Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 24 mei 2008.

  1. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Met gewone wingtips is zij ook mooi.
    Dat blauwe petje staat een stuk fleuriger.
    Fijn dat de zwever zo goed reageerd op thermiek.

    Was vanmiddag op een gegeven moment te heet om te schilderen heb ik een koel bak gemaakt om de accu te laden, met oude ventilators uit een PC en een 12 V voeding van een printer.
    Ik heb een Robitronic lader en als de temperatuur van het accu pakket te hoog oploopt kap hij ermee (zit een temp voeler bij). Probleem is nu opgelost accu komt niet boven 27 graden. Zal morgen wel even een foto maken.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog een goede reden om op Lipo's over te stappen Ko.....had je kunnen stoppen met schilderen en met een glaasje prik in je tuin kunnen gaan zitten. Of nog even vliegen, zoals ik heb gedaan :D
     
  3. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Als ik lees wat er allemaal mis kan gaan met Lipo s dan is denk ik mijn koel box ook dan nog wel te gebruiken is.
    En knutselen in de tuin onder het zonnescherm is ook leuk om te doen en uiteraard met een drankje erbij.

    Groet

    ko
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog maar een filmpje. Nu inclusief een bijna birdstrike op 7:46 :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Na een zeer prettige middag in de wei moet ik mijn mening over de winglets herzien. De geschetste problemen liggen niet aan de winglets maar aan de piloot :lol:

    Er was vanmiddag nauwelijks wind en veel thermiek. En het was erg warm. Na een half uurtje vliegen liet ik de sticks even los om wat te drinken en tot mijn verbazing ging de kist uit zichzelf stabiel rondjes draaien in een zelf gevonden bel :eek: Het blijkt dat je met de winglets véél minder hoeft te sturen om mooi te draaien. Kleine correcties om gecentreerd te blijven, verder vliegt ze vrijwel vanzelf. Als ik vanuit "straight and level" heel eventjes richting en een tikje aileron geef kan ik daarna alles los laten en blijft ze ruime cirkels met een vrijwel constante snelheid vliegen, in de richting die ik heb ingezet. Ongelooflijk. En dat gebeurt zonder winglets dus niet, dan moet ik steeds wat richting blijven geven en de hellingshoek corrigeren.

    Dus....ik moet me er gewoon veel minder mee bemoeien, dan komt het vanzelf goed.
    Blijft wel dat het bij wat vlagerige wind een ander verhaal is, zeker met het lanceren (wat trouwens per worp beter gaat).
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gisterochtend naar de Aero Club Salland geweest om foto's van de cockpit van de Triple Yankee te maken. De mijne had ik meegenomen en toen die in elkaar zat werd mij gevraagd er ook even mee te vliegen. Op een echt zweefvliegveld....? Terwijl er gevlogen wordt....? "Geen probleem, als je maar oost van het circuit blijft." Nou vooruit dan maar...was leuk hoor. En verrassend veel modelbouwers onder de 1:1 zweefvliegpiloten :D

    Goed, wie detailfoto's van de cockpit van een ASW20 wil hebben moet me maar even contacten dan mail ik ze. Alle hendels, knopjes en instrumenten staan er op. Paar voorbeeldjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan vanochtend nog eens geëxperimenteerd met mijn Flycamone. Op het stabilo deze keer. Ik had hem niet niet goed gebalanceerd, zwaartepunt lag wat te ver naar achter dus wat instabiel. Wel te vliegen maar wat nerveus. Het camerastandpunt is dan wel weer heel erg gaaf vind ik. Ga ik op een dag dat er wél thermiek is zeker nog eens over doen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leuk om te zien hoe je door de vliegers van de grote voorbeelden geaccepteerd wordt en hoe ze met je omgaan! Dat alles maakt het tot een leuk project.
     
  8. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Wil het lukken met je cockpit op schaal? Je handen arbeid is goed dus het moet je wel lukken. En met je decals truc moet het namaken van de instrumenten voor jou niet zo n groot probleem zijn.
    Ben gister weer met mijn ASW 24 bezig geweest, onder het zonnescherm, was veel te heet om het huis te schilderen.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Net terug van vakantie zie ik dat Beertje niet meer in de cockpit zit... :(
    Naar mijn idee moet je (om het echt perfekt te maken) de knieën van je piloot een tikje buigen. Met helemaal gestrekte knieën kan hij nooit het voetenstuur bedienen...
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2008
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dag Bart! Goede vakantie gehad?

    Zijn knieën buigen is wat lastig.......en het bedienen van het voetenstuur helemaal :)

    [​IMG]

    ...maar met de kap er op valt het wel mee. Experimentje gedaan met een op fotopapier geprint en geplastificeerd instrumentenpaneel. Is nog niet hoe ik het wil hebben. Ik denk dat ik de geplastificeerde instrumenten uitsnij en op een mat zwart paneel plak. Maar ik heb daar helemaal geen zin in, dat gepruts dus het schiet niet op. Heb hem inmiddels wél geschoren trouwens.

    [​IMG]

    Wel heb ik de kieren bij de ailerons en het hoogteroer voorzien van dat veel te dure Graupner Spalt-Abdeckband. Moet zeggen dat het er wel netjes uit ziet. Voor mijn gevoel moét dat aerodynamisch veel beter zijn. Ik kan niet beredeneren waarom mensen zeggen dat het niets uitmaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, het gáát... het deltavliegen ging niet helemaal zoals gepland (anders zat ik nu nog in zuid Frankrijk bij het NK...)
    En wat is er mis met baarden, als ik vragen mag?
    [​IMG]
    Ik kom trouwens ernstig in de verleiding om die foto wat aan te passen in Photoshop, bijvoorbeeld een flinke leverworst toe te voegen. Maar dit is een forum voor alle leeftijden... :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En dan vraag je nog wat er mis is met mannen met baarden.....:D
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat een rotweer zeg.....
    Langzaamaan met de cockpit bezig.

    Begonnen met het lichter maken van het frame. Veel te brede randen weggeslepen en wat gaatjes geboord. Leverde bijna 30 gram winst op.....

    [​IMG]

    Verder het instrumentenpaneel bekleed met een stukje plastic zoals om een multomap zit en dat zwart geschilderd. Tevens een speld als knop voor de ventilatie (blauw) en een afgeslepen ball-link als nood-canopy ontgrendeling aangebracht (rood)

    [​IMG]

    Zitkuil (?) voorzien van randen en grijs geschilderd. Instrumentenpaneel voorzien van een piepschuimen massa (achter de instrumenten dus)

    [​IMG]

    Het instrumentenpaneel laat ik zo. Ik heb geen zin om te investeren in dure schaalinstrumenten.
    Wel heb ik van een oud stukje printplaat een scharnier gemaakt.

    [​IMG]

    Met een houten wigje tussen scharnier en romp blijft het dak open staan. Het wigje hangt bij gesloten canopy aan het draadje achter de instrumenten.

    [​IMG]

    En verder heb ik niet zo'n zin in handenarbeid.......
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2008
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ziet er goed uit Arjan!! Is innd rot weer. ben ook bezig met mijn Trendy ( ailerons opnieuw vast tapen, hij blijft maar omhoog komen).

    Handig die stukje printplaat!!!!

    Gr Lyckele
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Lyckele,
    Waar het precies staat weet ik niet meer maar die jongen die een 160 cm schaalmodel aan het bouwen is had ook printplaat gebruikt voor het scharnier. Het is licht en heel erg sterk. Werkt dus prima.

    Verder staat op de site van de echte Triple Yankee een stukje over mijn model, met foto's van mijn bezoek een paar weken geleden.
    Foto's van de "YYY" - mgrim.nl

    Met Martin, de eigenaar. Lijkt dat nou maar zo of ziet die er bijna nog trotser uit dan ik...? :)
    [​IMG]

    Beetje stoer doen, zoemer over het veld (echt laag durfde ik niet)
    [​IMG]

    Op final
    [​IMG]
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gaaf hoor!!! Denk dat hij zich best vereert voelt, iemand die zijn kist na maakt voor de modelbouw. Nu nog een x een duo vlucht samen!!! mooi veld touwens, waar was dat??

    ik zal eens speuren naar het onderwerp met de printplaat.


    Gr Lyckele
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Aero Club Salland, bij Lemelerveld.
    Die scharnierende kap was niet echt nodig natuurlijk maar het staat wat leuker.
    Het maken van zo'n scharnier is niet zo moeilijk trouwens, wel de juiste plek voor de bevestiging vinden. Het probleem wat je krijgt als je het verkeerd plaatst is dat de kap klem loopt op de romp. Deze site legt het uit: Some Thoughts on Forward-Pivot Canopy Hinge Design

    Mijn romp is zoals in figuur 4 dus dat ging redelijk makkelijk. Wel moest ik het voorste scharnierpunt een flink eindje naar voren en zo dicht mogelijk tegen de rompwand maken. Maar nu werkt het perfect.
     
  19. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Arjan

    Ik heb nog een tekening van Uwe waarin ook een cocpitkap scharnier getekend staat en ook zo dat hij toch nog afneembaar is.
    Laat maar weten als je hem wil hebben zet ik hem wel hierop.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou graag! Laat maar komen.
     

Deel Deze Pagina