Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Beste Arjan

Met gewone wingtips is zij ook mooi.
Dat blauwe petje staat een stuk fleuriger.
Fijn dat de zwever zo goed reageerd op thermiek.

Was vanmiddag op een gegeven moment te heet om te schilderen heb ik een koel bak gemaakt om de accu te laden, met oude ventilators uit een PC en een 12 V voeding van een printer.
Ik heb een Robitronic lader en als de temperatuur van het accu pakket te hoog oploopt kap hij ermee (zit een temp voeler bij). Probleem is nu opgelost accu komt niet boven 27 graden. Zal morgen wel even een foto maken.

Met vriendelijke groet

Ko
 
Nog een goede reden om op Lipo's over te stappen Ko.....had je kunnen stoppen met schilderen en met een glaasje prik in je tuin kunnen gaan zitten. Of nog even vliegen, zoals ik heb gedaan :D
 
Beste Arjan

Als ik lees wat er allemaal mis kan gaan met Lipo s dan is denk ik mijn koel box ook dan nog wel te gebruiken is.
En knutselen in de tuin onder het zonnescherm is ook leuk om te doen en uiteraard met een drankje erbij.

Groet

ko
 
Nog maar een filmpje. Nu inclusief een bijna birdstrike op 7:46 :-)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na een zeer prettige middag in de wei moet ik mijn mening over de winglets herzien. De geschetste problemen liggen niet aan de winglets maar aan de piloot :lol:

Er was vanmiddag nauwelijks wind en veel thermiek. En het was erg warm. Na een half uurtje vliegen liet ik de sticks even los om wat te drinken en tot mijn verbazing ging de kist uit zichzelf stabiel rondjes draaien in een zelf gevonden bel :o Het blijkt dat je met de winglets véél minder hoeft te sturen om mooi te draaien. Kleine correcties om gecentreerd te blijven, verder vliegt ze vrijwel vanzelf. Als ik vanuit "straight and level" heel eventjes richting en een tikje aileron geef kan ik daarna alles los laten en blijft ze ruime cirkels met een vrijwel constante snelheid vliegen, in de richting die ik heb ingezet. Ongelooflijk. En dat gebeurt zonder winglets dus niet, dan moet ik steeds wat richting blijven geven en de hellingshoek corrigeren.

Dus....ik moet me er gewoon veel minder mee bemoeien, dan komt het vanzelf goed.
Blijft wel dat het bij wat vlagerige wind een ander verhaal is, zeker met het lanceren (wat trouwens per worp beter gaat).
 
Gisterochtend naar de Aero Club Salland geweest om foto's van de cockpit van de Triple Yankee te maken. De mijne had ik meegenomen en toen die in elkaar zat werd mij gevraagd er ook even mee te vliegen. Op een echt zweefvliegveld....? Terwijl er gevlogen wordt....? "Geen probleem, als je maar oost van het circuit blijft." Nou vooruit dan maar...was leuk hoor. En verrassend veel modelbouwers onder de 1:1 zweefvliegpiloten :D

Goed, wie detailfoto's van de cockpit van een ASW20 wil hebben moet me maar even contacten dan mail ik ze. Alle hendels, knopjes en instrumenten staan er op. Paar voorbeeldjes:

Y3cockpit8.jpg


Y3cockpit3.jpg


Y3cockpit6.jpg


Y3cockpit19.jpg


En dan vanochtend nog eens geëxperimenteerd met mijn Flycamone. Op het stabilo deze keer. Ik had hem niet niet goed gebalanceerd, zwaartepunt lag wat te ver naar achter dus wat instabiel. Wel te vliegen maar wat nerveus. Het camerastandpunt is dan wel weer heel erg gaaf vind ik. Ga ik op een dag dat er wél thermiek is zeker nog eens over doen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te zien hoe je door de vliegers van de grote voorbeelden geaccepteerd wordt en hoe ze met je omgaan! Dat alles maakt het tot een leuk project.
 
Beste Arjan

Wil het lukken met je cockpit op schaal? Je handen arbeid is goed dus het moet je wel lukken. En met je decals truc moet het namaken van de instrumenten voor jou niet zo n groot probleem zijn.
Ben gister weer met mijn ASW 24 bezig geweest, onder het zonnescherm, was veel te heet om het huis te schilderen.

Met vriendelijke groet

Ko
 
Net terug van vakantie zie ik dat Beertje niet meer in de cockpit zit... :(
Naar mijn idee moet je (om het echt perfekt te maken) de knieën van je piloot een tikje buigen. Met helemaal gestrekte knieën kan hij nooit het voetenstuur bedienen...
 
Laatst bewerkt:
Dag Bart! Goede vakantie gehad?

Zijn knieën buigen is wat lastig.......en het bedienen van het voetenstuur helemaal :-)

080802ASW1.jpg


...maar met de kap er op valt het wel mee. Experimentje gedaan met een op fotopapier geprint en geplastificeerd instrumentenpaneel. Is nog niet hoe ik het wil hebben. Ik denk dat ik de geplastificeerde instrumenten uitsnij en op een mat zwart paneel plak. Maar ik heb daar helemaal geen zin in, dat gepruts dus het schiet niet op. Heb hem inmiddels wél geschoren trouwens.

080802ASW2.jpg


Wel heb ik de kieren bij de ailerons en het hoogteroer voorzien van dat veel te dure Graupner Spalt-Abdeckband. Moet zeggen dat het er wel netjes uit ziet. Voor mijn gevoel moét dat aerodynamisch veel beter zijn. Ik kan niet beredeneren waarom mensen zeggen dat het niets uitmaakt.

080802ASW3.jpg


080802ASW4.jpg
 
Dag Bart! Goede vakantie gehad?
Nou, het gáát... het deltavliegen ging niet helemaal zoals gepland (anders zat ik nu nog in zuid Frankrijk bij het NK...)
Heb hem inmiddels wél geschoren trouwens.
En wat is er mis met baarden, als ik vragen mag?
080802ASW2.jpg

Ik kom trouwens ernstig in de verleiding om die foto wat aan te passen in Photoshop, bijvoorbeeld een flinke leverworst toe te voegen. Maar dit is een forum voor alle leeftijden... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik kom trouwens ernstig in de verleiding om die foto wat aan te passen in Photoshop, bijvoorbeeld een flinke leverworst toe te voegen. Maar dit is een forum voor alle leeftijden... :rolleyes:

En dan vraag je nog wat er mis is met mannen met baarden.....:D
 
Wat een rotweer zeg.....
Langzaamaan met de cockpit bezig.

Begonnen met het lichter maken van het frame. Veel te brede randen weggeslepen en wat gaatjes geboord. Leverde bijna 30 gram winst op.....

080807ASW.jpg


Verder het instrumentenpaneel bekleed met een stukje plastic zoals om een multomap zit en dat zwart geschilderd. Tevens een speld als knop voor de ventilatie (blauw) en een afgeslepen ball-link als nood-canopy ontgrendeling aangebracht (rood)

080813ASW2.jpg


Zitkuil (?) voorzien van randen en grijs geschilderd. Instrumentenpaneel voorzien van een piepschuimen massa (achter de instrumenten dus)

080813ASW1.jpg


Het instrumentenpaneel laat ik zo. Ik heb geen zin om te investeren in dure schaalinstrumenten.
Wel heb ik van een oud stukje printplaat een scharnier gemaakt.

080813ASW3.jpg


Met een houten wigje tussen scharnier en romp blijft het dak open staan. Het wigje hangt bij gesloten canopy aan het draadje achter de instrumenten.

080813ASW.jpg


En verder heb ik niet zo'n zin in handenarbeid.......
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Arjan!! Is innd rot weer. ben ook bezig met mijn Trendy ( ailerons opnieuw vast tapen, hij blijft maar omhoog komen).

Handig die stukje printplaat!!!!

Gr Lyckele
 
Hoi Lyckele,
Waar het precies staat weet ik niet meer maar die jongen die een 160 cm schaalmodel aan het bouwen is had ook printplaat gebruikt voor het scharnier. Het is licht en heel erg sterk. Werkt dus prima.

Verder staat op de site van de echte Triple Yankee een stukje over mijn model, met foto's van mijn bezoek een paar weken geleden.
Foto's van de "YYY" - mgrim.nl

Met Martin, de eigenaar. Lijkt dat nou maar zo of ziet die er bijna nog trotser uit dan ik...? :-)
mini-YYY-16.jpg


Beetje stoer doen, zoemer over het veld (echt laag durfde ik niet)
mini-YYY-10.jpg


Op final
mini-YYY-11.jpg
 
Gaaf hoor!!! Denk dat hij zich best vereert voelt, iemand die zijn kist na maakt voor de modelbouw. Nu nog een x een duo vlucht samen!!! mooi veld touwens, waar was dat??

ik zal eens speuren naar het onderwerp met de printplaat.


Gr Lyckele
 
Aero Club Salland, bij Lemelerveld.
Die scharnierende kap was niet echt nodig natuurlijk maar het staat wat leuker.
Het maken van zo'n scharnier is niet zo moeilijk trouwens, wel de juiste plek voor de bevestiging vinden. Het probleem wat je krijgt als je het verkeerd plaatst is dat de kap klem loopt op de romp. Deze site legt het uit: Some Thoughts on Forward-Pivot Canopy Hinge Design

Mijn romp is zoals in figuur 4 dus dat ging redelijk makkelijk. Wel moest ik het voorste scharnierpunt een flink eindje naar voren en zo dicht mogelijk tegen de rompwand maken. Maar nu werkt het perfect.
 
Beste Arjan

Ik heb nog een tekening van Uwe waarin ook een cocpitkap scharnier getekend staat en ook zo dat hij toch nog afneembaar is.
Laat maar weten als je hem wil hebben zet ik hem wel hierop.

Met vriendelijke groet

Ko
 
Back
Top