het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Ook ik heb weer lekker zitten rommelen met de kleine uk. Het hoveren is erg leuk hoewel hij je soms toch even laat schrikken met een vreemde move naar een hoek toe.
Hoewel ik niet veel ruimte heb, woonkamer van 'n 36m2, is er weinig plaats voor een fatsoenlijke landingsplaats. Ik heb hier op de bovenverdieping van een oud 18e eeuws pand natuurlijk schuine muren vanaf 1m30cm. Hierdoor is de ruimte redelijk beperkt. Toch haal is verschrikkelijk veel lol uit dit ding. Echt helemaal top, en ja, bevestig ook dat dit vreselijk verslavend is!

@Paul; Die speling is bij mij, na een Lipo of zes, iets toegenomen. Ik vind hem nog steeds goed stabiel voor zover ik de 4#3B gewend ben natuurlijk na enkele dagen.
Mijn heli is sinds het begin al heel erg gewillig naar links te draaien om zijn top-as. Hierdoor moet ik meteen voor de start al de trim naar rechts verplaatsen. Dus het lijkt mij dat de heckrotor te langzaam draait. De staartboom verlengen gaat niet, andere spoed instellen niet...
Wat kunnen we hier aan gaan doen? hihi

Ik heb de ontvanger al vrij snel een milimeter of vier naar voren weten te plaatsen. Met een scherp mesje langs de lijmrand van de dubbelklevende tape losgewrikt en simpelweg weer aangedrukt. Nu is de CG iets verder naar voren gekomen waardoor de heli met kapje erop geheel recht hangt. Gunstig is het als de CG op een punt komt te liggen zodat de heli ietsje naar voren hangt. Nose heavy is tijdens voorwaarste vlucht het meest stabiel, en CG in het midden vooral zuinig qua verbruik tijdens de hover.

Ik ga even een bank aan de kant zetten...er gaat een vluchtplan uit nu ;-)

Groetjes,

Danny
 
Thanks Paul Ik denk dat ik het iets te luchtig heb opgeschreven maar geloof me ik weet ook dat je dit helitje met respect moet benaderen want het is inderdaad een hand vol.In het begin heb ik wat handstarts geprobeerd boven het veilige bed maar dat liep op niets uit heli loslaten en tegelijk aan de stik dat kon ik niet aan.Dan maar takeoff van de grond Oops actie reactie ding wil naar links en omdat dat landingsgear vrij smal is lag vaak op zijn zij.Dus trainingskruisje gemaakt van carbonfiber 1mm met 4 kraaltes van de vrouw het weegt bijna niets.Vanaf toen ging het hard snel uit het grondefect en iets stik rechts en dan hoeveren schreef hij weer luchtig erg lastig dus.Maar net als iedereen doorzetten en het probeeren het machientje te doorgronden.Nu gaat het perfekt erg stabiel in flight.Paul idd ik denk wel 100 keer leuker dan een coax hoewel dat is toch ook wel een lekker ding.Wat betreft de speling op de swash dat zit er bij mijn toestel ook wel in maar ik ondervind hier geen last van.Wel heb ik de paddels iets meer pos pitsc gegeven voor meer stabielitijd.Kortom zeer leuk helitje en ik heb er erg veel plezier van.En ik geloof dat ik hierin niet alleen sta Gr jaap
 
Ho Danny en Jaap,

Zo, net weer thuis van een dagje werken en eerst natuurlijk weer even de reacties op dit forum bekijken.

Allemaal weer positieve verhalen, je merkt dat iedereen heel blij is met zijn 4#3-tje.

Danny, dat tail-probleem heb jij dus ook,............ Jaap, hoe zit dat bij jou ??? De heli wil naar links, de eerste 5 minuten (van een lipo-lading) is dit nog weg te trimmen, daarna moet ik de stick continue een stukje naar rechts houden, om de staart recht te houden; vliegt niet echt lekker kan ik je zeggen. Ik kan ook nog geen oplossing bedenken.... Tail-blades iiets meer spoed geven (met de hand verdraaien).... loopt het toerental misschien terug waardoor het effect hetzelfde blijft maar wellicht een warmere tail-motor (willen we ook niet).

Ik zal nog eens op RCgroups kijken of die het probleem kennen en eventueel een oplossing (ze hebben een draadje van 160 pagina's over de 4#3, dus dat wordt effe zoeken).

Paul
 
Hoi paul en iedereen natuurlijk .De hoofdrotor draait clockwise dus dus de tail wil mee en moet tegengewerkt worden dat los je op met meer roer dmv je staartrotor ik denk (en dat heb ik niet van mezelf hoor maar door veel lezen bij de kenners)dat het vermogen van de tailmotor minder word het lijkt er op dat idd die motortjes het "zwakke"schakeltje zijn .Ik heb er iig al een paar in voorraad.Maar als je bekijkt hoe ze moeten presteren om die heatspeed van ong 3500 t/min van de hoofdrotor te moeten tegen werken dan heb ik daar wel respect voor Ach en ze kosten maar weinig geld.Als je trims tegen de limit aan lopen denk ik dat er een motorwissel aan zit te komen.Alle machines vergen onderhoud en natuurlijk liefde Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jaap,

Toch snap ik het niet, de eerste 5 minuten reageert de heli (de hekrotor dus) hetzelfde als toen ie nieuw was, pas na 5 minuten verloopt ie meer dan vroeger.

Dus de eerste 5 minuten levert ie net zoveel power als toem hij nieuw was, de laatste 5 minuten levert hij minder power dan vroeger. Is dat dan het normale beeld bij een versleten hekmotor ???

Paul
 
Hee die paul ook de giro heeft hier mee te maken ik geloof dat bij de coaxen het zo is dat de giro door warmtetoename in de canopy verloopt. Hoe de giro werkt bij onze heli is me de vraag??? tis ook zo klein he.Misschien is het ook een pietzogiro en die worden beinvloed door de warmte van die mototjes naarmate je vlucht vorderd .Voorlopig heb ik nog geen tailwag hoewel die dat wel mag doen om mij te laten zien datie er ook pret in heeft
 
Hummmm,

Ik weet ook niet wat voor giro we hebben. Bij mijn Lama V4 (coax) verloopt de staart ook gedurende 1 lipo, maar dat blijft allemaal binnen het gebied wat nog met de trim te regelen valt.

Blijft dus een beetje de vraag wat er nou precies aan de hand is met mijn 4#3-tje.

Zijn er andere vliegers dit dit probleem kennen ???

Paul
 
De hoofdrotor draait clockwise dus dus de tail wil mee en moet tegengewerkt worden dat los je op met meer roer dmv je staartrotor ik denk

Hoi Jaap,

Je tail wil juist in tegengestelde richting draaien. Wel klopt het dat de heckrotor dit moet opheffen door meer spoed/toerental waardoor de staart naar links komt dus de neus naar rechts.
Een iets langere staart zou mogelijk helpen. Zo spaar je het toerental en de weerstand van eventuele toename van bladhoek. Helaas zijn dit nog even theorieën waar het bij blijft. Voorlopig heeft de copter van mijn pa dit ook en beide zijn nieuw. Hoop dus dat dit niet komt door slijtage van het motortje.
Overigens heb ik nog steeds hetzelfde verloop van esxtra trim op de staart als 10Lipo's terug toen hij nieuw was...
Wie weet zit 't idd in het warm worden van de piezogiro waardoor zijn waardes wat verlopen, geen idee. Goed gedacht in elk geval... ;-)

Danny
 
Hoi Danny,

Ik zit nu denk ik tussen de 30 en 40 lipo'tjes.

Ik blijf het raar vinden:

Als die tail-motor aan het bezwijken is, dan moet ie toch aan het begin van de vlucht ook voor problemen zorgen. die tailmotor wordt trouwens bij mij maar iets meer dan handwarm (graadje of 40 schat ik, misschien wel minder nog).

Mijn hoofdmotor wordt niet heter dan vroeger dus de giro ook niet.

Paul
 
Hallo danny ook jij op zoek naar antwoorden.Wil de tail anticlockwise? denk het niet alles wil een kant op .Ik denk dat er veel oorzaken te achterhalen zijn en dan met name in de afstelling van earodynamics dat zijn nu eenmaal vastgestelde waarden als je daar iets alternatiefs doet kan dat rare gevolgen hebben.Maar in de huidige electronica is er naar mijn bescheiden mening niet veel ruimte meer.Het is zo klein dat invloeden van buiten af niet onbestraft blijven.
 
Hoi Danny en Jaap,

De staartmotor is het niet !!!. Net effe het volgende experimentje gedaan:

1- hektrim helemaal naar rechts, heli aan, zender aan, hektrim terug naar het midden, staart bleef recht bij opstijgen. Vervolgens 2 min gehooverd, trim moest langzaam 1/4 naar rechts. Heli uit, zender uit.

2- Hektrim weer helmaal rechts, heli aan, zender aan, hektrim naar midden, opstijgen, staart blijft recht. 2 min hooveren, trim moest weer langzaam naar rechts (1/4). Heli uit, zender uit.

3- hektrim rechts, heli aan, zender aan, hektrim midden, opstijgen, staart recht. 4 min gehooverd STAART BLEEF RECHT, NIET HOEVEN TRIMMEN !!!!

Dus Jaap jij had volkomen gelijk vbw de opwarming van de giro (broeikas-effect ??? Grapje...), maar hoe lossen we dit op. Een schotje tussen de hoofdmotor en de 4-in-1 ???

Het kan ook nog zijn dat niet de hoofdmotor de boel opwarmt, maar dat de rest van de electronica in de 4-in-1 in de eerste 4 min opwarmt.

Paul
 
Paul Danny en de rest natuuuuuurlijk Electronica man die spelen een spelletje met ons op deze schaal.We moeten een fan op de elctronica zetten om het cool te houden(zonder canopy vliegen)een cabrio heli zeg maar Greetz jaap
 
Ik blijf het raar vinden:

Mijn hoofdmotor wordt niet heter dan vroeger dus de giro ook niet.

Paul, ik geloof het inderdaad ook niet echt dat zoals nu blijkt wij zo'n beetje dezelfde problemen (ach, probleem.......hihi) hebben de motor aan het eind van z'n Latijn zou zijn. Het doet zich uiteindelijk voor naar verloop van de Lipo, toch?

Testje van jouw maakt een en ander dus redelijk duidelijk. Wellicht een opwarm euveltje.
Ik zal ook s kijken of ik wat isolatie (piepschuimrandje) ertussen kan plaatsen... Wie weet... Als ik de ontvanger zou openen dmv het gele kunstof weg te halen zou het piëzoelementje alleen maar meer warmte kunnen opnemen ipv gekoeld te worden. Averechts effect dus!
Leuk experiment :-)

Wil de tail anticlockwise? denk het niet alles wil een kant op .

Jaap, ik zal proberen uit te leggen waarom de body de andere kant op wil draaien.

Juist omdat de hoofdrotor weerstand ondervindt in de vrije lucht, zal deze beweging worden tegengewerkt door deze lucht. Hierdoor zal de heli zelf, de body, juist tegengesteld gaan draaien omdat deze zijn energie van de aandrijving kwijt wil... Actie = Reactie Deze torsie (torque) wordt door de staartrotor gecompenseerd.
Zie het alsof je de heli bij zijn rotor vast zou houden en toch langzaam gas geeft, zelfde effect... Als het ene niet (genoeg) kan bewegen, beweegt het andere gewoon, maar wel de andere kant op...

Nu ga ik even eten...

Danny
 
check ook ff helibande (google maar even)duitse site daar hebben ze de motorregeling extern van de 4-1 gemaakt voor de coax om het verloop van de giro te elimineeren dus paul geen asbest tussenschotje Gr jaap
 
Hoi Jaap en Danny

Een fan op de electronica..... wordt een beetje zwaar denk ik. Ik zat meer te denken aan een flexibel buisje, met aan 1 kant een soort trechtertje. Het trechtertje monteer je aan de bovenkant van de kap dus net onder de rotorbladen, het eind van het buisje laat je de 4-in-1 ingaan. Het idee is dat de rotor de lucht in de trechter jaagt en versnelt de buis verlaat en zo de 4-in-1 in.

Haalbaar ??? Wat denken jullie?

Paul
 
Jaap en Danny,

Jaap vwb die tail, moet ik het met Danny eens zijn (actie = reactie). Zet je heli maar eens op de grond (wel op iets glads, niet op de vloerbedekking, of je moet zoals ik laminaat of parket hebben), en duw je linker zenderstick helemaal naar links. Nu een klein beetje gas (niet opstijgen !). Je zal zien dat de hekrotor stil blijft staan, de hoofdrotor gaat draaien en je heli spint als een gek linksom.

Paul
 
Het grondeffect heeft een groot effect, maar niet op de torque en dus de reactie van de staartrotor. Grondeffect geeft voornamelijk problemen zoor dicht bij de grond tot de helft van de wingspan. Waarschijnlijk bij heli's dus de diameter van de rotor... Hierdoor krijg je het omgekeerde effect van de knikker in een ronde schaal. Hij wil eraf glijden.

@ Paul; Jou theorie zou werken mits je een venturi-effect na wilt bouwen. Ik denk alleen dat de lucht er niet heel snel door zal gaan omdat een lang pijpje teveel weerstand opleverd. Proberen kan nooit kwaad. Het houdt ons lekker bezig, nietwaar?
 
De lucht hoeft er denk ik niet heel snel doorheen te gaan, een lichte bries moet volgens mij genoeg zijn.

Zit alleen nog na te denken van welk materiaal ik een prototype zal maken. Hebben jullie idieeen ?

Paul
 
Back
Top