M
Maarten Milis
Guest
Hoi
ik heb een tweedehands voerboot gekocht, en vraag me nu het één en ander af ivm de accu's
de accu's zijn allemaal 12V 7,2Ah (grotere accu's passen niet in de boot)
De accu's die erbij waren zijn al oud en al even niet meer bijgeladen (+-jaar stilgestaan)
Kan dit kwaad? Wat moet ik ermee doen? Hoe laad ik ze het beste op?
1.In de boot zelf is een aansluiting om de accu die erin zit te laden. Deze aansluiting gaat dan naar een lader (robbe 5R). Hierbij dan al een eerste vraag, welke aansluiting moet ik op de lader zelf kiezen? Hoelang mag ik de accu laten aanhangen?
2.Dan heb ik zelf nog een andere soort lader liggen, een loodbatterij adapterlader. Hij lijkt op deze http://www.hobby-rama.nl/batterijen/images/Loodac17.jpg maar op de doos staat er niets over druppelladen. Deze lader heb ik ooit in een modelbouwwinkel gekocht, en daar zeiden ze dat ik de accu gewoon eraan kon laten hangen, dat dat geen probleem was.
Dit staat er op de adapter:
Ni-Cd battery charger
PRI 230V-50Hz 19W
SEC 14,7V 600mA 9VA
3.Hoe moet je een loodaccu goed bewaren? volgeladen? of zo leeg mogelijk?
4. Wanneer is een accu nu helemaal vol? Je meet dat toch met een voltmeter, niet?
Maar hoeveel V geeft dan aan of de accu 100% vol is
90% vol is
80% vol is
70% vol is
...% vol is
Alvast bedankt om jullie kennis met mij te delen!
mvg
Maarten
ik heb een tweedehands voerboot gekocht, en vraag me nu het één en ander af ivm de accu's
de accu's zijn allemaal 12V 7,2Ah (grotere accu's passen niet in de boot)
De accu's die erbij waren zijn al oud en al even niet meer bijgeladen (+-jaar stilgestaan)
Kan dit kwaad? Wat moet ik ermee doen? Hoe laad ik ze het beste op?
1.In de boot zelf is een aansluiting om de accu die erin zit te laden. Deze aansluiting gaat dan naar een lader (robbe 5R). Hierbij dan al een eerste vraag, welke aansluiting moet ik op de lader zelf kiezen? Hoelang mag ik de accu laten aanhangen?
2.Dan heb ik zelf nog een andere soort lader liggen, een loodbatterij adapterlader. Hij lijkt op deze http://www.hobby-rama.nl/batterijen/images/Loodac17.jpg maar op de doos staat er niets over druppelladen. Deze lader heb ik ooit in een modelbouwwinkel gekocht, en daar zeiden ze dat ik de accu gewoon eraan kon laten hangen, dat dat geen probleem was.
Dit staat er op de adapter:
Ni-Cd battery charger
PRI 230V-50Hz 19W
SEC 14,7V 600mA 9VA
3.Hoe moet je een loodaccu goed bewaren? volgeladen? of zo leeg mogelijk?
4. Wanneer is een accu nu helemaal vol? Je meet dat toch met een voltmeter, niet?
Maar hoeveel V geeft dan aan of de accu 100% vol is
90% vol is
80% vol is
70% vol is
...% vol is
Alvast bedankt om jullie kennis met mij te delen!
mvg
Maarten
Laatst bewerkt door een moderator: