zender

Ik ben van plan om een futaba f-14 te kopen maar weet niet wat het verschil is tussen 35 en 40 mhz. Iemand die mij dit kan vertellen?

Groet niels
 
35 = voor het luchtverkeer.
40 = voor water - en droogverkeer.

Mocht het zo zijn dat je met 35 ook aan het rijden bent bij jouw in de buurt en er vliegt toevallig een modelvliegtuig boven je / in de omgeving bestuur jij opeens dat vliegtuig.

Tja, klinkt super stom, maar kan wel waar zijn.

40 zou je dus ''moeten'' hebben.
 
Maar dat is toch alleen als de kristallen met elkaar overeen komen

Dat is juist, maar de kans is aanwezig. Zoveel veschillende kanalen (kristallen, in jou termen) zijn er nou ook weer niet. Daarom: Alleen vliegen op de 35 MHz. en al het overige, en vliegen, op de 40 MHz.
 
Laatst bewerkt:
Bij MBVP mag je wel met bijde rijden omdat je meestal toch niet in de buurt zit met een vliegtuig. Maar andere verenigingen kunnen er wel moeilijk over doen. F14 of F16 zijn 2de hans namelijk wel veel vaker te vinden als 35mhz . Ik rij er zelf ook mee.
 
Bij MBVP mag je wel met bijde rijden omdat je meestal toch niet in de buurt zit met een vliegtuig. Maar andere verenigingen kunnen er wel moeilijk over doen. F14 of F16 zijn 2de hans namelijk wel veel vaker te vinden als 35mhz . Ik rij er zelf ook mee.

Of het gebruik van 35 MHz voor een bepaalde toepassing is toegestaan wordt bepaald door wetgeving. Daar kan een vereniging niet van afwijken.

Je mag immers ook niet met 200 Km/h over de autoweg rijden als er geen ander verkeer is...
 
Laatst bewerkt:
Bij MBVP mag je wel met bijde rijden omdat je meestal toch niet in de buurt zit met een vliegtuig. Maar andere verenigingen kunnen er wel moeilijk over doen. F14 of F16 zijn 2de hans namelijk wel veel vaker te vinden als 35mhz . Ik rij er zelf ook mee.

Dus jij vindt het niet erg als iemand anders zijn modelvliegtuig door jou zender uit de lucht valt. Het stoorbereik van een zender is vele kilometers en vlak bij jou woonplaats is een modelvliegveld.
 
Dus jij vindt het niet erg als iemand anders zijn modelvliegtuig door jou zender uit de lucht valt. Het stoorbereik van een zender is vele kilometers en vlak bij jou woonplaats is een modelvliegveld.

Ik neem aan dat als een modelbouw vereniging een meeting houd en ze daar 35mhz toelaten dat ze wel gecontroleerd hebben dat het op die lokatie kan want vaak delen hun de freq's uit op die dag. En bij me thuis zit in een straal van 15km geen modelvlieg club.

Maar goed niemand hoeft het van mij te doen.
En ja ik ben ook iemand die een paar keer per maand de 200+ aan tikt
 
Laatst bewerkt:
Onwetenheid is geen exuus. Als je in Maassluis woont, dan zijn er binnen een straal van 15 Km meerdere verenigingen.

Je kan controleren wat je wilt, maar je voorkomt nooit dat iemand in de omgeving van een modelvliegveld een auto bestuurd met 35 MHz apparartuur. Als je ongelukken met modelvliegtuigen wilt voorkomen, dat is er maar één oplossing, Nooit, maar dan ook nooit 35 MHz apparatuur gebruiken voor anderde toepassingen dan modelvliegtuigen.

Dat is dan ook nog zo wettelijk geregeld. Waaarom? Juist om ongelukken te voorkomen.
 
Hallo Niels,

De Futaba F14 is een hel goede zender, ik heb er zelf ook een gehad, ik heb nu een digitale Futaba FC 16

De zender die van Goor verkoopt is een 35 MHz, deze is eigenlijk bestemd voor vliegtuigen en mag officieel niet gebruikt worden in de andere modelbouw, i.v.m. storingen in de vliegwereld.
En ja, dat willen wij niet hé, als vrachtwagenrijders !!

Kijk even goed naar de foto. links onderin de hoek staat op de zender 35 MHz.

p.s. er zijn wel modelbouwers die de 35 Mhz gebruiken, maar ik zelf vind het riskant !!!
 
Hallo Piet,

Ja dat heb ik ook gezien op de foto maar op de pagina ervoor staat dat de foto afwijkt. in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Iemand een idee waar ik een F-14 40mhz kan kopen via een goede webshop?

Groet Niels
 
hmm tegen de tijd dat vliegers dan ook alleen maar op 35MHZ! gaan zitten wil ik pas wat horen over het onderling storen van elkaar met de zenders...

er zijn genoeg vliegers die vliegen op 40mhz!... dus zou betekenen dat ik ook al niet meer mag rijden op de 40mhz???

Speelgoed: 27Mhz
Vliegende voorwerpen: 35MHZ
Te land en te water: 40Mhz

Want wat gebeurt er als mijn nitro truggy er vandoor knalt?? met ca 60km per uur??? vang jij hem op? En alles wat de lucht in gaat komt vanzelf wel weer neer...

een auto die er vandoor gaat komt niet vanzelf weer terug helaas ;)

*ik hou me tevens wel keurig aan de 35 en 40mhz :angel: :P

maar heb beetje hekel aan vliegers die altijd mekkeren over dat er niks op de 35mhz mag.. maar zij wel vliegen op de 40mhz... Waarom is er dan een hele band speciaal afgeschermd voor hun..
 
hmm tegen de tijd dat vliegers dan ook alleen maar op 35MHZ! gaan zitten wil ik pas wat horen over het onderling storen van elkaar met de zenders...

er zijn genoeg vliegers die vliegen op 40mhz!... dus zou betekenen dat ik ook al niet meer mag rijden op de 40mhz???

Speelgoed: 27Mhz
Vliegende voorwerpen: 35MHZ
Te land en te water: 40Mhz

Want wat gebeurt er als mijn nitro truggy er vandoor knalt?? met ca 60km per uur??? vang jij hem op? En alles wat de lucht in gaat komt vanzelf wel weer neer...

een auto die er vandoor gaat komt niet vanzelf weer terug helaas ;)

*ik hou me tevens wel keurig aan de 35 en 40mhz :angel: :P

maar heb beetje hekel aan vliegers die altijd mekkeren over dat er niks op de 35mhz mag.. maar zij wel vliegen op de 40mhz... Waarom is er dan een hele band speciaal afgeschermd voor hun..

Hallo Cheeta,

Tja, bij onze club, de MBVP, rijden ook leden met de 35 MHz zenders en ontvangers, dit is bij onze club toegestaan, maar nogmaals ik wil geen trammelant, ik rij met de Futaba FC 16 40 Mhz met 41 Mhz kristallen, dit werkt perfect, geen problemen tot nog toe en dit wil ik graag zo houden !
 
Vliegen op is zowel op 35 als 40 MHz toegestaan. Rijden en varen alleen op de 40 Mhz. Iedereen weet dat wel, maar doet vervolgens of zijn neus bloedt. Als een vereniging het rijden op 35 MHz toestaat, dan is dat volledig onjuist en is dit niet volgens de Nederlandse wetgeving. Bij eventuele ongevallen, ontstaan door deze toelating kan het bestuur van zo'n vereniging dikke problemen verwachten. Financiële claims e.d. Toch iets om over na te denken!!!
 
Vliegen op is zowel op 35 als 40 MHz toegestaan. Rijden en varen alleen op de 40 Mhz. Iedereen weet dat wel, maar doet vervolgens of zijn neus bloedt. Als een vereniging het rijden op 35 MHz toestaat, dan is dat volledig onjuist en is dit niet volgens de Nederlandse wetgeving. Bij eventuele ongevallen, ontstaan door deze toelating kan het bestuur van zo'n vereniging dikke problemen verwachten. Financiële claims e.d. Toch iets om over na te denken!!!

Denk dat het wel zla mee vallen kwa claims enz politie heeft het toch te druk met andere zaken. En ja voor truck meeting zie ik er alleen maar voordelen mee omdat er daar toch vaak veel meer mensen te gelijk willen rijden en zoveel frequenties zijn er niet. Daarom wordt ook vaak alles toegestaan zodat je met meer trucks te baan op kan gaan. Zie nooit 50 vliegtuigen te gelijk de lucht in gaan maar met truck is dat geen uitzondering.
 
@Cheeta en Marko, jullie proberen recht te praten wat krom is en, cru gezegd, overwegingen voor rijders zijn niet relevant. De 35MHz band is sinds november 1999 (weer) gereserveerd voor modelvliegen, zie tabel 8 van dit document van het Agentschap Telecom (valt onder ministerie van EZ):
http://www.agentschap-telecom.nl/SiteCollectionDocuments/80139_AT_NWB_vergunning.pdf

De stoorafstand grond-lucht (autozender->vliegtuig) is veel groter dan grond-grond (vliegtuigzender->auto) Op 40MHz mag alles. In de praktijk betekent dit dat er niet veel vliegers op 40MHz zitten, ze zouden daar gek zijn om de geboden veiligheid van 35MHz niet te gebruiken.

@Volvo
41MHz is al heeeelemaal niet toegestaan voor modelbouw.
 
Back
Top