YH Models ACTIVE – 90, assemblage verslag van een F3A trainer

Gefeliciteerd:thumbsup: met je toch nog redelijke first flight!

Dank je!

Was niet tevreden over de prestaties van de Magnum en heb de motor nu vervangen door een Saito FA-120.

Hierbij nog even de foto’s van de nieuwe set-up…

img4478tj9.jpg

Het was even passen en meten maar uiteindelijk is het weer goed gekomen…


img4479ja7.jpg

Hevel van de gasschuif zit dicht tegen het motorschot, daarom de aansturing verlengd met een servoarm.

De twee zwarte bussen zijn voor de gloeiplug aansluiting.


img4481rv4.jpg

Vooraanzicht met pijp. Achteraf gezien lag het zwaartepunt met de Magnum iets achter het opgegeven punt, met de Saito ligt het precies volgens opgave.


img4483gh5.jpg

En heel wat slangetjes, van boven naar beneden:

- Carterontluchting
- T-aansluiting op carburateur (om tank te kunnen legen via pomp)
- Vulaansluiting
- T- aansluiting op pijp (als overloop tijdens tanken zodat pijp niet vol komt te staan met brandstof)

Waarschijnlijk had ik de vulaansluiting achterwege kunnen laten door te tanken via de T-aansluiting op de carburateur. (gasschuif helemaal dicht en tanken) Wist echter niet zeker of dit zou werken dus heb hem er toch maar bijgezet. Zit nu ook een grotere tank in; van 360 naar 500cc.

Heb met deze setup gevlogen dinsdagavond en ik was zeer tevreden. Meer dan voldoende power en in combinatie met de reso is de motor lekker stil.

Zodra de motor definitief is afgesteld gaan de motorkap en bellypan erop en kunnen we gaan trainen voor de F3AC.
 
Laatst bewerkt:
Fine-tuning van de Active;

img4546bu2.jpg


Om de motorloop te optimaliseren is de tank 3.5 cm omlaag gebracht.
Wat spantjes moeten aanpassen. Viel niet mee met zo’n ARF, maar het is gelukt. Hartlijn van de tank ligt nu ter hoogte van de sproeiernaald.

In de oude situatie zag je de carburateur continu overlopen. Hierdoor zat er ook een lichte vertraging in oppikken van stationair naar volgas. Ik verwacht dat dit nu is opgelost.


img4542pe7.jpg


Uitlaatkoppelingen bleven lekken. Tegen dit soort hoge temperaturen is ook geen teflon tape bestand. Ook over de voorste koppeling maar een stuk siliconenslang geschoven en aan weerszijden afgeklemd met ty-raps.


img4538hk4.jpg


On-board glow systeem gemaakt met behulp van een micro switch en 2 stuks NimH 2700MaH cellen. Zo ingesteld dat er vanaf ¼ gas gegloeid gaat worden.
Weet dat er in de handel kant en klare elektronische varianten zijn maar volgens mij moet het zo ook lukken.


img4539cj1.jpg


Ten slotte nog een kwik-fill tanksysteem gemonteerd. Zit ook op de CAP en functioneert prima. Het rode schakelaartje is overigens voor het aan- en uit zetten van de on-board glow.
 
De Magnum XL-108 AR die oorspronkelijk op de Active zat na laten kijken, 1 van de twee koppakkingen bleek gescheurd, cylinderkop was niet 100% vlak waardoor lekkage ontstond. Daarnaast bleek de carburateurhuls iets ovaal te zijn waardoor deze ook lekte. (eigen schuld…iets te hard aangedraaid denk ik…ooops):oops:

Maar goed, cylinderkop en carburateur zijn hersteld en de motor is gelijk goed afgesteld, loopt nu als een zonnetje! 8)


Ga hem niet terugzetten op de Active, zal er ooit nog wel eens een project-je voor verzinnen…een X-Tra 60 of zo…:rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met alle respect, maar je bouwt het ding veel te zwaar. Zoals je 'm oorspronkelijk gebouwd had, was hij goed. Het is een F3A kunstvlucht model, daar heeft een on-board glow niets op te zoeken.

Ik zie zo 200~250 gram wat totaal overbodig is en eraf kan, waarvan het leeuwendeel je glowinstallatie. Dat scheelt een hoop op het vlieggedrag van een .90 kist.

Overigens wel een heel mooi resopijpje om te zien.. al heeft het op een viertakt niet zo heel veel zin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gooi aub die accuhouder met accu's eruit en koop je een gesoldeerd setje.

dit is vragen om problemen.
 
Dat ook, maar voor een glowinstallatie is dat dan nog niet zo'n ramp.. maar gooi idd toch maar die accuhouder eruit, en koop er dan niets anders voor terug ;)

Wat weegt hij nu, totaal vliegklaar met lege tank?
 
Heren,

Totaal vliegklaar gewicht met lege tank is 3800 gram, on-board glow onderdelen wegen bij elkaar zo'n 100 gram. Dus 50 gram boven opgegeven vlieggewicht.

Accuhouder is inderdaad niet ideaal maar goed genoeg voor deze testopstelling, kan het later nog wel door een gesoldeerd accupack vervangen.

Ik kwam op het idee doordat ik in Utrecht een Jamara Leo heb zien vliegen met een soortgelijke motoropstelling, ook voorzien van on-board glow, vandaar...

Pijp is in zoverre functioneel dat hij een extra dempende functie heeft, niets meer, niets minder...
 
Ik stelde het misschien te hard, zo moet je het niet opvatten, ik flap het er dan uit.

Die Leo is een Leo 110 en die is ook te zwaar, waardoor hij, ondanks de forse motorisering, vermogen te kort komt om groot te vliegen, hij valt weg in uplines. Een clublid overweegt de huidige eigenaar een YS 140L te geven om dit op te lossen. Stomtoevallig heb ik er vandaag naast gestaan en hebben we het over zijstelling gehad, maar die bleek gewoon goed, het is echt dat het toestel te zwaar is voor het vermogen wat er op staat.

Het ding vliegt verder wel goed, maar je ziet wel dat ie 'doorzet'. Ik geloof dat die rond de 4,5kg zit momenteel, wat gelijk is aan een goed gebouwde 2m wedstrijdkist.

Je toestel zal echt wel vliegen hoor en gezien je opgave valt het mee, maar serieus, het is niet nodig en zeker bij kunstvlucht is elke gram er 1tje. Als je motor nou echt niet goed stationair wil lopen, dan kan het een oplossing zijn, maar als het niet nodig is, laat het dan weg.

Maar goed, ieder z'n meug, het is jouw keuze, ik zou het weglaten ;)

Hetzelfde geld voor die hele slangenhandel. 1 slang van je motor naar de carburateur. 1 slang om te tanken. 1 slang die je naar buiten voert en met een rondgebogen buisje in de vliegwind hangt, en je bent klaar. Je motor krijg zo meer dan voldoende tankdruk, je kunt tanken en het teveel loopt er via je ontluchting netjes uit en je hebt geen spullen in je brandstofleiding zitten. //edit: en natuurlijk je carterontluchting)

Die great-planes of du-bro quick fuel fill valves zijn hele mooie dingen, maar ze kunnen als je ze veel gebruikt, verstopt komen te zitten door de rubber ring die er in zit. Nu ik dat 2 keer gehad heb, gebruik ik ze niet meer in de leiding van tank naar motor.

Maar goed, begrijp mij niet verkeerd, ik bedoel het niet vervelend en het is ook niet afzeikend bedoeld, het is mijn mening en het kan zijn dat we er gewoon een verschillende mening over hebben ;)

Hoe ik aan mijn besparing kom:

1) kleine gasservo nemen, bv. een HS-81. Scheelt je 30 gram
2) je on-board glow weg. Scheelt je 100 gram
3) het stuk siliconen weg en een andere oplossing vinden, scheelt je 15 gram
4) quick fuel fill valve weg, t-stukjes weg, overbodige slangen weg. Levert je 15 gram op

De on-board glow installatie is lichter dan ik ingeschat had (netjes!) maar bij elkaar opgeteld is het toch 160 gram wat ik daar opnoem en het zijn allemaal reeele besparingen.

Kom je in utrecht vliegen dit weekend? Ik geloof dat Hans er niet zal zijn, maar Br@m (vliegt ook C) wel, ik wel (vlieg C), Ruben (eigenaar Leo en gaat laatste wedstrijd ook meevliegen) en daarnaast nog andere wedstrijdvliegers.. kunnen we elkaar een beetje opstoken :) )

Ga je de laatste wedstrijd van dit jaar, in vlissingen meepakken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen probleem Henry, voor opbouwende kritiek sta ik altijd open…:cool:

De on-board glow leek me gewoon een leuke gadget in de zin van een ingebouwde zekerheid rondom het oppakken van de motor na een spin of na lange tijd stationair te hebben gedraaid. Doordat de motor ondersteboven is gemonteerd zijn dit soort situaties wat kritischer heb ik het idee.

Mocht het zo zijn dat de motor zonder dit systeem ook goed werkt dan is demonteren zo gebeurd, wil het eerst wel eens proberen.

Door diverse omstandigheden heb ik met de Active nog niet veel vluchten kunnen maken. Tijdens de laatste vlucht liep de Saito niet optimaal vanwege een verkeerde tankpositie, dit is nu aangepast.

Over het motorvermogen maak ik me geen zorgen, lijkt in eerste instantie meer dan voldoende maar ik zal het nog eens kritisch bekijken.

Kwik-Fill zit er op om gemakkelijk en snel te kunnen tanken zonder dat je zelf helemaal onder de brandstof zit. Dat gehannes met losse slangetjes vind ik niets.
Vind zelf die van Du-Bro van een wat betere kwaliteit, nog geen klachten van verstoppingen o.i.d. meegemaakt.

Zal je tips over de gewichtsbesparingen meenemen, zit zeker wat bruikbaars tussen.:thumbsup:

In verband met de laatste voorbereidingen voor een aankomende vakantie kom ik helaas niet aan vliegen toe dit weekend. Wedstrijd in Vlissingen is tijdens mijn vakantie dus gaat niet lukken.

In ieder geval bedankt voor het aanbod, kom na de vakantie zeker nog wel een keer in Utrecht buurten met de Active om de kunst af te kijken….;)
 
De on-board glow leek me gewoon een leuke gadget

Dat is het ook en je kunt er een lager stationair door instellen.

in de zin van een ingebouwde zekerheid rondom het oppakken van de motor na een spin of na lange tijd stationair te hebben gedraaid. Doordat de motor ondersteboven is gemonteerd zijn dit soort situaties wat kritischer heb ik het idee.

Het is niet nodig. In mijn kleine Oxalys zat de Saito FA81a ook op z'n kop gemonteerd en daar heb ik nooit problemen mee ondervonden. Een Saito viertakt moet je of te arm of ech veeeeel te rijk zetten stationair wil ie niet goed oppakken.

Over het motorvermogen maak ik me geen zorgen, lijkt in eerste instantie meer dan voldoende maar ik zal het nog eens kritisch bekijken.

Ik denk niet dat je vermogen te kort zult hebben, dat ik over het gewicht zever is dan ook niet vanwege het motorvermogen, maar vanwege de vliegeigenschappen. Hoe lichter je 'm houdt, hoe fijner ie vliegt.

In ieder geval bedankt voor het aanbod, kom na de vakantie zeker nog wel een keer in Utrecht buurten met de Active om de kunst af te kijken….;)

Doen! :)
 
dv2011mh4.jpg


Zo...terug van vakantie. Inmiddels overgestapt op 2.4 GHz dus daarom een R617FS ontvanger geïnstalleerd in de Active, weer wat grammetjes bespaard...;)
 
Ik blijf maar zeuren, maar hoe zitten die antennes nu? Niet dat het zou nauw luistert, maar het best zou zijn als ze onder een hoek van 90 graden tov van elkaar staan.. als ik je foto goed bekijk, staan ze dat wel gedeeltelijk, maar zitten er wat hoeken in?
 
Ik heb ze volgens de bijgeleverde Futaba voorschriften geïnstalleerd;

antenna1xh0.jpg


Voorbeeld installatie in vliegtuig


antenna2rx3.jpg


Voorbeeld installatie in helicopter


Zoals je ziet zitten hier ook wat hoeken in, dit maakt echter niet uit want volgens mij zijn alleen de gestripte uiteinden van de draad de daadwerkelijke antennes.

Antennes zijn bij de Active onder 90 graden geplaatst en in twee buisjes gestopt om ze op de plaats te houden.
 
Laatst bewerkt:
Zoveel zal het niet uitmaken en het is wel een mooi systeem.. blijft er 1 ding over: vliegen! :)
 
Ondertussen al weer aardig wat vluchten met de Active achter de rug, tijd voor een kleine update:

- on board-glow verwijderd; functioneerde prima maar de Saito kon gemakkelijk zonder
- bellypan & motorkap pas gemaakt en van de nodige koelsleuven voorzien, alu spinner uitsparingen ook op maat gemaakt en gemonteerd (zal binnenkort weer wat recente foto's plaatsen)
 
img5055sd1.jpg


Zoals beloofd wat foto’s. Allereerst onderaanzicht met de nodige gaten in motorkap en bellypan.


img5057oi1.jpg


Uitsparing boven cylinderkop, extra ruimte gemaakt voor gloeiplugsleutel.


img5061in0.jpg


Daar waar de uitlaat het de binnenwand van bellypan bijna raakt zijn nu een aantal gaten gemaakt.


img5063yl1.jpg


Vooraanzicht. Sproeiernaald heeft ook een plaatsje gevonden.


img5065ce5.jpg


Rechtsvoor zitten tank- en gloeiplugaansluiting.


img5067gi5.jpg


Even inzoomen….


img5076xs1.jpg


Nog even gewogen, nog steeds 3800 gram. Gloeipluginstallatie is weliswaar verwijderd maar motorkap, spinner en bellypan samen wegen kennelijk even veel.
 
Tip voor de liefhebbers, er staat er nog een bouwdoos van de Active te koop op e-bay Deutschland voor 109 euro.

Alleen de verkoper even zien over te halen dat die 'm naar Nederland opstuurt, meestal lukt dat wel.

Tis dat ik er al 1 heb staan anders wist ik het wel...;)
 
Back
Top