Help een newbie aan een leuke hobby.

  • Topicstarter Topicstarter Beko
  • Startdatum Startdatum
Hm, 22e, ik weet niet of dat zo een goeie keuze is...heb er veel klachten over gelezen toen ik nog aan het rondkijken was.

Probleem bij die heli is dat het wel een collective pitch is, maar de staart wordt niet aangedreven door de hoofdmotor, wel door een apart motortje zoals de meeste FP-toestellen. Het zou me verbazen moest die staart echt stabiel blijven...

Niet om je te ontmoedigen hoor, ik heb zelf nooit een 22e gevlogen, zelfs niet zien vliegen...het is internetwijsheid dat ik hier verkondig. Ik hoop voor jou dat hij meevalt.
 
Ja, zo wie zo is het nog niet echt verstandig een 2e heli erbij te nemen van een ander model zonder de eerste totaal onder controlle te hebben..
Ieder model reageerd anders dus de hoeveelheid sturen en gas is van elk model (zelfs b.v. 2 kings) weer net anders..
Een ervaren heli vlieger zal er wel mee kunnen omgaan maar of jij dat kunt..
Blijf voorlopig met 1 model hobieen tot dat je die onder controlle hebt (ik bedoel niet volledig 3D maar wel stabiel hoveren) en begin dan voorzichtig aan de andere om verschillen te merken.

Benno
ps de weers voorspellingen zijn niet optimaal voor zondag..
check je PB beko..
 
Je gaat er ongetwijfelt weer wat bijleren...
Persoonlijk vind ik het zonde, je kan beter even doorgaan en de basics onder de knie krijgen, en vervolgens wat meer geld uitgeven aan een heli die buiten gewoon goed presteert.
Het vliegen met een wat "duurder" RC setje, Goede zender/ontvanger (Bijv.Futaba, Graupner etc.) en een goede heli (Bijv.MiniTitan, T-rex450SE/500, Protos) is ZOVEEL makkelijker en zekerder..., hoef je ook de weersberichten niet zo angstvallig in de gaten te houden.
Ik heb het zo gedaan, en heb er geen seconde spijt van...
Nu geef je stapsgewijs ook veel geld uit, waar je m.i. niets wijzer van wordt..

Maar goed, ieder voor zich wat dat betreft :)

Eric
 
Top informatie allemaal ik wil ook eerst de hm004 leren vliegen aangezien de crashkosten relatief goedkoper zijn als van de 22e.
Beide kopters hebben me niet veel geld gekost allebei 2e hands gekocht dus wat dat betreft valt het met de startkosten nog wel mee ;)

Ik vind de 22e wel meteen wat agresiever vergeleken met de hm004 mooier geluidje al waar je wel even van schrikt als je de throttle iets hoger duwt :D

Ik zal eens kijken of ik vandaag ff foto's kan schieten van beide kopters.

Gr.Beko
 
Hallo Boys,

Ik heb mijn onderdelen binnen en heb me 004 afgesteld alles is evenwichtig en gebalanceerd.
Alles staat ook horizontaal.

Probleem blijft dat mijn helikopter naar links blijft gaan ik kan tegen sturen wat ik wil dus als ik wil hoveren gaat dit goed moet ik constant blijven draaien naar rechts hierdoor kan ik wel binnen de vierkante meter blijven alleen als ik niet draai is het vooruit of achteruit en constant naar links.
Help ben ik wat vergeten af te stellen ??

Gr.Beko
 
De gyro instellen?
Als het goed is moet je een tweetal schroefjes in de gyro zien zitten.
1 is voor het mixen van het gas en het staartsignaal, 2e is voor de gevoeligheid.

De schroef voor gevoeligheid noemt men gain, als deze te ver staat zal de staart zich overcorrigeren, waardoor de staart zal gaan schudden.
De andere regelt de mix, en dat is degene die jij in moet stellen.
door te draaien aan de schroef merk je vanzelf of de heli minder of meer zal willen draaien, dus gewoon zorgen dat je het draaieffect wegstelt.

succes
 
De HM22e is een MS Hornet kloon, staart uitgezonderd. Ik vond de 22 erg gevoelig, een beetje harde landing en zo'n beetje alles brak er af. Ik weet niet of Walkera inmiddels betere plasticsoorten gebruikt, maar toe ik dat ding had (3 jaar geleden ofzo) was het utter crap ;)
 
nu met foto's

Even voor de duidelijkheid het linkstrekken gebeurt met de hm004 de 22e durf ik nog niet te proberen aangezien ik de hm004 nog niet eens onder controle heb.
Als ik op de sim speel kan ik met elke heli hooveren maar in real life kan ik het wel shaken de hm004 trekt naar links en klapt vanaf 10 cm hoogte op zijn linker zij.
De 22e heb ik al op hele hooge toeren gehad en hij bleef op de grond staan dus ik ben maar niet verder gegaan omdat ik de gedachte had dat hij zo ineens 10 meter de lucht in zou vliegen.

En zoals beloofd hier ff de pictures.
P1070648.jpg

P1070650.jpg

P1070647.jpg


Gr.Beko
 
Zo weer een aantal pogingen gewaagd maar tevergeefs ik ga het of opgeven of ik moet hulp krijgen door iemand.
Naar mijn idee zijn mijn heli's goed afgesteld maar ik krijg het niet voor mekaar.

Dus hulp gevraagd omgeving Deventer ik heb ook al hulp gevraagd bij de club in Deventer hier is het nog even wachten op reactie maar alle andere hulp is ook welkom.

Gr.Beko
 
Zo weer een aantal pogingen gewaagd maar tevergeefs ik ga het of opgeven of ik moet hulp krijgen door iemand.
Naar mijn idee zijn mijn heli's goed afgesteld maar ik krijg het niet voor mekaar.

Dus hulp gevraagd omgeving Deventer ik heb ook al hulp gevraagd bij de club in Deventer hier is het nog even wachten op reactie maar alle andere hulp is ook welkom.

Gr.Beko

Ik wil mensen best helpen naar het beste van mijn kunnen, maar ik woon wel in limburg. als je het kan afreizen heb ik er geen problemen mee om naar je heli te kijken. Anders moet je iemand zoeken die je iets meer naarbij woont.

Dont give up :thumbsup:
 
Ja, je mag ook altijd naar steenwijk komen..
Maar ook in de buurt van deventer is toch wel hulp te vinden???
Misschien is door de vakantie tijd de hulp wel wat begrensd.

Als je de afstand naar steenwijk redelijk vindt hoor ik het wel.
Volgende week heb ik best wel tijd hiervoor en ik vind het zeker leuk om de walkera eens vliegend te maken...

Benno
 
Damige en Plantjes top bedankt voor het aanbod ik ga eens kijken of ik hier dichterbij wat kan vinden en anders zit er niks anders op want ik wil de heli's in de lucht hebben en ik krijg dit zelf gewoon niet voor elkaar.
Als ik dus dichtbij geen hulp kan vinden dan zal ik even vragen of de uitnodiging nog staat ;)

Gr.Beko
 
ff duffe vraagjes, maareuh.. Staan als je je cyclic stick (Rechterknuppel, die je kop stuurt) loslaat beide servo's 90 graden tov de hoofdas? Staat je swash dan goed recht? Paddles alle kanten op mooi vlak? Naar links trekken doen ze allemaal, vooral in ground effect dus lager dan +/- 30 cm, maar daarboven moet een 4tje 2-3 seconden zonder te sturen blijven hangen voor hij wegdrijft.
 
goedendag helivrienden...de comanche heb ik redelijk onder controle gekregen..ondanks de crash gisteravond...maar dat kwam omdat de wieken tegen elkaar klapten...(dus daaar is die extended shaft voor ;) ik ga nou toch kijken voor een fp of cp. van de belt cp (waarvan de cp3 binnenkort leverbaar is) ben ik al vanaf het begin enthousiast...is dit een kist waarmee ik verder kan als newbie? of moet je al ervaren cp piloot zijn wil je hier plezier van hebben?
 
Althans, dit type. Heli's met linksdraaiende rotor willen naar links driften, heli's met rechtsdraaiende rotor willen naar rechts driften. (met trim in neutraal)

ehh, het is volgens mij net andersom Ron, een heli met rechtsdraaiende rotor (met de klok mee) heeft als reactie dat de romp linksom (tegen de klok in) wil draaien.
Om dit tegen te gaan moet de staartrotor naar links drukken, helaas heeft dit als nadeel dat de complete heli iets naar links gaat driften (dit alles gezien met de staart naar je toe natuurlijk ;)).

Om de heli toch stil op zijn plaats te laten hangen, ga je automatisch iets roll naar rechts geven, met als resultaat dat de heli iets naar rechts gaat overhellen.
 
Laatst bewerkt:
ehh, het is volgens mij net andersom Ron, een heli met rechtsdraaiende rotor (met de klok mee) heeft als reactie dat de romp linksom (tegen de klok in) wil draaien.
Om dit tegen te gaan moet de staartrotor naar links drukken, helaas heeft dit als nadeel dat de complete heli iets naar links gaat driften (dit alles gezien met de staart naar je toe natuurlijk ;)).

Om de heli toch stil op zijn plaats te laten hangen, ga je automatisch iets roll naar rechts geven, met als resultaat dat de heli iets naar rechts gaat overhellen.

Kijk, zo leer je nog eens wat. Ik dacht steeds dat mijn heli een disbalance had mtb zijn zwaartepunt, omdat ie scheef hangt tijdens het hoveren. Maar dit is het dus. En dan idd rechtsomdraaiend betekend naar links driften. Ik heb pas nog de servo's gewisseld en moest na het afstellen precies dezelfde correctie doen: trim voor de rol iets naar rechts. Dat is dus geen toeval.

Het is niet mijn topic, maar dan toch ff nog een vraag: geldt eenzelfde soort effect ook naar voren / achteren? Ik moest namelijk ook steeds de trim voor elevator iets bijstellen naar voren (heli hovert iets naar achter).
 
Dat heeft te maken met je COG (centre of gravity). Die moet in het optimale geval mooi in balans zijn. Maak twee touwtjes om de flybar en hang de heli op of hou hem in de lucht en hij moet mooi in balans zijn. Hangt de neus iets naar voren zul je wat trim naar acheren moeten geven, hangt de staart naar achteren, dan trim je iets naar voren.
 
Dat ga ik proberen. Dat de zwaarte kracht op een dergelijke manier invloed heeft, klopt dus toch. Al zocht ik het in de verkeerde richting.

Ik blijf me verbazen over wat er allemaal over een heli te leren valt en wat er bij komt kijken. Prachtige stukjes techniek zijn het!
 
Back
Top