Kort uitgelegd : BEC, Lineair en geschakeld...

Tadango

Forum veteraan
Ik plaats dit topic maar even omdat ik overal steeds het commentaar tegen kom van gebruik geen bec! als het compleet niet op hun plaats is. Ik wordt er een beetje moe van ;) Daarom even een stukje over het bec syteem en waarom een ontvanger accu helemaal niet nodig is vaak.

Bec betekend : Battery Eliminator Circuit. Vertaald betekend dat 'een accu minder nodig systeem'. Er wordt mee bedoeld dat de bec de losse ontvanger accu vervangt. Je hebt 2 soorten bec: lineair en geschakeld. Vroeger had je alleen lineair maar tegenwoordig zijn er steeds meer regelaren die geschakeld zijn. Wat is nu het verschil?

Een lineair bec is een soort automatische weerstand die zorgt dat de uitgangspanning altijd stabiel (vaak 5V) is. Het nadeel van het weerstand principe is dat het spanning verschil omgezet wordt in warmte. Dit is niet alleen zonde maar als je een vlieg accu met een hoge spanning gebruikt moet de bec ook heel veel vermogen omzetten in warmte. Juist hierdoor raken veel bec systemen overbelast en vallen ze uit of branden ze door. Vaak is een lineaire bec te gebruiken tot maximaal 3s lipo en 4 mini servo's of 2 normale.

Een geschakelde bec (vaak ubec genoemd) werkt veel efficiënter. Door heel snel uit en aan te schakelen wordt de uitgangspanning minder dan de accu spanning. Dit schakelen wordt geregeld door een chip. Hier zit direct het grootste nadeel. Het schakelen zorgt voor ruis op de uitgangspanning wat een ontvanger kan beïnvloeden. Een goede ubec (bijna allen tegenwoordig :)) heeft filters en zijn soms afgeschermd zodat er erg weinig ruis overblijft. Een ubec heeft daarom ook altijd een ferriet kern om de draad naar de ontvanger wat een goede filter is voor hoog frequent ruis.

Voordelen / nadelen:
Lineair:
+ Erg zuivere spanning, geen ruis.
- Niet efficiënt
- Wordt al snel warm bij 3s lipo
Geschakeld:
+ Efficiënt, er gaat weinig energie verloren
+ Kan hoge ingangspanning aan (zijn te krijgen tot 10s lipo of meer)
+ Wordt nauwelijks warm ook tijdens maximale belasting
- Kan storing veroorzaken indien niet goed ontstoord

Bijna alle ubec systemen die voor de modelbouw worden gemaakt zijn goed ontstoort en ik heb nog maar 1 gezien die het ontvangst echt verminderde. Voorral de regelaren met ingebouwde ubec zijn vaak goed gefilterd en afgeschermd en hebben geen invloed op het ontvangst.

Deze regelaren hebben een geschakelde bec ingebouwd (graag aanvullen hieronder) en zijn dus goed te gebruiken met meer servo's en hogere accu spanningen:
- Kontronik Jazz
- Jet Spin
- HobbyCity plush / Dymond 60A en 80A
- YGE regelaars van 18A t/m 155A zijn verkrijgbaar met geschakelde BEC

Dan even over het samenvoegen van 2 bec's of een bec en een losse accu. Dit kan in theorie altijd zonder problemen omdat een bec nooit de uitgangspanning omlaag brengt maar alleen omhoog. Als de accu of 2e bec een hogere spanning heeft dan zal bec 1 niets doen. Zakt bec 2 of de accu in of valt deze uit dan zal bec 1 het overnemen. Het idee van een accu bijplaatsen is dat je de accu gebruikt indien deze spanning hoger is en mocht hij inzakken helpt de bec mee. Nadeel is dat een lege accu wil worden opgeladen door de bec en bij kortsluiting van de accu gaat ook de bec onderuit. Betere oplossing is een accu weiche en daarop de bec en de accu beiden aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik geen voorstander van BEC-systemen in welke vorm dan ook. Zeker als het modelvliegtuig zo groot is dat het gewicht van een ontvanger-accu geen enkel probleem is.

Het is niet nodig dat jij moe wordt van het feit dat iemand een andere mening heeft.

Mijn belangrijste bezwaren zijn:

- Makkelijker binnendringen van storingen uit het regelaar/motorcircuit in de ontvanger (de optocoupler ontbreekt).
- De ontvanger/servo's zijn wat voedingsspanning afhankelijk van de vliegaccucircuit. Als daar iets mee gebeurd is de controle over het toestel weg.
 
Ik wordt zo moe omdat iedereen direct roept van een bec altijd is slecht en werkt nooit goed. Dat is dus onzin en komt omdat niet iedereen er genoeg van weet en zelf 1 slechte ervaring heeft gehad. Je moet gewoon goed het verschil tussen een bec en een ubec weten.

Waarom ik geen ontvanger accu wil gebruiken: Je kan hem vergeten op te laden, huidige NiMh gaan minder lang mee. Een vlieg accu is vaak veel betrouwbaarder dan een klein NiMh pack waar mensen niet veel geld aan willen uitgeven. Vaak ligt er nog wel ergens 1 en ook worden ze van een gecrasht altijd weer gebruikt. Nee, dat is wel betrouwbaar ;) Extra schakelaar er tussen (klein ding, goedkoop van en contacten willen ook vies worden). Dus een losse accu betrouwbaarder dan een vlieg accu? Dan zou ik toch eens naar jouw vlieg accu's kijken ;)

Je kan ook altijd een ontvanger lipo nemen + ubec maar dat is pas nodig bij grotere kisten van 6kg en meer.

Storing krijg je van een moderne ubec niet, dat is verleden tijd. Volledig opto is beter misschien maar dat komt hoofdzakelijk van de hoog voltage bushed setups waar veel meer hf ruis van kwam dan wat je tegen woordig hebt met een brushless setup. Opto is dus eigenlijk niet meer nodig.
 
Aan mijn vliegaccu's mankeert niets. Toch heb ik al meerdere malen een toestel zien crashen omdat er iets mis ging in het circuit van de vliegaccu. Bij voorbeeld omdat door de hoge stroom in het cricuit een soldering los kwam. Ook heb ik regelaars gezien die zo heet zijn geworden dat de verbrande componenten los waren gekomen van de printpaat. Weg BEC-spanning.

Modelvliegen vereist dicipline. Daarbij hoort het laden van accu's. Natuurlijk vormen schakelaars en snoeren kwetsbare onderdelen. Maar ook regelaars zijn hier van voorzien.

We verschillen duidelijk van mening, en dat moet kunnen. Jij mag de jouwe uitdragen op het forum, ik mijn mening, maar dan wil ik niet horen dat je moe wordt van mijn mening.
 
Ik wordt er moe van dat iemand even heel kort zegt dat een bec slecht is zonder goede reden. Zodra er een topic is met een regelaar die is uitgevallen lees ik direct dat een bec gebruiken een slecht idee is en dat je het nooit meer doet. Dat is dus erg kortzichtig en stemmingmakerij......

Alles heb z'n voor en nadeel ;) Bij normaal gebruik van een regelaar met een ubec heb je nergens last van. Als een regelaar zo heet wordt dat hij stuk gaat is er te weinig koeling en wordt de regelaar verkeerd gebruikt. Je kan pech hebben natuurlijk maar dat kan met alles zo zijn. Gepuntlaste ontvanger accu's zijn ook niet altijd een goed idee en ook een schakelaar kan stuk gaan. Het gaat erom dat iedereen nu door reacties zoals die van jouw denkt dat het gebruikt van een bec altijd problemen op levert wat dus helemaal niet zo is. Daarom wordt ik er zo moe van dat iedereen altijd maar direct roept dat het gebruik van een bec slecht is, dat is dus onzin. Ook is het niet verstandiger om een losse accu te gebruiken, het is anders dus breng het ook zo.
 
Ik wordt er moe van dat iemand even heel kort zegt dat een bec slecht is zonder goede reden. Zodra er een topic is met een regelaar die is uitgevallen lees ik direct dat een bec gebruiken een slecht idee is en dat je het nooit meer doet. Dat is dus erg kortzichtig en stemmingmakerij......

Dan was dat blijkbaar echt een slecht idee om het toestel met een BEC uit te rusten. Met een ontvangeraccu was alleen de motor uitgevallen en was het toestel nog bestuurbaar geweest en was een crash voorkomen.

BEC's zijn dus blijkbaar niet zo handig...
 
Zelfde had ook met een los geschoten ontvanger accu kunnen gebeuren, dan was een bec een beter idee geweest ;) Of een rotte NiMh. Zelfs goede dure sanyo cellen zijn geen garantie voor een goede ontvanger accu.

Er vliegen tig mensen die de bec gebruiken zonder enig probleem. Dat het bij 1 uitvalt wil niet zeggen dat het direct slecht is. In dit geval was het beter geweest maar dat is met alles zo wat kapot gaat.....
 
Hallo Herman,

Duidelijk verhaal.

Vooral jouw opmerking mbt. de NiMh ontvangeraccu heeft mij aan het denken gezet.

Voorbeeld, ik heb een Xtra40 omgebouwd van brandstof naar electro en gebruik hierin nog een apparte ontvangeracu, gewoon om het feit dat ie erin verlijmt zit en ik niet beschik over de info die eerder in dit draadje naar voren komt. Echter vlieg ik niet regelmatig met deze kist. Gisteren gevlogen, maar daarvoor heeft m'n kist een half jaar stil gestaan. Eerst heb ik de NiMh wel een aantal keer moeten cyclen om er, na dat half jaar stilstaan, weer een beetje stroom in te krijgen. Niet alleen erg vervelend maar ook heb ik niet al teveel vertrouwen meer in het ontvangerpakketje.

Ik zit nog wel met een vraag, is er naast de liniaire en de geschakelde Bec niet nog één systeem wat misschien zelfs nog een beetje betrouwbaarder is?
Ik doel dan op de Kontonic regelaars, die gebruiken als ik het goed heb een geschakelde Bec maar kunnen daarnaast ook tegelijkertijd met een ontvanger accu samenwerken.

Is het zo dat Kontronic door deze functie zelfs nog iets meer betrouwbaar is?
 
Hier dan mijn ervaring en mening,
mij heeft een Hacker x70-SB-PRO mij al 4 hitec servo's gekost allemaal
electronica kapot, spanning gemeten was/is 5.5 Volt, zou goed moeten zijn
, ik gebruik hem niet meer en wil ook niet meer weten wat er aan de hand is.

Na deze ervaring eens goed na gedacht, en ben weer naar ontvanger accu overgestapt, het probleem daar is dat NiCD bijna niet meer te krijgen zijn en je dus op NiMH aangewezen bent ( als een cel kapot gaat wordt hij hoogst waarscheinlijk hoog ohmig ), en dan ben je net zo ver als met een kapotte BEC, crash.

Het proleem van een BEC,UBEC is dat er een extra punt van falen van je ontvanger toegevoegd wordt, als je dit weer opvangt door een spanningwissel ( powerbox emcotec, AR9200, enz ) heb je dat probleem voldoen afgevangen volgens mij.

just my 2 cents

Bart,
 
Hoi Ben,

Eigenlijk is dat niet speciaal bij kontronik maar kan elk merk ubec dat. Als de spanning te laag is regelt een ubec bij totdat de spanning weer 5V is. Als een accu de spanning netjes op 5.1 houdt zal de bec niets hoeven te doen. Kontronik adviseerd dit maar het princiepe werkt bij elke geschakelde bec. Het kan zijn dat de bec de spanning ook omlaag brengt (in theorie dan) maar de eerste die dat doet moet ik nog tegenkomen..... ook een linaire bec zou het moeten kunnen.

Hoi Bart,

Ja, een bec kan niet goed functioneren maar dat is met alles zo. Ik had van hacker alleen wel wat beters verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Dank Herman, duidelijke uitleg.

Jou ervaringen heb ik idd inmiddels ook ervaren. Een BEC in de regelaar is vooral ook erg handig, het bespaart je een extra akku en een extra "circuit" met ook nog eens kans op falen.
Voor gebruik in de heli's vertrouw ik inmiddels volledig op de BEC van de Trunigy Plush regelaars. Eén heli gebruikt zelfs 6 servo's, een optisch stabilisatiesysteem en van tijd tot tijd een 500 milliwatt zender. Dit gaat zonder problemen.
Als het enigszins mogelijk is zou ik altijd met BEC willen werken, echter er zijn nog niet zoveel systemen op de markt voor 12S lipo.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het gaat met eventueel 2 stuks GESCHAKELDE BEC op één ontvanger. Met de Lineaire BEC's gaat dit idd prima. Heb je hier ervaring mee?

Greetz van Aldert
 
Nee nog niet. Ik heb nu 1 60A plush over waarvan de bec nog werkt. Die kan ik dus mooi daarvoor opofferen ;)
 
Ik denk dat er hier enkele misverstanden zijn ontstaan.

De losse U-bec systemen of hoe ze dan ook allemaal heten zijn ok en goed. Echter de BEC ingebouwd in de meeste regelaars zijn niet altijd goed. De meesten van deze BEC schakelingen hebben hun beperkingen. De fabrikanten geven dat dan ook heel duidelijk aan. De meesten werken niet meer veilig en betrouwbaar bij een hoger voltage als 4 lipo´s of bij een hoger amperage dan 35 tot 40 Ampere naar de motor toe. Daarnaast hebben ze dan ook nog eens een beperking staan op het aantal en de soort servo´s. Vooral met het laatste gaan velen in de fout. Als je een regelaar hebt met een BEC van 1,5 ampere (en dat is bij de meesten de standaard) dan moet je oppassen met digitale servo's aangezien die meer stroom kunnen trekken zeker als je daar dan al 3 of 4 van gebruikt. Ook micro en mini servo's van vreemde onbekende merken kunnen wel eens meer stroom verbruiken dan de BEC kan leveren.

Bij modellen waar de motor richting 30 ampere verbruikt of waar ik meer dan 4s lipo in gebruik komt nu een losse BEC schakeling om de ontvanger en de servo's van stroom te voorzien.

Tadango, hetgeen jij zegt van het gelijktijdig gebruiken van diverse BEC regelaars is niet altijd verstandig. CC geeft dit dan ook specifiek aan op hun website. Alleen gelijke regelaars of BEC schakelingen van dezelfde soort. Daarnaast geven ze zelfs aan dat als je hun Losse BEC gebruikt je de BEC van de regelaar moet uitschakelen.
 
CC heeft een lineaire bec en hun zeggen dat je deze moet uitschakelen omdat ook bij een dubbe bec systeem ieder systeem altijd zelfstandig de volledige load moet kunnen dragen. Dat kunnen ze van CC niet bij 4s of hoger of veel servo's dus moet je hem uitschakelen. Indien een bec normaal kan werken is een accu parrallel schakelen geen slechte keus indien de bec dat ondersteund.

Er zijn veel wisselende verhalen over het samenvoegen van bec's want ze ondersteunen het niet allemaal inderdaad. Tegenwoordig zijn de bec systeemen steeds beter en de moderne bec's gaan er vaak veel beter mee om. Het is niet zo dat 2 zwakke bec's 1 sterke vormen maar ze werken puur als backup van elkaar. Als 1 kortsluiting maakt trekt hij de ander alsnog onderuit dus een garantie is het nooit. Maar als je 2 regelaren hebt zou ik ze wel parrallel zetten, altijd handig.
 
Mijn mening

Een bec systeem is voor kleinere vliegtuigen een prima plan, ik bedoel hiermee de kleinere motoren die minder dan 20 ampere gebruiken. Dus een Graupner viper en andere kleine kistjes prima geen probleem.

Op dit moment is er een trend om alles maar met BEC uit te rusten, volgens schema's en gebruiksaanwijzingen zal het allemaal wel werken maar wie goed nadenkt zal moeten toegeven dat het allemaal wel wat 'gekunsteld' wordt. Met hoge Amperages en hoge Voltages onstaan hoge wattages ( 40 ampere x 15 volt = 600 watt is om en nabij 0.8 PK vermogen!!) en dan krijgt dat kleine plaatje silicium in de mosfet(nog geen 5 x 5 mm) wel erg op zijn donder, als we gas terug nemen of half gas vliegen. Het kan lang goed gaan en ondergetekende heeft nog nooit falende Bec gehad maar ik heb het wel meer dan eens zien gebeuren. Voeg daar nog eens aan toe dat vaak veel van de regelaars Chinese meuk is, wat voor prijzen wordt geleverd waar je in Nederland de onderdelen nog niet voor hebt, dan is het best mogelijk dat je mooie Sebart, Extra, Spitfire, Mustang of top hotline-zwever uitgerust met BEC letterlijk de regelaar opbrand en dat je daarna toe kan kijken hoe een deel van je modelvliegbudget zich in de grasmat boort omdat er geen stroom meer is om te sturen. Dan was je blij geweest met een goed onderhouden ontvangeraccu. Natuurlijk kan daar ook wat mis gaan maar het regelmatig vervangen en uitsluitend langzaamladen maken het hele geheel een stuk zekerder, ondanks het kleine meergewicht.

Verder heb ik ook nog wel eens mijn twijfels aan lipo's deze zijn minder hufterproef gaan korter mee en vragen meer 'intelligentie' bij het laden en gebruik en aan het eind van deze keten hangen we dan ook nog een ontvanger met een stel servo's....... Ik kan hier maar een ding op zeggen wat denk je zelf! Ik denk niet gebruiken in de grotere modellen!

Dan het volgende probleem komt met A123 cellen, daar blijft vaak te weinig in zitten en haal je de landing vaak maar net dus daar ontkom je er gewoon niet aan.

Kleine vliegtuigen met Bec prima alles boven 20 Ampere gewoon een ontvangerpakketje.

zie ook extreme-flight-regelaar-doorgebrand

Goede vluchten gewenst!

Aad den Blaauwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze regelaar heeft helemaal géén BEC ;) . Wel een optocoupler (galfanisch gescheiden, alleen via opto (optisch... signaal gaat naar licht, licht weer naar signaal) heeft deze regelaar contact met de ontvanger.
Hiervoor moet je dus een separate ontvangerakku gebruiken. (NiMh's zijn onbetrouwbaar, een lipo is, wanneer je je aan de eenvoudige regels houd een erg betrouwbaar en duurzame stroomvoorziening).
Of je gebruikt een exterme BEC of UBEC. De modernere (geschakelde) UBEC's zijn tegenwoordig erg goed, super nette uitgang zonder rimpels en spanningsverval. Ook kunnen ze inmiddels hogere stromen aan, dit komt mede doordat de vraag naar hogere stromen groter is door grotere modellen en de digitale en krachtige servo's. Véél in china gemaakte apperatuur is tegenwoordig ook erg betrouwbaar. Goedkoop is echt niet altijd duurkoop meer, en duur staat ook niet altijd meer garant voor goed ;) .

Greetz van Aldert
 
@aad, Beetje kortzichtig..... kwaliteits merk spul is er haast niet meer, ook hacker edg komt uit cinese fabrieken. Er is veel chinees spul wat verdomd goed werkt. Ik heb laatst de HC 60A plush eens nagekeken of die fets inderdaad 60A aan moeten kunnen en dat kunnen ze inderdaad. En ja dat was in een 1/3 gas stand MET de fets samengeschakeld, stond netjes in de handleiding van de fet's. Er wordt echt niet zomaar wat gemaakt en het meeste spul doet perfect wat de fabrikant zegt maar soms zijn de vertalingen wat kort en nemen mensen een hoop aan en dat zorgt voor de problemen, niet de kwaliteit van het ontwerp of de regelaar / bec zelf.

Dat de prijzen van merk spul zo duur is komt omdat er tig mensen tussen zitten die allemaal willen eten / mercedes rijen. Heeft geen zak te maken met kwaliteit van de goedkope chinese "rommel". De chinese spullen hebben een verdomd goede prijs kwaliteits verhouding. Dat je soms wat meer stuk ziet gaan komt omdat het 10.000x meer verkocht wordt dan de dure "merk" regelaren.

Ik heb nog maar 1 kist kapot zien gaan door een falende regelaar en heel wat meer door een falende accu of schakelaar oid. Ik vertrouw 100% op een ubec en zolang je weet wat je doet is dat echt het aller betrouwbaarst. Dat mensen wat aanklooien is vaak de reden dat er iets stuk gaat. Dat "knutselen" gebeurd niet in china maar gewoon bij de mensen thuis.

Ik vlieg met alle plezier een grote dure kist met goedkope chinese regelaren op een ingebouwd bec, dat 1000x liever dan een setje merk NiMh waarvan ik geen flauw idee heb waar die cellen mee bezig zijn......
 
Een bec is heeeel wat anders dan het automatisch afslaan, dat doet elke regelaar. Voeger sloeg elke regelaar op 5V af om te zorgen dat er nog genoeg spanning was voor de besturing. Daardoor verward iedereen een automatische afslag met bec. Deze regelaar heeft ondersteuning voor lipo en DAT zorgt ervoor dat hij afslaat als de cellen bijna leeg zijn.
 
Back
Top