2 of 3 schoens alu versie.

Van Hot-racing is er een alu 2 schoenskoppeling voor het originele vliegwiel en van Integy een 3 schoens alu ombouwsetje.

Werkten allebei niet verkeerd op mijn Revo in combi met de Sirio S23 ;)

Ha die Douwe, hoe is die?

Ja die stabilizers heb ik hier wel liggen maar weet niet of ze wel nodig zijn. Ben nu eerst wachtend op mijn starterbox, dan kan ik eens even gaan rijden/testen.

Stabi's zijn niet echt nodig op de Revo.....

Ik vond de mijne er zelfs slechter mee rijden ;)

Wel hele mooie bakken Gerben :thumbsup: Nu de R&B's nog netjes inrijden en afstellen en de lol kan beginnen :lol:

Dank je Danny,

Zoals ik al zei, binnenkort starterbox binnen en het feest kan beginnen..

Trouwens, ik heb nu de standaard backplate er nog op zitten geleverd door rb om de ez-start te kunnen monteren. Maar aangezien ik ga bumpstarten wil ik een dichte backplate. Ik kan alleen nog nergens een geschikte backplate vinden zoals bij bijvoorbeeld amainhobbies.

Oja, Iemand nog een nieuwe rb 323 of 523 uitlaatset liggen?

De blinde backplate staat er wel op bij A-main maar in de backorder ...
[RBC01901-323210] RB Concept TM323/TM523 Non Pull Start Rear Engine Back Plate

Je kan er altijd een mailtje aan wagen natuurlijk en vragen of ze een idee hebben wanneer ze hem weer hebben. Of anders :google: gebruiken....

Bij A-main zoveel mogelijk via de allergoedkoopste manier en in een enveloppe laten versturen :!: Heb je het met een dag of 4~5 in huis en geen zakcenten voor de Douane ;):p

Verder is Liquid RC discount radio control, no bull shipping erg handig voor Revo delen ... $ 0,99 verzendkosten ongeacht :!: de grote van je bestelling , of je nou een zakje schroeven bestelt of zowat een complete auto in onderdelen :D

Prijzen zijn ook zeer schappelijk en met Traxxas delen vaak net ff wat goedkoper als A-main ..

Aha, ik had erover heen gekeken oid.

Dat verzendverhaal gaat niet op voor mij, dus het gaat mij dan puur om de laagste prijzen van de producten.

Back