loodaccu's laden/controleren/bewaren

  • Topicstarter Topicstarter Maarten Milis
  • Startdatum Startdatum
M

Maarten Milis

Guest
Hoi

ik heb een tweedehands voerboot gekocht, en vraag me nu het één en ander af ivm de accu's

de accu's zijn allemaal 12V 7,2Ah (grotere accu's passen niet in de boot)

De accu's die erbij waren zijn al oud en al even niet meer bijgeladen (+-jaar stilgestaan)
Kan dit kwaad? Wat moet ik ermee doen? Hoe laad ik ze het beste op?

1.In de boot zelf is een aansluiting om de accu die erin zit te laden. Deze aansluiting gaat dan naar een lader (robbe 5R). Hierbij dan al een eerste vraag, welke aansluiting moet ik op de lader zelf kiezen? Hoelang mag ik de accu laten aanhangen?

2.Dan heb ik zelf nog een andere soort lader liggen, een loodbatterij adapterlader. Hij lijkt op deze http://www.hobby-rama.nl/batterijen/images/Loodac17.jpg maar op de doos staat er niets over druppelladen. Deze lader heb ik ooit in een modelbouwwinkel gekocht, en daar zeiden ze dat ik de accu gewoon eraan kon laten hangen, dat dat geen probleem was.
Dit staat er op de adapter:
Ni-Cd battery charger
PRI 230V-50Hz 19W
SEC 14,7V 600mA 9VA

3.Hoe moet je een loodaccu goed bewaren? volgeladen? of zo leeg mogelijk?

4. Wanneer is een accu nu helemaal vol? Je meet dat toch met een voltmeter, niet?
Maar hoeveel V geeft dan aan of de accu 100% vol is
90% vol is
80% vol is
70% vol is
...% vol is

Alvast bedankt om jullie kennis met mij te delen!

mvg
Maarten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het opladen van loodaccu's is niet zo heel kritisch, het enige waar ze niet van houden is overladen. Loodaccu's kan je laden met een gewone modelbouwlader. Een laadstroom van 1/10 deel van de capaciteit is prima dat zou 700 mA zijn (nu ga ik even uit van één accu, mogelijk zijn er accu's parallel geschakeld). Bij deze stroom zou een lege accu in 14-16 uur zijn geladen. Omdat de mate van ontlading moeilijk is te bepalen is het verstandig het laadproces met een digitale voltmeter te volgen en het laadproces te stoppen als de accu een spanning van 13,6 Volt bereikt. Dat is een veilige waarde.

Of het jaar stilliggen schade aan je accu's heeft veroorzaakt is lastig te zeggen. Mijn ervaring is dat dit type accu er vrij plotseling mee kan stoppen. Het beste is de kwaliteit van de accu's in de praktijk uit te testen.

Een rijtje spanningen opgeven waarbij een ontlaadpercentage behoort is helaas niet mogelijk. Het soortelijk gewicht van het accuzuur is hiervoor wel een goede indicatie, maar je gebruikt waarschijnlijk gesloten gel-accu's waarbij het zuurgewicht bepalen onmogelijk is.

Je 600 mA lader is goed te gebruiken. Echter de uitgangsspanning van 14,7 Volt is te hoog om de accu continue aangesloten te houden. Een dergelijke spanning vindt je accu niet fijn. Ook hier geldt, het laadproces volgen met een voltmeter!

Loodaccu's kan je het beste volgeladen en dan koel bewaren
 
Hallo Maarten,
De loodaccu waar je het over hebt is een gel-loodaccu, deze mag op z'n kant liggen en er loopt geen vloeistof uit. Deze accu's mogen tot max 13,8 volt worden geladen, dus de spanning meten van je lader als er niets aan hangt. Ga je hoger met de spanning dan wordt er meer energie in je volle accu gestopt en dat wordt omgezet in warmte en dat is waar deze type accu niet tegen kan, want warmte laat de gel uitdrogen en dan wordt je inwendige weerstand hoger waardoor je er geen stroom meer eruit krijgt.
Deze accu's hebben ook een zelfontlading en als ze tot 0 volt gezakt zijn krijg je er niets meer in, dus niet de hele winter laten liggen. Je mag ze altijd aan de 13,8 volt laten hangen want als deze spanning bereikt is kan er toch geen stroom meer in( dit principe wordt gedaan met accu's in beveilgingscentrale's )

Gr. Hans
 
Op de vorige versie van het forum had ik een aantal artikelen geplaatst met betrekking tot de NiCad, NiMH en de loodaccu's. Hoe je ze het beste kan laden, gebruiken en opslaan.
Ik weet niet of Robert die ook nog gaat overhevelen naar dit nieuwe forum. Zo niet dan zal ik kijken of ik ze opnieuw hier kan plaatsen.

Even in het kort de loodaccu.
N.P.S. heeft eigenlijk in grote lijnen al het juiste antwoord gegeven maar ik heb wel een paar kanttekeningen.
Ten eerste moet je de accu niet laden met 1/10 van de capaciteit. Dat is erg weinig en dan duurt het laden overdreven lang. Veruit de meeste Gell accu's mag je laden met een maximale stroom die ongeveer gelijk is aan de helft van de capaciteit. Je hebt een accu van 12V 7,2Ah. Die mag je dus laden met een maximale stroom van ongeveer 3,5Amp.
De lader moet eigenlijk een constante stroom/constante spannings lader zijn. Wanneer je de lege accu op zo'n lader aansluit zal in eerste instantie de maximale stroom gaan lopen. Naarmate de accu voller wordt zal het spanningsverschil tussen de accu en de lader steeds kleiner dus zal de stroom ook minder worden. Wanneer de accu vol is zal er geen verschil meer zijn en dus loopt er geen laadstroom meer. De accu kan je dan zonder enig gevaar eindeloos lang aan de lader laten hangen.
Let wel op dat de eindspanning van de lader juist is! 14,4V (14,7V??) is erg hoog en mag alleen als je de accu zo snel mogelijk van de lader haalt als hij vol is. Normaal is de spanning 13,8V, dat is de spanning waarbij een 12V loodaccu normaal gesproken vol is.

Wanneer is een 12V loodaccu 100% vol. Wel dat is dus "normaal gesproken" 13,8V. Maar ook 14,4V kan aangehouden worden. Een 12V loodaccu is leeg als de spanning tot 11V is gezakt. Ga daar liever niet onder want hoe verder je een loodaccu ontlaadt des te slechter is het voor hem. Ook moet je een loodaccu zo snel mogelijk weer opladen als hij leeg is. Een lege loodaccu moet je niet een paar dagen wegzetten voordat je hem gaat laden. De accu kan dan al naar de maan zijn.

Hoe hoog is de spanning van de accu bij 90%, 80% enzovoorts. Helaas dat valt niet te zeggen. De lijn loopt namelijk niet lineair, is afhankelijk van de temperatuur, de leeftijd van de accu en nog een reeks factoren. Als die apparaatjes die je zouden vertellen hoe vol een loodaccu nog is geven slechts een grove schatting. Je kan er makkelijk 20% naast zitten, misschien nog wel meer.

Een loodaccu moet je altijd volledig geladen wegzetten. Koel wegzetten is prima maar hij mag NOOIT bevriezen. Dat kan het einde van je accu betekenen. Omdat een loodaccu langzaam "leegloopt" als je hem wegzet moet je hem regelmatig opladen. Afhankelijk van vele factoren zal je dat elke 3 tot maximaal 6 maanden moeten doen.
Als je een goede lader hebt die op netjes 13,8V is afgesteld en als het even kan ook nog een temperatuur compensatie heeft dan kan je de accu op de lader aangesloten wegzetten. Dan zal de lader de accu altijd netjes vol houden en is hij altijd klaar voor gebruik. Dit is feitelijk de beste manier van opslaan voor een loodaccu. Als alles goed is kan je de accu zo jaren goed bruikbaar houden. Maar denk er om dat je niet hoger komt dan die 13,8V! Dat is echt belangrijk.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Verder is het niet verstandig een accu op een koude vloer te zetten. Er ontstaat dan een temperatuurverschil tussen onder en bovenkant van de accu. Daardoor ontstaat weer een klein spanningsverschil (elektrochemie) tussen onder en bovenkant van de platen binnen een cel. Dit leidt weer tot een sneller leeglopen van de cellen.
 
ik weet niet hoe het met mij lader zit, maar als ik mn multimeter erop zet, geeft ie 15 volt aan:S, de laadstroom zoals op de lader staat is 0,6A, ook op de lader staat "ausgang: 12V"

Het is de graupner Automatic Lader Pb 12 met art nr. 6434
 
ik weet niet hoe het met mij lader zit, maar als ik mn multimeter erop zet, geeft ie 15 volt aan:S, de laadstroom zoals op de lader staat is 0,6A, ook op de lader staat "ausgang: 12V"

Het is de graupner Automatic Lader Pb 12 met art nr. 6434

Weest niet bang dit is een goede lader met één maar! De eindspanning is 14,7V dus je moet de accu niet veel langer dan nodig is aan die lader laten hangen. Wanneer de LED aangeeft dat de accu vol is kan je hem beter van de lader halen.
O ja, die 15V op de uitgang is ook geen probleem. De regelelektronica in de lader zorgt ervoor dat de spanning niet hoger wordt dan 14,7V bij een stroom van 100mA.
Daar komt nog bij dat ook jouw multimeter een mogelijke afwijking heeft die op kan lopen tot wel 0,6V. Als je een beetje goede meter hebt blijft het misschien beperkt tot 0,3V maar ook dan kan je dus makkelijk aan 15V op je meter komen terwijl het in werkelijk dus maar 14,7V is. Het is net zo goed mogelijk dat je meter 14,4V aangeeft terwijl het 14,7V is. Bekijk de aanwijzing van je multimeter altijd met de mogelijke fout in je achterhoofd.
 
nou, ik kan zeggen dat wij een goede multimeter hebben hoor, die ligt nu nog in de winkel voor zon 70 euro, dus zal wel kwaliteit zijn.

Bedankt voor de uitleg trouwens:D
 
Hallo,

ik heb een vergelijkbare vraag; kan ik een 12V loodaccu van 3,2Ah opladen met een doodgewone gelijkstroom adapter van 13,5 volt output en 1000mA? En na hoelang moet ik ongeveer gaan beginnen met meten? Dit zou me 20 euro kunnen schelen aan een acculader die er speciaal voor gemaakt is. Ik wil de accu gebruiken voor een aantal 1W ledlampjes en voor 2x 5 watt PC-geluidsspeakertjes.

mvg
 
Nee. Je moet een loodaccu-lader hebben, geen NiCd/NiMH lader.
Met die stroom en zonder automatische afschakeling zal het water in de accu omgevormd worden in knalgas (waterstof + zuurstof). Drie keer raden waarom het knalgas heet ;) Of moet je tuinhuisje sowieso gesloopt worden? ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

ik heb een vergelijkbare vraag; kan ik een 12V loodaccu van 3,2Ah opladen met een doodgewone gelijkstroom adapter van 13,5 volt output en 1000mA? En na hoelang moet ik ongeveer gaan beginnen met meten? ...

In tegenstelling tot Ron denk ik dat het wel kan MAAR!
Als de uitgangsspanning van die adapter echt netjes 13,5V is dan kan je de accu zonder problemen op die adapter aansluiten en hem ermee laden. De maximale stroom is voldoende laag dat er geen schade aan de accu zal ontstaan.
Het enige probleem dat ik wel zie is de vraag of die adapter er wel tegen kan? Als de accu leeg is vormt hij een soort van kortsluiting en zal er een hele grote stroom kunnen gaan lopen. Als die adapter een goede stroombegrenzing heeft zal dat geen probleem zijn. Is er geen stroombegrenzing dan zal de adapter toch meer stroom willen gaan leveren en zo overbelast raken.
Dit probleem is gelukkig vrij simpel te voorkomen door een eenvoudige weerstand van 0,5Ohm 2Watt in serie met de laadkabel op te nemen. Die weerstand vormt dan de stroombegrenzing. Het laden zal ietsje langzamer gaan maar dat zal geen probleem zijn denk ik.
Zoals geschreven moet de uitgangsspanning van de adapter wel netjes 13,5V zijn, of eigenlijk 13,8V. Iets minder kan geen kwaad, de accu zal alleen niet 100% vol komen maar 99% is ook voldoende, toch? Meer kan wel kwaad, tenminste als je de accu te lang aan de "lader" laat hangen.
Wanneer je het voor het eerst probeert dan moet je als eerste de adapter goed in de gaten houden. Wordt die niet te heet? Wordt hij zo warm (heet) dat je je hand er niet meer op kan houden dan kan je beter stoppen en de genoemde weerstand gaan gebruiken.
Wordt hij niet zo heet of heb je de weerstand ertussen gezet dan moet je na een uurtje of zo de spanning op de accu eens meten. Is die nog onder de 13,8V dan rustig doorgaan met ladenen na een kwartiertje weer eens meten. Komt de spanning in de buurt van de 13,8V dan moet je vaker gaan meten. Is de spanning 13,8V (of 13,5V) dan moet je in de gaten houden of die nog hoger wordt. Zo niet dan is alles in orde en kan je de accu op de lader aangesloten laten zo lang je wilt, al is het een maand!
Wordt de spanning wel hoger dan kan je het laden het beste stoppen als de spanning tot 14V is opgelopen. Probeer te voorkomen dat de spanning daar boven komt. Een klein beetje hoger en een heel enkele keer kan niet direct kwaad maar het moet niet iedere keer wanneer je laad gebeuren.
Zo kan je de accu netjes en veilig laden.
 
Back
Top