Levensduur Lipo's

Wat is eigenlijk de standaard levensduur van een LiPo? Ik heb enkele jaren geleden 2 3S 2200mAh packs bij Perba gekocht en ik heb deze gisteren voor de 150ste maal geladen. Ik heb alle laadbeurten afgeturfd. De eerste 20 a 25 beurten heb ik deze geladen zonder balancer, daarna wel. De capaciteit van de batterijen lijkt nog net even goed als nieuw, alleen merk ik dat de folie toch niet zo strak meer rond de cellen zit. Heb ik gewoon geluk dat deze LiPo's zo lang meegaan of is dit de standaard?
 
Her en der lees je 100 cycles. Soms ook wel veel meer.

Mijn oudste (2 jaar) pakketten hebben alle drie 75+ ladingen achter de kiezen. Af en toe met balancer. Komen ergens uit Hong Kong of zo, en het merk weet ik alllang niet meer, Ik merk wel dat de power wat minder is, of mijn motor is het aan het begeven.
Zou ik eigenlijk eens moeten meten. De vliegtijden zijn onveranderd voor mijn gevoel. Ik heb al lang mijn Whatt's up2 niet meer naar boven mee gestuurd. Dat deed ik eerst regelmatig, toen ik nog een easystar vloog. Nu past ie bijna in geen enkel toestel dat ik vlieg.

Ook heb ik pakketten die de 40 cycles niet hebben gehaald. Zijn al haast zo rond als een tennisbal.

Tot zover leert mijn ervaring me dat het een beetje geluk is.
 
Mijn Kokam pakket 3 x 1500 mAh (10C) is iets meer dan 100 maal geladen/ontladen. Daarna was het over. Bij vol vermogen zakte de spanning zover in dat de regelaar de motor afschakelde.
 
Hallo,

Ik denk dat het is van hoe je er mee omgaat. Ik probeer de accu's zo te kiezen dat ik ze nooit maximaal hoef te belasten en nooit verder leegvliegen dan 30%. Ook ben ik er inmiddels achter dat als je een pakket volgeladen weglegt dit inderdaad niet goed is. Ik heb 2 cellen 470 accu's ongeveer een jaar lang volgeladen weggelegd en krijg er nu dus niet meer dan in dan 320 mah. Ik ben nu bezig met een lijst te maken waarbij ik alles bij houd van mijn accu's om zo inderdaad een betere inzicht te krijgen van de levensduur van nieuwe accu's die sindskort heb aangeschaft. Ik zal deze lijst ook mijn gaan site zetten.

mvg,
 
Interessant! Vooral om te weten hoe ieder met zijn lipo's om gaat en wat dat betekent voor de levensduur. Zelf heb ik nog te weinig ervaring om iets over de levensduur te zeggen, maar ik laad gemiddeld met 2/3 C en ontlaad tot zo'n 80% van de capaciteit. Na ongeveer 25 cycli doen ze het nog als nieuw (mpx BX 2s en 3s lipo's van 2100).
 
Ik heb 4 soorten lipo's in de vaart:

2 loong max 3s1p 1000 mah 20C, beide ongeveer 20 keer geladen. geven geen krimp.

2 hextronic 3s1p 1000 mah 20C, beide ongeveer 20 keer geladen. geven geen krimp.

2 mystery 3s1p 2200 mah 15C, beide 30+ keer geladen. 1 ervan levert vanaf dag 1 merkbaar iets minder vermogen (spanning kakt wat in bij volle belasting), de 2e is nog steeds top. Beide voldoen ruim om mijn space scooter met brushles 200W setup loodrecht omhoog te jagen. Ik verwacht dat ze ook mijn Gemini wel zullen trekken als die na de verhuizing uit de doos komt.

1 saehan 3s1p 2100 mah 18C, ongeveer 30x geladen, topaccu.

Ik streef er naar om de accu's tot max 80% leeg te vliegen en doe dat meestal met nagenoeg de volledige vluchtduur vol gas :-).
De loong max en hextronics accu's worden warm in mijn niet geventileerde delta (maar zijn nog goed vast te pakken). de mystery en saehan lipo's worden net lauw en zien er in de kripfolie nog steeds strak en als nieuw uit.
Alle accu's worden op het veld ongeballanceerd ( e-stratos 301 DX) en thuis gebalanceerd (x-peak 230) geladen. Ik leg ze vol weg om ze daarna een week ( momenteel wat langer wegens (geen) veld perikelen :-( ) later weer leeg te vliegen.

De conclusie die ik uit mijn ervaringen trek is dat al mijn accus vrij zijn van tekenen die wijzen op veroudering en dat ik door de aanschaf van goodkope ebay en hobbycity accu's veel geld in de zak heb gehouden. En ach, halen ze de 100x niet dan is er ook geen man overboord. het kapitaal dat vast zit in de accu's (80 euro totaal voor de loong max, hextronic en mystery lipo's en de 48 euro in het saehan pack') weegt op tegen de kosten die ik vroeger maakte aan brandstof voor mijn 2-takt kisten.
 
Na het vliegen laad ik ze ongeveer tot de helft. Dit omdat ik niet weet wanneer ik weer kan gaan vliegen. Dat kan best een maand duren. Voor het vliegen laad ik ze dan bij, totdat ze vol zijn.

Wat ik ook doe: ligt een accu langer dan 2 maanden stil, dan ontlaad en laad ik hem één keer als onderhoud.
 
quote>>Wat ik ook doe: ligt een accu langer dan 2 maanden stil, dan ontlaad en laad ik hem één keer als onderhoud.<<unquote

Is dat verstandig? Ik ben in de veronderstelling dat elke laadcyclus, volledig of niet, je lipo's doet slijten.

Heeft iemand langdurige ervaring met dit scenario??
 
LiPo's kunnen heel veel keren geladen en ontladen worden. Onder laboratorium omstandigheden is het meer dan 1000 keer gelukt.
Het is belangrijk dat je de accu goed behandeld. Niet te heet en te koud laten worden. Niet te ver ontladen en ook niet te ver opladen. Met "normale" stromen laden en ontladen.
Dat betekend dat door wat wij modelbouwers er mee doen er voor zal zorgen dat vooral dat laatste een probleem zal zijn. Er zijn gevallen bekend dat een LiPo accu al na een paar keer laden en ontladen naar de maan was. Maar zoals anderen hier al hebben geschreven zijn er ook accu's die al een paar jaar en vele malen laden en ontladen achter de rug hebben en nog steeds goed presteren.
Voor het grootste deel hangt dat dus van jezelf af!
 
Lipo's zijn voor mij nog steeds een raadsel. Als ik zie hoeveel verschil er zit op de levensduur. Het meest verwonderd ben ik van de fullriver lipo. Ooit al gelezen van een ontploffende x-twin. ikke nog niet.

ik ga dit draadje zeker volgen.
TM
 
Bij Enerland (Polyquest) zijn ze heel realistisch met hun 30C cellen.
Bij 1C ontlading 500 cyclussen.
Bij 30C ontlading 50 cyclussen.
Ik heb ook nog de levensduur bij 10C, 15C, 20C en 25C ergens gezien maar die kon ik nu niet vinden.
**Enerland**
 
Bij Enerland (Polyquest) zijn ze heel realistisch met hun 30C cellen.
Bij 1C ontlading 500 cyclussen.
Bij 30C ontlading 50 cyclussen.
Ik heb ook nog de levensduur bij 10C, 15C, 20C en 25C ergens gezien maar die kon ik nu niet vinden.
**Enerland**

Dát is inderdaad nog eens eerlijk! Ik ga er vanuit dat ongeveer hetzelfde geld voor het laden. Als ik met bijvoorbeeld 1/2 C laad, brengt die cyclus minder slijtage toe dan bij 1C. Dan maak ik mij niet druk om die enkele keer eens in de twee maanden onderhouds laden/ontladen (in winterperiodes).
 
Ik heb twee tarabats gehad:
Een 1700mAh en een 2200mAh. Het eerste exemplaar bleef maar werken, tot hij overleden is na een hevige crash. Ik schat zo een 120 laadbeurten.
De tweede was heel wat minder. Na een 30-tal laadbeurten bleek er 1 cel kapot.De andere 2 doen het nog perfect. Ik weet niet of zoiets rendabel is om deze enkele cel te vervangen? Toch veel geld voor 30 maal vliegen niet?
 
Tjsa, levensduur.....

Om de 2 dure Flightpower (4S2500mAh) accu's die ik in gebruik heb goed te behandelen laad ik altijd over de balancer. In mijn zwever zit een schakelingetje dat alle cellen onafhankelijk bewaakt. De accu's zijn nooit meer dan 50-70% leeg gevlogen.
In deze ontladen staat leg ik ze altijd weg.

Behalve 1x. Een van de accu's heeft twee weken vol weg gelegen. Helaas is een van de cellen bol geworden. Einde accu.......

(Nu zijn ze voor het tweede seizoen in gebruik en tijdens het vliegen nog net zo fris als in het begin. Naja, die ene durf ik niet nu meer te laden)

Gewoon pech gehad denk ik.
 
Waarom ben je bang van die bolle accu? Zolang alle spanningen goed zijn is er niks aan de hand.

Ik heb een 4100mah accu die is bol van dag 3 en laad ik nog steeds met 5,5A (max lader) en ontlaad ik met 70A continu, 85-95 sec lang.
 
Ik heb er eigenlijk nooit echt aandacht aan besteed maar ik leg mijn LiPo's bijna altijd volgeladen in de kast. Het gebeurt soms dat deze daar weken blijven liggen dus ik betwijfel of het al dan niet vol bewaren van LiPo's enige invloed heeft op de levensduur.......
 
....... Het gebeurt soms dat deze daar weken blijven liggen dus ik betwijfel of het al dan niet vol bewaren van LiPo's enige invloed heeft op de levensduur.......

Helaas heeft dat dus wel degelijk invloed op de levensduur en de gebruiksmogelijkheden. De fabrikanten vertellen niet voor niets dat je de accu beter niet volledig geladen weg kan leggen! Er kwamen te veel klachten van gebruikers toen zij de accu's langdurig volledig geladen weglegden. Onderzoek van de fabrikanten heeft uitgewezen dat het beter is voor de accu en de gebruiksmogelijkheden van die accu om ze gedeeltelijk geladen weg te leggen. Aangeraden wordt minimaal 30% en maximaal 70% met als ideaal ongeveer 60%.
Als jij het beter weet dan de fabrikanten dan prima, maar je moet over een poosje niet gaan zeuren dat de accu's van merk X zo slecht zijn want ze hebben maar zo'n korte levensduur. 8O
 
Als jij het beter weet dan de fabrikanten dan prima, maar je moet over een poosje niet gaan zeuren dat de accu's van merk X zo slecht zijn want ze hebben maar zo'n korte levensduur. 8O
Ik zal zeker niet zeuren over de korte levensduur want zoals ik hierboven reeds meldde gaan mijn WOW's nu reeds 175 laadbeurten mee zonder dat ze een noemenswaardig capaciteitsverlies vertonen. En ik moet zeggen dat ik ze toch in 90% van de gevallen eerst terug volgooi voordat ze in de kast gaan.
 
Back
Top