'Nieuwe' lipo moet eerst 3 maal geladen en ontladen worden!?

Eerst zocht en vond ik, op dit forum een lipo faq, maar de links daarin, veelal naar forum discussies die 'weg zijn nu blijkbaar'.

Het komt er op neer dat ik een RTR set kocht, met een lipo van 1300 mah en 11.1 volt, met gebalanceerde lader er bij.

Dit RTR vaar/vlieg model, een unbee 160 van carson, kost bij conrad nog 249, maar is ook voor rond de 110 te vinden omdat ie al enkele jaren oud is en ik zag dat carson ze zelf op de site niet eens meer heeft staan. Alleen de speciale lader vind je er nog terug...(Accu dus ook niet!)

Omdat mijn model nu 2 maal na laden al na 20 a 30 seconden stopt, beveilging tegen diep ontladen op het rc model zelf zit, beriep ik mij op garantie bij de ebay shop, deze reageren met:

------------------------------------------------------
Hi,
new Akkus need sometimes a few charge and discharge prodedure.
It could be that you must do this 2 or 3 times.
If the Akku stops also after 20 sec. pleas write me an email with your
adress and i will sent this e-mail to the Carson Service, and you will get a
new one.
------------------------------------------------------

Nieuwe accu's... hij kan zo maar al 2 jaar in de doos zitten, al dan niet van fabriek af opgeladen.
Van lipo weet ik weinig tot niets, dus: is het antwoord van die winkel onzin of niet?
En gaat dat eventueel ook op voor een accu die na zeg 2+ jaar in de doos 2 maal volledig is vol geladen en dan na 20 a 30 seconden stopt?

En hoe ontlaad ik hem nu mijn rtr rc model hem dus telkens stopt na 30 seconden? Hij is 11.1 volt, en dat heb ik niet, de rest van mijn modellen is 7,2 volt of minder..

Bij voorbaat dank voor alle info.
 
Laatst bewerkt:
Mad Fighter,

De LiPo zal best wat beter worden na een aantal malen laden en ontladen, maar of dat resulteerd in acceptabele gebruikstijd vraag ik me af. Een LiPo 2 jaar in de doos, zonder er wat mee te doen kan nooit goed zijn. Heb je de spanning al gemeten als hij leeg is, en dan vooral de spanning van de cellen apart. Kan je op je lader aflezen hoeveel mAh je laadt.

John
 
Mad Fighter,

De LiPo zal best wat beter worden na een aantal malen laden en ontladen, maar of dat resulteerd in acceptabele gebruikstijd vraag ik me af. Een LiPo 2 jaar in de doos, zonder er wat mee te doen kan nooit goed zijn. Heb je de spanning al gemeten als hij leeg is, en dan vooral de spanning van de cellen apart. Kan je op je lader aflezen hoeveel mAh je laadt.

John

Helaas, ik kan dat allemaal niet zien of meten (denk ik)
Deze lipo is vanwege water omstandigheden van het rtr watervliegtuigmodel (nu ja catamaran met trainigsvleugels er aan) 'hydro foam') ingepakt in een plastic box.

De stekker is 4 polig, op de lader idem.
De lader echter bevat slechts 3 LED's, die wisselen tussen rood en groen en als ze allemaal 5 minuten groen blijven is de accu vol.

De lader doet 1.3 ampere laden en de accu is 1300 mah, toch was ie de eerste keer al na 3 kwartier vol.

Nu echter is er amper stroom uit, omdat ie dus telkens na 20 a 30 seconden stopte en ik dat maar 2 maal deed in die ene sessie gisteren.

Zonder vleugels, dus veel vol 'gas', staat er 4 minuten voor dit model, met vleugels en rustiger aan met het gas zo een 10 a 12 minuten vliegtijd.

De brushless motor is 945 rpm per volt, maar meer specs er van weet ik niet.
 
Als hij de 1e keer laden, dus uit de doos, 3 kwartier laadde, dan is dat niet raar. Lipo's komen niet leeg uit de fabriek, meestal zijn ze halfvol. Dat zou redelijk stroken met een laadtijd van rond de 3 kwartier.

Als ik het goed begrijp, springt je regelaar in de lipo-safe. Het zou kunnen dat je accu's an sich de capaciteit nog wel hebben, maar de stroom niet willen leveren, waardoor het voltage te ver inzakt en je regelaar ingrijpt.

Een paar keer laden en ontladen kan nooit kwaad. Plus, de verkoper geeft je ook een andere optie, namelijk je adres doorgeven en dan sturen ze een nieuwe op. Lijkt mij eigenlijk heel redelijk; probeer een paar keer te laden- en ontladen en als dat niet werkt krijg je een nieuwe. Niets mis mee.

Wordt de motor danwel de regelaar ook warm? de motor draait nog wel soepel? De servo's ook?
 
Lipo's komen niet leeg uit de fabriek, meestal zijn ze halfvol. Dat zou redelijk stroken met een laadtijd van rond de 3 kwartier.

Ok, dan is dat alvast verklaart.

Als ik het goed begrijp, springt je regelaar in de lipo-safe. Het zou kunnen dat je accu's an sich de capaciteit nog wel hebben, maar de stroom niet willen leveren, waardoor het voltage te ver inzakt en je regelaar ingrijpt.
Ja en nee, 'iets grijpt in' na 20 a 30 seconden, 2 x ook zo laten gebeuren maar daarna gemeten was er nog 10,8 volt maar meer dan de auto shutoff van ik meen 3,5 volt in elk geval. Overigens gaat het zo: 1e afslag, motor stopt, flaps werken nog wel, LED van aan/uit knop knippert (hoort ook zo), na een periode van zeg 5 a 10 minuten kan ik weer 20 a 30 seconden de motor laten draaien.

Wordt de motor danwel de regelaar ook warm? de motor draait nog wel soepel? De servo's ook?
De regelaar kan ik niet bij, de 'cabine' zit op de body geplakt, de accu gaat in- en met een losse 'neus' voorop onder de motor'boom'.
De motor is na die 20 seconden gewoon koel en loopt ontiegelijk soepel.
Ook de servos lijken met erg soepel te gaan, zeer responsief ook. Overigens gaan die wel vlot door na motor afslag, de flaps achterop daar kan ik het model onderhand mee laten 'zwemmen' :-)
 
Laatst bewerkt:
PS: hier heb ik meer over gevonden:
------------------------------------------------------
Hi,
new Akkus need sometimes a few charge and discharge prodedure.
It could be that you must do this 2 or 3 times.
If the Akku stops also after 20 sec. pleas write me an email with your
adress and i will sent this e-mail to the Carson Service, and you will get a
new one.
------------------------------------------------------

In de meeste LIPO's zit een soort 'lang houdbaar maken' chemische conservering stof in af fabriek.
Ook hebben veel lipo's de stof in zich om de batterij te 'conserveren', want af-fabriek kan ie wel 1 a 2 jaar in de magazijnen liggen.
Dat is de reden dat een lipo in beginsel niet alle power levert die die later bij juist gebruik wel levert.
Hij wordt niet beter, maar minder 'terughoudend'.

Die stof moet namelijk na een keer of 3 ontladen <-> opladen niet meer werkzaam zijn, waardoor de lipo pas echt zijn normale werk kan doen qua lading opnemen en afgeven.

Tevens las ik meermaals het advies om niet voor er 6 uur voorbij is weer op te laden als de accu gebruikt is.
 
Laatst bewerkt:
Tevens las ik meermaals het advies om niet voor er 6 uur voorbij is weer op te laden als de accu gebruikt is.

6 uur ?! Dat is wel erg lang...dan hoef ik niet meer veel te vliegen...kan iemand dat bevestigen ? Meestal begin ik met het laden van een lipo zodra ik thuis kom. Die lipo is dan tussen de 20 minuten en het uur daarvoor gebruikt geweest...
 
Een lipo kan je beter, na zware belasting, even rust geven.
6 uur is wel erg lang.
Wij laden eigenlijk direct na het vliegen (belasting minimaal 30C) de accu weer bij.
Eigenlijk geen slechte ervaring mee.
Als advies aan anderen zou ik geven, ongeveer 15 minuten rust geven na zware belasting en dan weer laden.

GJ
 
6 uur ?! Dat is wel erg lang...dan hoef ik niet meer veel te vliegen...kan iemand dat bevestigen ? Meestal begin ik met het laden van een lipo zodra ik thuis kom. Die lipo is dan tussen de 20 minuten en het uur daarvoor gebruikt geweest...

Weer gevonden:
Li-Po Charge Times [Archive] - WattFlyer RC Electric Flight Forums ...

[SIZE=-1] - [ Vertaal deze pagina ][/SIZE]8 nov 2007 ... Charging takes about one and a half hours. But after using your LiPo you should let it rest for six hours before recharging it, ...
Li-Po Charge Times [Archive] - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight - 38k -

2e bericht van boven aldaar van ene fdix
 
Update:
Die verkoper geeft niet thuis, beantwoord email noch ebay messenges, ontvangstbevestiging is niet aangeklikt, en ik zit dus (qua accu) met een RTR set van lik mijn vestje.

pixel.gif
Uw geschil is open

pixel.gif
pixel.gif

Dank u. We laten u per e-mail weten wanneer de verkoper heeft geantwoord.

In het gedeelte Oplossingsinformatie kunt u het antwoord van de verkoper bekijken, nieuwe berichten aan de verkoper plaatsen en de voortgang van het geschil volgen.

Tijdschema geschil

De verkoper en u hebben 20 kalenderdagen om het geschil op te lossen. Uw geschil sluit automatisch op 25 jul 2008 tenzij u of de verkoper het geschil opwaardeert tot een PayPal-claim.

Als u een claim indient, vraagt u PayPal om het geschil te bekijken en over het resultaat te beslissen. U ontvangt een e-mail ter herinnering wanneer de uiterste datum nadert. Nadat een geschil is gesloten, kan het niet opnieuw worden geopend of worden geëscaleerd tot een claim.

Voor meer informatie over de geschilprocedure, raadpleegt u onze stapsgewijze uitleg bij oplossingsinformatie.
--------------------------------------------------------------------------------

Mooie woorden dus van de ebay shop, maar puntje bij paaltje, deadsilence...
 
6 uur wachten is echt quats. Sowieso vind ik wachten een beetje nonsense, maar als je dan wil wachten, is het voornamelijk een temperatuurskwestie. Dus wachten tot ie afgekoeld is, mocht ie heet geworden zijn.

Ik laad zelf al mijn lipo's altijd gewoon direct op en heb hier nog geen problemen mee ondervonden, maar, eerlijk is eerlijk, ik heb geen lipo's die boven de 100 cycles gegaan zijn. Dus niet dat ze kapot gegaan zijn, maar zover ben ik gewoon nog niet gekomen.
 
Update:

Let wel , dit was zondag avond 6 juli 2008 , -1- (één) minuut nadat _verkoper_ het geschil startte, onderstaande was dus het snelste onderzoek èn uitslag in de menselijke geschiedenis.
-----------------------------------------------------------
Beste die en die,

Uw verkoper heeft dit geschil opgewaardeerd tot een PayPal-claim. Door de
communicatie met u te beëindigen en het geschil op te waarderen tot een
claim, verzoekt de verkoper PayPal de kwestie te onderzoeken en over het
resltaat te beslissen. In het kader van dit onderzoek heeft PayPal alle
communicatie die mogelijk heeft plaatsgevonden in het Klachtencentrum
bekeken.

Ons onderzoek naar uw claim is afgerond. Zoals vermeld in onze
gebruikersovereenkomst is de claimprocedure alleen van toepassing op de
verzending van goederen. Het beleid is niet van toepassing op de
eigenschappen of de kwaliteit van de ontvangen goederen. We kunnen deze
transactie daarom helaas niet terugboeken of een terugbetaling doen.
------------------------------------------------------------------------

Kortom, in de praktijk stelt die paypal / ebay 'bescherming' niks voor.

Wanneer pikt de (RC bladen) pers dit nu eens op?
 
Je kunt moeilijk van E-bay of Paypal gaan verwachten dat ze garantie gaan verlenen op producten van derden. Je hebt kennelijk een 'slechte verkoper' te pakken.

Dat is het risico van het 'voor een dubbeltje op de 1e rang' willen zitten. Conrad had de service zeker weten beter afgehandeld, maar was ook fors duurder. Het enige wat je kunt doen, is de verkoper een negatieve feedback geven.

Wat oplossingsgerichter mbt. je toestel.. lipo's zijn algemeen verkrijgbaar. Een nieuwe 3s 1300 mAh lipo kost je de wereld niet, je bent dan in totaal nog steeds goedkoper uit dan bij Conrad.
 
Je kunt moeilijk van E-bay of Paypal gaan verwachten dat ze garantie gaan verlenen op producten van derden.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Bij deze dus een praktijkswaarschuwing voor ebay kopers middels paypal: de praktijk stelt weinig voor qua kopers-bescherming.
Als ze je troep sturen die aan komt dan is het volgens hen op zondag binnen 1 minuut einde verhaal voor... de gedupeerde. Logisch, want stiekem willen ze uiteraard de verkopers, hun geldkoeien, beschermen.

Je hebt kennelijk een 'slechte verkoper' te pakken.
Ja en dat is nu de 3e, en heel apart, alle 3 duitse rc webshops!

Dat is het risico van het 'voor een dubbeltje op de 1e rang' willen zitten. Conrad had de service zeker weten beter afgehandeld, maar was ook fors duurder.
118 euro of 249 bij conrad, is inderdaad grof duurder. Overigens heb ik hier aardig wat gave dubbeltjes versleten (of gewoon nog werkende) al dan niet via ebay, ik noem: 1 picoo-z, twee 3 kanaals helicoptertjes (indoor), 2 vector gestuurde speedboten, twee 1:10 rc auto's, twee 50 cm vleugelspanwijdte epp vliegtuigjes en dito 2 x-wing of is het x-twin, vliegtuigjes.

Daarbij is ebay juist de vrije markt tot en met, heeft de oprichter met zijn epistel van het hoe en waarom wat anders voor ogen dan hier voorviel.

Het enige wat je kunt doen, is de verkoper een negatieve feedback geven.
Inderdaad.

Wat oplossingsgerichter mbt. je toestel.. lipo's zijn algemeen verkrijgbaar. Een nieuwe 3s 1300 mAh lipo kost je de wereld niet, je bent dan in totaal nog steeds goedkoper uit dan bij Conrad.
Ik was al aan het kijken, vapextech e.d. sites, alleen zit ik met mijn oplader en de plug daaraan, 4 draads, ingebouwde balancer, van alle 1300 mah lipo's die ik al zag weet ik niet welke precies zo een plug heeft, en of die dan ook met mijn ladertje samen kan.

Hoe dan ook jammer zo een RTR set die ready to dissapoint blijkt.
Overigens had ik al direkt na constatering andere kopers van een unbee bij die shop middels ebay-berichten optie 'gemailt' en 3 kwamen met antwoord terug: accu in orde, 4 a 10 minuten vliegtijd... ik had dus ook wederom mazzel kunnen hebben...
 
Paypal via creditcard....

Bij veel creditcards zijn de aangekochte goederen een tijd verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. zie bijvoorbeeld
ABN AMRO Creditcards


Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook geldt voor aankopen die via PayPal van je creditcard worden afgeschreven...

Jaap
 
Bij deze dus een praktijkswaarschuwing voor ebay kopers middels paypal: de praktijk stelt weinig voor qua kopers-bescherming.

Ik vind dat je dat verkeerd formuleert. Ik heb zelf ook al beroep moeten doen op Ebay en Paypal, maar dan voor verkopers die de spullen NIET opsturen, of die niet meer antwoorden op de mails en dergelijke. En die ondersteuning is prima in orde, ofwel kreeg ik gewoon mijn geld terug, ofwel bemiddelden hun diensten zodat ik toch nog mijn product kreeg. In mijn beginfase had ik eens een goedkoop 3-kanaals helitje gekocht op Ebay, en ik kreeg een 2-kanaals thuis. Dat is ook via hen geregeld dat ik mijn geld terugkreeg en 'm mocht terugsturen, want de verkoper reageerde niet. Maar hier ging het werkelijk over een ander produkt dan wat aangeboden werd. Maar je kan niet verwachten dat zij garantie geven op die produkten...ze zouden rap bankroet zijn.
 
Maar je kan niet verwachten dat zij garantie geven op die produkten...ze zouden rap bankroet zijn.

Zo ben ik van mening dat ebay/paypal 'verkeerd' formuleren danwel de info op te veel pagina's verspreid hebben.
Het is al dan niet expres niet-inzichtelijk en je moet veel externe links klikken vanuit diverse 'uitleg pages' vanuit elke uitzondering op hun kopersbescherming.

Inderdaad las ik wel eens van mensen die niks thuis kregen of totaal iets anders, en als het dan wel werkt prima natuurlijk.

Neemt niet weg dat die oprichter en dus nu het management zich ergens niet aan houden: het weren van malafide verkopers.
Zelfs niet als je aantoont dat het veel gebruikte "we hebben geen mail/ebay messages ontvangen' gewoon gelogen moet zijn, vanwege grafische inlinks naar 1 van mijn websites met counters.

Zo verkoopt 'seben' heden ten dage nog steeds A-klasse rc cars'die gaan wel ZESTIG, gebaseerd op een tl-01 tamiya cloon :-)
Ik had er ooit 1 'gewonnen' voor weinig geld, maar die reed gps gemeten 22 kmpu...
Ook zij claimden (onterecht) geen respons of klacht gehad te hebben, maar ik wist beter :-)
Ook daar bleek de praktijk: paypal en ebay is er voor hun verkopers, er zijn namelijk minder verkopers dan kritische doch betalende klanten kennelijk.

Het laatste aanbod was dat ik de accu terug zou sturen, eerst, en dan een nieuwe zou krijgen. Maar dat was NA: geen mail ontvangen, wij zorgen dat carson je een nieuwe stuurt, wij hebben de accu nog niet in huis, wij hebben de accu ergens volgende week... maar ja vertrouwen weg he!
Zal je zien, stuur ik hem terug na alle kosten en tijd, komt die nieuwe nooit aan of is ook een ongeteste zwakke lipo die er al 2 jaar ligt...

Lesgeld, dat was deze aankoop.

Overigens ben ik een goede klant van conrad, dit was echter een te heftig prijsverschil. De info hebben ze en nu maar hopen dat ze deze vrije markt eens gaan verkennen en zakken in prijs voor bepaalde setjes in de rc groep.

Echt goed zou ik vinden (Want de postbedrijven zijn de lachende derden!) :
fabrikant carson stuurt mij een nieuwe EN maakt geld over voor terug sturen van de defecte, en of die naar de verkoper gaat of carson maakt mij niks uit.
Feit is namelijk dat ik webshops kies niet alleen voor de prijs (soms duurder zelfs!) maar voor het gemak en de tijdwinst.
Het is economie versterkende (vervoerders) en maakt dat mijn auto bijna alleen gebruikt word voor zakelijke doeleinden.
2 keer heen en terug i.v.m. garantie gedoe naar een winkel 100 km verderop is ook niet bevorderlijk / goedkoop namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook geldt voor aankopen die via PayPal van je creditcard worden afgeschreven...
Jaap

IK ga er niet meer van uit, nu in 6 gevallen van 'claim uitzoeken'
(ebay en paypal aan mouw getrokken inzake 3 rc mis-kopen bij duitse rc webshops)
geeft men de verkoper gelijk en kijkt niet naar spec's die geheel niet kloppen of de leugens rond niet-ontvangen mail/ebay messages.

Eigenlijk heeft ebay/paypal een onbetrouwbare-verkopers-bescherming.
 
..... In de meeste LIPO's zit een soort 'lang houdbaar maken' chemische conservering stof in af fabriek.
Ook hebben veel lipo's de stof in zich om de batterij te 'conserveren', want af-fabriek kan ie wel 1 a 2 jaar in de magazijnen liggen.
Dat is de reden dat een lipo in beginsel niet alle power levert die die later bij juist gebruik wel levert.
Hij wordt niet beter, maar minder 'terughoudend'.

Die stof moet namelijk na een keer of 3 ontladen <-> opladen niet meer werkzaam zijn, waardoor de lipo pas echt zijn normale werk kan doen qua lading opnemen en afgeven.

Tevens las ik meermaals het advies om niet voor er 6 uur voorbij is weer op te laden als de accu gebruikt is.
Dat fabeltje van een soort conserveringsmiddel heb ik al eens vaker gelezen en ik vraag me af waar dat nu vandaan komt. Dat conserveringsmiddel bestaat echt niet en ik zou ook niet weten hoe dat zou moeten werken. LiPo's worden gemaakt en hebben aan het einde van het fabrikageproces direct al een bepaalde lading. Wat er dan gebeurt hangt helemaal van de fabrikant en de toepassing af. De top kwaliteit accu's worden aan een reeks tests onderworpen om te zien of ze aan de gestelde eisen voldoen. Ze zullen de accus met een bepaalde stroom laden en ontladen, meten de inwendige weerstand en weet ik wat allemaal nog meer.
De meer "gewone" accu's worden minder intensief getest. Meestal worden ze niet geladen en maar beperkt op stroomleverantie getest.
Één op de zoveel (steekproef) wordt naar het lab gebracht om daar heel stevig aan de tand te worden gevoeld. Men wil zeker weten dat de accu's ook aan de nodige veiligheids eisen voldoen en blijven voldoen. Pas als alles in orde is gaan de accu's naar de klanten.
Maar geen conserveringmiddelen of iets wat daar op lijkt.

En de accu's maar eens in de 6 uur laden is ook zo'n fabeltje. Ook ergens iemand die een wild idee had wat dan tot een soort van wetenschap wordt verheven. De suggestie die iemand hier deed dat je de accu moet laten afkoelen als hij na gebruik heet is klopt helemaal. Mogelijk komt die 6 uur daar vandaan. Maar geloof me als het 6 uur duurt voordat je hete accu afgekoeld is dan zal er iets mis zijn met je accu. Volgens mij is hij dan rijp voor de vuilnisbak.
Ook moet je dan eens kijken of je wel de juiste accu voor die toepassing hebt. Een accu mag best warm worden als hij veel stroom moet leveren. Heet mag hij eigenlijk nooit worden. Gebeurt dat toch dan trek je teveel stroom uit de accu. Het is hoofdzakelijk de inwendige weerstand waardoor de accu warm wordt. Als hij echt heet wordt (>50°C) dan is die weerstand te hoog (geworden?). De accu is dan gewoon niet geschikt (meer) om zoveel stroom te leveren. De levensduur van die accu zal maar kort zijn en iedere keer als hij zo heet wordt is er weer zoveel procent van die levensduur verbruikt.
Van LiPo's is bekend dat je ze met slechts een beperkt aantal keren laden en ontladen al naar de knoppen kan helpen. Er zijn mensen die makkelijk 100x of wel 200x laden en ontladen uit hun accu's weten te halen. Er zijn er ook die de 50x nog niet halen. En dat terwijl in een lab 1000x haalbaar is! Maar goed de modelbouw wereld is bepaald geen lab, dat weten we allemaal.
 
Back
Top